Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2617
Avslørte læreren

TRYNEFAKTOR-BEVIS: - Dette er et bevis for at lærernes karaktersetting kan være tilfeldig, sier tillitsvalgte i den videregående skolen i Telemark, Christopher Eikanger Andersen og Magnus Sønstebø. Elevene med de helt like besvarelsene er anonyme.

SKIEN (Dagbladet): De to elevene leverte nøyaktig like besvarelser på en norskoppgave til den samme læreren på samme tidspunkt. Men de fikk forskjellige karakterer! Elevene mener «trynefaktoren» teller.

Av BERNT BLOMQUIST
Torsdag 31. januar 2002 6:02,
oppdatert 6:20

Elevene, som snart er ferdige med sin videregående allmennutdanning, raser mot lærernes sprikende bruk av rødblyanten.

- Vi har ingen garantier for at vi får en rettferdig bedømmelse. Det har vi hatt mistanke om lenge. Eksemplet som vi kan dokumentere, viser hvor vilt det kan være, sier tillitsvalgt Magnus Sønstebø.


Iscenesatte
Norsklæreren på en videregående skole i Skien hadde gitt elevene i oppgave å skrive om og analysere Ibsens kjente skuespill «En folkefiende». Elevene iscenesatte sitt eget spill - ei jente og en gutt i klassen leverte nøyaktig samme besvarelse. Den ene fikk 3/4, den andre 4/5 i karakter.

- Vi kan ikke dokumentere hvorfor, men vi kan i alle fall vise at karaktersettingen kan være tilfeldig. Kanskje er det slik at det stilles større krav til jenter? undrer jenta, som kom dårligst ut.

- Dette er et bevis på at trynefaktoren teller - at lærernes karaktersettinger ikke behøver være saklig begrunnet, sier Christopher Eikanger Andersen, tillitsvalgt for elevene i de videregående skolene i Telemark.

Et stort problem
Elevene og de tillitsvalgte er ikke ute etter å henge ut læreren de kan dokumentere har tabbet seg ut; de vil rette søkelyset på et stort problem.

- Karakterene betyr mye for en videre karriere. De bør være rettferdige og ikke settes på slump eller etter trynefaktor, sier de to tillitsvalgte elevene, Eikanger Andersen og Sønstebø.

Klagene strømmer inn til elevorganisasjonene.

- Mye kan gjøres, men det koster penger. Et av kravene våre er at besvarelser i noen tilfeller bør anonymiseres, sier Eikanger Andersen.

Personavhengig
Forsker og forfatter av læreboka «Elevenes verden», Gunn Imsen ved Pedagogisk institutt i Trondheim, er forbløffet over eksemplet med «En folkefiende».

- Det er påvist at egenskaper ved elevene kan påvirke karakterene som blir gitt. Forskning tyder på at det kan ha vært lettere for gutter å få bedre karakter i fysikk og matematikk enn jenter, sier Gunn Imsen.
Sist endret av rasstapp; 31. januar 2002 kl. 11:29.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg har aldri tatt karakterer så tungt egentlig, men jeg har også lagt merke til at karakterene ikke bestandig er like rettferdige. Spesielt mye av dette var det på ungdomskolen. Nesten alle lærerne jeg har hatt oppgjennom har valgt seg ut yndlinger osv.
rasstapp's Avatar
Trådstarter
29 0
Dumt at d lønner seg å kjøre solskinn oppi rævva til læreren. Synd d.
Har skjedd med en kamerat og meg. Vi leverte nøyaktig samme engelsk stil, jeg fikk 4+ og han fikk 3/4

( Læreren sa han hadde mye mer skrivefeil osv )
Jeg hadde det problemet gjennom hele ungdomsskolen, jeg måtte levere en 20 siders doktorgradsavhandling på prøver for å få samme karakter med folk som sansynligvis kunne like mange synonymer på tissen sin som de kunne andre ord.

Så, på GKet (Formgivningsfag) var det gamle kvinnfolk som var lærere, de favoriserte VIRKELIG...

Etter det, på VK1 (IKT-Driftsfag) hadde vi en jævla sleip faen av en nyutdanna ungdomsskolelærer (utdanning -> 1. år på ungdomsskole -> IKT-driftsfag) som, foruten det å bare være teit, nesten skrev opp en liste med "pene elever - gode karakterer". Urk.

Men nå som jeg har entret en skole med litt mer respekt for seg selv (Høgskolen i Narvik's filial i Alta) har jeg ikke lagt merke til noe slikt (er forresten Forkurs til Ingeniør jeg går, det er en del videregående fag satt sammen til å gi studiekompetanse for ingeniørutdanning).
Opprinnelig postet av necro
Jeg hadde det problemet gjennom hele ungdomsskolen, jeg måtte levere en 20 siders doktorgradsavhandling på prøver for å få samme karakter med folk som sansynligvis kunne like mange synonymer på tissen sin som de kunne andre ord.

Så, på GKet (Formgivningsfag) var det gamle kvinnfolk som var lærere, de favoriserte VIRKELIG...

Etter det, på VK1 (IKT-Driftsfag) hadde vi en jævla sleip faen av en nyutdanna ungdomsskolelærer (utdanning -> 1. år på ungdomsskole -> IKT-driftsfag) som, foruten det å bare være teit, nesten skrev opp en liste med "pene elever - gode karakterer". Urk.

Men nå som jeg har entret en skole med litt mer respekt for seg selv (Høgskolen i Narvik's filial i Alta) har jeg ikke lagt merke til noe slikt (er forresten Forkurs til Ingeniør jeg går, det er en del videregående fag satt sammen til å gi studiekompetanse for ingeniørutdanning).
Vis hele sitatet...
Om ingen av lærerne dine likte deg, spørs det om det var de det var noe galt med...
Om ingen av lærerne dine likte deg, spørs det om det var de det var noe galt med...
Vis hele sitatet...
Hva er det du insinuerer?

På ungdomskolen likte lærerne meg, utrolig nok. Som jeg forstod det gav de meg dårligere karakterer fordi jeg var en del av "eliten" i klassen - de beste elevene ble det satt strengere kriterier på liksom

På Formgivningsfag var det GAMLE KJERRINGER, klart de ikke likte meg, jeg ser jo ut som et skummelt heroinvrak...

IKT-Driftsfag... vel... var vel kanskje en del fra min side som sier at lærern (det var bare en lærer som drev på med favorisering) ikke skulle like meg - men hele klassen var fortsatt utsatt for favorisering. Gikk et ganske pent kvinnfolk der, som ikke kunne en dritt. Lærern sikla noe sinnsykt over henne, og hun var glup nok til å kunne utnytte dette , så hun fikk 6'ere i alle faga hans. Disgusting

Så faen ikke kom å si at det er meg det er noe galt med... Nei... Stemmene sier at det ikke kan være meg... Romvesene... Det er DERES feil...
hehe... her kjenner jeg meg igjen. En "nørd" jente i klassen leverte inn en hjemmeoppgave i kjemi, hun fikk noen feil og karakteren 5+, jeg lånte hennes ferdig rettede oppgave (jeg var litt senere ute med innleveringen) og skrev av den, men jeg rettet alle feilene læreren hadde retta. Leverte inn, trodde 6'ern var sikre, iallefall 5'ern, men neida, jeg fikk 4+ på SAMME levering, men RETTET. Er det mulig???

Det er garantert trynefaktor fordi jeg tørr og stå forann læreren og si at hun forklarer dårlig i noen tilfeller, og det gjør ikke jentene...

Men, men, slik er livet, det er hardt!
merket nett det samme, på ungdomsskolen hente det spesielt med en lærer, han hatet meg Så jeg fikk møkka kristendomskarakter (ikke at jeg bryr meg om den).

Merker gymkarakteren på videregående nå, så får de pene jentene 6, jeg får 5(ikke at jeg er direkte misfornøyd), og jeg skal love dere at jeg ikke gjør noe dårligere enn dem. Merket også norskkarakter på videregående nå, hadde 3 i begyndelsen av året, så hadde ei kjerring i klassen gått og klaget på at han behandlet noen elevere dårligere enn andre og litt dill, så *poff* rett til 4...

Har hørt flere eksempler fra kompiser, bl.a. at to stk hadde levert inn samme stil og noe shiat, 1 karakter i avvik (nett som artikkelen, bare 4->5).
hadde to elever levert nøyaktig samme stilen til meg, på samme tidspunkt. Så hadde jeg strøket begge to! Enkelt og greitt...

Om det dreier seg om så mange stiler at det er umulig å huske, så burde læreren ikke ta inn så mange klasser sine oppgaver samtidig... karaktersetting i stiler er jo vanskeligere enn i matematikk og lignende da man ikke bare kan regne ut hvor mye rett&galt... skal man bruke skjønn blir det gjerne litt tilfeldig, og inntrykk som orden på papiret vil også telle (rettskriving, hvor ryddig skriften og oppsettet er etc...)

Men jeg er helt med på at det er maaaaange lærere som blir påvirket av trynefaktoren. Da jeg gikk på ungdomsskolen og hadde kjøkken, så fikk alle jentene unntatt meg "M" bare fordi jeg ikke gadd å legge meg langflat og smiske og mase om hvor fin lærerinna var på håret etc... hele tiden... Må legge til at alle guttene fikk "G" (+ meg)
original reprint
xaff's Avatar
Har nøyaktig samme problemet med en lærer. Klasseforstanderen. Fra, sigh, lofoten... Hun favoriserer jenter, ALLE får altid MINST -5. Og aldri har en gutt fått mer enn -5. Forbannet sprutludder.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
Jeg tror jeg generelt er forhatt av de fleste lærerne på skola mi fordi jeg har egne og sterke meninger om det meste.
Dette har kosta meg mange karakterer oppigjennom tida.
Spesielt på Eksamener og Tentamener når jeg har skrevet rett fra levera, og i stikk motsetning til det lærerne mener er riktig. FOR DEM HAR VIST ALTID RETT DEM!! argh sånt gjør meg forbanna!!!
/me skyteungdomskolelærerenihuetmedeiavsagdhagle

er det rart at folk i USA klatrer til toppen av Klokke tårnet på Capuss?
..jeg merker det samme når jeg får kun 5 og 6 på det som er av stiler og tentamen og opplever å få 4 i karakterboka samtidig som den største smiskeren i klassa oppdriver 5 når han får 4 på alt som er av stiler/tentamen...ikke minst at Kunst og håndverk læreren min presterer å gi meg en 2+ i karakterboka når jeg fikk 5- på prosjektoppgaven vi hadde det semesteret og 4/5 på resten av arbeidet...jeg ble forbanna når jeg fikk den 2+ så jeg klagde jo..og nå får jeg 4....viser hvor lite saklig den karaktersettingen har vært....nå bør lærere få påbud om å begrunne karaktersettingen sin med informasjon om hva som eventuelt trekte den ned, OG opp...så slipper man rævslikkere med ufortjente karakterer.
leverte samme fysikk rapport som en annen i klassen en gang. Eneste forskjellen var fonten og at jeg hadde flyttet noen av bildene vi brukte, de kunne jo ikke være identiske

Ende med at en av oss (husker ikke hvem) fikk 6 og den andre 5'er. Læreren hadde kommentert på forklaringen i en av rapportene, mente at den var for dårlig.

Fikk også tilbake en rapport fra læreren en gang som jeg fikk 4 på, da jeg klaget og sa at jeg burde få bedre så han litt på den og skrev den opp til 5+.

Synes egentlig at alle former for karakteren skal fjernes. Burde istedet inføre en test for å komme inn på Univeristet o.l. Sjekke om man kan noe av den man trenger for kurset. Da slipper man å lære seg nynorsk for å bli data-ingeniør
heh, det skjedde med en jeg gikk i klasse med på GK Mekanisk..

Gutt1 = nerd (og smiske rau!)
Gutt2 = en som dreit i skolen

Gutt1 leverte enn oppgave som han hadde laget i verkstedet til læreren, han satte 4+ på oppgaven.
Senere på året når det var gutt2 sin tur og lever oppgaven, tok han den som Gutt1 hadde laget og leverte. Læreren satte en 2er (?!) på oppgaven.
Gutt2 trodde at han hadde blitt oppdaget i og levere Gutt1 sin oppgave, men han tok det opp med læreren allikvel og da sa han at han hadde levert Gutt1 sin oppgave lurte på hvorfor han fikk så mye dårligere karakter enn Gutt1. Og læreren mente at det gikk på innsatsen i timene, det stemmte jo litt, men en slik innleverelse skal gå mest på produktet og ikke -2 karaktere pga lite innsats.

Men denne læreren er ikke helt stabil heller da, han ga karakterer etter humøret, enngang han var i perle humør leverte jeg og en kompis en sveiseøvelse hver og begge fikk 6'er på dem , og jeg ligger egentlig på en 2'er i sveising.

Og ikke minst, læreren kom alltid minst 15min forseint til hver time uansett (25min hver mandag's morgen ), vi tok det opp med avdelings leder og slikt men ingen ting skjedde, hørte forresten nå 1 år etter på at han hadde fått sparken eller.no HAHAHa!
o, solo mio! ladidadumdideida solo mio!

Alle dere ungdommskole nerder: Begynn på Salg og Service! Er det letteste ever...der jeg fikk mine første 6'ere
Fahn...greit nok at lærerne biter på smisking, men folka som gjør d! At d går an å synke så lavt. Smiskerne ødelegger dessuten for de andre i klassen også. Burde fått nedsatt oppførselskarakter for smisking....takk.
Opprinnelig postet av DarkStaar
Alle dere ungdommskole nerder: Begynn på Salg og Service! Er det letteste ever...der jeg fikk mine første 6'ere
Vis hele sitatet...
Kom faen ikke inn, søkte på 3 forskjellige salg å service linjer
ei vennine av meg hadde en nat.fag prøve som ho fikk 2 på, mens en annen i klassen hadde nesten like besvarelser og fikk 5+....ho fikk prøven vurdert av en annen lærer og blei satt opp til 5....tre uker før hadde ho levert inn klage på lærern da han tok henne på ræva. tror læreren blei sparka, den drittsekken
Ufff.... skulle ønske at man inførte attester i stede for tallkarakterer. Jeg syntes det er litt bestialsk å sette tall på et mennske!

Og... hvis vgs skal være arbeidslivsforberedende... finnes det karrakterer i arbeidslivet?
Og... hvis vgs skal være arbeidslivsforberedende... finnes det karrakterer i arbeidslivet?
Vis hele sitatet...
Joda, det er jo det. Men karakterene er statisk, og det er bare to av dem.
Utført arbeid = karakter: [sett inn lønning her]
Ikke Utført arbeid = stryk - karakter: 0,-

kjenner meg så igjen
dette året her (vk2 tegning form farge, inkl allmenn påbygging) har vært helt på trynet.. jeg får ufortjent lave karakterer både i tegning og norsk, blir så oppgitt.

til eks. jeg fikk 4+ på en norsk muntlig/skriftlig prøve, og en 4- på en lekseprøve (teller vel under muntlig karakter). har vært der i nesten alle timene. jeg er vel ikke den mest aktive i timene, men jeg følger med og gjør det jeg blir bedt om.
første semester fikk jeg en 3er i norsk muntlig.. HALLO

nok et eks. i tegning/farge i år har jeg bare fått 4 og 4-, ifjor hadde jeg nesten bare 5ere og personlig synes jeg det jeg lager i år er er mye bedre enn hva jeg lagde ifjor..


school equals shit
Er det bare meg eller er alle som skriver på dene threaden blitt mobbet av lærerene sine, folk som skriver på nff har tydligvis ikke mye trynefaktor, eller kanskje det er at vi tørr og si det vi mener til de vi mener det om? aka Lærere

har sjøl hat lite problemer med detta, untat på GK Elektro hvor en lærer ikke klarte å gi høyere en 3 uansett. (Helt til Eksamen hvor besvarelesen er anonym, Jeg fikk en 5er gjett om jeg var fornøyd da)