Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3012
Hallais folkens!

Da har jeg rota meg rundt til å kjøpe ny PC.
Gliste fra øre til øre mens jeg monterte det sammen.

Alt går dog ikke helt smertefritt.

For å vise hva jeg sikter til ser dere bestillinga her :

Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB (2 stk)
Intel Core i9-7900X Prosessor (1 stk)
Seagate Barracuda 2TB 3.5'' HDD (1 stk)
ASUS ROG SLI HB Bridge 4-Slot (1 stk)
ASUS ROG Rampage VI Extreme, Socket-2066 (1 stk)
ASUS ROG SLI HB Bridge 3-Slot (1 stk)
Corsair SP120 3-pk med lyskontroller (1 stk)
Epson Blekk 33XL Multipack (1 stk)
EVGA SuperNOVA 1600 G2, 1600W PSU (1 stk)
ASUS Geforce GTX 1070 Ti Turbo (2 stk)
NZXT Kraken X62 CPU Kjøler (1 stk)
Asus 27" LED FreeSync VG275Q (2 stk)
Corsair Force MP500 480GB M.2 PCIe SSD (1 stk)
Corsair Force MP500 240GB M.2 PCIe SSD (1 stk)


Problem 1! PC'n fryser i tide og utide. Tenkte dette kunne være RAM relatert i første omgang. Kjørte Prime95 men her kræsjer den nesten med engang. Legger merke til at CPU temp går oppi 80 GRADER!? og jeg må slå den av selv. Den bare fryser ute at jeg får gjort noe.

Jeg trodde virkelig den kjøleren gjorde en bedre jobb.

Så ble jeg selvfølgelig snakket inn i å gå for SLI. Noe jeg ikke får til og fungere. Ser ikke ut til at Google heller får det til å funke. Nvidia panelet gir meg ikke valg til å aktivere SLI. Det finnes bare ikke. Forsøker jeg å boote med begge kortene i så kræsjer den bare.

Har formatert, installert driver. plugget inn, plugget ut. Finnes det noen med et forlsag her? Ser meg snart blind på dette.

Håper på noen konstruktive svar. Har snart ikke mer hår igjen på huet.
Kan ikke hjelpe deg ang SLI, men du har enten ikke festet CPU-kjøleren korrekt, eller så har du ikke lagt på kjølepastaen riktig. Kanskje det er for mye? Kanskje du ikke har smurt den utover hele CPU´en?

Du kan også forsøke å kjøre maskinen med kun 1 RAM-brikke om det viser seg å ikke være CPU-kjøler eller kjølepastaen som er problemet.

Men 80grader virker uansett mye.
Sist endret av i7cpuftw; 14. november 2017 kl. 02:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
pengejeger
Natz's Avatar
Trådstarter
Sitat av i7cpuftw Vis innlegg
Kan ikke hjelpe deg ang SLI, men du har enten ikke festet CPU-kjøleren korrekt, eller så har du ikke lagt på kjølepastaen riktig. Kanskje det er for mye? Kanskje du ikke har smurt den utover hele CPU´en?

Du kan også forsøke å kjøre maskinen med kun 1 RAM-brikke om det viser seg å ikke være CPU-kjøler eller kjølepastaen som er problemet.

Men 80grader virker uansett mye.
Vis hele sitatet...

Må være kjøleren ja. Jeg ga faen i bakplata da det så ut som hovedkortet hadde de rette hullene så skruene ikke kom igjennom. Får prøve denne. Men ang pasta brukte jeg den som var på kjøleren ny? Det var ingenting med CPU. Burde ikke det holde?
Sitat av Natz Vis innlegg
Må være kjøleren ja. Jeg ga faen i bakplata da det så ut som hovedkortet hadde de rette hullene så skruene ikke kom igjennom. Får prøve denne. Men ang pasta brukte jeg den som var på kjøleren ny? Det var ingenting med CPU. Burde ikke det holde?
Vis hele sitatet...
Nja, som regel burde det være OK med orginal kjølepasta om det monteres på en fabrikk... Når man gjør det selv er det egentlig obligatorisk at man smører på litt bedre ferskere pasta og sørger for best mulig kontaktflate..

Den orginale pastaen bør få en tempratur opp imot 50 grader før den setter seg skikkelig og gir god kontakt, så det kan være en god ide med en hårføner etc om man ønsker å bruke den orginale kjøleløsningen uten tilgang på annet selv..

Når det er sagt så vil jo dette skje av seg selv, men dette vil også gi mindre press mot CPU, og kjøler kan virke litt løs om man ikke er opmerksom på dette..

Bruker man orginal kjøler og "pasta teip" som jeg kaller det, så må du sjekke ut kjøleren i etterkant, den kan fort virke litt løs ettersom pastaen blir mykere og gir bedre kontakt ved oppvarming..
Reseat CPU kjøler, har samme kjøler selv på en i7-7700k og har aldri sett den gå over 60 grader, selv på full last på 4,5 GHz. Antageligvis så henger PCen seg pga varmen. Og hvorfor I alle dager har du kjøpt to 1070ti istedet for ett 1080ti?
Var det en medfølgende bakplate til CPU-kjøleren du ikke festa på? I så fall kan det jo tenkes at CPU-kjøleren ikke sitter skikkelig innpå hvis den ikke er skrudd fast i en bakplate og derfor ikke kjøler som den skal. Jeg har ikke brukt den kjøleren selv så det kan godt hende jeg tar feil.
Sjekk bios, I9 er veldig nøye på rett strøm. Sjekk at alt er etter anbefalinger for cpu og ram.

Sitat av McVik Vis innlegg
Reseat CPU kjøler, har samme kjøler selv på en i7-7700k og har aldri sett den gå over 60 grader, selv på full last på 4,5 GHz. Antageligvis så henger PCen seg pga varmen. Og hvorfor I alle dager har du kjøpt to 1070ti istedet for ett 1080ti?
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi to 1070 TI gir mer enn 1080 TI
Sist endret av TeliaSuger; 14. november 2017 kl. 16:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Natz Vis innlegg
Må være kjøleren ja. Jeg ga faen i bakplata da det så ut som hovedkortet hadde de rette hullene så skruene ikke kom igjennom. Får prøve denne. Men ang pasta brukte jeg den som var på kjøleren ny? Det var ingenting med CPU. Burde ikke det holde?
Vis hele sitatet...
Du har jo svaret selv. Spørsmålet er jo hvorfor du har droppa å montere bakplata til CPU kjøleren? Hvis du tror at dette blir produsert for morroskyld så tar du feil. Denne plata skal sørge for at når du strammer kjølerenn så skal den være stiv slik at kjøleren presser mot CPUen. Uten denne så vil hovedkortet gi etter.
En kan oppleve problemer hvis en kjøper 2x minnesett i stedet for å kjøpe quad minne, sier ikke det er årsaken her men er verdt å sjekke ut?

Sitat av McVik Vis innlegg
Reseat CPU kjøler, har samme kjøler selv på en i7-7700k og har aldri sett den gå over 60 grader, selv på full last på 4,5 GHz.
Vis hele sitatet...
Ser du skriver dette, men nå snakker dere om to helt forskjellige ting her. En 4 kjerner (overklokket eller ei) under "normale" situasjoner og en 10 kjerner som blir torturert i prime95.

Synes temperaturen høres grei ut jeg. Vet ikke om det følger med bakplate til hovedkortet på den kjøleren, til min h115i på X99a Xpower ac skulle det ikke plate bak..

Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
Kanskje fordi to 1070 TI gir mer enn 1080 TI
Vis hele sitatet...
Og yter som ett enkelt 1070ti kort til tider. Nei, det er ikke å anbefale. Ellers er det andre ting jeg også stusser på som er kjøpt inn. Freesync skjermer til Nvidia skjermkort og dual minne når det trengs quad channel. Men det kan jo være årsaker til at det ble handlet slik.
Sist endret av Jens1; 14. november 2017 kl. 18:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Av ren nysgjerrighet, hva kostet monsteret totalt? Mange lekre deler der.
pengejeger
Natz's Avatar
Trådstarter
Det viste jeg at jeg hadde brukt feile skruer. Kjøling er stabil nå 30
Til dere som kommenterer dette med bakplaten hadde dette hovedkortet en sånn oppbygning at bakplata kunne sløyfes da skruene ikke kom igjennom men ble låst i kortet.

CPU er nå OK. Men det viste seg også at problemet var RAM relatert. Hovedkortet kom med en "MEM OK" knapp, som tydeligivs får alle typer RAM til å fungere. Så lenge det er DDR4. Kjørte den ved BOOT og noen lamper forsvant. Now it's hummin like a bird.


Til dere som lurer på pris, herlige 50K +/- slengte med en del annet stæsj i bestillinga også.

SLI skjer det fortsatt ikke noe med. Forsøker videre utover natta.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
En kan oppleve problemer hvis en kjøper 2x minnesett i stedet for å kjøpe quad minne, sier ikke det er årsaken her men er verdt å sjekke ut?



Ser du skriver dette, men nå snakker dere om to helt forskjellige ting her. En 4 kjerner (overklokket eller ei) under "normale" situasjoner og en 10 kjerner som blir torturert i prime95.

Synes temperaturen høres grei ut jeg. Vet ikke om det følger med bakplate til hovedkortet på den kjøleren, til min h115i på X99a Xpower ac skulle det ikke plate bak..



Og yter som ett enkelt 1070ti kort til tider. Nei, det er ikke å anbefale. Ellers er det andre ting jeg også stusser på som er kjøpt inn. Freesync skjermer til Nvidia skjermkort og dual minne når det trengs quad channel. Men det kan jo være årsaker til at det ble handlet slik.
Vis hele sitatet...
Joda, forskjellen er jo selvfølgelig der, men når man tar med at han skriver at hele pcen henger av seg selv, så blir det fort en annen sak, da jeg har vært borti dårlig seata kjøler, med samme feilsymptomer som TS skriver om. Og stort sett når det er problemer med kjøler/CPU så er det dårlig montering som er skylden. (I dette tilfellet var det jo også som TS skriver noe RAM-relatert)

Apropos 1070ti 2way SLI vs 1080ti, med mindre spillet støtter SLI og man skal spille på UHD oppløsning, så ser det ut som vinninga går opp i spinninga, spesielt ved f.eks 1920x1080 eller 2560x1440 oppløsninger.

Og når man da tar med i beregningen at Nvidia fjerner mer og mer av SLI, tullete bugs som oppstår ved SLI og antall spill som faktisk støtter SLI, så hadde hvertfall jeg personlig valgt et 1080ti over 1070ti 2way SLI.

Og skjermene som TS har kjøpt er 1920x1080, so there's that. Selvfølgelig kan man argumentere om at det er framtidsrettet, men da hadde det strengt talt uansett vært bedre med et 1080ti, også kunne man eventuelt oppgradert til SLI senere ved behov, og når prisene har gått ned på kortene generelt.

Baserer dette på denne testen;

https://www.guru3d.com/articles_page...review,26.html

Personlig ville jeg nok vurdert å byttet inn skjermkortene mot et 1080ti, evt med ferdig vannkjøleløsning hvis det er plass i kabinettet, og muligens byttet skjermene til noen andre med høyere oppløsning og høyere oppdateringsfrekvens.

Uansett er det en feit rigg, og gratulerer til TS
Sitat av McVik Vis innlegg
Joda, forskjellen er jo selvfølgelig der, men når man tar med at han skriver at hele pcen henger av seg selv, så blir det fort en annen sak, da jeg har vært borti dårlig seata kjøler, med samme feilsymptomer som TS skriver om. Og stort sett når det er problemer med kjøler/CPU så er det dårlig montering som er skylden. (I dette tilfellet var det jo også som TS skriver noe RAM-relatert)

Apropos 1070ti 2way SLI vs 1080ti, med mindre spillet støtter SLI og man skal spille på UHD oppløsning, så ser det ut som vinninga går opp i spinninga, spesielt ved f.eks 1920x1080 eller 2560x1440 oppløsninger.

Og når man da tar med i beregningen at Nvidia fjerner mer og mer av SLI, tullete bugs som oppstår ved SLI og antall spill som faktisk støtter SLI, så hadde hvertfall jeg personlig valgt et 1080ti over 1070ti 2way SLI.

Og skjermene som TS har kjøpt er 1920x1080, so there's that. Selvfølgelig kan man argumentere om at det er framtidsrettet, men da hadde det strengt talt uansett vært bedre med et 1080ti, også kunne man eventuelt oppgradert til SLI senere ved behov, og når prisene har gått ned på kortene generelt.

Baserer dette på denne testen;

https://www.guru3d.com/articles_page...review,26.html

Personlig ville jeg nok vurdert å byttet inn skjermkortene mot et 1080ti, evt med ferdig vannkjøleløsning hvis det er plass i kabinettet, og muligens byttet skjermene til noen andre med høyere oppløsning og høyere oppdateringsfrekvens.

Uansett er det en feit rigg, og gratulerer til TS
Vis hele sitatet...
med to 1070 ti har han mer og gå på vis han velger høyere oppløsning.

her er en test med 35 ulike spill som viser det
http://www.babeltechreviews.com/the-...ames-tested/3/
pengejeger
Natz's Avatar
Trådstarter
Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
med to 1070 ti har han mer og gå på vis han velger høyere oppløsning.

her er en test med 35 ulike spill som viser det
http://www.babeltechreviews.com/the-...ames-tested/3/
Vis hele sitatet...

Jeg håper jeg slipper å forklare til noen at valget på falt på 1070 pga pris? Går over på 1080 neste år sikkert. Det får da faen meg være grenser på hva slags leketøy jeg får overtalt kona til å få kjøpt meg....
Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
med to 1070 ti har han mer og gå på vis han velger høyere oppløsning.

her er en test med 35 ulike spill som viser det
http://www.babeltechreviews.com/the-...ames-tested/3/
Vis hele sitatet...
Som jeg også nevnte i kommentaren min, at ja, over 2560x1440 så vil man dra nytte av det. Men TS har kjøpt skjermer på 1920x1080, så det er moot point. Og det er også de andre faktorene å tenke på med SLI.
Sitat av TeliaSuger Vis innlegg
med to 1070 ti har han mer og gå på vis han velger høyere oppløsning.

her er en test med 35 ulike spill som viser det
http://www.babeltechreviews.com/the-...ames-tested/3/
Vis hele sitatet...
Her viser du til att ett enkelt 1080Ti kort gir bedre FPS i hele 17 av de spillene i 4K oppløsning. Jeg liker å spille ett spill når det kommer ut, ikke en evighet etter. Hvis han velger høyere oppløsning? Vil det si å spille på begge 1080p skjermene?

"It is pretty clear that CrossFire or SLI scaling in the newest games, especially with DX12, are going to depend on the developers’ support for each game requiring a SLI gamer to occasionally fall back to DX11. We also note that recent drivers may break SLI scaling that once worked and even a new game patch may affect SLI game performance dramatically"

"We believe that a GTX 1080 Ti is better overall for ultra 4K gaming than GTX 1070 Ti SLI; and GTX 1080 Ti SLI may also become a future upgrade path"
Jeg hadde 2x1070ti i SLI. Trodde at SLI var kommet lengre og at det var helt smertefritt. Så feil kunne jeg ta. Solgte begge kortene og kjøpte et 1080ti istedet. Nå er jeg fornøyd.

Konkluderte med det samme når jeg bestemte meg for 2x1070 i første omgang. Her er det bedre ytelse! Angrer ikke et sekund dog på at jeg gikk til et 1080ti kort istedenfor.
Duly noted at SLI ikke er helt smertefritt. Blir vel oppgradering fra 970 snart, men tror jeg venter på neste generasjon :]