Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 5195
Som det kom frem i dagbladet, så ville Bjerke videregående skole dele opp klassene etter etnisitet for å få en stopper for at etnisk norske slutter på skolen.

http://www.dagbladet.no/2011/11/24/n...runn/19148085/
Opplæringsloven sier at dette ikke er lov, og skolen vil gå tilbake på hele opplegget.

Har rektor på skolen et poeng, eller er dette totalt uakseptabelt?

Vil gjerne høre fra folk som går på skoler der det er mye innvandrere.
Høres rimelig fjernt ut, hvis noen dropper ut av skolen pga at det er noen med en annen etnisitet i klassen er det de som har et problem!
Dette er totalt uakseptabelt og det er absolutt ingen som har tatt til orde for at dette er greit. Dette er snakk om en rektor som har bommet totalt.
Om de deler opp klassene på denne måten, kan vi vinke farvell til integrering!
Dette er ikke menneskelig riktig og gjøre av seg. Men ærlig talt, noen skoler i oslo trenger det! Har gått på hellerud og det var nesten som å studere i utlandet, var den eneste i klassen som var norsk og alle snakket ett språk som jeg ikke forstod, skrive norsk kunne dem heller ikke og engelsk var aldri noen sterk side hos noen av de. Og etter som jeg har fått meg en del venner som er fra andre land er det mye styggt de tør og si på språket sitt i det du går forbi. Så skjønner at veldig mange etniske-nordmenn slutter pga dette, og at noen kom til og eksprimentere med det var bare rett rundt hjørnet! Jeg tror selv at dette vil gi bedre klasse-milijø og lettere for læreren å sette karakter ettersom klassen blir ganske likt nivå-messig.

Sitat av Pumpkin Vis innlegg
Om de deler opp klassene på denne måten, kan vi vinke farvell til integrering!
Vis hele sitatet...
Det gidder de jo nesten ikke uansett, de vil alltid beholde kulturen sin men skal ikke putte alle under samme tak for er mange som faktisk tar av burkaen, de tør å vise seg selv offentlig uten og skulle frykte at hun vil bli straffet på noen måte, tror bare de henger litt igjen i hjemmelandet og tar litt tid før de innser de er i Norge. Jeg hadde skjønnt det med en gang snøen kom tho
Sist endret av Cannabidiol; 24. november 2011 kl. 14:07.
Uakseptabelt.

Nå går ikke jeg i klasse med noen innvandrere (merkelig nok) på en skole som egentlig har en god del innvandrere (med tanke på at skolen har nærmere 1400 elever), men jeg vet av faktum at det blir tullball å dele de opp; noen vil være sterkt imot det og noen vil være for det. De som er imot det vil jo selvfølgelig reagere sterkt på det og konsekvensene vil jo medfølge.

Rektoren er helt på bærtur!
Det er ikke noe feil for noen forandringer hvis det legger til rette for det.

Om det er nok personer som ønsker dette, og de tror det vil gjøre skolegangen demmes enklere, så skjønner jeg ikke hvorfor det ikke skulle være lov?

Man kan ikke tvinge personer til å være sammen, og det blir enda dummere om dette faktisk resulterer i at folk dropper ut av skolen. Selv om det kanskje er fordommer, eller rett og slett reddselen for noe nytt, så får det heller være, og man må tilrettelegge for at alle skal komme best ut av det.

Jeg synes dette skulle vært en mulighet på skoler med store mengder flerkulturelle.
Spørs jo helt om dem utlendingene kan norsk eller ikke, gå i en skole klasse med en gjeng med utlendinger som ikke kan noe særlig norsk og tar all tiden til lærerne er sikkert ikke gøy
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Spørs jo helt om dem utlendingene kan norsk eller ikke, gå i en skole klasse med en gjeng med utlendinger som ikke kan noe særlig norsk og tar all tiden til lærerne er sikkert ikke gøy.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke noe gøy, når du er på skolen for og lære noe å forhåpentligvis satser på framtiden din å sitte i ett klasserom med en gjeng bavianer(ikke pga. rase men pga. oppførsel) som bruker mer energi på og sluntre unna enn og bare gjøre de oppgavene de skal å ferdig med saken!

Innlegg: 100
Sist endret av Cannabidiol; 24. november 2011 kl. 14:31.
Men de har jo ikke tenkt til å ha egne klasser med bare etnisk norske. De vil plassere 14 etnisk norske elever i hver av de to klassene, og ingen i den tredje. Planen er jo ikke å ha egne klasser ut i fra hvilken etnisitet du har, men heller fordele de etnisk norske i færre klasser så noen eventuelt slipper å føle seg alene og i "mindretall". Tanken bak forslaget er ikke så rasistisk som mange skal ha det til
Sitat av Sttropez Vis innlegg
Men de har jo ikke tenkt til å ha egne klasser med bare etnisk norske. De vil plassere 14 etnisk norske elever i hver av de to klassene, og ingen i den tredje. Planen er jo ikke å ha egne klasser ut i fra hvilken etnisitet du har, men heller fordele de etnisk norske i færre klasser så noen eventuelt slipper å føle seg alene og i "mindretall". Tanken bak forslaget er ikke så rasistisk som mange skal ha det til
Vis hele sitatet...
Godt sagt! KP En god løsning og, istede for å ha 30etniske og 30flerkulturelle i en klasse så ta 15 , 15 av vær i vær klasse. Da hadde ingen vært i overtall og ingen i undertall tror dette hadde reddet mange klassemilijøer folk ikke føler seg velkommen i!
Erklært blond
Vist dere leser hele artikkelen ser dere at dette er et tiltak for å få hvitinger til å bli på skolen. Det er langt fra renne hvitinger klasser det er 3 klasser der det er 8 hvite, 9 hvite og 0 hvite i klassene. Ellers er det og innvandrere i alle klassen etter det jeg leste.

Alternative er ingen hvite på skolen....
Jeg tenker at man her begynner i feil ende. Det åpenbare problemet her er hvordan man har samlet innvandrere i egne områder/bydeler les. østkanten. Jeg snakker selvfølgelig bare for Oslo, da det er det jeg kjenner til, men antar også at det er her problemet er størst.
Hadde man tenkt litt fremover og forsøkt å få litt spredning i utgangspunktet tror jeg ikke vi ville hatt samme problem idag.
Sitat av Tech373 Vis innlegg
Vist dere leser hele artikkelen ser dere at dette er et tiltak for å få hvitinger til å bli på skolen. Det er langt fra renne hvitinger klasser det er 3 klasser der det er 8 hvite, 9 hvite og 0 hvite i klassene. Ellers er det og innvandrere i alle klassen etter det jeg leste.

Alternative er ingen hvite på skolen....
Vis hele sitatet...
Vi skal bli kastet ut av skolene våre, mens dere skal få være i landet vårt og være på skolene våre ?
Erklært blond
Sitat av Cannabidiol Vis innlegg
Vi skal bli kastet ut av skolene våre, mens dere skal få være i landet vårt og være på skolene våre ?
Vis hele sitatet...
Her er det ikke snakk om at hvite blir kastet ut, men forlater skolen fordi dem ikke liker at det er for mange innvandrere i klassen.

Selv går jeg ikke klasse med bare rene nordmenn
Sist endret av Tech373; 24. november 2011 kl. 16:53. Grunn: Leif
Sorry, men dette støtter jeg fullt ut. Jeg kunne ikke tenkt meg å ha min sønn i en klasse med overtall av innvandrere. Ikke pga hudfarge, men pga kultur, oppførsel og holdningene til en majoritet av innvandrere
Sitat av Tech373 Vis innlegg
Her er det ikke snakk om at hvite blir kastet ut, men forlater skolen fordi dem ikke liker at det er for mange innvandrere i klassen.

Selv går jeg ikke klasse med bare rene nordmenn
Vis hele sitatet...
Tror ikke de forlater skolen bare fordi det er for mange innvandrer i klassen, tror det har noe om det milijø de skaper, oppførsel og kultur! og jeg putter ikke alle sammen under samme tak!
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg tror det er bare Oslo som har dette problemet, og jeg ser ingen problemer med dette etter å ha lest hva Cannabidiol har skrevet.

Hvis de ikke kan norsk og de er bare ute etter å lage faenskap, da kan de gjøre det i en klasse som bare har sånne folk.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Jeg tror det er bare Oslo som har dette problemet, og jeg ser ingen problemer med dette etter å ha lest hva Cannabidiol har skrevet.

Hvis de ikke kan norsk og de er bare ute etter å lage faenskap, da kan de gjøre det i en klasse som bare har sånne folk.
Vis hele sitatet...
Tror også dette problemet bare er i oslo Ikke misforstå, mange kule mennesker på "reisen". Men når flertallet blir flerkulturelt og de ikke snakker norsk sammen blir det et helt annet milijø, som jeg aldri opplevde på ungdomskolen hvor klassen egentlig var godt og blandet! Men er også mange utlendinger som sliter med det samme på "etnisk-norske" skoler, så saken går begge veier men tror løsningen er at våre kjære med-landsmenn må bli flinkere på Integrering. Ja vi kan sikkert gjøre en hel del vi , men er våre for-fedre som har bygget dette landet fra grunnen av så endringen skal ikke starte hos oss!
Slik er det på handels og... Den ene 1. klassen er 100% utlendinger, lol

første skoledag:
"hvor mange her har røyket hasj?"
hele klassen rakk opp hånden
Sist endret av Spirituell; 24. november 2011 kl. 17:24.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Slik er det på handels og... Den ene 1. klassen er 100% utlendinger, lol

første skoledag:
"hvor mange her har røyket hasj?"
hele klassen rakk opp hånden
Vis hele sitatet...
Prøver du og si at hasj er utlending dop ?
Sitat av Pumpkin Vis innlegg
Om de deler opp klassene på denne måten, kan vi vinke farvell til integrering!
Vis hele sitatet...
Integrering ga vi opp for mange år siden. Førsteklasse-trinnet i Oslo har nå flere fremmedspråklige enn etniske nordmenn.

Politikerne våre har ikke noe problem med å ofre skolegangen til barn av fattige og vanskeligstilte nordmenn på multikulturalismens alter, men egne barn sender de selvsagt på privatskole..
Sitat av Cannabidiol Vis innlegg
Prøver du og si at hasj er utlending dop ?
Vis hele sitatet...
vel, de er ihvertfall veldig åpne om det, i motsetning til oss... hehe
Jeg er vokst opp på landet, og kan egentlig ikke uttale meg, da vi ikke hadde noen utenlandske på hele skolen vår. Men ut i fra mitt synspunkt, synes jeg det virker som en dårlig ide, da det ikke er noe poeng i å samle kun innvandrerene i klasser, slik at de får menget seg enda mer sammen i sin utenlandske-kultur, og ikke integrere seg.
Elge's Avatar
Trådstarter
Noen mener at blandede klasser er bra for integreringen, og noen mener det ikke hjelper.
Det var en som sa at når h*n gikk på videregående så var det for å lære seg yrket, ikke for å være med på et politisk spill. Når språket og kulturen blir til et hinder for utdanningen, så burde det kanskje være et alternativ for de som vil ha et læremiljø der dette ikke er et problem?

Personlig så syntes jeg dette var et godt poeng.
Sitat av Mith Vis innlegg
Dette er totalt uakseptabelt og det er absolutt ingen som har tatt til orde for at dette er greit. Dette er snakk om en rektor som har bommet totalt.
Vis hele sitatet...

Siden staten ikke gjør nok for å fremme integrering av utlendinger, forstår jeg godt denne rektoren, som ble lei av å høre om norske jenter som ble verbalt mishandlet av utenlandske unge menn. Dette er et problem, å overse problemet, og samtidig sette skylden kun på rektoren, er en farlig måte å håndetere denne utfordringen. Her har de rødgrønne mislykket, på den samme måten som de har mislykket med å løse miljøproblemet.

PS: jeg er en utlending selv.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg er vokst opp på landet, og kan egentlig ikke uttale meg, da vi ikke hadde noen utenlandske på hele skolen vår. Men ut i fra mitt synspunkt, synes jeg det virker som en dårlig ide, da det ikke er noe poeng i å samle kun innvandrerene i klasser, slik at de får menget seg enda mer sammen i sin utenlandske-kultur, og ikke integrere seg.
Vis hele sitatet...
Greia her er at hvis de ikke gjør det blir det bare innvandrere på skolen. Det er en "pick-your-poison"-greie. Ingen av alternativene er egentlig gode men valget står mellom ingen hvite i klassen eller ingen hvite på skolen.
Sist endret av Stratops; 27. november 2011 kl. 14:02.
Sitat av DarthVidar Vis innlegg
Sorry, men dette støtter jeg fullt ut. Jeg kunne ikke tenkt meg å ha min sønn i en klasse med overtall av innvandrere. Ikke pga hudfarge, men pga kultur, oppførsel og holdningene til en majoritet av innvandrere
Vis hele sitatet...
Du, og mange andre i denne tråden snakker som om det kun er majoriteten av innvandrere som oppfører seg dårlig og som lager bråk i klassene, skulle jo nesten trodd at dere mener at det å være utlening er tilnærmet lik dårlig oppførsel og elendige karakterer. Går selv på en skole der vi er cirka 40% innvandrere, og har absolutt null problem med dem. Du finner umotiverte idioter som nekter og arbeide både hos nordmenn og hos utlendinger, hvertfall på skolen jeg går på.

Poenget mitt er at å skille elevene etter rase, er noe vi kaller på godt norsk: Direkte rasisme. Det er et forbanna feigt og tragisk forsøk på å løse et problem som skyldes at de innvandrerne ikke er nok intrigert i landet vårt, hvordan i helvete skall dette forbedre situasjonen deres?

Det blir sikkert jævlig morsomt for de elevene som går i alle de andre klassene, ser for meg noe lignende: "Oi se der går pakkis/neger/japse klassen!". De BER jo om å skape fremmedfrykt hvis ingen av de Norske elevene i det hele tatt kommer i kontakt med dem. Har selv blitt kjent med flere titalls innvandrere på skolen jeg går på, noen av dem er direkte idioter jeg ikke vill ha noen tilknytning til og andre er noen av de smarteste og feteste menneskene jeg har møtt på. De er jo faen meg bare mennesker de også..
Sist endret av Juicekongen; 27. november 2011 kl. 14:48.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Du, og mange andre i denne tråden snakker som om det kun er majoriteten av innvandrere som oppfører seg dårlig og som lager bråk i klassene, skulle jo nesten trodd at dere mener at det å være utlening er tilnærmet lik dårlig oppførsel og elendige karakterer. Går selv på en skole der vi er cirka 40% innvandrere, og har absolutt null problem med dem. Du finner umotiverte idioter som nekter og arbeide både hos nordmenn og hos utlendinger, hvertfall på skolen jeg går på.
Vis hele sitatet...
Det er et hav av forskjell på klasser med flertall hvite og flertall utlendinger. I stor grad søker de ålreite utlendingene seg vekk fra Oslo øst-kant også, så jo generelt sett er det sånn at jo flere utlendinger du har i en klasse, jo større andel av dem er ubrukelige idioter.

Husk også at det er innmari stor forskjell på mange av skolene i Oslo, så jeg ville vært særdeles forsiktig med å dømme noe jeg hørte før jeg hadde spesifikk kunnskap om hvordan det var på nøyaktig den skolen. Det skjer mye rart i Oslo-skolen, men synes ikke denne beslutninga var blant dem.
Poenget mitt er at å skille elevene etter rase, er noe vi kaller på godt norsk: Direkte rasisme. Det er et forbanna feigt og tragisk forsøk på å løse et problem som skyldes at de innvandrerne ikke er nok intrigert i landet vårt, hvordan i helvete skall dette forbedre situasjonen deres?
Vis hele sitatet...
Hjemme i Horten, når innvandringen begynte på 90-tallet var det hele normalt å sette de 6-7 innvandrene i samme klasse istedenfor å fordele dem ut jevnt. Det var også en god ide da, så de ikke skulle føle seg like alene. Funket som fanden... Ingen klagde på rasisme heller da. Når hvite er i sterkt mindretall på en skole, så må da det samme være lov?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hadde jeg kommet i en klasse med kun innvandrere som ikke snakket norsk, så hadde jeg jo prøvd å bytte klasse!
Man er jo på skolen for å lære noe, og jeg lærer best når jeg får høre noe på Norsk.

Da må det jo være en lur ide å samle alle som snakker samme språk i samme klasse!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hadde jeg kommet i en klasse med kun innvandrere som ikke snakket norsk, så hadde jeg jo prøvd å bytte klasse!
Man er jo på skolen for å lære noe, og jeg lærer best når jeg får høre noe på Norsk.

Da må det jo være en lur ide å samle alle som snakker samme språk i samme klasse!
Vis hele sitatet...
Å samle alle som snakker samme språk i en klasse, finner jeg lite logisk. Da bøtter det seg bare på at de henger sammen i de såkalte "ghettogjengene" sine. Det hadde vært fint viss skolen kunne hjelpe til med integreringen, som Norge tydeligvis har en mangel på.

Ser poenget ditt klart og tydelig. Jeg hadde også byttet klasse, hadde jeg vært den eneste som snakket norsk der.
En kamerat av meg går på Bjerke, og han har fortalt meg litt om dette. Jeg deler gjerne med dere hvordan kulturen er der. Du har MK, studie og idrettslinja. Både MK og idrettslinja er fordelt med mange kulturer. Du har mange nordmenn, og mange "ikke etniske hvite elever".

Så har du studie. Der er det for det meste bare utlendinger, og du skal være ganske oppmerksom dersom du vil spotte en nordmann. Studie holder til i etasjen under MK. Når du går fra MK-etasjen og ned til studie er det en lukt som møter deg. I følge troverdige kilder på Bjerke skal det lukte som et gatekjøkken i pakistan, og synet som treffer deg ligner et torg på grønland i beste innvanderertid. De elevene som bytta fra bjerke i fjor, kjenner jeg selv. Og de beskriver det de opplevde på Bjerke som helt forferdelig. De er ikke rasistiske og høyre esktreme, overhode ikke. De bor på Stovner og vennekretsen dems(vår) består av både utlendinger og nordmenn. Selv om vi er så heldige at vennegjengen vår er så flerkulturell, vet til og med vi, at en norsk skole ikke skal ha en klasse, bestående av en nordmann og resten utlendinger. Det blir en helt annen kultur i klasserommet, og plutselig har en gått bra Bjerke VGS, til mottaksklassen på Hellerud.

Jeg ser poenget til ledelsen ved Bjerke VGS, og deler dere tanker om klasseinndelingen.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Dette bunner jo rett og slett i att Norge har for mange innvandrere..
Jeg IKKE rasist, men jeg mener att vi nærmer ser grensen for hvor mye innvandrere landet tåler.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
De BER jo om å skape fremmedfrykt hvis ingen av de Norske elevene i det hele tatt kommer i kontakt med dem
Vis hele sitatet...
Det er snakk om å sortere dem i forskjellige klasser. Ikke nekte dem kontakt i friminuttene, på fritiden osv. Dude, take a chill pill.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Dette bunner jo rett og slett i att Norge har for mange innvandrere..
Jeg IKKE rasist, men jeg mener att vi nærmer ser grensen for hvor mye innvandrere landet tåler.
Vis hele sitatet...
Vil nok snarere si at Oslo har for mange. Den flerkulturelle virkeligheten er en virkelighet bare en minoritet av den norske befolkningen opplever. Om vi virkelig ønsket mangfold, hadde vi spredd innvandrerne over hele Norge. Men det er ikke mangfold og et "rikt" samfunn eliten ønsker; de ønsker billig arbeidskraft i Oslo.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Vil nok snarere si at Oslo har for mange. Den flerkulturelle virkeligheten er en virkelighet bare en minoritet av den norske befolkningen opplever. Om vi virkelig ønsket mangfold, hadde vi spredd innvandrerne over hele Norge. Men det er ikke mangfold og et "rikt" samfunn eliten ønsker; de ønsker billig arbeidskraft i Oslo.
Vis hele sitatet...
Tja, tror den er litt drøy. Motivasjonen var arbeidsinnvandring ja, men om den "rike elite" hadde fått bestemme tror jeg nok innvandrene hadde blitt plassert på hvor enn de trengte arbeidskraft (fiskemottak, fabrikker i grisegrendte strøk etc).

Er innvandrene selv som har klumpet seg sammen, og det skjønner jeg godt. Bygde og småby-Norge er ikke akkurat de mest åpne stedene som finnes. Selv som hvit etnisk innflytter kan det være vanskelig, så for utlendinger tror jeg det tidvis er så godt som umulig å bli sosialisert inn.


(situasjonen på endel av Oslo-skolene skremmer vannet av meg forøvrig, en altfor stor andel av de fremmed-kulturelle elevene kommer aldri til å bli annet en sosial-klienter (bedriten skriftlig og muntlig norsk, ingen utdannelse og ingen arbeidsvilje)... det er en kulturell bombe som kommer til å eksplodere på et eller annet tidspunkt, særlig hvis det kommer dårligere tider og arbeidsløshet)
Sist endret av DumDiDum; 28. november 2011 kl. 08:38.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Du, og mange andre i denne tråden snakker som om det kun er majoriteten av innvandrere som oppfører seg dårlig og som lager bråk i klassene, skulle jo nesten trodd at dere mener at det å være utlening er tilnærmet lik dårlig oppførsel og elendige karakterer. Går selv på en skole der vi er cirka 40% innvandrere, og har absolutt null problem med dem. Du finner umotiverte idioter som nekter og arbeide både hos nordmenn og hos utlendinger, hvertfall på skolen jeg går på.

Poenget mitt er at å skille elevene etter rase, er noe vi kaller på godt norsk: Direkte rasisme. Det er et forbanna feigt og tragisk forsøk på å løse et problem som skyldes at de innvandrerne ikke er nok intrigert i landet vårt, hvordan i helvete skall dette forbedre situasjonen deres?

Det blir sikkert jævlig morsomt for de elevene som går i alle de andre klassene, ser for meg noe lignende: "Oi se der går pakkis/neger/japse klassen!". De BER jo om å skape fremmedfrykt hvis ingen av de Norske elevene i det hele tatt kommer i kontakt med dem. Har selv blitt kjent med flere titalls innvandrere på skolen jeg går på, noen av dem er direkte idioter jeg ikke vill ha noen tilknytning til og andre er noen av de smarteste og feteste menneskene jeg har møtt på. De er jo faen meg bare mennesker de også..
Vis hele sitatet...
Du må huske at jeg bryr meg ikke om rase i denne saken, hadde folk fra f.eks pakistan hvert akkurat slik som nordmenn utseende messig. Hadde jeg forstatt sagt at majoriteten oppfører seg spydig og truende.
Sist endret av Cheesecake; 28. november 2011 kl. 23:20.
Tror ikke Cannabidiol sin førstepost bør tas så høytidelig.

Hellerud VGS har ALDRI og da mener jeg ALDRI i historien vært et trivellig sted, uansett hvordan du vrir det rundt.

Tveitagjengen, Bgjengen og alle mulige ungdommer fra Groruddalen har gått der gjennom årene. Så at den skolen var så dårlig skyldes neppe utlendinger i klassene, men mer hvordan systemet i det store og hele fungerer.

Btw, hadde du vært en så kjærneelev som du ønsker å få deg selv til å virke som. Hadde du mest sannsynlig gått på en mye bedre skole.

Skal noen ta skylda for dette så får det være våre kjære landsledere. Våre vise gjetere vet hvordan problemet løses. Ved å samle dritt sammen og gjøre det om til noe ennå mer motbydelig.

Nå O/T, Hvor var læreren da disse forstyrende problemene oppstod? Hvis et samfunn som baserer seg på saueflokkmentalitet skal ha rett til å si ditt og datt så skal systemet være på plass.

Hvis det er på en skole 1000 elever, 100 etniske og la oss si at det er delt 50/50 mellom kjønn. Og det i hver klasse er minst 5-6+ pratebøtter. Få de ut av klasse da? Trengs ikke et geni for å forstå det. Klag en gang til ledelsen så skal du sjapt se forandringer i den klassen. Og ikke kom her og si nei det ikke hjelper, for det hjelper.
Sitat av DarthVidar Vis innlegg
Du må huske at jeg bryr meg ikke om rase i denne saken, hadde folk fra f.eks pakistan hvert akkurat slik som nordmenn utseende messig. Hadde jeg forstatt sagt at majoriteten oppfører seg spydig og truende.
Vis hele sitatet...
Tror du burde lese deg litt opp på hva rasisme egentlig er. Begrepet favner videre enn bare hudfarge. Du, trekker jo for eksempel folk fra et spesielt land som spydige og truende. Rasisme...
I mine øyne så er dette tiltaket helt nødvendig for å sikre mangfoldet på Bjerke VGS. Ingen er tjent med at skolen blir en skole helt fri for Etnisk norske. Vi hadde noe av det samme bare andre veien på handels, vi hadde kun en ikke etnisk norsk i klassen og han byttet etter den første uken, til Stovner fordi han sikkert følte seg litt alene..... Det er jo derfor rektor satt igang tiltaket så det ikke skal bli for få etniske nordmenn i hver klasse! Det hemmer også integreringen hvis skole ender opp som en "ghettoskole" hvor ingen etnisk norske vil søke..
Sitat av Elge Vis innlegg
Som det kom frem i dagbladet, så ville Bjerke videregående skole dele opp klassene etter etnisitet for å få en stopper for at etnisk norske slutter på skolen.

http://www.dagbladet.no/2011/11/24/n...runn/19148085/
Opplæringsloven sier at dette ikke er lov, og skolen vil gå tilbake på hele opplegget.

Har rektor på skolen et poeng, eller er dette totalt uakseptabelt?

Vil gjerne høre fra folk som går på skoler der det er mye innvandrere.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det hadde vært uheldig for de innvandrerelevene som går på skolene der dette hadde evt. blitt innført hvis det var lov, fordi de hadde hatt vanskeligere for å integreres. På den annen side er det jo noe trist over å tenke på at en norsk ungdom kan føle seg annerledes og utafor fordi det er så mye ungdom med innvandrer bakgrunn i klassen, der hvor de er i stort flertall. Likevel er segregeringskonseptet litt for drøyt. Hvert fall sålenge vi ønsker et multikulturelt samfunn.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg

Hjemme i Horten, når innvandringen begynte på 90-tallet var det hele normalt å sette de 6-7 innvandrene i samme klasse istedenfor å fordele dem ut jevnt. Det var også en god ide da, så de ikke skulle føle seg like alene. Funket som fanden... Ingen klagde på rasisme heller da. Når hvite er i sterkt mindretall på en skole, så må da det samme være lov?
Vis hele sitatet...
Tror dette er noe av poenget som taler for segregering. Det er ikke ment som noe rasistisk, slik som for apartheid regimet i sør afrika, der en rase ble utestengt fordi den ble ansett som mindreverdig. Saken er jo mer den at noen norske elever er så i mindretall at de føler seg utenfor.
Er jævlig glad for at jeg gikk ut av skolen i det den galskapen her begynte. Dvs. at vi fikk 4 Somaliere i klassen på det siste året, dem måtte pent bytte klasse.

Jeg ser ikke helt problemet. Jeg hadde aldri latt min unge gå i en klasse som var i overtall av innvandrere.

Like barn leker best.
Etter å ha hatt en 10.klasse i én dag, som bestod av 23 innvandrere og 2 etniske nordmenn, må jeg si at det overveldende flertallet av en bestemt "gruppe" fikk meg til å føle at jeg feilet som klasseleder på mange måter.

- For det første oppstod det en språkbarriere mellom meg og flertallet av elevene. Jeg kommer opprinnelig fra bygda, og opplevde ikke under min skolegang så store innvandrergrupper i en klasse. Jeg var den eneste på mitt trinn. Lenge. Derfor var det veldig rart å se situasjonen "andre veien". Feks. oppstod denne språkbarrieren i naturfag, og jeg oppdaget fort at flertallet av elevene slet med å henge med på stoffet fordi de ikke forstod "enkle" begreper. Jeg var nødt til å endre på måten jeg snakket og la opp stoffet slik at alle ord skulle bli forstått. Godt inn i timen, merket jeg at flertallet av elevene ble mer interesserte siden de skjønte hva jeg pratet om, men samtidig så jeg at de to etnisk norske elevene kjedet seg fryktelig. Jeg hadde tross alt brukt en halvtime på å gå igjennom hva teksten betydde, framfor å forklare det faglige innholdet i den.

- Under hele dagen merket jeg en slags vi-mot-dem kultur, hvor de etnisk norske ble fremstilt som englebarna og ertet pga det. Selvom sannheten ikke var det. De to gutta var vanlige, søte fjortisnerder som snakka om COD og syntes det var kult at jeg spilte BF, og som likte å tilbringe friminuttene inne fordi det var småkjipt ute. Dersom noen var englebarn i klassen var det 2 asiatiske jenter, som satt og bladde i ordboken sin for å følge med på timen. Og minnet meg pent på bruken av når/da, som jeg i et flaut øyeblikk overså.

- Det tredje elementet handlet veldig mye om verdier. I historietimen feks. snakket vi litt om terrorisme i et historisk perspektiv og ulike regimer og politiske styresett. Der var det en konstant kamp mellom meg og elevene, da jeg hele tiden ble bombardert med ting innvandrerne i klassen synes var kjipt med samfunnet, og hvordan "hvitingene" hatet dem. Det er en veldig spennende debatt, og jeg setter veldig stor pris på å høre ærlige meninger fra innvandrerungdom - men ikke i klasserommet. Og spesielt ikke når de to etnisk norske gutta blir stilt ansvarlige for ABBs handlinger.

Poenget mitt er å illustrere at selvom en prinsipielt er uenig i å "fordele" de etniske gruppene, slik at det ikke er et så enormt flertall av én gruppe i et klasserom, så kan det faktisk ha noe for seg. Slik jeg oppfattet saken, var det vel sånn at de valgte å samle de 8/9 (?) etnisk norske elevene i én klasse (sammen med innvandrere) slik at de da ikke var i overveldende mindretall i de andre klassene. Dersom dette skaper et bedre klassemiljø, som er en viktig forutsetning for læring, så må jeg nesten si at denne rektoren hadde et lite poeng. Og definitivt baller. For det utgår fra opplæringslova at en slik differensiering ikke skal finne sted.

Jeg vet ikke. Jeg synes det er at spennende tema. Men jeg kommer definitivt til å jobbe utenfor Oslo.
Sist endret av Lily Bowen; 1. desember 2011 kl. 08:17.