Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 1037
Hei, jeg heter Aleksander Isdal Günther og er 20 år gammel. Jeg hadde lyst og dele litt av historien og kunsten min her, fordi jeg tror det er mange her som kan syntes det er en interessant lesning. Jeg tror også at det er mange her som liker den stilen jeg driver med. Nå starter jeg

Min mor er norsk, og min far er fra Tyskland, derav navnet “Günther”. Jeg har alltid vert interessert i maling og tegning helt siden jeg var liten. Tegnet ofte hjemme og på skolen. Alle skolebøkene mine er fulle av tegninger, på hver eneste side. Min far har også spart på alle tegningene jeg har laget opp gjennom årene, og tatt bildet eller scannet dem. Hvert år til jul fikk familien vår bøker med bilder av tegningene og maleriene. Dette er veldig gøy for meg nå, fordi det blir som et galleri av bilder med tanker og følelser fra når jeg var liten.

Mye av min nåværende kunst er inspirert av de eldre tegningene mine fra barndommen. Et av årene mine på VGS, foregikk I USA, i staten Missouri. Over året i USA fikk jeg øynene opp for flere amerikanske pop-art kunstnere. I tillegg til street art. Vi reiste mye rundt I de ulike statene, alt mellom New York til Florida. Var på flere bilturer, og fikk sett mye gatekunst langs veien og i byene, spesielt godt husker jeg NY hvor det var graffiti overalt. På hvert gatehjørne var det et nytt kunstverk. New York er også perfekt om du er glad I kunstmuseum og gallerier. Her ble jeg også kjent med en ganske så stor gatekunstner, hvor jeg fikk lært noen triks.

Året i USA endte tragisk med at to skolekamerater døde i en drukningsulykke. Jeg kom hjem til Norge og tok siste året på VGS i 2017. Jeg gikk linjen studiespesialiserende, og tenkte mye på hvilke valg jeg hadde etter videregående. Jeg kom frem til at det var kunst jeg ville drive med, og å drive et galleri hvor jeg kunne stille ut både min egen og også andres kunst virket perfekt for meg.

Flere venner av familien er kunstnere, og flere har gallerier og/eller ateliér. Når vi var mindre brukte vi besøke dem og se på alt av malerier og trykk. Jeg var alltid fascinert over hvordan det å være kunstner eller gallerist måtte være. Over sommeren gikk all tiden inn I leting etter lokale, og planlegging. Jeg samlet inn 15 kunstnere, så i September 2017 kom den store åpnings dagen. Jeg har hatt åpent i 9 måneder nå, og det har vært en svært lærerik periode. Jeg lager også min egen kunst, mest I stilen pop og gatekunst. Min oldefar var en stor kunstner I Tyskland rundt år 1930-1940. Han drev mye med oljemalerier av mennesker.

Skal legge ved noen bilder under så dere kan se hva jeg holder på med. Det er faktisk mine egne bilder som det har solgt mest av. Både på internett, og i galleriet. Kan legge ved link til nettsiden min. Den har nettopp vert nede litt på grunn av at det ble lagt til nye kunstverk i butikken.

I galleriet har jeg litt for en hver smak. Kunstnere jeg har inne for øyeblikket er: Frank Brunner, Dolk, Pushwagner, Trine Nygård, Anders Dahl, Petter Thoen, Sigurd Søreide, St. Mitchell, Sverre Bjertnes, AFK, Neil Eckersley, Elling Reitan og Frans Wiederberg. Jeg har også fått inn et par keramikere, og i nærmeste fremtid kommer jeg til å få store stein skulpturer inn. Noen opp i mot 1 meter høye, gleder meg veldig! Kommer også til å legge ut noen spennende originaler snart! Dette er mitt første år som gallerist og første året hvor jeg har solgt min egen kunst. Jeg tror og håper at jeg har muligheten til å fortsette med dette så lenge jeg lever. Jeg er det man kan kalle en “autodiktat” kunstner, men har gjerne lyst til å ta en kunst-utdanning om noen år når galleriet går så bra at jeg kan leie inn et par folk som kan jobbe der. Jeg håper dere likte min lille introduksjon. Dette er min første post på freak. Har vert lenge inne og lest, men ikke laget meg bruker før nå.

Kunst er virkelig det jeg brenner for. Jeg jobber hver dag for at denne drømmen skal komme i oppfyllelse. Med kunsten ønsker jeg å sende videre en spesiell tanke eller følelse. Det gleder meg å tenke at kunsten min vil leve i flere hundre år, og at den følelsen jeg laget vil bli opplevd av mange. Jeg er glad i å lage kunst som er full i farger, og som kan bli sett fra langt borte, men som også har nære detaljer som man bare ser når man står nærme. Dere vil garantert se flere kommentarer fra meg her inne. Har dere lyst, så gjerne sjekk ut internettsiden min her: https://gagu.bigcartel.com Prøver legge ved noen bilder her nede, men usikker på om jeg fikk bildedelingen til. Setter pris på alle tilbakemeldinger, tanker & tips.
Sist endret av GAGÜ; 21. mai 2018 kl. 23:20.