Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1608
Har endelig fått meg mitt første speilrefleks kamera typen Canon EOS 1000D med standard linse 18 - 55mm. Så var ute her om dagen og prøvde meg litt fram, desverre så har jeg ikke fått mitt stativ enda, men håper det går bra.

Er veldig ivrig til å ta bilder, men syns bildene mine blir veldig kornete! er dette pga høy iso?

Kritikk ang forbedringer tas imot! =)

Park:
http://img26.imageshack.us/img26/1781/gate.jpg

Industri:
http://img26.imageshack.us/img26/3218/industry.jpg
http://img26.imageshack.us/img26/273/industry2.jpg

Diverse:
http://img26.imageshack.us/img26/4985/keyboardqqv.jpg
1) hvitbalanse. les litt om det.

2) du har øye for motiver. fortsett å utvikle deg, så lover dette bra.
Kan bli veldig bra dette her!! Men skaff deg stativ. Da er du langt på vei.
Merkelig nok så likte jeg bilde nummer 2 best, og det er virkelig ikke min type bilde.
Det liksom "lurer" øynene, så man tror du har rørt på kameraet mens du har lav lukkertid, men så ser man etter og ser at det bare er snø (?), og at bildet var pent. Merkelig, småtrippy bilde, elska det.

Kan jeg få det i høy oppløsning?
Veggen på nr 3 var litt skeiv, men det kan lett rettes opp i photoshop hvis du vil/gidder (selv om det ikke er noe å gidde).

OT: Hadde aldri trodd at det skulle komme nettby-ikon nederst i alle tråder på freakforum, nesten sjokk.
Trådstarter
58 4
Sitat av galningen Vis innlegg
1) hvitbalanse. les litt om det.

2) du har øye for motiver. fortsett å utvikle deg, så lover dette bra.
Vis hele sitatet...
Takker, hvitbalanse ja, ser det nå at ting kunne vært litt lysere og mørkere enkelte steder. Var ute i dag også for å se om jeg fant noe interessant, og lærte meg å kjenne kameraet mye bedre.

Sitat av Defqon Vis innlegg
Merkelig nok så likte jeg bilde nummer 2 best, og det er virkelig ikke min type bilde.
Det liksom "lurer" øynene, så man tror du har rørt på kameraet mens du har lav lukkertid, men så ser man etter og ser at det bare er snø (?), og at bildet var pent. Merkelig, småtrippy bilde, elska det.

Kan jeg få det i høy oppløsning?
Vis hele sitatet...
Snø er det desverre ikke :P, dette er et industrifelt med mye røyk. Morsomt at du tenkte ganske likt som meg når jeg fikk se bilde =)..
Bilde kan du få.. se PM

Takker for alle tilbakemeldinger

Edit: skriveleif
Sist endret av abscissa; 17. april 2009 kl. 20:00.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hvitbalanse har med fargetemperatur, og ikke med lysstyrke å gjøre.

Gjerne ikke legge ut så mange bilder i én tråd.

1: Hardt lys på første stolpe

Gi oss EXIF!
gentleman #1
ViceR's Avatar
"Industri" likte jeg veldig, veldig godt. Lyset får det til å se fargerikt ut, selvom jeg tror det er ganske ensformig.

"Diverse" liker jeg også godt. Det blå lyset gir en god stemning, syns jeg!

Som sagt, du har øye for motiver!
Fine bilder. Og ja - høy ISO gir lett kornete bilder. Er greit å bruke laveste mulige ISO-verdi om du har tid.
Du klarer deg da bra uten stativ vil jeg si =)

Likte bildene jeg, men som sagt, hvitbalanse er kjekt å få til rett.

Bare fortsett å ta masse bilder, så lærer du mer etterhvert!
Trådstarter
58 4
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvitbalanse har med fargetemperatur, og ikke med lysstyrke å gjøre.

Gjerne ikke legge ut så mange bilder i én tråd.

1: Hardt lys på første stolpe

Gi oss EXIF!
Vis hele sitatet...
Takk, første jeg trodde var lysstyrken, men takk for opprettingen..

EXIF? Exchangeable Image File Format! why? og hvordan? RAW?

trodde det var greit og holde seg til en tråd jeg =) men skal huske det til neste gang. Da kommer det en ny tråd med nytt bilde.

Takk til dere andre, jeg prøver så godt jeg kan uten stativ, gir meg ikke før jeg får et bilde jeg liker..
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av abscissa Vis innlegg
Takk, første jeg trodde var lysstyrken, men takk for opprettingen..
Vis hele sitatet...
Lysstyrke = EV (~. Exposure Value). Whitebalance = WB.
EXIF? Exchangeable Image File Format! why? og hvordan? RAW?
Vis hele sitatet...
Firefoxaddon for lesing av EXIF-info. Trenger ikke RAW nei, men det er nok noe i behandlingen av bildet som stripper EXIF. Om ikke annet kan du nedskalere bildet (original JPG) til helvete, laste det opp til t.d. https://imma.gr/ for så å se på -> høyreklikk -> Properties -> Copy [EXIF-Info]
Trådstarter
58 4
Sitat av Jonta Vis innlegg
Lysstyrke = EV (~. Exposure Value). Whitebalance = WB.Firefoxaddon for lesing av EXIF-info. Trenger ikke RAW nei, men det er nok noe i behandlingen av bildet som stripper EXIF. Om ikke annet kan du nedskalere bildet (original JPG) til helvete, laste det opp til t.d. https://imma.gr/ for så å se på -> høyreklikk -> Properties -> Copy [EXIF-Info]
Vis hele sitatet...
Takker Jonta!

Bilde 1

Camera Make: Canon
Camera Model: Canon EOS 1000D
Image Date: 2009:04:14 23:46:13
Flash Used: No
Focal Length: 18.0mm
CCD Width: 22.25mm
Exposure Time: 0.050 s (1/20)
Aperture: f/3.5
ISO equiv: 1600
Exposure Bias: -0.67
White Balance: Manual
Metering Mode: Matrix
Exposure: program (Auto)
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hmm, ikke blits faktisk? Da har vel den spoten vi ser på bildet en tvilling?

I såfall prøv deg gjerne på HDR. HDR trenger ikke å se ut som HDR, og en hel del vil si at de beste HDR-bildene ikke ser ut som HDR-bilder (selv om jeg liker HDR-looken ganske godt).
Trådstarter
58 4
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hmm, ikke blits faktisk? Da har vel den spoten vi ser på bildet en tvilling?

I såfall prøv deg gjerne på HDR. HDR trenger ikke å se ut som HDR, og en hel del vil si at de beste HDR-bildene ikke ser ut som HDR-bilder (selv om jeg liker HDR-looken ganske godt).
Vis hele sitatet...
Det står en spot på hver sin side som lyser på hver sin "stolpe"

Ja har tenkt på HDR men har brukt mine første minutter med kameraet for å lære det å kjenne. Men har du noen instillinger å rekommendere? shutterspeed høyest mulig? eller er det noe jeg må selv se ann.. leste litt på nett om HDR så har nok litt grei peiling.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av abscissa Vis innlegg
Men har du noen instillinger å rekommendere? shutterspeed høyest mulig?
Vis hele sitatet...
EV på HDR reguleres ved lukkertid ja. Antageligvis bør du bruke et stativ, så da kan du godt sette blender på maks, og i hvertfall ISO på laveste innstilling (antageligvis 100). Da får du nok dybdeskarphet/skarphetsdybde (fortsatt usikker på hva jeg foretrekker) og lite støy.

På min 400D går man inn på menyen, 2. kamerameny, og finner AEB (Auto Exposure Bracketing), så stiller du inn hvor stor forskjell på EV du vil ha på eksponeringene (tre stykker på disse lowendmodellene), og holder inn lukkeren til den har tatt tre bilder.

Jeg er usikker på hva Canon varierer under AEB, men det beste vil være å sette hele skiten på manuell (inkl. fokus) for så å justere lukkertid etter ønske. Dess flere bilder du tar, dess enklere blir tonemapping.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du kan også ta bilde i RAW-format og sette EV opp og ned to steg i en RAW-editor som følger med på nyere versjoner av Photoshop f.eks. (CS2 og oppover?). Det har jeg gjort flere ganger, særlig fordi jeg driver en del med fotografering av skateboarding osv, og da er det umulig å få til på en annen måte lagre bildene til slutt så du får et bilde på EV 0, et på EV +2 og et på EV -2