Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2339
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
https://www.knifecenter.com/item/WIW...eoprene-handle


Er jo da en kniv, som skyter ut luft/gass, som jeg tror er ment for å gjøre mer skade på ditt offer (noe jeg IKKE skal bruke det til).


Men er den lovlig? For det jeg vet er disse typer kniv ny, står ingenting på lovdata, eller Google.
Anonym bruker
"Syk Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Den er selvfølgelig ulovlig selv om det er en "ny" type kniv, stikkordet her er aktverdig formål og den kniven der har garantert ikke noe aktverdig formål.
Ulovlig, ut fra nettstedet er de der ment for å drepe med den gassinjeksjonen. Her til lands er det tilnærmet ingen bruksområder for en slik kniv, og potensialet for misbruk er desto større
Mener de knivene der er ment for selvforsvar mot hai og slikt under dykking. Ser ikke for meg at det skal gjøre akkurat denne kniven så voldsomt mye farligere enn en hvilken som helst lignende kniv uten gass her på land. Kanskje man kan påføre milde til moderate frostskader inni et stikksår, men det hjelper kanskje i offerets favør for å ikke blø ihjel like raskt? Jeg vil også tro at ekspanderende gass heller går ut stikksåret langs kniven og ikke eksploderer deg innenfra.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Marshmallows Vis innlegg
Mener de knivene der er ment for selvforsvar mot hai og slikt under dykking. Ser ikke for meg at det skal gjøre akkurat denne kniven så voldsomt mye farligere enn en hvilken som helst lignende kniv uten gass her på land. Kanskje man kan påføre milde til moderate frostskader inni et stikksår, men det hjelper kanskje i offerets favør for å ikke blø ihjel like raskt? Jeg vil også tro at ekspanderende gass heller går ut stikksåret langs kniven og ikke eksploderer deg innenfra.
Vis hele sitatet...
Jo kniven sprenger indre organer som lever og nyre, offeret vil mest sannsynlig blø i hel innvendig om en nyre eller lever sprekker, man har ganske store arterier i de organene.

Skal man virkelig gå inn for å drepe noen fort er det rette kniven, for at en person skal blø ut like raskt uten den kniven må du nok treffe hoved-arteriet
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Noe som er svært vanskelig i en slik situasjon.


Jeg samler på kniver, det er årsaken til jeg vil ha den. Ikke noe serie-morder her LOL!!!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jo kniven sprenger indre organer som lever og nyre, offeret vil mest sannsynlig blø i hel innvendig om en nyre eller lever sprekker, man har ganske store arterier i de organene.

Skal man virkelig gå inn for å drepe noen fort er det rette kniven, for at en person skal blø ut like raskt uten den kniven må du nok treffe hoved-arteriet
Vis hele sitatet...
Joda, jeg skrev fort(unnskyldninger...) og tenkte ikke på indre organer og effekten inni brysthulen. Den gjør nok stor skade der. Tenkte vel mer på å stikke et kjøttstykke og fyre av gassen eller noe.

Men jeg stusser på det du som i første innlegg skrev; "Er jo da en kniv, som skyter ut luft/gass, som jeg tror er ment for å gjøre mer skade på ditt offer (noe jeg IKKE skal bruke det til)".
Det var voldsomt hvor mye kunnskap du plutselig hadde om effekten av denne kniven i en menneskekropp.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Marshmallows Vis innlegg
Joda, jeg skrev fort(unnskyldninger...) og tenkte ikke på indre organer og effekten inni brysthulen. Den gjør nok stor skade der. Tenkte vel mer på å stikke et kjøttstykke og fyre av gassen eller noe.

Men jeg stusser på det du som i første innlegg skrev; "Er jo da en kniv, som skyter ut luft/gass, som jeg tror er ment for å gjøre mer skade på ditt offer (noe jeg IKKE skal bruke det til)".
Det var voldsomt hvor mye kunnskap du plutselig hadde om effekten av denne kniven i en menneskekropp.
Vis hele sitatet...
Hahaha, hahahah!

Kan mye om menneskekropp, Det gjør jeg. Ikke noe gale i det i suppoce?

Sett endel dokumentarer om sånne ting, og vet ganske mye om menneskekropp pga jeg interesserer meg om menneskekropp.


Skulle jo tatt seg ut om jeg opprettet en tråd på freak, og 2-3 uker senere sto det "Mann drept med gass-kniv" på VG sa vell?
Hva slags grunnlag har dere for å mene at denne er ulovlig? Kniver er generelt lovlig, unntakene står i loven (balisong, spring kniv osv.) så med mindre denne står der eller blir lagt til, vil den være lov?

For det meste er jo alt det ikke finnes en spesifikk lov som forbyr, lovlig, ikke omvendt. Dette med unntak forøvrig.
Sitat av Marshmallows Vis innlegg
Det var voldsomt hvor mye kunnskap du plutselig hadde om effekten av denne kniven i en menneskekropp.
Vis hele sitatet...
I og med at det er akkurat det som står i linken han postet, om du hadde tatt deg 3 minutter til å lese det, så tror jeg ikke det er så veldig rart. Jeg personlig pleier i hvert fall å lese produktbeskrivelse på ting jeg kjøper
Anonym bruker
"Moden Bever"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jo kniven sprenger indre organer som lever og nyre, offeret vil mest sannsynlig blø i hel innvendig om en nyre eller lever sprekker, man har ganske store arterier i de organene.

Skal man virkelig gå inn for å drepe noen fort er det rette kniven, for at en person skal blø ut like raskt uten den kniven må du nok treffe hoved-arteriet
Vis hele sitatet...
Og du vil ha kniven fordi?
En samler er mest ute etter godt håndarbeid ikke et morbid drapsvåpen
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Og du vil ha kniven fordi?
En samler er mest ute etter godt håndarbeid ikke et morbid drapsvåpen
Vis hele sitatet...
Jeg samler på kniver som er og har vært drapsvåpen. Har en del kniver fra andre verdenskrig, har en del foldekniver, lommekniver, spikkekniver, sverd, sprettkniver, butter fly, kort-kniver, nøkkel-kniver. Enkelte er ulovlig, men noen er fra før dem ble ulovlig, enkelte er kjøpt i Utlandet.

Jeg syntes kniver er fascinerende. Ikke fordi jeg er en drapsmann, dere må roe dere ned et par hakk.


Mange som samler på våpen, det brukes også til håndarbeid da eller?


Jeg spør et spørsmål om juridisk status på en kniv, ikke for å bli avhørt.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Hva slags grunnlag har dere for å mene at denne er ulovlig? Kniver er generelt lovlig, unntakene står i loven (balisong, spring kniv osv.) så med mindre denne står der eller blir lagt til, vil den være lov?

For det meste er jo alt det ikke finnes en spesifikk lov som forbyr, lovlig, ikke omvendt. Dette med unntak forøvrig.
Vis hele sitatet...
Våpenloven §8 er ganske åpenbar:
§ 8.Våpen som ikkje er skytevåpen

Utanom dei tilfella som er nemnde i § 10, er det ikkje tillate å erverve, ha, importere, tilverke eller omsette nærare bestemte våpen som ikkje vert rekna for skytevåpen, som har eit stort skadepotensial eller som saknar ein lovleg bruk.
Vis hele sitatet...
Det er åpenbart ikke et skytevåpen. Har det stort skadepotensial? Det er i alle fall det produsenten hevder, selv om bullshitdetektoren min slår ut ganske tydelig. Savner kniven lovlig bruk? Definitivt.

Videre har vi våpenforskriften §3-6:
§ 3-6.Ikkje tillatne gjenstandar som ikkje reknast som skytevåpen

Det er ikkje tillate å erverve, ha, tilverke, innføre eller omsette særskilt farlege gjenstandar som saknar eit lovleg bruksområde, og som står fram som eit valdsprodukt, som til dømes:
1. elektrosjokkvåpen,
2. peparspray, tåregasspray eller andre sjølvforsvarssprayar med tilsvarande verknad,
3. springknivar,
4. batangaknivar,
5. stilettar,
6. slåsthanskar,
7. batongar,
8. karatepinnar,
9. kastestjerner,
10. blåserør for å kunne skyte pilar eller andre gjenstandar, og
11. sprettertar.
<snip>
Vis hele sitatet...
Nei, ingen av de opplistede gjenstandene dekker spesifikt dette tilfellet. Men lista er heller ikke ment å være utfyllende; det står eksplisitt at det er snakk om eksempler. Det er noen ganske åpenbare fellestrekk her. Kort oppsummert: Dersom våpenet har høy drittungefaktor er det forbudt.
Sist endret av Irenicus; 10. januar 2022 kl. 01:47.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noe som er svært vanskelig i en slik situasjon.


Jeg samler på kniver, det er årsaken til jeg vil ha den. Ikke noe serie-morder her LOL!!!
Vis hele sitatet...
Mener du kan søke om tillatelse i slike tilfeller. Om du har en seriøs samling.
New generation
colakork's Avatar
En kompis som ikke har noe volds dommer på seg fikk besøk av onkel og da ryddet de ut hele kniv samlingen hans fra diverse glass skap.

Hvis du søker om tillatelse eller dem får nyss i hvem du er så kommer du til å miste hele samlingen din.
Sitat av Irenicus Vis innlegg
Våpenloven §8 er ganske åpenbar:
Det er åpenbart ikke et skytevåpen. Har det stort skadepotensial? Det er i alle fall det produsenten hevder, selv om bullshitdetektoren min slår ut ganske tydelig. Savner kniven lovlig bruk? Definitivt.

Videre har vi våpenforskriften §3-6:
Nei, ingen av de opplistede gjenstandene dekker spesifikt dette tilfellet. Men lista er heller ikke ment å være utfyllende; det står eksplisitt at det er snakk om eksempler. Det er noen ganske åpenbare fellestrekk her. Kort oppsummert: Dersom våpenet har høy drittungefaktor er det forbudt.
Vis hele sitatet...
Loven er faktisk utformet sånn ja, akkurat. Anse meg som korrigert.

Nå er denne kniven helt dust, og har ingenting i en halvsaklig knivsamling å gjøre, men om TS absolutt vil ha den, vil jeg tro den går gjennom tollen da de ikke vet hva dette er...


Edit: Ser at den ikke er i salg fra den siden lenger uansett.
Sist endret av UncleSam; 10. januar 2022 kl. 11:47.