Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2681
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bruk:
Jeg har gått på valium i 3 måneder, de blå hvor virkestoffet er diazepam. Jeg har tatt mellom 10-40mg per dag, men for 2 uker siden så gikk jeg ned til 10mg per dag (dette gikk fint). Men for 1 uke siden så gikk jeg ned til 5mg per dag (og her startet abstinenshelvetet).

Jeg hadde altså en nedtrappingsplan, men idiot som jeg er så skjønner jeg at jeg har driti meg ut skikkelig. Min plan var å halvere dosen for hver uke, men når jeg leser på nettet så skjønner jeg at dette er for drastisk nedtrapping.

Situasjon:
Jeg har nå kun 20mg igjen (som jeg har delt opp i 2.5mg biter som jeg hadde tenkt til å ta før jeg kuttet helt). Det betyr at selv om jeg nå allerede har abstinenser, så må jeg igjen halvere dosen allerede i morgen. Dette skremmer meg enormt mye, beskriver hvorfor nedenfor.

Det som gjør situasjonen ekstra ille, er at jeg har magesår, og siden medisiner mot dette (PPI) ikke kan kombineres med valium så kan jeg ikke ta disse. Dette gjør at abstinensene er ekstra ille, fordi magen har begynt å spasme, og jeg har generelt mye mer vondt. Jeg klarer heller ikke å sove mer enn 3 timer per natt (gjort dette siste uken), og all muskulaturen i rygg osv er sinnsykt inflammert og vond. Nå er det så ille at jeg ikke klarer å utføre jobben min (selv om jeg har hjemmekontor).

Hva gjør jeg?
Jeg kunne ha lagt inn en bestilling på svartmarkedet, men disse kommer antakeligvis ikke frem før jeg allerede er helt tom for valium.

Når jeg leser på nett så står det at man er nødt til å ta kontakt med lege, men dersom jeg gjør dette så må jeg også innrømme at jeg har anskaffet dette illegalt. Jeg aner ikke hva konsekvensene av dette er! Et annet problem er at siden det er fredag, så vil jeg kun få time hos en turnuslege, og jeg er ikke engang sikker på om de har mulighet (eller villighet) til å skrive ut resept på dette for en roligere nedtrapping.

Konkrete spørsmål:
  • Hva skjer dersom jeg drar til lege og innrømmer dette?
  • Hvilke konsekvenser vil det få for meg?
  • Vil det utgjøre noen forskjell om jeg drar på legevakten istedenfor til fastlegen?
  • Kommer jeg i det hele tatt til å få hjelp dersom jeg kontakter helsevesenet?


Som dere skjønner så er jeg desperat, så jeg hadde satt enormt stor pris på svar!
Hvis det er helt ulidelig og du absolutt ikke kan la noen vite hva du har drevet med er mitt råd å skaffe deg noe piller (Benzoer såklart) med lang halveringstid illegalt på gata og bruke dem til å trappe ned og komme deg av på egen hånd.

Om ikke får du sykemelde deg og bite tenna sammen en liten stund. Eller dra til lege og med én gang bli stemplet som rusmisbruker, med alt drittet det medfører.

Ja, det vil få konsekvenser.

Du vil muligens få litt hjelp, men siden du nå har blitt stemplet som rusmisbruker vil alle i helsevesenet være meget skeptiske til å gi deg Benzodiazepiner og det er ikke sikkert du får noe i det hele tatt. Litt C-preparater for søvn får du sikkert
Du får kanskje f.eks en pakke på 20stk 10mg Sobril til å trappe ned med. Og gjerne en sterk anbefaling om å legges inn på 2-ukers avgiftning.
Du vil behandles som om du er skikkelig ute å kjøre vil jeg tro.


I min erfaring er nedtrapping i samråd med lege ubrukelige greier. Alt for lite og alt for fort.

I mine øyne ikke verdt det da det høres ut som om din situasjon kan fikses på egen hånd.
Sist endret av krystallkongen; 7. januar 2022 kl. 08:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det skal ikke være skummelt å dra til legen å be om hjelp. Fortell det du skriver her, og snakk ærlig med legen.

Du har det jo ikke bra, og har trapper ned på egenhold uten råd fra lege, og så har du havnet her du er nå..

Virker jo som at planen din er å slutte med valium, og det kan legen din hjelpe deg med, de pleier hvertfall det.

Konsekvenser med å åpne seg for legen:
Du vil få det skrevet ned i boken om deg at du er vært borti pillemisbruk.
Vil mest sannsynlig ikke få utskrevet noen a og b prebarater fra legen fremover.
Har du en kjip lege så får du kanskje noe c preparat som kan hjelpe deg gjennom abstinenser.

Er det virkeli
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Oi, der klikka telefonen.. Så her kommer resten av min tråd:
Dra til fastlegen, legevakt kan ofte ikke hjelpe.

Men klarer du å holde ut, bestill noe fra der du har fått det tidligere, og hold legen unna hvis du klarer det.
Kjipt å få pillemisbruk i sjonalen sin...
Anonym bruker
"Ivrig Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan sjanse på følgende. Gå til en legen og si du har stått på 10mg valium en periode. Si du har fått dette utskrevet i Utlandet. Si du har startet en nedtrapping og har gått tom. Ikke si du har overgått 10mg valium. Tror denne planen er ganske vanntett når det kommer til førerkort siden 10mg valium er forenlig med førerkort og du har liksom anskaffet det lovlig.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hele innlegget mitt ble slettet, skulle ønske moderatorer spesifikt bare kunne ha fjernet det jeg hadde skrevet som evt. var imot retningslinjene til forumet

Orker ikke å skrive alt på nytt, spesielt med tanke på at jeg ikke vet hva jeg gjorde feil i forrige innlegg. Men tusen takk for svar!

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du kan sjanse på følgende. Gå til en legen og si du har stått på 10mg valium en periode. Si du har fått dette utskrevet i Utlandet. Si du har startet en nedtrapping og har gått tom. Ikke si du har overgått 10mg valium. Tror denne planen er ganske vanntett når det kommer til førerkort siden 10mg valium er forenlig med førerkort og du har liksom anskaffet det lovlig.
Vis hele sitatet...
Takk for tips! Jeg har vurdert å si at jeg fikk det av en slektning jeg har som var på besøk fra USA, men dette er vel gambling uansett? Er en ganske stor risiko å ta i og med at jeg ikke har noen anelse om hva sannsynligheten for å miste førerkortet er. Dersom han ber meg om tlf-nr for å verifisere med denne slektningen så er jeg jo fucked uansett, så ditt tips virker bedre. Men er det egentlig mulig å dra til utlandet å få utskrevet sånne preparater?
Anonym bruker
"Fortrolig Seihval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
3 måneder er ikke nok til at du får alvorlige bivirkninger, som dødelige kramper o.l

Nå det er sagt så tror jeg på at det er ubehagelig. Har selv vært der.

Jeg var i samme situasjon for litt over ett år siden, hektet meg på benzo i lave doser i en veldig kort periode ( 2-3 mnd) delvis utskrevet av lege og noe illegalt. Jeg søkte hjelp hos fastlege og psykolog. Jeg endte opp med en runde i behandling og med så mye konsekvenser at jeg skulle ønske jeg aldri hadde vært så "dum" å være ærlig og heller prøvd mye mer iherdig å trappe av på egenhånd

Nå har jeg i tillegg en misbrukerhistorikk fra jeg var ung, hadde vært rusfri i 14 år når benzo bruket begynte å ta overhånd, så muligens har konsekvenser blitt ekstra store pga det.

Du vil miste førerkort

Du vil bli stemplet som pillemisbruker i papirene dine og dette vil prege hvordan du blir møtt av helsevesenet i lang tid fremover. Ikke alle har fordommer mot dette men mange har det desverre enda.

Mest sannsynlig vil du ikke få tilbud en så mye annet enn en nedtrapping av fastlege og en henvisning til poliklinisk behandling. Siden det bare har vart en kort periode vil du ikke kvalifisere for noe særlig mer. Muligens kan du kanskje klare å få mast deg til en uke på avrusning.

Mitt råd til deg er å prøve å få tak i noe illegalt og lage deg en skikkelig nedtrappings plan og bestrebe deg på å følge denne.

Du kan også ta kontakt med et privat legekontor og be om å få utskrevet valium fordi du skal på en lengre flyreise og har voldsom flyskrekk eller noe.

Da får du kanskje utskrevet nok til at du rekker å få tilsendt fra andre kilder
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hele innlegget mitt ble slettet, skulle ønske moderatorer spesifikt bare kunne ha fjernet det jeg hadde skrevet som evt. var imot retningslinjene til forumet

Orker ikke å skrive alt på nytt, spesielt med tanke på at jeg ikke vet hva jeg gjorde feil i forrige innlegg. Men tusen takk for svar!


Takk for tips! Jeg har vurdert å si at jeg fikk det av en slektning jeg har som var på besøk fra USA, men dette er vel gambling uansett? Er en ganske stor risiko å ta i og med at jeg ikke har noen anelse om hva sannsynligheten for å miste førerkortet er. Dersom han ber meg om tlf-nr for å verifisere med denne slektningen så er jeg jo fucked uansett, så ditt tips virker bedre. Men er det egentlig mulig å dra til utlandet å få utskrevet sånne preparater?
Vis hele sitatet...
Ja, si det er fra lege I Spania. Ja der nede får du det du trenger hos legen stort sett. Mest Norge som er strenge med sånt.
Anonym bruker
"Nummen Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg måtte dra 2 ganger til lege før jeg fikk valium på nedtrapping mens jeg venta på rusbehandling. Og da jeg fikk det var det noen andre i familien som måtte administrere det. Det er ikke gitt at man får benzo på nedtrapping når man har brukt det ulovlig.
Om du har førerkort så ryker dette også.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
3 måneder er ikke nok til at du får alvorlige bivirkninger, som dødelige kramper o.l

Nå det er sagt så tror jeg på at det er ubehagelig. Har selv vært der.

Jeg var i samme situasjon for litt over ett år siden, hektet meg på benzo i lave doser i en veldig kort periode ( 2-3 mnd) delvis utskrevet av lege og noe illegalt. Jeg søkte hjelp hos fastlege og psykolog. Jeg endte opp med en runde i behandling og med så mye konsekvenser at jeg skulle ønske jeg aldri hadde vært så "dum" å være ærlig og heller prøvd mye mer iherdig å trappe av på egenhånd

Nå har jeg i tillegg en misbrukerhistorikk fra jeg var ung, hadde vært rusfri i 14 år når benzo bruket begynte å ta overhånd, så muligens har konsekvenser blitt ekstra store pga det.

Du vil miste førerkort

Du vil bli stemplet som pillemisbruker i papirene dine og dette vil prege hvordan du blir møtt av helsevesenet i lang tid fremover. Ikke alle har fordommer mot dette men mange har det desverre enda.

Mest sannsynlig vil du ikke få tilbud en så mye annet enn en nedtrapping av fastlege og en henvisning til poliklinisk behandling. Siden det bare har vart en kort periode vil du ikke kvalifisere for noe særlig mer. Muligens kan du kanskje klare å få mast deg til en uke på avrusning.

Mitt råd til deg er å prøve å få tak i noe illegalt og lage deg en skikkelig nedtrappings plan og bestrebe deg på å følge denne.

Du kan også ta kontakt med et privat legekontor og be om å få utskrevet valium fordi du skal på en lengre flyreise og har voldsom flyskrekk eller noe.

Da får du kanskje utskrevet nok til at du rekker å få tilsendt fra andre kilder
Vis hele sitatet...
Er jo bare å skifte lege og aldri ettersende journalen til den neste.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
3 måneder er ikke nok til at du får alvorlige bivirkninger, som dødelige kramper o.l

Nå det er sagt så tror jeg på at det er ubehagelig. Har selv vært der.

Jeg var i samme situasjon for litt over ett år siden, hektet meg på benzo i lave doser i en veldig kort periode ( 2-3 mnd) delvis utskrevet av lege og noe illegalt. Jeg søkte hjelp hos fastlege og psykolog. Jeg endte opp med en runde i behandling og med så mye konsekvenser at jeg skulle ønske jeg aldri hadde vært så "dum" å være ærlig og heller prøvd mye mer iherdig å trappe av på egenhånd

Nå har jeg i tillegg en misbrukerhistorikk fra jeg var ung, hadde vært rusfri i 14 år når benzo bruket begynte å ta overhånd, så muligens har konsekvenser blitt ekstra store pga det.

Du vil miste førerkort

Du vil bli stemplet som pillemisbruker i papirene dine og dette vil prege hvordan du blir møtt av helsevesenet i lang tid fremover. Ikke alle har fordommer mot dette men mange har det desverre enda.

Mest sannsynlig vil du ikke få tilbud en så mye annet enn en nedtrapping av fastlege og en henvisning til poliklinisk behandling. Siden det bare har vart en kort periode vil du ikke kvalifisere for noe særlig mer. Muligens kan du kanskje klare å få mast deg til en uke på avrusning.

Mitt råd til deg er å prøve å få tak i noe illegalt og lage deg en skikkelig nedtrappings plan og bestrebe deg på å følge denne.

Du kan også ta kontakt med et privat legekontor og be om å få utskrevet valium fordi du skal på en lengre flyreise og har voldsom flyskrekk eller noe.

Da får du kanskje utskrevet nok til at du rekker å få tilsendt fra andre kilder
Vis hele sitatet...
Tusen takk for utfyllende svar! Hvilken dose kuttet du ifra, hvordan utartet abstinensene seg, og hvor lenge varte de?

Sitat av kemist Vis innlegg
Ja der nede får du det du trenger hos legen stort sett. Mest Norge som er strenge med sånt.
Vis hele sitatet...
Takker, kjekt å vite

Basert på svarene her inne så er i alle fall det å kontakte lege uaktuelt, synd at det er sånn
Anonym bruker
"Rask Katt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg måtte dra til legen en gang fordi jeg faktisk grudde meg så til flyturen til Spania. Har kjempe flyskrekk, og fikk utskrevet en pakke med 10 sobril.
Men legen så det på meg, jeg vurderte å ikke reise, så der fikk jeg hjelp.

Du kan jo kanskje prøve deg på noe av det samme, ( skylle på flyskrekk) da får du noe og slipper å bråstoppe, og igjen ikke fortelle legen sannheten.
Vi er veldig forskjellige når det kommer til hva man tåler før man må gjennom tøffe abstinenser. Jeg har nå vært på ca 7-8 mnd med høye doser xanor og rivotril. Ikke hver dag men til slutt ble det mye. Fastlegen min kjenner til at jeg er LAR pasient og har hatt problemer med benzomisbruk flere ganger. Men jeg er veldig tydelig på at jeg vil av men trenger hjelp. Både LAR og fastlege har vært veldig hjelpsomme for meg. Fastlegen har slltid vært kjappest ute med time så 4 ganger på under 2 år har jeg fått utskrevet valium på forespørsel, trappet ned og det har gått fint. Hakke trengt å levere noe kroppsvæsker en gang. Begynte på Aduvanze hos lar og ble enig om en spyttprøve annenhver uke. Men pga covid og diverse så har jeg ikke levert på over en måned. Ingen konsekvenser.

Poenget er at du kan komme langt med å overbevise dem om at du forstår at du ikke kan fortsette sånn og at du vil av, men trenger hjelp og en nedtrappingsplan.

Det er ingen automatikk i at legen melder ifra til fylkeskukken og tar førerkortet ditt. Folk må slutte å skrive det her fordi det er ikke sant. Ja det kan skje, men de kan bruke skjønn. Hos DPS hadde jeg muntlig kjøreforbud i 4 år. Og da var jeg oxyavhengig og blablabla.

Trenger du hjelp så trenger du hjelp. Fastlege og smell korta på bordet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg måtte dra til legen en gang fordi jeg faktisk grudde meg så til flyturen til Spania. Har kjempe flyskrekk, og fikk utskrevet en pakke med 10 sobril.
Men legen så det på meg, jeg vurderte å ikke reise, så der fikk jeg hjelp.

Du kan jo kanskje prøve deg på noe av det samme, ( skylle på flyskrekk) da får du noe og slipper å bråstoppe, og igjen ikke fortelle legen sannheten.
Vis hele sitatet...

Tipper Ts dro til legen med en fly historie ut av dimensjoner
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for alle svar.

NodSquad: Jeg skulle ønske jeg hadde en lege som var så forståelsesfull, men jeg tørr ikke å ta kjangsen på det.

Jeg har ett siste spørsmål:
Dersom jeg skulle få tak i mer valium slik at jeg kan utføre en roligere nedtrapping, er det mulig å blande ut valiumen i vann og dosere volumetrisk (slik som man gjør når man microdoserer LSD feks)?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
3 måneder er ikke nok til at du får alvorlige bivirkninger, som dødelige kramper o.l
Vis hele sitatet...
Dette er helt avhengig av person, type benzodiazepin og dosering. Enkelte kan få alvorlige bivirkninger ved rask seponering dersom dosering har vært moderat, selv om man har bare tatt det i noen måneder. Ikke minst kan man få kraftige psykiske bivirkninger ved seponering selv med kun noen ukers bruk. Dette gjelder spesielt dersom man har vært avhengig av slike preparater tidligere. Hjernen har en tendens til å huske.

Til generell opplysning:

Selv om benzodiazepiner gir en rask løsning på angstproblematikk vil dette neppe være en god løsning på lengre sikt. Enkelt forklart stopper benzoer aktivering av amygdala (fryktsenteret i hjernen) ved å binde seg til GABA-A reseptorer i hjernen. Så lenge du tar en benzo regelmessig innenfor angitt doseringsvindu vil du oppnå en steady state som sikrer stadig tilførsel av GABA i hjernen. Dette roer ned angst, frykt, muskelspenninger og mer. Livet kan føles fantastisk bra når amygdala ikke skriker og varsler deg om alt og ingenting.

Dessverre er det slik at dette er en dårlig løsning for å løse kronisk angst. Det er vanlig å bygge opp en toleranse slik at man må øke dosering for å opprettholde ønsket respons. Dette er ikke ulikt som ved opioider. Med doseøkning kan det komme en rekke uheldige bivirkninger, som kognitiv svikt og hukommelsesproblemer.

Problemet oppstår den dagen du vil trappe ned eller slutte med benzoer. Hjernen din har sluttet å produsere GABA på egen hånd. Derfor kan man få kraftige abstinenser og enda mer angst enn man hadde før man startet. I tillegg viser forskning at GABA-reseptorene blir skadet av langtidsbruk av benzoer slik at det tar lang tid før hjernen din er i stand til å produsere GABA i normal forstand. Dette forklarer også hvorfor mange sliter flere år etter seponering av benzoer.

Det er noen nyere studier som tyder på suksess med Flumazenil (en GABA-A antagonist) som blokkerer og reverserer effekten til benzodiazepiner. Dette er tidligere mye brukt som et antidot for å stoppe overdoser på benzoer, men man ser en god effekt dersom det gis i lavere dose over 8-10 dager. Enkelte forskere mener dette kan resette skaden som er gjort på GABA-reseptorer i hjernen. Et eksempel på en protokoll som bruker Flumazenil er Rapid Benzodiazepine Detoxification (RBD).

Til trådstarter:

- Dersom du har magesår bør du bytte til en PPI som har minst interaksjoner med diazepam. Det kan også være verdt å forsøke en peptid, som f.eks. BPC-157 til å forkynne tilhelingen av magesåret. Antar at du også har sjekket for H. Pylori som er en bakterie som kan gi magesår og kan relativt enkelt behandles.

- Ashton-protokollen er en anerkjent metode for å trappe ned på benzodiazepiner. Der anbefales det faktisk at man bruker diazepam til nedtrapping (grunnet lengst halveringstid). I Norge har leger en tendens til å skrive ut mildere benzodiazepiner, mest oftest Sobril/oksazepam. Ulempen med dette er at okasepam har en kortere halveringstid og kan gi abstinenser da det er vanskelig å opprettholde en steady state som gradvis skal minskes. Ville anbefalt å sjekket ut RBD som nevnt ovenfor, dog jeg er usikker på om dette tilbys i Norge.

En idé kan jo være å fortelle legen at du har bodd i utlandet eller vært der over en lengre periode hvor du fikk utskrevet et benzodiazepin fra lege og du ikke var klar over avhengighetsrisikoen. Dette skjedde nemlig meg for mange år siden Jeg bodde i Asia og fikk utskrevet Rivotril/clonazepam 2 mg som jeg tok daglig mot angst. Fastlegen satte kaffen i halsen da jeg kom hjem etter et år og ba om reseptfornyelse. Brukte vel ca 6 mnd å trappe ned.

Jeg ville uansett anbefalt deg å gjøre dette i samråd med lege. Da kan du også bli henvist til spesialisthelsetjenesten som kan hjelpe deg dersom det er behov for dette. Det er vel også en grunn til at du startet med benzoer.

Til sist, jeg ville også anbefalt deg å søke litt på probiotika og effekten disse kan ha på GABA. Mange av nevrotransmittere i hjernen produseres ved hjelp av bakterier i tarmen, blant annet serotonin og GABA. Har du riktig flora i magen vil dette sannsynligvis være til god hjelp uansett hvilken vei du tar.

Masse lykke til!

Disclaimer: Not medical advice, bare en som har slitt selv
Sist endret av baconchips; 10. januar 2022 kl. 00:44. Grunn: Skrivefeil