Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3861
Har nå jobbet som læringsassistent i 8 måneder. Dette blir det siste semesteret (skal skrive bachelor det semesteret som kommer) og lurte litt på om jeg har krav på økt lønn. Jeg har ikke fått noe mer fra jeg startet. Trodde kanskje ansiennitet og studiepoeng hadde noe å si...

Takk for hjelpen
Du kan nok spørre om mer når du er ferdig utdannet, men tror ikke 8 måneder gir noe særlig ansiennitet
Aldri hørt at studiepoeng gir høyere lønn.
Det er relativt enkelt å finne ut av, da universitetene for det meste følger høvedlønnstabellen for ansatte i staten. Lønnstrinnet varierer mellom alder, ansenitet og grad.
Her har du UiOs lokale retningslinjer for ansettelse av vitenskapelig assistent, og her har du oversikt over beregning av timelønn. De fleste universiteter har liknende oversikter på sine sider.

Når du er ferdig med bachelor, vil du rykke opp, og når du er ferdig med master, gjør du det samme. Har ikke hørt om at du går opp i lønnstrinn før du faktisk er ferdig med en grad og tviler på at 8 måneder er nok til å rykke opp med ansenitet.

Da jeg jobbet som vitenskapelig assistent, fikk sjefen kranglet meg bittelitt høyere enn jeg strengt tatt hadde krav på. Men stort sett er det et ganske firkantet system og du kan finne ut lønnstrinnet ditt ved å ta en telefon til skolekontoret og beskrive situasjonen.
Lett tilgjenglig informasjon sier at ansiennitet angir hvor lenge en person har vært ansatt i en virksomhet eller en sektor. Lønnsansiennitet fastsettes ved tilsetting og regnes fra fylte 18 år. Man går trinnvis opp i lønn med stigende ansiennitet. Trinnene varierer fra tariffområde til tariffområde.

8 måneder er ingenting. Det er 5 måneder lengre enn prøvetiden for nyansatte på de fleste arbeidsplasser. Det er ikke vanlig å gå opp i lønn etter mindre enn et år i jobben. Hvis du får mer ansvar, andre/nye arbeidsoppgaver enn forespeilet i stillingskontrakten og/eller ny og økt kompetanse så kan du fremme spørsmål om økt lønn. Vanligvis forhandles lønn én gang i året i forbindelse med lønns- eller medarbeidersamtaler (og ikke første året, da har allerede partene blitt enige om lønn via signert kontrakt).

Utgangspunktet er at arbeidstaker har krav på den lønn som er angitt i arbeidsavtalen mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Hvorvidt arbeidstaker har rett på årlig lønnsvekst vil bero på hva som er avtalt mellom partene, og hvorvidt en slik rett kan utledes av for eksempel personalhåndbok eller tariffavtale.
MHV
Trådstarter
5 0
Takk for alle svarene. Siste tingen er vel; Hvorfor får andre mer lønn dersom de har studert og fått studiepoeng, selvom studie ikke er relevant til det studie de går på nå? F.eks. jeg har 150(?) studiepoeng nå, mens kollega har 180+ pga. tidligere studie.
De fleste stillinger i offentlig sektor lønnes høyere dersom du har en fullført høyere utdanning, selv om utdanningen ikke nødvendigvis er direkte relevant for stillingen. Hvorfor det er slik er jeg ikke helt sikker på, men antar at det er fordi man som regel lærer ikke bare det som blir undervist i emnene, men også kunnskap, tankemåter og arbeidsstruktur som er relevant for de fleste jobber. Sånn sett synes jeg det er rimelig at kollegaen din blir lønnet noe høyere for å ha fullført et annet studie.