Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3161
Det er flust av nettsider og kundeklubber og alt annet som ber deg om telefonnummer, disse brukes til å sende reklame osv på. Jeg lurte på, er det mulig å dra på elkjøp f.eks. å bestille et abonnement med et annet navn? Det hadde vært fint å kunne hatt en egen "privat-telefon" til venner og familie, og en annen telefon til spam og telefonselgere.

Dersom man ikke kan gjøre dette via. elkjøp, har man noen andre alternativer?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan ha så mange telefonnummer som du gidder. Finn deg ein mobiloperatør med prismodell du liker, og bestill abonement frå dei. Mange nye telefoner støtter to simkort.

https://www.tek.no/mobilabonnement/ for å finne det som er billegast.
Hvorfor vil du ha en egen telefon til telefonselgere?
Sitat av simchris Vis innlegg
Det er flust av nettsider og kundeklubber og alt annet som ber deg om telefonnummer, disse brukes til å sende reklame osv på. Jeg lurte på, er det mulig å dra på elkjøp f.eks. å bestille et abonnement med et annet navn? Det hadde vært fint å kunne hatt en egen "privat-telefon" til venner og familie, og en annen telefon til spam og telefonselgere.

Dersom man ikke kan gjøre dette via. elkjøp, har man noen andre alternativer?
Vis hele sitatet...
for å sette det i et falsk navn trenger du et falskt legg først.
Sitat av MaskinRambo Vis innlegg
Hvorfor vil du ha en egen telefon til telefonselgere?
Vis hele sitatet...
Da kan du sette den på lydløs og lavvær å ta den. LOLZ!!
Blitt vanskelig å fikse simkort i andres navn. Før holdt det med å bare bruke noen andres leg men nå dobbeltsjekkes oppgitt adresse med folkeregistrert adresse i forbindelse med abonnement og kontroll fra det der gjeldsregisteret, eller folkeregistrert adresse får brev om at det er gjort kredittsjekk av deg på vegne av mobilfirmaet så da er det lett for den som har fått misbrukt identiteten sin å oppdage og stanse det.
Sitat av Harek Vis innlegg
Blitt vanskelig å fikse simkort i andres navn. Før holdt det med å bare bruke noen andres leg men nå dobbeltsjekkes oppgitt adresse med folkeregistrert adresse i forbindelse med abonnement og kontroll fra det der gjeldsregisteret, eller folkeregistrert adresse får brev om at det er gjort kredittsjekk av deg på vegne av mobilfirmaet så da er det lett for den som har fått misbrukt identiteten sin å oppdage og stanse det.
Vis hele sitatet...
Hva hvis man kjøper Telia startpakker til 39 kr ellerno, og har falskt legg fra før..? Da funker det, men ekte abbonemang blir vanskeligere
Se om du kommer deg innom en telenor kiosk, spørr om du kan få opprettet et simkort til et barn under 16 år, i ditt navn.
Da vil du få et nummer som er reservert, bruk da dette som nytt hovednummer og det gamle som "offer" nummer.

Har gjort det sånn selv, men bruker bare ett nummer som er reservert. Blir ringt kanskje 1-2 i året av selgere.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du kan ha så mange telefonnummer som du gidder. Finn deg ein mobiloperatør med prismodell du liker, og bestill abonement frå dei. Mange nye telefoner støtter to simkort.

https://www.tek.no/mobilabonnement/ for å finne det som er billegast.
Vis hele sitatet...
Unnskyld, det kan hende jeg har misforstått, men denne siden ser ikke ut til å tillate deg å bestille et abonement som ikke er tilknyttet meg?

Sitat av MaskinRambo Vis innlegg
Hvorfor vil du ha en egen telefon til telefonselgere?
Vis hele sitatet...
Jeg burde kanskje ha utdypet, men nesten alle steder du må registrere deg for å bestille noe så er du nødt til å oppgi telefonnummeret ditt. Jeg har null peiling på hvordan alle disse sidene som krever telefonnummeret ditt behandler informasjonen (om det selges videre osv), i tillegg til at det blir en del spamming fra disse nettsidene.

Sitat av Snørrungen Vis innlegg
Se om du kommer deg innom en telenor kiosk, spørr om du kan få opprettet et simkort til et barn under 16 år, i ditt navn.
Da vil du få et nummer som er reservert, bruk da dette som nytt hovednummer og det gamle som "offer" nummer.

Har gjort det sånn selv, men bruker bare ett nummer som er reservert. Blir ringt kanskje 1-2 i året av selgere.
Vis hele sitatet...
Det hørtes veldig smart ut! Takk for svar, skal sjekke ut dette
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor i alle dager skal du ha det i anna enn eige navn? Det gir ikkje meining gitt scenariet du skisserer.
Jeg har to telefonnumre: et seriøst og et useriøst. Det useriøse bruker jeg på byn og for tilfeldige bekjente (les damer på byn) og til sånn registrering hvor jeg kan risikere reklame. Begge er registrertpå meg, men den useriøse er unntatt listing i katalog-tjenester. Altså det nærmeste jeg kommer hemmelig nummer uten å betale for det. Den kan jeg bare slå av ringelyden på hvis den blir for plagsom i perioder.

Dette fungerer bra for meg. Vet ikke om det ville passet for deg tho.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kvifor i alle dager skal du ha det i anna enn eige navn? Det gir ikkje meining gitt scenariet du skisserer.
Vis hele sitatet...
Ok, så det du sier er at såfremt jeg skaffer meg et nytt abonement i mitt eget navn, så vil det ikke automatisk bli tilknyttet det andre nummeret på noen måte? Det vil være helt frittstående, og ikke tilgjengelig for firmaer som ønsker å sende meg reklame? Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg antok at alt som registreres i navnet ditt blir brukt som data til å sende deg reklame?

Beklager uvitenheten min, men dersom jeg kan oppnå denne "effekten" ved å bruke mitt eget navn, er det noen tilleggstriks jeg må gjøre for å unngå at begge disse nummerne "offiselt" står på mitt navn (i forhold til videresalg av data/informasjon)?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av simchris Vis innlegg
Ok, så det du sier er at såfremt jeg skaffer meg et nytt abonement i mitt eget navn, så vil det ikke automatisk bli tilknyttet det andre nummeret på noen måte? Det vil være helt frittstående, og ikke tilgjengelig for firmaer som ønsker å sende meg reklame? Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg antok at alt som registreres i navnet ditt blir brukt som data til å sende deg reklame?

Beklager uvitenheten min, men dersom jeg kan oppnå denne "effekten" ved å bruke mitt eget navn, er det noen tilleggstriks jeg må gjøre for å unngå at begge disse nummerne "offiselt" står på mitt navn (i forhold til videresalg av data/informasjon)?
Vis hele sitatet...
For det første kan du reservere deg mot telefonsalg. Når det gjeld reklame via SMS krev det eksplisitt samtykke, dvs. at du må oppgi telefonnummeret og godta reklame for at du skal få reklame.

For det andre så kan du åpenbart la vere å føre opp telefonnummeret i telefonkatalogen, så vil ikkje bedrifter eller andre finne det på trivielt vis.

Forøvrig stusser eg på premisset her; om reklamen plager deg nok til dette tiltaket er vel det enklaste å gi faen i å samtykke til å motta reklame? Eg har ikkje samtykka, og har aldri mottatt reklame på SMS.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For det første kan du reservere deg mot telefonsalg. Når det gjeld reklame via SMS krev det eksplisitt samtykke, dvs. at du må oppgi telefonnummeret og godta reklame for at du skal få reklame.

For det andre så kan du åpenbart la vere å føre opp telefonnummeret i telefonkatalogen, så vil ikkje bedrifter eller andre finne det på trivielt vis.
Vis hele sitatet...
Men funker dette? Jeg vet ingenting om hvordan informasjonen om meg brukes? Jeg har forstått det som ganske normalt at firmaer deler informasjon om potensielle kunder. Det er vel strengt tatt ingen hemmelighet i at det brukes svært mange metoder for å sende målrettet reklame til mennesker, så om du synes jeg overdramatiserer så vet du kanskje noe jeg ikke vet?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Forøvrig stusser eg på premisset her; om reklamen plager deg nok til dette tiltaket er vel det enklaste å gi faen i å samtykke til å motta reklame? Eg har ikkje samtykka, og har aldri mottatt reklame på SMS.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke akkuratt sånn at jeg aktivt prøver å legge fra meg informasjonen min til hvem som helst, men det er jo ganske normalt at man må oppgi telefonnummer på nettsider hvor man bestiller produkter ifra. Jeg gjør det ikke selv, men det er også veldig mange mennesker som registrerer seg i butikker for å spare noen hundrelapper her og der. Det eneste jeg har gjort er å registrere meg på noen sider jeg bestiller produkter ifra, men jeg mottar allikevel reklame fra aktører som ikke har noenting med nettsidene jeg har registrert meg på å gjøre.