Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 7112
Hei.

Såvidt meg bekjent finnes det kun to rehabiliteringsformer i Norge. De blir kalt terapautisk samfunn / fellesskapet som metode og 12 trinns modellen.

Hadde blitt kjempeglad om noen kunne fortelle meg positive og negative erfaringer med behandlingsformene, og hva du følte passet deg og hvorfor, og hva som ikke passet deg og hvorfor. Om du har erfaring med flere former for rehabilitering så kan du jo veie for og imot.

Jeg vil jo anta at det finnes flere former for rehabilitering, men jeg synes det er vanskelig å få en konkret oversikt på google.
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var på fellesskapet som metode. Dagen starten med frokost dekket av oss, morgenmøte, struktur som var vasking av huset vi bodde i, 2-3 ganger per dag. Lunsj, vasking, møte, vasking, lage middag, møte, fritime halvannen time. Kan vær på rom alene men med åpen dør, kan ikke tilbringe 2 stk på samme rom. Kveldsmat, kveldsmøte, leggetid.
Kort fortalt det der.
Om du ikke er hundre prosent innstilt så er det etter min mening helt bortkastet. Jeg er enig at personer med rusproblemer trenger struktur, men jeg og flere som var så så på det som om at det har en fangeleir til tider.
For meg er det helt retarded å måtte vaske samme gang for eksempel 3 ganger om dagen.


Der jeg var, så var det grader hvor du kom opp i. Noen kunne være på kjøkken, noen kunne videreføre samtaler til personalet for å nevne noe. Gjerne i 3-4 uker om gangen, så det gikk i rotasjon.

Møter var alt fra 2-3 ganger i uken med forskjellig tema, og du måtte delta ved å snakke. For noen med angst så er det kanskje ubehagelig, men det blir man tolerant til etterhvert. Vi har totalt 14 stykker, og det var kun 3 stykker som var engasjert nok til å fullføre.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Mitt inntrykk er at rehab funker når du er der. Om man går tilbake til samme gamle blir det fort det vanlige kjøret.

For meg var det eneste som fungerte, å flytte fra alt og alle, til en ny by og starte på nytt.

Med unntak av cannabis har jeg vært nykter siden juni 2019
Jeg brøt kontakten med alle i miljøet, kjøpte ny tlf med nytt nr og fikk skjult oppføring på nret. Reiste med damen til foreldrene hennes i Sverige bodde på en gård ca 50mil vekk fra alt og alle. Sluttet uten så mye som en paracet. Hadde brukt subutex og amf, piller, hasj og røykt mye smekk i over 10 år dageligt. Og var det du kan kalle super narkis. Bodde i Sverige i 8 måneder.



Er nå rusfri på snart 3 året har fått masse kurser innfor olje og gass via nav. bil sertifikat og flere anlegsmaskin sertifikater. Er nå i full jobb og ser ikke på rusen som noe annet enn noe som stjal en haug med år av livet mitt. Er ingen alternativ å ruse meg igjen, kan drikke alkohol men andre rusformer kan dra så langt til helvete det går Ann å komme! Tenkte enten slutter jeg eller fortsetter jeg. Ingenting imellom ingen "stakkarslige sprekker" osv. Er beinhard både med meg selv og min samboer ang rus og er nok det som har gjort at vi er der vi er i dag.
Hun er også knallhard. Vi har nå 2 barn som betyr alt for oss, selv vokste jeg opp i 4 fosterhjem i Bergen ink over 23 institusjoner innen " barnefjernet" er ikke aktuelt at dette skal skje med mine barn! Er ingen fasit på å slutte med driten, men du må være steinhard med deg selv ellers funker det ikke. Er over 1000 grunner til at 1000 forskjellige personer ruser seg, men du vet selv best om du virkelig vil og vil du så får du det til. Er ingen andre som kan gjøre det for deg!

Selv tviler jeg på at det hadde funka for meg å bli rusfri med en haug med andre tidligere narkomane på en avrusning.

Jeg håper virkelig du får det til å bli rusfri og når dine mål i livet, du klarer det om du vil!
Det finnes hauger av tilbud og forskjellige steder. Nrk programmet rus har litt fra mestringshuset ved Bolkesjø. Der har jeg lest og hørt mye bra om. Mannen som startet det har selv erfaring med misbruk. Les deg godt opp om de forskjellige stedene og tenk på hva som passer deg. Som nevnt over så er det noen steder som skal være så jævla strenge på det som kan virke som meningsløse oppgaver. Det er latskap fra de som har planlagt opplegget spør du meg.

Sigma nord har jeg hørt mye bra om og. Ta deg tid til å Google og les. Og spør folk som har vært forskjellige steder. Masse Facebook grupper, med folk som har vært rundt omkring. Selv har jeg ikke vært på langtidsbehandling så kan ikke snakke av egen erfaring.
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg var lagt inn på rusbehandling i trondheim (husker ikke hva det heter), men ettervært forsto jeg at det hjelper ikke meg å være der inne det er jo uansett jeg selv om må fikse opp i problemene. Hva skal de som jobber på rusbehandling egentlig gjøre for deg?
Anonym bruker
"Trekantet Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg var lagt inn på rusbehandling i trondheim (husker ikke hva det heter), men ettervært forsto jeg at det hjelper ikke meg å være der inne det er jo uansett jeg selv om må fikse opp i problemene. Hva skal de som jobber på rusbehandling egentlig gjøre for deg?
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av 1000bein Vis innlegg
Hei.

Såvidt meg bekjent finnes det kun to rehabiliteringsformer i Norge. De blir kalt terapautisk samfunn / fellesskapet som metode og 12 trinns modellen.

Hadde blitt kjempeglad om noen kunne fortelle meg positive og negative erfaringer med behandlingsformene, og hva du følte passet deg og hvorfor, og hva som ikke passet deg og hvorfor. Om du har erfaring med flere former for rehabilitering så kan du jo veie for og imot.

Jeg vil jo anta at det finnes flere former for rehabilitering, men jeg synes det er vanskelig å få en konkret oversikt på google.
Vis hele sitatet...
Jeg for min del ble endelig kvitt problemene jeg hadde med avhengighet når jeg først mottok behandling for underliggende årsaker som gjorde meg disponert for avhengighet.
Tidsvitne
Trådstarter
Det jeg sliter litt med å forstå, er hva slags metode som brukes, eller hvilken ideologi som settes høyest på institusjonen. Jeg skulle kanskje vært tydeligere med å understreke at dette gjaldt døgnbehandling, selv om jeg tror det var åpenbart.

Jeg googlet Bolkesjø. Har faktisk skumsett et par av episodene til det nye programmet til Leo.

Et begrep som går igjen er TSB.

Tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser (TSB) er den norske betegnelsen på tjenester som utfører rus- og avhengighetsbehandling på spesialistnivå. At tjenestene er tverrfaglige, betyr at de skal utføres av personell med medisinsk, psykologisk og sosialfaglig kompetanse. At de er spesialiserte betyr at de skal fylle krav til helsetjenester på spesialistnivå.

Hvis en skal i rusbehandling å få det dekket av det offentlige så antar jeg det må være TSB. TSB kan være alt fra LAR til poliklinisk samtaleterapi en gang i uka på dps.

Utenom det så slet jeg med å finne ut hva slags behandlingsmetode Bolkesjø faktisk bruker for å rehabilitere sine pasienter.

Googlet nettopp Veslelien.

https://kirkensbymisjon.fra1.digital...er_Langtid.pdf

Behandlingshverdagen består av gruppe-terapi, med et fokus på traumesensitiv tilnærming. Det vil si at vi jobber med fokus på trygghet, relasjon og følelsesregulering

Det høres jo veldig fint ut, og noe som kunne passet meg. Men har behandlingsmetoden noe navn?

Jeg får mer og mer følelsen av at rusbehandling er litt som keiserens nye klær. Men jeg er jo selvsagt farget av podcasten til Sturla.

Legger ved en artikkel fra en dansk tungvekter i faget, hvor hun er kritisk til tolv trinns modellen, eller ihvertfall kritisk til om den modellen skulle passe for alle.

https://www.erlik.no/slik-utsettes-r...ologisk-press/

Kan fortelle at at den eneste formen for TSB jeg har vært i har vært samtaleterapi en gang i uka på et kontor.

Det er sikkert mange før eller i starten av behandling som tenker det samme som meg, og det er at rus ikke er min største utfordring. Mine utfordringer handler mer om traumer, relasjonsproblemer, reaksjonsmønstre, osv.

Om jeg skulle gått i terapautisk samfunn, og fått masse "kjeft", eller blitt konfrontert med mine svakeste sider, som ikke omhandlet rus, som var de tingene jeg ønsket mest hjelp med, så frykter jeg at det potensielt kunne vært veldig nedbrytende. Samtidig er det godt mulig at jeg hadde hatt veldig godt av å lære og vaske gulv og stryke skjorter, for det er jeg ikke særlig rutinert på.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var på fellesskapet som metode. Dagen starten med frokost dekket av oss, morgenmøte, struktur som var vasking av huset vi bodde i, 2-3 ganger per dag. Lunsj, vasking, møte, vasking, lage middag, møte, fritime halvannen time. Kan vær på rom alene men med åpen dør, kan ikke tilbringe 2 stk på samme rom. Kveldsmat, kveldsmøte, leggetid.
Kort fortalt det der.
Om du ikke er hundre prosent innstilt så er det etter min mening helt bortkastet. Jeg er enig at personer med rusproblemer trenger struktur, men jeg og flere som var så så på det som om at det har en fangeleir til tider.
For meg er det helt retarded å måtte vaske samme gang for eksempel 3 ganger om dagen.


Der jeg var, så var det grader hvor du kom opp i. Noen kunne være på kjøkken, noen kunne videreføre samtaler til personalet for å nevne noe. Gjerne i 3-4 uker om gangen, så det gikk i rotasjon.

Møter var alt fra 2-3 ganger i uken med forskjellig tema, og du måtte delta ved å snakke. For noen med angst så er det kanskje ubehagelig, men det blir man tolerant til etterhvert. Vi har totalt 14 stykker, og det var kun 3 stykker som var engasjert nok til å fullføre.
Vis hele sitatet...
Det må være Samtun ved Bø

Det er et genialt sted forsåvidt som er beintøft, men gjennomfører du det vil du uten tvil bli en mer oppegående person uavhengig om du "sprekker" eller ei
Sist endret av Sadhana; 5. november 2021 kl. 15:42.
Jeg tror du fokuserer litt på feil ting her. De aller færreste stedene har type verdier de jobber utifra uansett hva? Det kristne og sånn er for det meste borte eller ihvertfall veldig valgfritt om man ønsker. 12 trinns modellen kan være så mangt. Og de tolker det ulikt på mange steder.

Ting skal være mer skreddersydd hver enkelt pasient så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg over å måtte be til gud hver dag eller bli tvunget til å sitte og bli kjeftet på av andre hvis du skulle sprekke som jo feks Tyrili er det vel har vært kjent for. Dette er i konstant endring og under revidering as we speak.
Sist endret av NodSquad; 5. november 2021 kl. 16:01.
Tidsvitne
Trådstarter
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg tror du fokuserer litt på feil ting her.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg skal vie alt fra 3 måneder til potensielt flere år av livet mitt til rehabilitering, så hadde det jo vært fint å ha en viss oversikt over metodene slik at jeg kan søke meg inn på et sted som jeg tror passer meg. Jeg synes ikke det er urimelig. Snarere tvert imot.
Sitat av 1000bein Vis innlegg
Hvis jeg skal vie alt fra 3 måneder til potensielt flere år av livet mitt til rehabilitering, så hadde det jo vært fint å ha en viss oversikt over metodene slik at jeg kan søke meg inn på et sted som jeg tror passer meg. Jeg synes ikke det er urimelig. Snarere tvert imot.
Vis hele sitatet...
Ja det er jo det jeg sier. Men selv om det står et sted at «vi jobber utifra den eller den modellen», så betyr ikke det nødvendigvis at alt er skrevet i stein. Dette er det bare å ta noen telefoner til aktuelle steder å spørre om
Anonym bruker
"Irritert Mår"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Sadhana Vis innlegg
Det må være Samtun ved Bø

Det er et genialt sted forsåvidt som er beintøft, men gjennomfører du det vil du uten tvil bli en mer oppegående person uavhengig om du "sprekker" eller ei
Vis hele sitatet...

Stemmer at det er Samtun jeg snakka om ja. Litt av ett sted spør du meg
Anonym bruker
"Skrikende Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det finnes mange forskjellige typer døgnbehandling, 12 trinns og terapeutisk samfunn er ikke dominerende innenfor TSB. De aller fleste behandlingssteder lager sitt eget opplegg som ofte er en blanding av rammer og struktur , en eller annen form for terapi, gruppe eller individuell, og ofte spedd på med feks trening, musikkterapi o.l.

Noen behandlingssteder har blitt utvannete versjoner av terapeutisk samfunn eller 12 trinns. Så gjenstår det selvfølgelig noen old school 12 trinns og terapeutisk samfunn beh. plasser.

Bolkesjø er en utvannet versjon av 12 trinns, han som eier det var opprinnelig selv i behandling på Alfa behandlingssenter, som er et av Norges eldste 12 trinns behandlingssenter ( nå er det også blitt utvannet og overtatt av ny daglig leder, gamle daglig leder her og terapeutene har opprettet et nytt 12 trinns behandlings senter som heter Omega behandling)

Jeg selv var i 12 trinns behandling for typ 16 år siden, for meg og veldig mange andre jeg har møtt på, funket det veldig bra, mye fordi NA (Anonyme Narkomane) er et program som du følger lenge etter behandling ( ment resten av livet) De som klarer å nyttiggjøre seg av dette blir veldig ofte fullt ut rehabilitert, skole, jobb familie osv, meg selv inkludert.

Jeg sprakk etter ca 13 år og tok nylig en runde i offentlig behandling der det ikke var noe bestemt metode, mer rammer og struktur med et innslag av terapi. Mest oppbevaring egentlig. Jeg opplevde der at svært få klarte å holde seg rusfri etter behandling. Heldigvis har jeg klart det så langt, men det er kun takket være det jeg lærte i den tiden jeg var i NA. Jeg skulle egentlig nå ønske at jeg heller hadde valgt 12 trinns behandling istedenfor vanlig offentlig.

Min erfaring er at rusbehandling blir bedre jo mer metode det er bak behandlingen, dette skaper en felles forståelse for både pasienter og ansatte, min opplevelse var nå at med så og si ingen metode i bunn blir behandlingen veldig oppstykket, de ansatte gir råd og veiledning kun utifra eget ståsted og de kan mene vidt forskjellige ting om en sak.

Dersom du tenker evt Bolkesjø eller 12 trinns ville jeg rådet deg til å prøve ut noen NA møter først for å se om dette er noe du tror du kunne tenkt deg.
Tidsvitne
Trådstarter
Noen finner det problematisk at du blir konfrontert av medpasienter, som kan tråkke på de såreste punktene dine, som ikke er relatert til rus. Og dette er jo mennesker som ikke har noen behandlingsutdannelse overhodet, ihvertfall som regel. Se for deg et sammensurium traumer og personligheter. Dominerende og unnvikende samles i en salig blanding og skal sette hverandre på plass, for å bygge hverandre opp.

Det som er problematisk med 12 trinns modellen for noen er at du blir definert som kronisk syk, og medisinering ikke er akseptabelt.

Noen kjenner seg ikke igjen i det. De kan ta 3 øl etter endt behandling, uten at det er probleamtisk for dem.

Eller for eksempel være i lar.

Dette kan ekskludere fra fellesskapet hvis en følger 12 trinns dogmer.



Jeg har det ganske kjipt i livet mitt om dagen. Opplever lite mestring, og ser det lite realistisk slik ting er nå å få de omfattende endringene jeg trenger for å øke min egen livskvalitet.

Jeg frykter bare at jeg skulle kommet dårligere ut av en rusbehandling.


Kanskje Modum Bad, som primært behandler psykisk sykdom, kunne vært et bedre tilbud for meg?

Jeg er interessert i lære, selv om det er vanskelig å finne noen fasit. Med mindre en skal gå dypt inn i faglitteratur. Slik jeg skjønte de siste populærvitenskapelige blaffene jeg har fått med meg, så forskes det lite på de som frivillig skriver seg ut av behandling.

Jeg ønsker mine perspektiver og forutintattheter både bekreftet, nyansert og utfordret. Jeg vil jo forstå dette store uoversiktelige konseptet som er langtids døgnbehandling for rus i Norge.


Hva er det verste du har opplevd i behandling?

Er det noen her som tror at de er blitt dårligere av behandling?

Kan legge ved en masteroppgave, for de som er interessert i temaet, og eller er akademisk anlagt.

Selv har jeg enda bare skumlest noen av punktene i den.

https://vid.brage.unit.no/vid-xmlui/...=1&isAllowed=y
Sist endret av 1000bein; 10. november 2021 kl. 01:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Stjeler tråden litt. Jeg er for tiden et sted i Bergen på langtidsbehandling. Fant fort ut at jeg ikke kan være her. Helt inkompetent ledelse, spesielt sjefen her, prøver å få meg sur og sinna hver eneste dag. Sender meg stygge og dømmende blikk mens det hagler nedverdigende kommentarer. Klager på meg hele tiden og allerede første dag ble det formidlet at jeg egentlig bare kunne komme meg vekk herfra med engang. Virker ikke som det er noe særlig kompetanse på huset her heller, er noen få ansatte som er gode mennesker, men ledelsen er helt giftig så det blir til at jeg må bryte behandlingen om jeg ikke får en plass et annet sted. Vil ikke nevne navnet på stedet og teksten ovenfor er ganske vag uten konkrete eksempler da det kan være greit å være litt anonym mens jeg fortsatt er på dette stedet.

Noen som har noe sted å anbefale? Skal prøve å komme meg tilbake til stedet hvor jeg var på korttids behandling før jeg kom hit og se om det er mulig å få opphold der til jeg finner et sted med lengre opphold..
Tidsvitne
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Stjeler tråden litt. Jeg er for tiden et sted i Bergen på langtidsbehandling. Fant fort ut at jeg ikke kan være her. Helt inkompetent ledelse, spesielt sjefen her, prøver å få meg sur og sinna hver eneste dag. Sender meg stygge og dømmende blikk mens det hagler nedverdigende kommentarer. Klager på meg hele tiden og allerede første dag ble det formidlet at jeg egentlig bare kunne komme meg vekk herfra med engang.
Vis hele sitatet...
Men er det fordi det er behandlingsformen, noe som jeg får inntrykk av at kan være tilfellet enkelte steder. Fordi de skal bryte deg ned, og bygge deg opp igjen, i sitt eget bilde.

Eller kan det være fordi du har det mange vil mene er en objektivt dårlig innstilling til start rusbehandlingen? Er du negativ, sur, og starter rusbehandlingen med en innstilling at du ikke har noen problemer?

Dette blir veldig personlig. Både for meg, og for dere.



Jeg setter stor pris på alle svar, og deltagelse i tråden. Jeg prøver jo bare å forstå mine forutsettninger for behandling, andres opplevelser og det store systemet.

Advarsel: Jeg kan gjenta meg selv i denne tråden. Det kommer utelukkende fra et ønske om å forstå.
Sist endret av 1000bein; 10. november 2021 kl. 02:24.
Vært på 4 Stk. Mange av stedene er bygget på Adferdspsykologi, bryte deg ned bygge deg opp igjen, jeg har lite tro på verken den modellen eller 12 Trinn, og fortelle noen at de er kronisk syke hjelper ikke selv om de hjernevasker dem til å tro det eller ei.
Ville heller søkt til et sted hvor de fokuserer på ROP, Rus og Psykiatri, med Psykolog flere ganger i uka, og noen grupper hvor du kan velge og prate istedenfor å bli grilla og kjefta på av en halveis hjerneskade erfaringskonsulent som har blåst skallen med amf i 40 år
Sitat av 1000bein Vis innlegg
Men er det fordi det er behandlingsformen, noe som jeg får inntrykk av at kan være tilfellet enkelte steder. Fordi de skal bryte deg ned, og bygge deg opp igjen, i sitt eget bilde.

Eller kan det være fordi du har det mange vil mene er en objektivt dårlig innstilling til start rusbehandlingen? Er du negativ, sur, og starter rusbehandlingen med en innstilling at du ikke har noen problemer?

Dette blir veldig personlig. Både for meg, og for dere.



Jeg setter stor pris på alle svar, og deltagelse i tråden. Jeg prøver jo bare å forstå mine forutsettninger for behandling, andres opplevelser og det store systemet.

Advarsel: Jeg kan gjenta meg selv i denne tråden. Det kommer utelukkende fra et ønske om å forstå.
Vis hele sitatet...
Har du spurt deg selv da om hvorfor du vil slutte? Eller om et liv uten rus er et alternativ?
Jeg har mer tro på at du har svaret en andre.

Jeg har vært i behandling i nesten 1år (på slutten av 90 tallet) Vinderen Psykiatriske Sykehus avd. Stoffmisbruk.
Fokuset der lå mye på selve slutte delen. Det hjalp ikke meg.

Poenget mitt er at alle kan klare å slutte, men det er vanskelig å ikke begynne igjen.
Sist endret av vindaloo; 10. november 2021 kl. 02:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tidsvitne
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Har du spurt deg selv da om hvorfor du vil slutte? Eller om et liv uten rus er et alternativ?
Jeg har mer tro på at du har svaret en andre.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke nødvendigvis slutte å ruse meg. Men jeg har absolutt hatt perioder med veldig usunt og destruktivt rusbruk.

Jeg vil bli tryggere på at jeg er bra nok. Jeg vil bli flinkere på å melde behov, stille krav og sette grenser. Jeg vil få vekk det ubehagelige suget i magen jeg kjenner når jeg opplever at folk jeg ikke kjenner så godt prøver og komme inn på meg, som jeg har kjent på i varierende grad. Og jeg vil slutte på å kjenne det ubehagelige suget i magen når jeg opplever at jeg kan bli, eller blir forlatt av mennesker som jeg ser på som trygge.

#kjipbarndom

Det som ledet meg inn i rus var jo ensomhet og et selvopplevd, men også et objektivt utenforskap. Det tok ikke lang tid før jeg var i et miljø som gikk på kompromiss med min integritet. Samtidig så var det et fellesskap hvor det alltid ble fikset hasj. Det passet jo bra å ytterligere definere meg som en på utsiden, en rebell. En som flørtet med både det skjulte og det ulovlige, da jeg fra ung alder ble klassifisert som et problembarn, som ble krenket og tillagt både skyld og skam for at jeg ikke bare kunne ta meg sammen, og følge med på skolearbeidet som majoriteten av skoleklassen.

Såvidt jeg skjønner, så er det liksom bare langtidsbehandling i rus, som går så dypt at de kan endre selvbilde, negative overlevelsesstrategier og forsvarsmekanismer.

Ihvertfall hvis du har noe om rus i journalen din.

Samtidig så får jeg mer og mer inntrykk av at en kan få forsterket sine negative sider, urelatert til rus.


Personlig anekdote. Jeg begynte på folkehøgskole, på tross av mye usikkerhet rundt det å hoppe i det. Jeg hadde hørt mye fint om folkehøgskole. Husker jeg ønsket å komme meg vekk fra hjembyen jeg alltid hadde bodd i. Både hjemmet med forelder og miljøet / miljøene jeg var i. Samtidig så er jo det vante trygt, sant?

Etter litt om og men, så dro jeg. Jeg syntes det jo var uvant i starten, men med tiden så ble jeg en mye bedre versjon av meg selv.

Jeg hadde rett og slett økt livsglede.

Jeg trodde jeg skulle begynne å gråte på avslutningsseremonien til skolen. Jeg begynte ikke å gråte før jeg satt på bussen alene med forelder eller når jeg var kommet hjem til gutterommet, når jeg endelig innså at nå er det kappitelet over.

Jeg gikk skikkelig i kjelleren etter folkehøgskolen.

Nå er jeg jo i 30 årene. Det ville nok ikke gitt den samme opplevelsen idag, men kanskje?

Jeg hadde blitt henrykt om noen kunne fortelle historier hvor de valgte folkehøgskole for å endre seg selv og kanskje også sitt forhold til rus, istedenfor rehab, gitt at det var et vellyket prosjekt.

Det er mange veier til rom.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg var lagt inn på rusbehandling i trondheim (husker ikke hva det heter), men ettervært forsto jeg at det hjelper ikke meg å være der inne det er jo uansett jeg selv om må fikse opp i problemene. Hva skal de som jobber på rusbehandling egentlig gjøre for deg?
Vis hele sitatet...
Hjelpe deg i å hjelpe deg selv til et nytt og bedre liv uten rus?

Er du i behandling har du tydeligvis ikke gjort det så bra på egne labber så kanskje prøve ta i mot litt hjelp? Det er jo ganske ofte den første baugen, det å kunne ta i mot hjelp. De som ønsker hjelp bør kunne få det uten sånne hodeløse kommentarer.

Jeg har enda tilgode å høre suksesshistorier fra folk som har klart dette selv, men for all del.

Svar på annen post: Bolkesjø er 12-trinn.
Sitat av Conan Vis innlegg
Jeg brøt kontakten med alle i miljøet, kjøpte ny tlf med nytt nr og fikk skjult oppføring på nret. Reiste med damen til foreldrene hennes i Sverige bodde på en gård ca 50mil vekk fra alt og alle. Sluttet uten så mye som en paracet. Hadde brukt subutex og amf, piller, hasj og røykt mye smekk i over 10 år dageligt. Og var det du kan kalle super narkis. Bodde i Sverige i 8 måneder.



Er nå rusfri på snart 3 året har fått masse kurser innfor olje og gass via nav. bil sertifikat og flere anlegsmaskin sertifikater. Er nå i full jobb og ser ikke på rusen som noe annet enn noe som stjal en haug med år av livet mitt. Er ingen alternativ å ruse meg igjen, kan drikke alkohol men andre rusformer kan dra så langt til helvete det går Ann å komme! Tenkte enten slutter jeg eller fortsetter jeg. Ingenting imellom ingen "stakkarslige sprekker" osv. Er beinhard både med meg selv og min samboer ang rus og er nok det som har gjort at vi er der vi er i dag.
Hun er også knallhard. Vi har nå 2 barn som betyr alt for oss, selv vokste jeg opp i 4 fosterhjem i Bergen ink over 23 institusjoner innen " barnefjernet" er ikke aktuelt at dette skal skje med mine barn! Er ingen fasit på å slutte med driten, men du må være steinhard med deg selv ellers funker det ikke. Er over 1000 grunner til at 1000 forskjellige personer ruser seg, men du vet selv best om du virkelig vil og vil du så får du det til. Er ingen andre som kan gjøre det for deg!

Selv tviler jeg på at det hadde funka for meg å bli rusfri med en haug med andre tidligere narkomane på en avrusning.

Jeg håper virkelig du får det til å bli rusfri og når dine mål i livet, du klarer det om du vil!
Vis hele sitatet...
Her har du hatt veldig mye flaks. De færreste har kjæreste, venner eller noen andre utenfor rusmiljøet som kan hjelpe deg og dra deg opp, og enda mindre en kjæreste som tar deg med til en gård langt inni gokk sånn at du kan få ro og fred.

Og enda færre får bilsertifikat og førerkort på anleggsmaskiner sponsa av NAV samt kurs og utdanning innen olje og gass kastet etter seg med god hjelp fra NAV.

Nei. De fleste rusmisbrukere (selv om de tar seg sammen og slutter å ruse seg) kommer til stengt dør på NAV. Og de fleste blir værende i rusmiljøet nettopp fordi det er det eneste de har, det er ingen på utsida av miljøet som står å skal redde de og ta de med på en detoxgård med gratis kost og losji.

Ville bare nevne det, for de håpefulle som leser denne tråden og som fikk stjerner i øya når de leste posten jeg siterte. Den fyren som skrev det der har vært særdeles heldig med en god dose flaks bare så det er sagt.
Problemet er ikke bare å slutte. Problemet er å ikke begynne igjen.
Sitat av Dough Vis innlegg
Problemet er ikke bare å slutte. Problemet er å ikke begynne igjen.
Vis hele sitatet...
Definitivt. Kan være lurt å orientere seg rundt hvilket tilbud til ettervern som finnes rundt der en bor. Føler det er litt vanskeligere å vende tilbake om man finner støtte til å holde seg på den riktige stien. Allikevel er det naturlig å ikke lykkes på første, eller kanskje ikke etter 10 forsøk heller, men du lærer litt om deg selv for hver gang som kan være viktig kunnskap å ta med seg til den gangen det virkelig går bra. Men det er mye som må ofres som alle vet. Det virker som folk flest er av eller - altså, enten eller. Ser ut som det ikke er så mange som har vært avhengige og slitt med det, klarer å vende til å bruke med måte, ihvertfall ikke i starten. Alle som føler at dette går fint og tar en fortjent og planlagt «sprekk», de ender fort opp med å begynne igjen. Vil anbefale å ikke ta slike belønninger før man har fått en del å miste ved å fortsette som før. Det er min egen erfaring til nå hvertfall.

Formulerte det litt dårlig, men tror det skal være forståelig.
Sitat av Jeglikerdegikke Vis innlegg

Formulerte det litt dårlig, men tror det skal være forståelig.
Vis hele sitatet...
Fullt forståelig men har da erfaringen og er av samme oppfatning.
Tidsvitne
Trådstarter
Sitat av Ab083351 Vis innlegg
Her har du hatt veldig mye flaks.

Og enda færre får bilsertifikat og førerkort på anleggsmaskiner sponsa av NAV samt kurs og utdanning innen olje og gass kastet etter seg med god hjelp fra NAV.

Nei. De fleste rusmisbrukere (selv om de tar seg sammen og slutter å ruse seg) kommer til stengt dør på NAV. Og de fleste blir værende i rusmiljøet nettopp fordi det er det eneste de har, det er ingen på utsida av miljøet som står å skal redde de og ta de med på en detoxgård med gratis kost og losji.
Vis hele sitatet...
Det er vel kanskje et definisjonsspørsmål. I innlegget du siterte så kan jeg ihvertfall se tydelige konturer av en rotete oppvekst. 4 fosterhjem og over tyve institusjoner før fylte 18 er jo statistisk sett velidg dårlige kort på hånden, antar jeg nå, uten at jeg henviser til noen spesifikk faglitteratur.

Det finnes mange rusmisbrukere som både har kjæreste, familie og gamle venner som kan hjelpe dem etter at de har tatt de første skrittene selv. På den andre siden finnes det de som ikke har det i det hele tatt, eller de som kanskje begynte å ruse seg nettopp på grunn av kjæreste, venner eller familie.

Såvidt jeg har skjønt så anbefaler dog de fleste behandlingssteder å avslutte forholdet hvis kjæresten din er en du har ruset deg mye med, fordi tanken er at en kan påvirke hverandre negativt. På den andre siden så finnes det rehab som tilbyr behandling for par. Jeg bare antar det er mindre vanlig, og at det er et rådende syn om at en burde kutte alle bånd til rusassosiasjoner, også kjærester.


Når det kommer til NAV så har man jo lovfestede rettigheter, selv om man støtt og stadig hører i media, eller fra andre hold at de som forvalter lovene om sosialhjelp og lignende bryter dem støtt og stadig. At NAV faktisk kan være litt som gambling. Om du får den lovfestede hjelpen du har krav på kan være litt som å spille på rulett.

Om en skal få noe utover det som er lovfestet, altså sertifikater, utdanning osv, så tror jeg det også her er store variasjoner. Uten at jeg vet noe særlig spesifikt om hva en har krav på. Jeg antar det kan være alt fra kapasitet, budsjett, din cv, tidligere arbeidsforhold som spiller inn. De har kanskje et kost / nytte regnestykke, hvor dem med sine metoder anser hvor realistisk det er at en skal bli selvberget etter en masse utdanning finansiert av dem. Men hvis du på noe vis kan dokumentere at du har ruset deg på en måte som har gjort det vanskelig for deg å fungere ute i det normale samfunnet, og også dokumentere at du nå er rusfri, så vil jeg jo anta at NAV er villige til å satse litt på at en skal bli et "brukbart" medlem av samfunnet. Misforstå meg rett. Velferdsstaten står for fall.

Mener å huske at jeg leste her inne om noen som flyttet fra Oslo til en mindre kommune på østlandet, hvor det å være under arbeidsavklarings penger-ordningen var noe helt annet. De fikk en mye tettere oppfølging.


Jeg syntes uansett hele innlegget du siterte var både kjempefint og sterkt.

Han avruste seg helt selv. Ihvertfall uten hjelp fra profesjonelle. etter mange år med omfattende blandingsmisbruk, og det jeg antar var en ganske rotete oppvekst med institusjoner osv.

Det er mange veier til rom, som jeg skrev i et tidligere innlegg her.
Sist endret av 1000bein; 11. november 2021 kl. 23:42.
Sitat av 1000bein Vis innlegg
Det finnes mange rusmisbrukere som både har kjæreste, familie og gamle venner som kan hjelpe dem etter at de har tatt de første skrittene selv. På den andre siden finnes det de som ikke har det i det hele tatt, eller de som kanskje begynte å ruse seg nettopp på grunn av kjæreste, venner eller familie.
Vis hele sitatet...
De som har levd i nære relasjoner med rusmisbrukere er gjerne så preget/ødelagt/forkvakla av det at de må i behandling selv. Sorry ass men jeg trur du er et sted du kunne hatt godt av å prøve hva som helst av behandling for å å komme i gang istedet for å lage deg ideer om forskjellige behandlingsformer basert på google. Ta deg en tur på et AA/NA møte så får du fort et annet og mer ekte inntrykk av 12-trinn enn noe forum kan gi deg.

Mener å huske at jeg leste her inne om noen som flyttet fra Oslo til en mindre kommune på østlandet, hvor det å være under arbeidsavklarings penger-ordningen var noe helt annet. De fikk en mye tettere oppfølging.
Vis hele sitatet...
Ja stort sett min erfaring, jeg har vært mye rundt men det er jo på godt og ondt. Hvis du ikke er så keen på å motta hjelp er du da så keen på at NAV er på deg flere ganger i uka?
Tidsvitne
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Sorry ass men jeg trur du er et sted du kunne hatt godt av å prøve hva som helst av behandling for å å komme i gang istedet for å lage deg ideer om forskjellige behandlingsformer basert på google. Ta deg en tur på et AA/NA møte så får du fort et annet og mer ekte inntrykk av 12-trinn enn noe forum kan gi deg.
Vis hele sitatet...
Det er en ærlig sak. Og jeg må jo takke for at du kommer med et konkret råd som kan gi meg svar på mine spørsmål.

Jeg har kontaktet flere brukerorganisasojner for å sette meg inn i tematikken

Har allerede fått en kontaktperson i en av organisasjonene som hadde vært på Tyrili.


Så jeg tar jo ihvertfall flere grep for å finne ut av dette her.

Sitter å ser på Helene Sjekker Inn, Tyrili episoden nå, faktisk. Er ikke kjempebegeistret for henne eller metodene som programmet bruker, og jeg har sett den før, men jeg ser den igjen nå, for å friske opp.

Med andre ord. Jeg prøver.
Sist endret av 1000bein; 12. november 2021 kl. 00:06.
Sitat av 1000bein Vis innlegg
Det som er problematisk med 12 trinns modellen for noen er at du blir definert som kronisk syk, og medisinering ikke er akseptabelt.

Noen kjenner seg ikke igjen i det. De kan ta 3 øl etter endt behandling, uten at det er probleamtisk for dem.
Vis hele sitatet...
Nå er de fleste enig om at det er et stort fremskitt at avhengig er blitt alment akspetert som en sykdom også i legemedisinen. Selv er jeg IDC stemplet med alkoholavhengighet. At man ikke bare er en tafatt idiot som burde ta seg sammen å slutte drikke/ruse seg er et fremskritt, ikke et problem. Faktisk har 12-trinn (AA) på sett og vis vært forut tiden her.

Å ta seg 3 øl er jo skikkelig sjarmerende, se på Hank von Helvete som heller i seg øl og forfekter scientologene....

Eller gå på et NA møte å hør med de hvordan det gikk å ta seg en øl....

Sitat av 1000bein Vis innlegg
Det er en ærlig sak. Og jeg må jo takke for at du kommer med et konkret råd som kan gi meg svar på mine spørsmål.

Jeg har kontaktet flere brukerorganisasojner for å sette meg inn i tematikken

Har allerede fått en kontaktperson i en av organisasjonene som hadde vært på Tyrili.


Så jeg tar jo ihvertfall flere grep for å finne ut av dette her.

Sitter å ser på Helene Sjekker Inn, Tyrili episoden nå, faktisk. Er ikke kjempebegeistret for henne eller metodene som programmet bruker, og jeg har sett den før, men jeg ser den igjen nå, for å friske opp.

Med andre ord. Jeg prøver.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig flott at du tar grep. all kudos for det.
Men jeg som har vært med på dette og sikkert hundrevis og tusen møter ser også en som bare ser etter løsninger isteder for å gjøre noe. Som en annen skrev her, det er ikke å forvente å treffe på første forsøk. Alle må finne sin vei og ja seff mange veier til rom. Men en som er ny med dette er ikke den rette til å finne den veien på dag1.
Jeg så og på Helene etter at jeg hadde en sprekk, fikk avslag på offentlig hjelp for jeg var ikke i aktiv rus på tidspunktet.. Så jeg har enda ikke vært i behandling bare gått i AA/NA.
Sist endret av Dough; 12. november 2021 kl. 00:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 1000bein Vis innlegg
Det er vel kanskje et definisjonsspørsmål. I innlegget du siterte så kan jeg ihvertfall se tydelige konturer av en rotete oppvekst. 4 fosterhjem og over tyve institusjoner før fylte 18 er jo statistisk sett velidg dårlige kort på hånden, antar jeg nå, uten at jeg henviser til noen spesifikk faglitteratur.

Det finnes mange rusmisbrukere som både har kjæreste, familie og gamle venner som kan hjelpe dem etter at de har tatt de første skrittene selv. På den andre siden finnes det de som ikke har det i det hele tatt, eller de som kanskje begynte å ruse seg nettopp på grunn av kjæreste, venner eller familie.

Såvidt jeg har skjønt så anbefaler dog de fleste behandlingssteder å avslutte forholdet hvis kjæresten din er en du har ruset deg mye med, fordi tanken er at en kan påvirke hverandre negativt. På den andre siden så finnes det rehab som tilbyr behandling for par. Jeg bare antar det er mindre vanlig, og at det er et rådende syn om at en burde kutte alle bånd til rusassosiasjoner, også kjærester.


Når det kommer til NAV så har man jo lovfestede rettigheter, selv om man støtt og stadig hører i media, eller fra andre hold at de som forvalter lovene om sosialhjelp og lignende bryter dem støtt og stadig. At NAV faktisk kan være litt som gambling. Om du får den lovfestede hjelpen du har krav på kan være litt som å spille på rulett.

Om en skal få noe utover det som er lovfestet, altså sertifikater, utdanning osv, så tror jeg det også her er store variasjoner. Uten at jeg vet noe særlig spesifikt om hva en har krav på. Jeg antar det kan være alt fra kapasitet, budsjett, din cv, tidligere arbeidsforhold som spiller inn. De har kanskje et kost / nytte regnestykke, hvor dem med sine metoder anser hvor realistisk det er at en skal bli selvberget etter en masse utdanning finansiert av dem. Men hvis du på noe vis kan dokumentere at du har ruset deg på en måte som har gjort det vanskelig for deg å fungere ute i det normale samfunnet, og også dokumentere at du nå er rusfri, så vil jeg jo anta at NAV er villige til å satse litt på at en skal bli et "brukbart" medlem av samfunnet. Misforstå meg rett. Velferdsstaten står for fall.

Mener å huske at jeg leste her inne om noen som flyttet fra Oslo til en mindre kommune på østlandet, hvor det å være under arbeidsavklarings penger-ordningen var noe helt annet. De fikk en mye tettere oppfølging.


Jeg syntes uansett hele innlegget du siterte var både kjempefint og sterkt.

Han avruste seg helt selv. Ihvertfall uten hjelp fra profesjonelle. etter mange år med omfattende blandingsmisbruk, og det jeg antar var en ganske rotete oppvekst med institusjoner osv.

Det er mange veier til rom, som jeg skrev i et tidligere innlegg her.
Vis hele sitatet...
Ja nettopp, han har hatt FLAKS. Hans historie er ikke veldig ulik min og jeg kom til et NAV hvor de sto med henda i kors og var ikke interessert i å gi meg noen form for hjelp annet enn de få kr jeg allerede fikk. Jeg spurte om kursing rundt en spesifikk retning jeg var intr i og også hadde vært utplassert i på tidspunktet og fikk til svar at det fikk jeg betale selv og det var ikke snakk om at de i det hele tatt gadd veilede meg. Sertifikater o.l, de hadde nok ledd seg i hjel om jegbi der hele tatt hadde spurt. (JA Sertifikater var relevant mtp yrkesretning) Og dette var i en periode hvor jeg hadde dokumenterte bevis på at jeg hadde vært nesten 8 mnd rusfri og møtte opp til Dps som jeg skulle.

Så ja jeg vil si han jeg siterte hadde flaks
Tidsvitne
Trådstarter
Sitat av Ab083351 Vis innlegg
jeg kom til et NAV hvor de sto med henda i kors og var ikke interessert i å gi meg noen form for hjelp annet enn de få kr jeg allerede fikk. Jeg spurte om kursing rundt en spesifikk retning jeg var intr i og også hadde vært utplassert i på tidspunktet og fikk til svar at det fikk jeg betale selv og det var ikke snakk om at de i det hele tatt gadd veilede meg.
Vis hele sitatet...
Det høres helt jævlig ut. Jeg har gått mine runder med nav selv, så jeg vet hvor uoversiktelig det kan være.

Har du vurdert å snakke med noen form for fri rettshjelp, eller en organisasjon for tidligere rusmisbrukere? De kunne sikkert veiledet deg iforhold til hva du faktisk har rett på.

Sånne brukerorganisasjoner har jo likemenn, som har gått igjennom det samme som deg. De skal kunne bistå deg i slike situasjoner.

Bare som et tips
Sitat av Ab083351 Vis innlegg
Ja nettopp, han har hatt FLAKS. Hans historie er ikke veldig ulik min og jeg kom til et NAV hvor de sto med henda i kors og var ikke interessert i å gi meg noen form for hjelp annet enn de få kr jeg allerede fikk. Jeg spurte om kursing rundt en spesifikk retning jeg var intr i og også hadde vært utplassert i på tidspunktet og fikk til svar at det fikk jeg betale selv og det var ikke snakk om at de i det hele tatt gadd veilede meg. Sertifikater o.l, de hadde nok ledd seg i hjel om jegbi der hele tatt hadde spurt. (JA Sertifikater var relevant mtp yrkesretning) Og dette var i en periode hvor jeg hadde dokumenterte bevis på at jeg hadde vært nesten 8 mnd rusfri og møtte opp til Dps som jeg skulle.

Så ja jeg vil si han jeg siterte hadde flaks
Vis hele sitatet...
Nei selv i oljenasjonen Norge står de ikke klar med åpne armer og deler ut kurs og sertifiserer sånn det interesserer rusmisbrukers.
Gått til DPS som du skulle i 8 måneder? Stakkars stakkars deg, jeg har vært inn og ut i 16 år, de siste 11 etter jeg ble rusfri av egen fri vilje…
Sitat av Dough Vis innlegg
Nei selv i oljenasjonen Norge står de ikke klar med åpne armer og deler ut kurs og sertifiserer sånn det interesserer rusmisbrukers.
Gått til DPS som du skulle i 8 måneder? Stakkars stakkars deg, jeg har vært inn og ut i 16 år, de siste 11 etter jeg ble rusfri av egen fri vilje…
Vis hele sitatet...
8 mnd rusfri. Dps har jeg gått til i alle år jeg og før det B.U.P pga ødelagt barndom. Anyways dette er ikke no konkurranse om hvem som har hatt det jævligste. Poenget mitt var at det er en kamp bare det å få NAV i tale
Sitat av Ab083351 Vis innlegg
8 mnd rusfri. Dps har jeg gått til i alle år jeg og før det B.U.P pga ødelagt barndom. Anyways dette er ikke no konkurranse om hvem som har hatt det jævligste. Poenget mitt var at det er en kamp bare det å få NAV i tale
Vis hele sitatet...
Ingen som liker å bli diktert hvordan de skal gjøre jobben sin, det gjelder også NAV-ansatte.
Vært inn og ut av NAV like lenge og stort sett fått det jeg har krav på. Nå som NAV har sin historikk på meg blir jeg møtt med forståelse og grei kommunikasjon. Faktisk imponert over hvordan de følger meg opp hva angår mine utfordringer med arbeidslivet. Mine vedtak inkluderer bl.a. flere år overtid på AAP til skole. Poenget mitt var overhodet ikke noe om hvem som har hatt det jæveligst men noe med tilnærmingen til NAV.
Sitat av Dough Vis innlegg
Ingen som liker å bli diktert hvordan de skal gjøre jobben sin, det gjelder også NAV-ansatte.
Vært inn og ut av NAV like lenge og stort sett fått det jeg har krav på. Nå som NAV har sin historikk på meg blir jeg møtt med forståelse og grei kommunikasjon. Faktisk imponert over hvordan de følger meg opp hva angår mine utfordringer med arbeidslivet. Mine vedtak inkluderer bl.a. flere år overtid på AAP til skole. Poenget mitt var overhodet ikke noe om hvem som har hatt det jæveligst men noe med tilnærmingen til NAV.
Vis hele sitatet...
Så fint at du har gode erfaringer med nav da. Men aksepter at andre ikke har det uten å klikke helt og bli usaklig. Jeg er i en rettslig prosess når det gjelder dette . Og, jeg prøver å få fram at det kan gå sånn som han jeg siterte som får utdannelse, førerkort og det jobb i oljen samt dame og unger, og det kan gå sånn som meg som har ødelagt livet mitt og kroppen min pga et selvmordsforsøk som feilet den dagen jeg ikke makta mer fordi ingen hørte på meg og ingen ville ta meg på alvor og aller minst NAV. Du kan godt være en kompis og la være å svare på det innlegget her for det kosta meg mye å skrive og jeg vil helst ikke ha noe tilbakemld på det. Takk
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Ab083351 Vis innlegg
Her har du hatt veldig mye flaks. De færreste har kjæreste, venner eller noen andre utenfor rusmiljøet som kan hjelpe deg og dra deg opp, og enda mindre en kjæreste som tar deg med til en gård langt inni gokk sånn at du kan få ro og fred.

Og enda færre får bilsertifikat og førerkort på anleggsmaskiner sponsa av NAV samt kurs og utdanning innen olje og gass kastet etter seg med god hjelp fra NAV.

Nei. De fleste rusmisbrukere (selv om de tar seg sammen og slutter å ruse seg) kommer til stengt dør på NAV. Og de fleste blir værende i rusmiljøet nettopp fordi det er det eneste de har, det er ingen på utsida av miljøet som står å skal redde de og ta de med på en detoxgård med gratis kost og losji.

Ville bare nevne det, for de håpefulle som leser denne tråden og som fikk stjerner i øya når de leste posten jeg siterte. Den fyren som skrev det der har vært særdeles heldig med en god dose flaks bare så det er sagt.
Vis hele sitatet...
Det er sant at de færreste som er på det nivået jeg selv var nemelig " super narkis" har kjæreste utenfor rusmiljøet, det hadde ikke jeg heller min samboer var også "super narkis"
Hun ble gravid mens vi var helt ute å kjøre. Da bestemte vi oss for å gjøre endringer.
Var muligens heldig med at foreldrene hennes bor i Sverige langt på landet.
Men poenget var at vil noen hardt nok så klarer de det, men man må være beinhard med seg selv!
Billappen betalte jeg selv
Men fikk god hjelp av NAV i den kommunen vi flyttet tilbake til utenfor bergen etter 8 måneden i Sverige.
Vet at NAV kan være vanskelig å ha med å gjøre, slik du beskriver ditt møte med dem. Men samtidig så må de følge loven å de er pliktig til å hjelpe deg.
Fikk nei selv når jeg søkte om å få dekket anleggsmaskin kurset, da fikk jeg en som driver et entreprenørfirma til å skrive at han kunne gi meg jobb dersom jeg hadde dette, og da sa NAV ja til kurset.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har ti-tolv år med pillemisbruk bak meg. Har forsøkt hundrevis av ganger å trappe ned og har mistlyktes like mye hver gang. For meg er det totalt uaktuelt å si fra til legen min fordi jeg ikke vil ha dette i journalen min. Jeg vet hvor stigmatiserende dette er i møte med helsepersonell (jobber selv innen helse og har hørt og sett nok til at jeg står fast ved min beslutning).
Så for meg var innleggelse uaktuelt. Jeg søkte og googlet på nett etter alternativer. Og plutselig kom jeg over en siden hvor de driver på med tilfriskning online! DET er redningen min. Det er et 12-trinnsprogram med online møter hvor man kan være anonym hvis man vil. Ikke noen krav til edru/nykterhet. Da jeg kom over dette og snakket med hun som driver det hele, var jeg ikke sen om å melde meg inn. Det har vært redningen min. Igjennom dette klarte jeg endelig å slutte!!! Fy faen for en jævlig tur dette misbruket har vært. Og jeg har KUN fått medikamenter fra legen som var mer enn villig til å skrive ut pillene. Dette var ikke fastlegen men på en smerteklinikk. Jeg har tonnevis med smerter og sprakk på dem for en stund siden. Men jeg er ennå med på onlinebehandling og vet det vil gå bra. Jeg hadde ikke orket å gå på møter IRL. Jeg er litt introvert av meg og vil helst bare være hjemme. Pillene jeg har stått på og tatt i mengder er tramadol retard og vanlig. Doser opp i 1000 mg uten at noen ser på meg at jeg er rusa. Å gå av tramadol unner jeg ikke min verste fiende. Det er helt grusomt. En heroinist sa en gang at tramadol var for HAM verre å gå av, enn heroin.