Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 7828
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Føler at alt er uekte, men vet det ikke er uekte (akk nå)


Men ser en del farger, hører stemmer. Vet det ikke er ekte.


Men merker grepet over realiteten går vekk litt etter litt. Sovet kanskje 3 timer i natt, vet ikke hvor lenge jeg sov i går eller i forgårs pga jeg ikke husker noe fra det. Husker svært få detaljer fra gårsdagen, osv osv. vet ikke hva som skjer, har antipsykotika tilgjengelig. Men tørr ikke å ta det.


Bør jeg gå til legevakten?
Ja, det burde du.
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Husker veldig mye fra dagene faktisk, men kan ikke finne ut når det jeg husker skjedde, om det var i går eller for gård eller forgje uke for så vidt.
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Her er noe, jeg ser på en serie sant. Men de siste ukene dagene, så har jeg ikke husket noe fra episodene, så på den i hele går, men husker ingenting.


Og nå, vet jeg ikke når avtaler er, føles ut som jeg er på en speed nedtur i kroppen, men har jo ikke tatt speed. Har hatt tidligere psykoser, men aldri resultert i hukommelsestap som dette.


Jeg ser ingen grunn til å dra på legevakten, for vær eneste gang jeg har gjort det, har dem ikke gjort noe for det. 1/3 ganger gir de meg noe benzo eller antipsykotika, og lar meg sove et døgn på akutten eller rus-akutten (ja, til og meg når jeg har vært edru).
Hvis du ikke skal gå til legen, så legg deg i alle fall og sov.
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis du ikke skal gå til legen, så legg deg i alle fall og sov.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver å sove, ligger i sengen. Men har stemmer vær kveld, og når jeg slår av teknologi kommer dem på det værste, så må vente til jeg er så trøtt at jeg sovner med en gang.

Ser ut som alt er blurry / lagger, på en måte teknologisk, men klarer å se klart, vet ikke hva jeg kan kalle dem, flimmrer på veggene? Ser ut som de små flimrende prikkene i mobilskjermen, tv-skjermen osv osv.
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Nå begynner falske minner og komme, dette har jeg ikke hatt siden jeg tok speed sist over et år siden! Vet ikke hvilke minner som er ekte eller uekte nå!
Anonym bruker
"Kjær Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hasjkake er det deg? Ja når du hører stemmer er det på tide å gå på legevakten og holde seg unna rus i all fremtid.
Anonym bruker
"Fregnete Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spis pillene dine til de tidspunkt du er blitt oppgitt og ikke rus deg ved siden av
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Spis pillene dine til de tidspunkt du er blitt oppgitt og ikke rus deg ved siden av
Vis hele sitatet...
Har ikke ruset meg, tatt benzo EN gang, men ga ingen effekt. Har tatt seroquel i dag som vanlig.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hasjkake er det deg? Ja når du hører stemmer er det på tide å gå på legevakten og holde seg unna rus i all fremtid.
Vis hele sitatet...
Ja
Sist endret av hasjkake; 2. november 2021 kl. 00:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg ville heller ikke fortalt dette til helsevesenet dersom du ikke føler at du er en fare for deg selv og andre, forsøk og dra bort noen dager å gjøre noe helt annerledes enn det du gjør til vanlig, spør en god venn om du har tilgjengelig om å prate ut eller får sove litt på sofaen slik at du kommer deg ut av ditt faste mønster, Jeg tror vi alle lever litt i en boble nå som Corona har vært så lenge Og mange har vært ekstremt isolert, hvis du ikke har tilgang til en venn Så hvis du har råd så lei deg et hotellrom over helgen og bruk psykisk helsehjelp via nødtelefon som det finnes mange av.

Det er veldig dumt å havne på tvang så lenge du ikke utgjøre fare for deg selv og andre. Og hvis det hjelper å skrive var så skriv til du blir slitt i fingertuppene, så er jeg sikker på at det også hjelper.

Hvis du føler dagene går veldig i surr og du ikke husker hva som er ekte og ikke så skriver ned alt du gjør i løpet av en dag, så kan du gå tilbake å lese slik at du får en mer bekreftelse og hva som er ekte og ikke. Ønsker deg masse lykke til!

Men som sagt dersom det er fare for liv og helse ovenfor deg selv eller andre, så synes jeg du bør kanskje kontakte helsevesenet.
Sitat av OxyLove Vis innlegg
Jeg ville heller ikke fortalt dette til helsevesenet dersom du ikke føler at du er en fare for deg selv og andre, forsøk og dra bort noen dager å gjøre noe helt annerledes enn det du gjør til vanlig, spør en god venn om du har tilgjengelig om å prate ut eller får sove litt på sofaen slik at du kommer deg ut av ditt faste mønster, Jeg tror vi alle lever litt i en boble nå som Corona har vært så lenge Og mange har vært ekstremt isolert, hvis du ikke har tilgang til en venn Så hvis du har råd så lei deg et hotellrom over helgen og bruk psykisk helsehjelp via nødtelefon som det finnes mange av.

Det er veldig dumt å havne på tvang så lenge du ikke utgjøre fare for deg selv og andre. Og hvis det hjelper å skrive var så skriv til du blir slitt i fingertuppene, så er jeg sikker på at det også hjelper.

Hvis du føler dagene går veldig i surr og du ikke husker hva som er ekte og ikke så skriver ned alt du gjør i løpet av en dag, så kan du gå tilbake å lese slik at du får en mer bekreftelse og hva som er ekte og ikke. Ønsker deg masse lykke til!

Men som sagt dersom det er fare for liv og helse ovenfor deg selv eller andre, så synes jeg du bør kanskje kontakte helsevesenet.
Vis hele sitatet...
Problemet her er jo det at hvis TS er i en slik tilstand at hen ikke greier å skille mellom virkelighet og fantasi, da er veien til å bli en fare for seg selv og andre ekstremt kort, og svært sjeldent vil personen som opplever dette være nok til stede for å forstå hva som foregår.
Familie og venner vil ikke kunne gi den hjelpen som kreves for å lande i en sånn situasjon, men det har helsevesenet kompetanse til.

Jeg står ved det jeg skrev i mitt første svar til TS, du burde definitivt oppsøke hjelp.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Det er bedre nå, men kommer sikkert tilbake. Tror ikke jeg får sovnet i natt er ganske høyt oppe, om jeg sovner er det nok ikke før om noen timer.

Hører på musikk, ligger i sengen.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av OxyLove Vis innlegg
psykisk helsehjelp via nødtelefon
Vis hele sitatet...
Ja, ring 116 123 nå. Veldig hyggelige folk du kan prate med, om vær og vind eller om vanskelige ting. Anonymt med taushetsplikt.

Sitat av Dimergon Vis innlegg
Problemet her er jo det at hvis TS er i en slik tilstand at hen ikke greier å skille mellom virkelighet og fantasi, da er veien til å bli en fare for seg selv og andre ekstremt kort
Vis hele sitatet...
Hvis. Førsteinnlegget viser tydelig at TS fint klarer å skille mellom virkelighet og fantasi.

Problemet er at om du først er innlagt, tør ikke de ansatte å ta den risikoen, og tyr til ekstrem vold ved det minste tegn til avvikende aderd.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Her var det mye dårlige råd.
Hvordan kan dere anbefale noen som hører stemmer og ikke søke hjelp?
Hvis man hører stemmer og har milde synshallusinasjoner er det klassiske symptomer på at man er på vei inn i en psykose. Falske minner/vrangforestillinger er også symptomer på dette.
Det samme er mani og søvnmangel.

Lite søvn forverrer både tilstanden og bivirkningene.
Noen ganger er mye søvn alt som skal til for å bli bedre, noen ganger må dosering av antipsykotika oppjusteres etc.

Man har ingenting å tape på å legge seg inn på psykiatrisk frivillig noen dager hvis man har det som TS beskriver. Det skal MYE til for å bli holdt der mot sin vilje.

Jeg anbefaler deg å oppsøke hjelp TS, helst psykiatrisk. Nå har du fremdeles en fot innafor i virkeligheten.
Symptomene kommer til å forverres hvis ikke du får deg hjelp og/eller søvn IMO.
Anonym bruker
"Kjær Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
NEI.

Hold deg langt unna det stedet! Med én gang du har sagt noe à la det du skriver i førsteinnlegget, risikerer du å bli utsatt for tvang og tortur.

Har du foreldre du kan besøke? Eller en god venn med en sofa? Si at det har skjedd noe vanskelig og du vil bare ha et rolig sted å være noen dager.

Omgivelsene har alt å si i en slik situasjon. Søk rolige omgivelser hvor du føler deg vel innerst inne.
Vis hele sitatet...
Har rapportert innlegget ditt for å være helseskadelig. Potensielt livsfarlig faktisk. Det er bare piss det du skriver

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Problemet er at om du først er innlagt, tør ikke de ansatte å ta den risikoen, og tyr til ekstrem vold ved det minste tegn til avvikende aderd.
Vis hele sitatet...
Bare piss jeg har vært innlagt mange ganger og de ansatte er de beste og snilleste menneskene jeg noen gang har møtt hele livet.
Tyr til ekstrem vold mot pasienter hva faen for noe piss er det du driver å sprer! Hold kjeft.

Blir man innlagt får man omsorg, ro, medisiner, hvile, tett og kjærlighetsfull oppfølging, god mat, trygge omgivelser og hjelp til videre behandlingsforløp så man kan få et bedre liv fremover.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har rapportert innlegget ditt for å være helseskadelig. Potensielt livsfarlig faktisk. Det er bare piss det du skriver



Bare piss jeg har vært innlagt mange ganger og de ansatte er de beste og snilleste menneskene jeg noen gang har møtt hele livet.
Tyr til ekstrem vold mot pasienter hva faen for noe piss er det du driver å sprer! Hold kjeft.

Blir man innlagt får man omsorg, ro, medisiner, hvile, tett og kjærlighetsfull oppfølging, god mat, trygge omgivelser og hjelp til videre behandlingsforløp så man kan få et bedre liv fremover.
Vis hele sitatet...
Finnes jo tusenvis av prykriatiske-avdelinger, jeg har vært innlagt to ganger, ene plassen var mye omsorg osv. Men første plassen var det tvangsmedisinering, unødvendig bruk av makt, kjenner flere som har blitt truet av ansatte og leger på den plassen. En bekjent av meg delte en video på yt hvor han fortalte om en lege der han ikke likte, og da fikk han beskjed av legen om at visst ikke han slettet den videoen, slapp han ikke ut.

Det roet seg, har litt uvirkelighetsfølelse, stemme-høringen er utydelig (hører dem, men skjønner ikke hva dem sier). Hallusinasjonene? Lik som før.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bare piss jeg har vært innlagt mange ganger og de ansatte er de beste og snilleste menneskene jeg noen gang har møtt hele livet.
Tyr til ekstrem vold mot pasienter hva faen for noe piss er det du driver å sprer! Hold kjeft.
Vis hele sitatet...
Tror deg og er glad for at du har blitt tatt i mot slik. Kunne ønske du hadde rett i at jeg snakker piss, men nei.
Anonym bruker
"Kjær Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja når man må tvangsmedisineres sier det mye om hvor syk man er. De gjør ikke det for å være jævlige men for å hjelpe deg
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kanskje fastlegen kan være til hjelp. Ring tidlig om morgenen når de åpner telefonen og be om hastetime.
Oppsøk hjelp med engang. Psykose er ikke en bestemt lidelse eller sykdom men en reaksjon.

Har selv opplevd dette under en svært stressende situasjon og fortalt dette i senere tid til helsevesenet.
Det har ikke vært noe problem og du blir ikke stempla som schizofren med det første. Det er faktisk svært vanlig å oppleve dette.

Det beste er å ta tak i dette før det evt forverres.
Er du en gjenganger på legevakta, tar de deg på alvor? Du må ha ordentlig hjelp, men spørs om du ikke skulle hatt med deg noen som kjenner deg og som kan formidle og få ordentlig fram hvor ille det kan bli med deg. Må jo være helt forjævlig å virre rundt som dette her hele tiden og aldri få fred?
Du kompis, nå virker det som du har slitt en periode. Er bekymra for deg, værsåsnill å oppsøk noen som kan hjelpe deg. Jeg tror du kunne hatt veldig godt av stabiliserende pleie en uke eller to på en psykiatrisk avdeling, da får du samtidig en pause ifra hverdagen hvis det er noe som plager deg.

Jeg er ikke noe helsepersonell, det er bare hva jeg ville gjort hvis jeg var i din situasjon.

Lykke til, håper du gjør et smart valg for deg selv <3
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Husker svært få detaljer fra gårsdagen, osv osv. vet ikke hva som skjer, har antipsykotika tilgjengelig. Men tørr ikke å ta det.
Vis hele sitatet...
De siste dagene har du skrevet mye her inne som tyder på at du ikke akkurat er super-stabil for tiden. Tror du forstår hva jeg mener.
Du skriver også at du har antipsykotika tilgjengelig, men at du ikke TØR å ta det. Hva er det du frykter skal skje om du skulle finne på å ta akkurat dette legemiddelet?
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
De siste dagene har du skrevet mye her inne som tyder på at du ikke akkurat er super-stabil for tiden. Tror du forstår hva jeg mener.
Du skriver også at du har antipsykotika tilgjengelig, men at du ikke TØR å ta det. Hva er det du frykter skal skje om du skulle finne på å ta akkurat dette legemiddelet?
Vis hele sitatet...
Uønskede bivirkninger, hjerteproblemer, egt alt som står på bivirknings listen.


Husker svært lite av dagene, husker ikke hva jeg spiste i går, husker ikke hvor jeg var for 5-4-3-2-1 år siden, må kjekke datoen flere ganger dagen (for å kjekke om jeg tar riktig dato, bare for å kjekke om jeg er psykotisk)

Ser flimring, har uvirkelighetsfølelse, konstant.

Husker ikke hva jeg spiste til frokost, når jeg sovnet, eller når jeg våknet forsåvidt, det jeg sist spiste var hamburger (husker det godt). Hvor lenge jeg sov i natt? Ingen anelse, hvor lenge jeg sov i går natt? Ingen anelse.


Vet at jeg er i realiteten, men flimmringen jeg ser, og uvirklighetsfølesen får meg bekymret for at jeg ikke er det. Snakket med lege i dag, dem sa dem skulle høre med en med erfaring for psykoser (jeg virket ikke psykotisk sa hun) venter på å bli ringt opp igjen.
Har sett at du har skrevet om problemene dine i lang tid her.. Psykoser, stemmer, skyggemennesker, aliens som skal ta deg, hallusinasjoner.. Du må seriøst slutte å ruse deg og jeg håper du ber om utredning for de psykiske problemene dine. Du trenger hjelp..
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Har sett at du har skrevet om problemene dine i lang tid her.. Psykoser, stemmer, skyggemennesker, aliens som skal ta deg, hallusinasjoner.. Du må seriøst slutte å ruse deg og jeg håper du ber om utredning for de psykiske problemene dine. Du trenger hjelp..
Vis hele sitatet...
Ruser meg ikke! Tatt benzo en gang i de siste 1-2mnd, og har ikke røykt hasj siden sommer, har ikke tatt amfetamin/kokain/typ sånne ting på 1/1.5år.

Glemte å nevne alkohol i helgene da, 1-2 pils, Max 3.

Husker ikke når rivoene var, men står i trådene mine. Har ikke drukket alkohol siden det.
Sist endret av hasjkake; 2. november 2021 kl. 22:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Ruser meg ikke! Tatt benzo en gang i de siste 1-2mnd, og har ikke røykt hasj siden sommer, har ikke tatt amfetamin/kokain/typ sånne ting på 1/1.5år.

Glemte å nevne alkohol i helgene da, 1-2 pils, Max 3.

Husker ikke når rivoene var, men står i trådene mine. Har ikke drukket alkohol siden det.
Vis hele sitatet...
Ikke for å være kjip men i følge trådene dine er det bare noen dager siden du tok rivotril og før der var det 4 uker siden. Speed 9 mnd siden som i og for seg er bra! Subutex 3 mnd siden.. Jeg er dypt bekymra for deg og håper du får langtidsbehandling og stopper med å drikke også.. Var ikke du på barnevernsinstitusjon også?
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Ikke for å være kjip men i følge trådene dine er det bare noen dager siden du tok rivotril og før der var det 4 uker siden. Speed 9 mnd siden som i og for seg er bra! Subutex 3 mnd siden.. Jeg er dypt bekymra for deg og håper du får langtidsbehandling og stopper med å drikke også.. Var ikke du på barnevernsinstitusjon også?
Vis hele sitatet...
Speed på øye? Den tråden?

Jeg tok ikke speed da!

Sa jeg hadde kun tatt rivo en gang de siste 2mnd.


Barnevernsinstitusjon? Nei. Var innlagt i 2020 for psykose, det er sist jeg var på instutisjon (men det var sykehus) og var på avrusning litt av september.
Sist endret av hasjkake; 2. november 2021 kl. 22:28.
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Speed på øye? Den tråden?

Jeg tok ikke speed da!

Sa jeg hadde kun tatt rivo en gang de siste 2mnd.


Barnevernsinstitusjon? Nei. Var innlagt i 2020 for psykose, det er sist jeg var på instutisjon (men det var sykehus) og var på avrusning litt av september.
Vis hele sitatet...
Da husket jeg feil, beklager det. Håper uansett du får hjelp og har noen rundt deg som sørger for at du får den hjelpen du trenger..
Lvl 5 Taskenspiller
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Vet at jeg er i realiteten, men flimmringen jeg ser, og uvirklighetsfølesen får meg bekymret for at jeg ikke er det.
Vis hele sitatet...
Du skriver her inne og jeg leser det. Jeg er helt klart i realiteten, så det er du også. Derimot er det noen ganske solide forskjeller må min og din realitet; jeg kan ikke mane frem en uekte vennefigur, jeg har heller ikke blitt plaget av Shadow people, og jeg opplever ikke flimmring og uvirkelighetsfølelse. Hvis jeg opplevde alt dette jeg har listet opp nå, hva ville du ha anbefalt meg å gjøre?
Anonym bruker
"Kjær Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du går på medisiner sant? Sørg for å ta den dosen du skal hver eneste dag til ca samme tidspunkt, ikke hopp over en dose eller utsett inntak
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du går på medisiner sant? Sørg for å ta den dosen du skal hver eneste dag til ca samme tidspunkt, ikke hopp over en dose eller utsett inntak
Vis hele sitatet...
Har glemt å ta den på kvelden noen dager, men tar den vær dag.
Anonym bruker
"Kjær Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Har glemt å ta den på kvelden noen dager, men tar den vær dag.
Vis hele sitatet...
Det er drit viktig du tar den hver kveld, morgen og evn ettermiddag som foreskrevet. Er det foreskrevet to ganger om dagen MÅ du ta den to ganger om dagen.
Er det olanzapin eller seroquel? Ikke glem en eneste dose! Ha på ringeklokke på mobilen og gå med medisinen i lomma uansett hvor du er i pilleboks så du kan ta den på fast tidspunkt.
min bestekompis dreit i medisinen i blandt og ble bare sykere og syke, døde til slutt i stygg psykose
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
https://www.helsebiblioteket.no/retn...ging-og-tidlig

Det norsk-xdansk-xamerikanske forskningsprosjektet TIPS-xprosjektet (Tidlig intervensjon ved psykose) har bidratt vesentlig til denne nye og viktige kunnskapen (47). TIPSx-prosjektets resultater etter 10 års oppfølging, viser at sjansen for å oppnå recovery, bedømt med strenge kriterier, er over dobbel så stor når en kommer fra et sted med strategier for tidlig oppdagelse og kort VUP, sammenlignet med steder med lengre VUP. Dette gjelder selv om forskjellene i VUP ikke var store (48). Flere undersøkelser viser at det, på gruppenivå, er økende grad av uheldig forløp med økende varighet av ubehandlet psykose. En ser en gradvis uheldig utvikling allerede fra 7 dagers varighet av ubehandlet psykose, og studien viser at forløpet blir dårligere når VUP er over 3 måneder (49;50).
Vis hele sitatet...
Altså utrolig viktig at du får rask kvalifisert vurdering og evt. oppstart med antipsykotisk medisinering.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er drit viktig du tar den hver kveld, morgen og evn ettermiddag som foreskrevet. Er det foreskrevet to ganger om dagen MÅ du ta den to ganger om dagen.
Er det olanzapin eller seroquel? Ikke glem en eneste dose! Ha på ringeklokke på mobilen og gå med medisinen i lomma uansett hvor du er i pilleboks så du kan ta den på fast tidspunkt.
min bestekompis dreit i medisinen i blandt og ble bare sykere og syke, døde til slutt i stygg psykose
Vis hele sitatet...
Risperidon om kvelden, seroquel om morningen sammen med zoloft.

Gikk tidligere på klozapin, men ble så sløv.

Og zoloft er erstatning for vival.
Jeg kjenner meg igjen i det du sier om dårlig hukommelse. Jeg husker ikke hva jeg gjorde i går, jeg kan glemme hva jeg snakket om midt i en setning, det ganske slitsomt. Jeg trodde det var medisinene som gjorde det men psykiateren min sier det er fordi hodet er utkjørt på grunn av for mye mentalt stress over lengre tid.

Forrige gang jeg var psykotisk fikk jeg ikke med meg noe av hva andre sa til meg, de sa at det var som jeg så rett gjennom dem.

Du burde virkelig begynne å ta medisinene dine bro. Jeg er også redd for bivirkninger, men alt er bedre enn å være psykotisk, right? Hvorfor tar du to forskjellige typer antipsykotika? Risperidon, seroquel og zoloft er litt av en kombo, kan jeg spørre om hvilke doser du tar?

Føler du at symptomene ble verre etter du begynte med zoloft?
Anonym bruker
"Kjær Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Jeg kjenner meg igjen i det du sier om dårlig hukommelse. Jeg husker ikke hva jeg gjorde i går, jeg kan glemme hva jeg snakket om midt i en setning, det ganske slitsomt. Jeg trodde det var medisinene som gjorde det men psykiateren min sier det er fordi hodet er utkjørt på grunn av for mye mentalt stress over lengre tid.

Forrige gang jeg var psykotisk fikk jeg ikke med meg noe av hva andre sa til meg, de sa at det var som jeg så rett gjennom dem.

Du burde virkelig begynne å ta medisinene dine bro. Jeg er også redd for bivirkninger, men alt er bedre enn å være psykotisk, right? Hvorfor tar du to forskjellige typer antipsykotika? Risperidon, seroquel og zoloft er litt av en kombo, kan jeg spørre om hvilke doser du tar?

Føler du at symptomene ble verre etter du begynte med zoloft?
Vis hele sitatet...
Det er vanlig å ta forskjellig type antipsykotika til forskjellige tider


Igjen hasjkake du MÅ ta de så ofte du skal og helst på samme klokkeslett hver dag!
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Jeg kjenner meg igjen i det du sier om dårlig hukommelse. Jeg husker ikke hva jeg gjorde i går, jeg kan glemme hva jeg snakket om midt i en setning, det ganske slitsomt. Jeg trodde det var medisinene som gjorde det men psykiateren min sier det er fordi hodet er utkjørt på grunn av for mye mentalt stress over lengre tid.

Forrige gang jeg var psykotisk fikk jeg ikke med meg noe av hva andre sa til meg, de sa at det var som jeg så rett gjennom dem.

Du burde virkelig begynne å ta medisinene dine bro. Jeg er også redd for bivirkninger, men alt er bedre enn å være psykotisk, right? Hvorfor tar du to forskjellige typer antipsykotika? Risperidon, seroquel og zoloft er litt av en kombo, kan jeg spørre om hvilke doser du tar?

Føler du at symptomene ble verre etter du begynte med zoloft?
Vis hele sitatet...
Symptomene har alltid gått opp og ned så kan ikke svare på om det er zoloft som økte dem. Seroquel = 300mg. Risperidon = 0.5mg. Zoloft = 50mg.

Følte at truxal funket best, skal spørre legen om jeg kan få byttet tilbake til den igjen neste time, skal dit på fredag.
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke vær redd for bivirkninger. Det skaper bare unødvendig angst og bekymring. Ta de heller opp med behandler etter hvert som de kommer. Mye av grunnen til at de står der er lovligheter rundt søksmål osv.
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Har begynt å skrive ned små-detaljer for å huske dem.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Føler at alt er uekte, men vet det ikke er uekte (akk nå)


Men ser en del farger, hører stemmer. Vet det ikke er ekte.


Men merker grepet over realiteten går vekk litt etter litt. Sovet kanskje 3 timer i natt, vet ikke hvor lenge jeg sov i går eller i forgårs pga jeg ikke husker noe fra det. Husker svært få detaljer fra gårsdagen, osv osv. vet ikke hva som skjer, har antipsykotika tilgjengelig. Men tørr ikke å ta det.


Bør jeg gå til legevakten?
Vis hele sitatet...
Uvirkelighetsfølelse og synsbedrag/endringer er vanlige symptomer ved milde psykoser. Et kjennetegn på for eksempel en bipolar mani er for noen at de ser endringer i farger og mønster og kan bli ganske opptatt over hvor ''fint'' alt ser ut.

Hva er det som gjør at du ikke tørr å ta seroquel? Har du inntatt noe som gjør at du er redd for kontraindikasjoner?
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Uvirkelighetsfølelse og synsbedrag/endringer er vanlige symptomer ved milde psykoser. Et kjennetegn på for eksempel en bipolar mani er for noen at de ser endringer i farger og mønster og kan bli ganske opptatt over hvor ''fint'' alt ser ut.

Hva er det som gjør at du ikke tørr å ta seroquel? Har du inntatt noe som gjør at du er redd for kontraindikasjoner?
Vis hele sitatet...
Risperidon jeg er redd for å ta.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Risperidon jeg er redd for å ta.
Vis hele sitatet...
Fordi?
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Fordi?
Vis hele sitatet...
Gir meg en ubehagelig følese.
Hei kjære deg! Jeg jobber i psykiatrien og det er utrolig viktig at du får hjelp tidlig!!!! Det er helt avgjørende for din tilfriskning senere. Vær så snill å ta en tur på legevakten, det er veldig viktig at du forteller dem det du skriver her. Det er større sjangs for å bli fort frisk jo tidligere du får hjelp!

Får helt vondt av deg, jeg har møtt så mange mennesker som deg og dette kan være starten på noe mye verre. Vær så snill å ring 116 117!

Kan du ringe noen venner/familie? Jeg, og flere, er genuint bekymra for deg.

Det fins mange typer antipsykotika du kan teste ut, vet flere ikke er fornøyde med Risperdal. Prøvd zyprexa?
Sist endret av vannflaska; 3. november 2021 kl. 20:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lvl 5 Taskenspiller
OK, gjør deg selv en tjeneste og les dette grundig.
I Mai 2020 begynte du å beskrive at du opplevde ting som minner om psykose.
I Desember 2020 skrev du dette:
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Jeg fikk diagnose, paranoid schizofreni, etter selvmordsforsøk i psykose. Ble kartlagt for det på topps på Sandviken sykehus.
Vis hele sitatet...
Du har skrevet mye her inne om psykose i det siste,
og du har selv stilt spørsmål ved hvorvidt du er psykotisk
nå eller ikke. Mange her inne har bedt deg oppsøke hjelp.

For fire dager siden skrev du dette:
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Drukket 3 øl (skjenner dem), spiste 2 rivo for 2t siden, ingen effekt, 3 for 30min siden.
Vis hele sitatet...
Etter dette har du fortalt om en uekte person som du kan mane frem.
Du har skrevet om Shadow people som ikke bare plager deg,
men som har gjort deg kjemperedd og fortvilet.

På toppen av alt dette har du medisiner som skal hjelpe deg med
å håndtere slike situasjoner, men de vil du ikke ta fordi at medisinen:
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Gir meg en ubehagelig følese.
Vis hele sitatet...
Come on da mann, dette mønsteret her er så tydelig at man må
være i psykose for å ikke se det. (pun intended)
Gjør deg selv en tjeneste og ring legevakten eller noen du stoler på.
Ring dem i kveld. Nå med en gang.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Føler at alt er uekte, men vet det ikke er uekte (akk nå)


Men ser en del farger, hører stemmer. Vet det ikke er ekte.


Men merker grepet over realiteten går vekk litt etter litt. Sovet kanskje 3 timer i natt, vet ikke hvor lenge jeg sov i går eller i forgårs pga jeg ikke husker noe fra det. Husker svært få detaljer fra gårsdagen, osv osv. vet ikke hva som skjer, har antipsykotika tilgjengelig. Men tørr ikke å ta det.


Bør jeg gå til legevakten?
Vis hele sitatet...

Du må jo bare overveie pluss og minus da. Syns du medisinen er ubehagelig spør du om andre ting, hvis ikke du føler du får den hjelpen du trenger får du gå amok med pil og bue da så får du hvertfall gått igjennom hele systemet på nytt.





Må bare påpeke at det var et lite stikk til at man må nesten drepe noen for å få hjelp i dette landet og har selv diagnoser jeg måtte lære selv å leve med. Men vanskelig å leve med det du beskriver i første posten. Dette blir bare verre og verre over tid uten søvn
……………………………………………………
hasjkake's Avatar
Føles ut som det er en vegg i hodet, som hindrer tankene til å bli tenkt ferdig.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det mulig å hjelpe deg med at du tar kontakt privat? Kan ringe legevakt for deg.