Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4856
NRK meddeler at psykologer ser trend i flere unge som selvdiagnostiserer seg.

Ja jeg ser trenden på nett og rundt meg. Enda illere er det at de som følger personer som symptomfisker plutselig er eksperter på andres psykiske helse og diagnostiserer andre og! Det irriterer meg at det å feile noe har blitt in. Hva tenker dere andre?

Jeg poster i undergrunn fordi noen kanskje vil bidra om personlig psykisk helse anonymt ikke knyttet til bruker. Hvis det blir feil får admin bare flytte tråden
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror det er en trend grunnet tiktok.
Har selv slitt med symptomer jeg har forsøkt å finne svar på i snart 10 år.
Dumpet innom ADHD helt tilfeldig, eller ADD som det heter noen steder på nettet og kjente meg igjen i symptomer.
Har hele livet trodd at man måtte være hyper for å ha ADHD så tanken har ikke en gang slått meg..

Fant en test på nettet, norsk og i følge den var det verdt en sjekk. Tenkte egentlig ikke så mye mer over det før jeg browset tiktok og algoritmen der er veldig sånn at den følger med på hvilke videoer man ser og brått var feeden min fylt opp av "DO YOU HAVE THIS ADHD SYMPTOM"? Så, kjente meg igjen i en del av videoene, ikke alle selvfølgelig og tok steget for å bli utredet.

Psykologen: ingen tvil i følge testen. Skal videre til psykiater etter en liten ventetid, usikker på hva resultatet der blir, men det kan være jeg er inne på noe.

Så, man skal ikke helt kjimse av selvdiagnosering, er ikke alltid like lett for leger å finne ALLE symptomer man har. Er ikke alltid man er klar over at noe faktisk er et symptom en gang.

I bunn og grunn er det uansett helsepersonell som avgjør "sykdomen" så hva folk skryter på seg rundt om spiller vel liten rolle?
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
[...]hva folk skryter på seg rundt om spiller vel liten rolle?
Vis hele sitatet...
Det kan jo ha veldig uheldig innvirkning på hvordan psykisk syke blir mottatt og behandlet av samfunnet forøvrig.
Om jeg har møtt 20 mennesker som påstår at de er bipolare, og hørt om 500 til i periferien, og jeg vet det egentlig går greit med alle sammen, så kanskje jeg tar det litt mindre alvorlig om jeg møter den éne som faktisk er alvorlig syk av det.
Problemet med selvdiagnotisering er at du kan ødelegge for en ekte doktor sin diagnostisering av deg fordi man sitter og leser på symptomer og hjernen kan fylle ut det du mangler før du eventuelt besøker en lege. Dermed sitter man plutselig der feildiagnotisert, eventuelt så føler du at legen tar feil og begynner å shoppe rundt helt til du finner en som vil gi deg diagnosen du mener du, baser på hva i kvalifiserte tilfeldige på nettet forteller deg.

Det er viktig er å være bevist på symptomer, men selve diagnostisering er det profesjonelle som burde ta seg av.
Sist endret av Jorg; 18. oktober 2021 kl. 20:07.
Jeg antar at dette i en viss grad har sammenheng med hvordan sosiale medier gjør at vi til enhver tid skal markedsføre oss selv. Psykiske lidelser / diagnoser kan da være en label man setter på seg selv for å differensiere seg selv fra alle andre. I markedsføringen av seg selv blir man da mer 'spesiell' og annerledes enn de andre 'normale' menneskene. Det kan også godt være en god dose selvbedrag inni bildet her selvsagt, jeg anklager ingen for å bevisst lyge på seg en diagnose for å oppnå flere virtuelle poeng, men det hadde ikke overrasket meg heller.

Om diagnosen / lidelsen er reel kan det også være problematisk å gjøre sykdom til en vesentlig del av identiteten din da jeg tenker at det kan hindre en i å oppsøke aktiviteter og steder man kanskje ville gjort dersom sykdommen ikke fikk ta like stor del av selvbildet sitt. Men det er selvsagt viktig å ta det på alvor og oppsøke hjelp dersom det er veldig hemmende i hverdagen.
Sist endret av andlov5000; 18. oktober 2021 kl. 21:23.
At vi sykeliggjør helt normale følelser er ikke noe nytt. Har selv lagt merke til hvor vanlig det har blitt med selvdiagnosering. Folk leser om diagnoser på nettet, kjenner seg igjen og tenker at det betyr at de har den gitte diagnosen. Slik fungerer det ikke, og en utredning bunner i mye mer enn å bare gå ut ifra en liste med symptomer.

Og som Jorg skriver, så ødelegger det for diagnoseringen i behandling. Om pasienten allerede har lest seg opp og tenker at dette er skoen som passer, så tror jeg det også vil påvirke terapien og utredningen.
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Virker som det handler om et behov om å være unik, som om man er kul og skiller seg ut med en diagnose. Kanskje et behov for å ha en forklaring på følelser som man ikke alltid kan forklare.

Kjenner til en som nileser alt av personlighetsforstyrrelser og den ene uka har han det ene og den andre uka har han det andre og han er forresten den mest normale av alle jeg har kjent og kjent siden han var 5 år så ikke et dugg feiler han på ekte!

Kjenner en annen som også begynte å legge diagnoser på seg selv, familiemedlemmene sine og andre etter å ha fulgt en av disse mentalhealth guruene på instagram.. Nei bro dama du liker og ble kjent med forrige uke har ikke adhd og tilknytningsproblemer bare fordi hun heller trener og er med venner og der ting skjer enn å være med deg... Er nesten litt trist for han analyserer alle opp og ned i mente og dikter opp forklaringer bare for å ikke ta innover seg at damene faktisk ikke er interessert..

Hva tror folk? At å være menneske er en robot? Å være menneske kan være et mysterium og vi skjønner ikke alltid oss selv eller andre men det gjelder alle så beklager å meddele men du er ikke unik.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Virker som det handler om et behov om å være unik, som om man er kul og skiller seg ut med en diagnose. Kanskje et behov for å ha en forklaring på følelser som man ikke alltid kan forklare.

Kjenner til en som nileser alt av personlighetsforstyrrelser og den ene uka har han det ene og den andre uka har han det andre og han er forresten den mest normale av alle jeg har kjent og kjent siden han var 5 år så ikke et dugg feiler han på ekte!

Kjenner en annen som også begynte å legge diagnoser på seg selv, familiemedlemmene sine og andre etter å ha fulgt en av disse mentalhealth guruene på instagram.. Nei bro dama du liker og ble kjent med forrige uke har ikke adhd og tilknytningsproblemer bare fordi hun heller trener og er med venner og der ting skjer enn å være med deg... Er nesten litt trist for han analyserer alle opp og ned i mente og dikter opp forklaringer bare for å ikke ta innover seg at damene faktisk ikke er interessert..

Hva tror folk? At å være menneske er en robot? Å være menneske kan være et mysterium og vi skjønner ikke alltid oss selv eller andre men det gjelder alle så beklager å meddele men du er ikke unik.
Vis hele sitatet...
Hvis man prøver å finne en diagnose ved ethvert menneske man møter så har man en diagnose ass

Forøvrig tenker jeg at det er ikke så voldsomt farlig om noen prøver å diagnosere seg selv, de aller fleste vil feile, og om noen skulle plukke med seg dårlige vaner ut av å lese om personlighetsforstyrrelse osv så har de sikkert noe de bør utredes for uansett..

Og til syvende og sist, jeg har sagt det før, men sier det igjen, om man velger et liv som uføre, ja da sliter du relativt mye og fortjener uføretrygden
Sist endret av Kloakk; 18. oktober 2021 kl. 22:23.
Å gi seg selv diagnoser i ung alder synes jeg er uheldig på en måte som jeg ikke egentlig evner å putte inn i ord. Ikke at det er ''så'' ille, ingen dør, men det er vanskelig å forklare. Det har å gjøre med helse, angst, vurdering av egne vurderinger, selvbilde, og den type ting. La diagnoser bli gjort av fagfolk, kanskje det er på høy tid at noen snakker om dette fremfor å bare fokusere på at hasj gjør at du tror du er en fugl og hopper ut av vinduet?..
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Hvis man prøver å finne en diagnose ved ethvert menneske man møter så har man en diagnose ass

Forøvrig tenker jeg at det er ikke så voldsomt farlig om noen prøver å diagnosere seg selv, de aller fleste vil feile, og om noen skulle plukke med seg dårlige vaner ut av å lese om personlighetsforstyrrelse osv så har de sikkert noe de bør utredes for uansett..

Og til syvende og sist, jeg har sagt det før, men sier det igjen, om man velger et liv som uføre, ja da sliter du relativt mye og fortjener uføretrygden
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er for å bli ufør eller få sykemelding men bare for å kunne sette en merkelapp på seg selv om at de skiller seg ut.

Skal si deg jeg må le godt når folk sier de sliter med angst fordi de er nervøse før en date eller når de kommer fyllesyk på jobb, har traumer fordi de svidde en pizza eller faren smalt hardt i døra en gang når de var 15, eller tror de er bipolar fordi livet ikke er flatt! Blir ganske oppgitt ass...
Anonym bruker
"Flygende Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det eneste jeg reagerer på er når folk snakker om at de er så skikkelig deprimerte og har sånn har de hatt det kjempelenge. Så spør noen kanskje da hvor lenge, ja helt siden tirsdag da typen gjorde det slutt. Nei da er du ikke deprimert, du er lei deg og skuffa for at du ble dumpa og har kanskje litt hjertesmerte, men det er ingen depresjon. Det trenger jo ikke bare gjelde depresjon. OCD feks brukes ofte, uten at folk helt skjønner hva ocd egentlig rommer. Noen liker å ha det ryddig og ordentlig rundt seg, det alene betyr ikke at de er ocd.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror ikke det er for å bli ufør eller få sykemelding men bare for å kunne sette en merkelapp på seg selv om at de skiller seg ut.

Skal si deg jeg må le godt når folk sier de sliter med angst fordi de er nervøse før en date eller når de kommer fyllesyk på jobb, har traumer fordi de svidde en pizza eller faren smalt hardt i døra en gang når de var 15, eller tror de er bipolar fordi livet ikke er flatt! Blir ganske oppgitt ass...
Vis hele sitatet...
Kanskje, men gjør det noe da? Alle er jo unike snøflak, ingen er like osv

Å skille seg ut er jo en viktig del av oppveksten vel? Uavhengighet og hele den pakka.. Men klart oppgitthet er jeg kjent med, jeg trodde en gang i tia at mennesket, som art, hadde en mulighet til å heve seg over, komme seg gjennom, gå videre, men heh den tanken har jeg lagt på is...

I en tenkt tanke er det så enkelt, kjærlighet, medmenneskelighet, gjøre godt for seg selv og andre, men den gang ei, det ser ikke ut til at vi fungerer sånn.

Jaja, dagene går uansett og jeg har ikke tenkt å bruke for mye tid, lengre, på hvordan mennesker utfolder seg, det er en jammerdal, det har det alltid vært, intet nytt under solen som de sier..
Sist endret av Kloakk; 18. oktober 2021 kl. 22:50.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Tror det handler om økonomiske rettigheter også du får et helt annet liv med en positivt anerkjent diagnose. Hvis du ikke har en diagnose som gir deg penger og fritak fra normal arbeidsøking , men har faktiske utfordringer, så kan livet ditt bli mye hardere og ulykkeligere enn med en. Samfunnsøkonomi er nok langt ned på vurderingslista til de som står mellom noe, og i praksis forkastes som minstepensjonist og sosialhjelpsmottaker resten av livet.

Eneste diagnosene jeg syns det virker som flere har, er PTSD
Sist endret av meaculpaUIO; 18. oktober 2021 kl. 22:54.
Hei!

Jeg har lenge vært skeptisk rundt diagnostisering av psykiske lidelser. I følge Store norske leksikon er en diagnose "namn på sjukdomar eller tilstandar med felles kjenneteikn". En diagnose i seg selv behøver ikke være en beskrivelse av noe som faktisk er feil. Derfor tenker jeg diagnostisering kan være særlig upresis og misledende. En særlig populær diagnose som kastes ut i hytt og gevær er den gode gamle angsten. Under paraplyen angst finnes det mange følelser en kan kjenne på uten å være grepet av angst. Urolig, sjenert, nervøs, anstrengt, engstelig, forskrekket, bekymret. Derfor synes jeg det er synd og utilstrekkelig å kaste rundt om med angst-paraplyen når du kjenner på slike følelser. Det å sette riktig ord på følelsene man bærer på tror jeg kan være mer til hjelp enn å generalisere negative følelser til ett begrep.

Skal du på et jobbintervju og er nervøs? Eller kanskje du er stresset over resulatet på innlevering? Er du oppjaget fordi du ikke får ro? Eller sjenert ovenfor nye mennesker?
Det finnes mange gode beskrivelser av følelser uten å inolvere en diagnose.


ADHD har jo også fått en oppsving i popularitet. Ofte har jeg møtt mennesker legge reaksjon og handlingsmønster over på ADHD-diagnosen. "Jeg er slik fordi jeg har ADHD". Jeg tenker det ligger så mye mer til enn noe så enkelt. Jeg tenker mange diagnoser er motsatt: Du er ikke slik fordi du har/er [sett inn passende diagnose]. Du har/er [sett inn passende diagnose] fordi du er SLIK.
Mange diagnoser er, som SNL definerer, navn på tilstander med felles kjennetegn. Om du googler "hva er en tilstand" kommer du til Det norske akademis ordbok som definerer en tilstand til "bestemt beskaffenhet som karakteriserer noe(n)[...]".
Vi alle er forskjellige men deler likevel mange likhetstrekk oss imellom hva gjelder tankemåte, handlingsmønster, reaksjonsmåter. Har vi tilstrekkelig nok mange likheter for hvordan vi handler, tenker og reagerer med en de mønstrene som er tilknyttet et navn havner man under denne paraplyen. Vi diagnostiserer altså hvem vi er - uten at det egentlig er noe feil med oss.


Diagnostisering av psykiske diagnoser kan også være veldig upresis og påvirkelig. Meg bekjent kan det ikke takes en blodprøve for å avdekke hverken ADHD, angst eller depresjoner. Derfor må vi besvare skjemaer for å fastsette diagnose.


Selv har jeg hatt flere korte utredninger i livet - med varierende resultat. Resultatet av svarene jeg gav på et spørreskjema forteller at jeg lider av agorafobi - frykt for åpne plasser eller situasjoner med mange mennesker. Det var helt nytt for meg - men om skjemaet bestemmer det så må jeg vel lide av det, eller?

For et tiår siden var jeg til utredelse for en lidelse hos psykolog. Etter et grundig skjemavelde var konklusjonen klar og ikke til å misforstå: panikkangst. Ti år senere var det faktiske svaret på bordet etter nevrologisk undersøkelse: EPILEPSI! Hvordan tør vi å være så skråsikre - når vi egentlig ikke vet?

Jeg har også tilegnet med diagnosene skadelig bruk og avhengighetssyndrom for amfetamin, morfin og alkohol. Disse kom tidlig på banen og har fulgt meg siden. Men likvel tok det mange år før jeg fikk avhengighetsyndrom for cannabis - selv om det var det lengst brukte rusmidlet av alle. Da spør jeg: Oppi alle vurderinger, skjemaer, henvisninger og diagnoser - hvorfor var det rusmidlet jeg begynte med først min siste avhengighetsdiagnose?


For meg er de tre nevnte egenerfaringene med på å underbygge hvorfor jeg er skeptisk til diagnostisering av så generelle tilstander. Diagnostiseringen fremstår som upresis og noe vilkårlig.
Helt enig �� det som irriterer mest rundt dette er at jeg føler folk som bare er annerledes, mister litt rommet sitt til å vær det. Har selv en rar form for angst rundt for mye mennesker, som jeg selv føler d har jeg en hyperaktiv hjerne som analyserer altfor mye å ikkje klare fokusere hvis det er mer en 2 mennesker (eller mye støy rundt) det gjør til tider jeg virker å oppfører meg rart. Har reise jobb og bor vekke Mn takler d jo. Trist sån blir mer uglesett en før, bør vær rom for alle å ikkje minst føler jeg personlig mennesker som er litt annerledes slik er et krydder i samfunn miljø. Å bør ikkje settes i bås som diagnose med en gang, dog går nok mye av det desverre på at mange blir utskilt/støtt delvis fra jobbmiljø/skole. En diagnose hjelper ikke nødvendigvis fra eller til. (såklart forstår eg det ikkje alle/alt er i den kategorien)
Er en del av en større trend dette og som har vokst frem i takt med at folk har fått flere og flere plattformer å gnåle på.
Ikke bare selvdiagnostisering, men også folk som prater online om plager og lidelser stilt av profesjonelle.
datadyrkegeeknarkis
84 6
Sitat av Mk1 Vis innlegg
NRK meddeler at psykologer ser trend i flere unge som selvdiagnostiserer seg.

Ja jeg ser trenden på nett og rundt meg. Enda illere er det at de som følger personer som symptomfisker plutselig er eksperter på andres psykiske helse og diagnostiserer andre og! Det irriterer meg at det å feile noe har blitt in. Hva tenker dere andre?

Jeg poster i undergrunn fordi noen kanskje vil bidra om personlig psykisk helse anonymt ikke knyttet til bruker. Hvis det blir feil får admin bare flytte tråden
Vis hele sitatet...
er det jeg holder på med om dagen det... mener helt seriøst at jeg selv klarer å bearbeide ting jeg opplevde i oppveksten, og tenke ut hvordan jeg har blitt som jeg har blitt... for det er vel det psykologer blir hovedsaklig brukt til?

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er en del av en større trend dette og som har vokst frem i takt med at folk har fått flere og flere plattformer å gnåle på.
Ikke bare selvdiagnostisering, men også folk som prater online om plager og lidelser stilt av profesjonelle.
Vis hele sitatet...
føler seg meget truffet...hehe
Sist endret av snowden; 19. oktober 2021 kl. 06:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Blir feil fokus, media og online kjør rundt det gjør ikke slikt bedre. Mye har blitt enklere i vår generasjon men mye verre og. Folk kan føle en relasjon å diagniosere seg rundt d. Faktisk trist for det gjør mennesker mer deprimert og som jeg sa tidligere mindre mangfold rundt at mennesker er annerledes uten at det er noe galt nødvendigvis

Helt ærlig tragisk å trist trend at folk kan bli utstøtt eller til og med bli satt på ansvar til det bare fordi man ikke er lik flokken, hypotetisk (ser man ikke en trend i tragedier i nyhetsbildet og siste 10 årene) sefølgelig bare en liten flis av det, Mn man skal helst ikke vær annerledes lenger
Sist endret av spiritknight; 19. oktober 2021 kl. 06:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av spiritknight Vis innlegg
Helt ærlig tragisk å trist trend at folk kan bli utstøtt eller til og med bli satt på ansvar til det bare fordi man ikke er lik flokken, hypotetisk (ser man ikke en trend i tragedier i nyhetsbildet og siste 10 årene) sefølgelig bare en liten flis av det, Mn man skal helst ikke vær annerledes lenger
Vis hele sitatet...
Jeg opplever at det er helt motsatt. Det har blitt rart å være normal.
Og ikke misforstå, jeg synes det er bra at folk kan snakke om ting som plager de, det være seg psykisk helse, seksuell legning o.l.
Men det virker som om mange blir litt avhengige også av den sympatien de mottar på nett, alle like som strømmer inn.
Sist endret av vindaloo; 19. oktober 2021 kl. 07:04.
Sitat av spiritknight Vis innlegg
Blir feil fokus, media og online kjør rundt det gjør ikke slikt bedre. Mye har blitt enklere i vår generasjon men mye verre og. Folk kan føle en relasjon å diagniosere seg rundt d. Faktisk trist for det gjør mennesker mer deprimert og som jeg sa tidligere mindre mangfold rundt at mennesker er annerledes uten at det er noe galt nødvendigvis

Helt ærlig tragisk å trist trend at folk kan bli utstøtt eller til og med bli satt på ansvar til det bare fordi man ikke er lik flokken, hypotetisk (ser man ikke en trend i tragedier i nyhetsbildet og siste 10 årene) sefølgelig bare en liten flis av det, Mn man skal helst ikke vær annerledes lenger
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener innen det alle har en legning alt er fritt slik Mn synst du ikkje det at det bare er i hermetegn då? Sån typisk med å diagniosere seg? Alle sier alt er greit liksom? Jeg opplever feks i mitt arbeidsmiljø å bli utstøtt, (btw lite kult når du e offshore å bor der 14 dager) Mn samma det 😁 er ikke homo liksom å ingenting i livet utenom som skildrer meg ut datter tidligere forhold, dog påvirket på min måte av mye rus.

Ja føler verden viser at alt er mer åpent og ok �� Mn alt i alt i daglige er d ikke kanskje det er mer personlig for meg å ikke andre kjenner igjen det jeg skriver. Mn jeg tolker jo verden på min måte så var uansett det ��
Sist endret av spiritknight; 19. oktober 2021 kl. 07:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har noen ganger tenkt på om det at vi har så mye åpenhet rundt psykiske lidelser, kan være en årsak til at så mange plutselig er syke. Det har på en måte blitt en trend, det har blitt populært/normalt/vanlig at man er psyk. Vi mennesker er flinke til å følge strømmen, så føler andre at de må ha en diagnose eller en psykisk lidelse for å passe inn og ha en historie å fortelle? Da tenker jeg spesielt på sosiale medier og om man vanker i et miljø på nettet.

Misforstå meg rett, jeg er ikke mot åpenhet om psykisk helse. Åpenhet kan redde liv, men jeg tror vi altfor ofte snakker for mye om andre, fremfor til dem. Åpenheten blir så generell at man ikke helt føler seg inkludert. Jeg kan se poster med budskapene "du er bra nok og du er verdt noe" og overhodet ikke føle at det treffer. Tror ikke jeg er alene om det. Men jeg vet også at det kan hjelpe andre som sliter, og det er det viktigste.

Samtidig tror jeg vi mennesker har et behov for å putte oss selv i båser, gi oss selv merkelapper, jeg syns det er altfor sjeldent jeg hører om eller møter noen som ikke definerer seg med et begrep eller en rolle. I stedet for å si at man ikke er så glad i store folkesamlinger så sier man at man har angst, i stedet for å si at man har hatt et par dårlige dager denne uken så sier man at man er deprimert. Og er man "ikke som alle andre" så har man plutselig en personlighetsforstyrrelse. Jeg møter dog sjeldent mennesker i det virkelige liv nå lenger, som gir seg selv diagnoser, men ser de alle steder på nettet. Slik selvdiagnosering var vanlig når jeg gikk på videregående for noen år siden også. Husker spesielt at bipolar lidelse og OCD var i vinden.
Hver 4 ungdom bruker antidepressiva, det for meg er uforståelig grunnet helse Norges svar på hjelp. Det er mye lettere å gi en pille enn å behandle depresjon og angst for eksempel, det er litt skummelt når vi går i en slik retning angående antidepressiva.

For min del så fikk jeg antidepressiva som 18 åring, fikk ikke terapi fordi jeg røyka litt hasj i helgene for å roe ned traumer, de beklagede seg faktisk 5 år etterpå, og at det valget gjorde at jeg ikke fikk den hjelpen jeg skulle.
Sist endret av yomomma; 19. oktober 2021 kl. 14:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
J
Samtidig tror jeg vi mennesker har et behov for å putte oss selv i båser, gi oss selv merkelapper, ...
Vis hele sitatet...
Som du selv gjør her med andre, når du skamløst sier rett ut at du mener dem sliter mer med psykisk sykdom fordi det er trendy.

Det kommer aldri til å være trendy å for eksempel være traumatisert fordi lillebroren din hengte seg, eller fordi du ble voldtatt som barn, eller neglisjert av dine foreldre, oppvokst med bomber som knuser nabolagene rundt deg, osv.

Men for meg kan du mene så mye du vil om ungdommene i dag. Hvem vet, ikke sant.
Sist endret av TrippyKing; 19. oktober 2021 kl. 14:36.
Slutta på dagen med det pisset, blir følelseløs og sover mye, hjelper for noen, men er det med antall unge som går på dette i utvikling som skremmer meg.
Sitat av yomomma Vis innlegg
Hver 4 ungdom bruker antidepressiva, det for meg er uforståelig grunnet helse Norges svar på hjelp. Det er mye lettere å gi en pille enn å behandle depresjon og angst for eksempel, det er litt skummelt når vi går i en slik retning angående antidepressiva.

For min del så fikk jeg antidepressiva som 18 åring, fikk ikke terapi fordi jeg røyka litt hasj i helgene for å roe ned traumer, de beklagede seg faktisk 5 år etterpå, og at det valget gjorde at jeg ikke fikk den hjelpen jeg skulle.
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å behandle depresjon, punktum. Det betyr ikke at leger er onde skapninger fordi de setter deg på Zoloft. Å røyke hasj roer ikke ned noe som helst psykisk - og jeg røyker hver dag, så jeg komer ikke med noen pekefinger men synes du virker litt som at du synes verden er urettferdig.

Sitat av yomomma Vis innlegg
Slutta på dagen med det pisset, blir følelseløs og sover mye, hjelper for noen, men er det med antall unge som går på dette i utvikling som skremmer meg.
Vis hele sitatet...
Det kan jo hende at ikke alle får de samme bivirknigene som akkurat deg, da vet du.
Sist endret av TrippyKing; 19. oktober 2021 kl. 14:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Det kommer aldri til å være trendy å for eksempel være traumatisert fordi lillebroren din hengte seg, eller fordi du ble voldtatt som barn, eller neglisjert av dine foreldre, oppvokst med bomber som knuser nabolagene rundt deg, osv.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke, ingen som har sagt det heller.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Selvfølgelig ikke, ingen som har sagt det heller.
Vis hele sitatet...
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Jeg har noen ganger tenkt på om det at vi har så mye åpenhet rundt psykiske lidelser, kan være en årsak til at så mange plutselig er syke. Det har på en måte blitt en trend, det har blitt populært/normalt/vanlig at man er psyk. Vi mennesker er flinke til å følge strømmen, så føler andre at de må ha en diagnose eller en psykisk lidelse for å passe inn og ha en historie å fortelle? Da tenker jeg spesielt på sosiale medier og om man vanker i et miljø på nettet.
Vis hele sitatet...
Det er vel åpent for tolkning.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Som du selv gjør her med andre, når du skamløst sier rett ut at du mener dem sliter mer med psykisk sykdom fordi det er trendy.

Det kommer aldri til å være trendy å for eksempel være traumatisert fordi lillebroren din hengte seg, eller fordi du ble voldtatt som barn, eller neglisjert av dine foreldre, oppvokst med bomber som knuser nabolagene rundt deg, osv.

Men for meg kan du mene så mye du vil om ungdommene i dag. Hvem vet, ikke sant.
Vis hele sitatet...
Dette er dine ord og ikke mine, og jeg er veldig uenig med deg. I mitt innlegg snakker jeg om tilsynelatende friske mennesker som kjenner seg igjen i ulike diagnoser, og gir seg selv en diagnose som følge av det. Du vet like godt som meg at det ikke sidestilles med det eksempelet du kommer med her.
Det vil overraske meg om du stiller deg bak Donaukinders synspunkter, i alle fall.
Sitat av yomomma Vis innlegg
Hver 4 ungdom bruker antidepressiva, det for meg er uforståelig grunnet helse Norges svar på hjelp. Det er mye lettere å gi en pille enn å behandle depresjon og angst for eksempel, det er litt skummelt når vi går i en slik retning angående antidepressiva.

For min del så fikk jeg antidepressiva som 18 åring, fikk ikke terapi fordi jeg røyka litt hasj i helgene for å roe ned traumer, de beklagede seg faktisk 5 år etterpå, og at det valget gjorde at jeg ikke fikk den hjelpen jeg skulle.
Vis hele sitatet...
I perioden fra jeg var 14 år til rundt 18 år, hadde jeg prøvd alle typer antidepressiva på markedet. Og nei, det fungerte ikke. Det kom til et punkt hvor jeg fikk velge hvilken type jeg ville teste ut selv. Og da var jeg ikke fylt 18 år.....
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Dette er dine ord og ikke mine, og jeg er veldig uenig med deg. I mitt innlegg snakker jeg om tilsynelatende friske mennesker som kjenner seg igjen i ulike diagnoser, og gir seg selv en diagnose som følge av det. Du vet like godt som meg at det ikke sidestilles med det eksempelet du kommer med her.
Vis hele sitatet...
Jeg bare får måten du prater om psykiske lidelser på noe så jævlig i vrangstrupen.

Men det er er jo forsåvidt ikke forumet sitt problem, så da bare trekker jeg meg tilbake fra denne diskusjonen og beklager om jeg har støtt noen.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Det vil overraske meg om du stiller deg bak Donaukinders synspunkter, i alle fall.
Vis hele sitatet...
Du syns altså ikke det er problematisk at folk setter diagnoser på seg selv fremfor å søke hjelp og få behandling for problemene de har? Hva med sykeliggjøring av helt normale følelser? Personlighetstrekk som blir sett på som sykdom (å være sjenert blir forvekslet med sosialangst)? Selvdiagnosering kan i verste fall føre til at man får feil diagnose i behandling og ikke får den hjelpen man trenger. Det er ganske selvdestruktivt.
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Du syns altså ikke det er problematisk at folk setter diagnoser på seg selv fremfor å søke hjelp og få behandling for problemene de har? Hva med sykeliggjøring av helt normale følelser? Personlighetstrekk som blir sett på som sykdom (å være sjenert blir forvekslet med sosialangst)? Selvdiagnosering kan i verste fall føre til at man får feil diagnose i behandling og ikke får den hjelpen man trenger. Det er ganske selvdestruktivt.
Vis hele sitatet...
Jeg refererte til delen jeg siterte.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Jeg bare får måten du prater om psykiske lidelser på noe så jævlig i vrangstrupen.

Men det er er jo forsåvidt ikke forumet sitt problem, så da bare trekker jeg meg tilbake fra denne diskusjonen og beklager om jeg har støtt noen.
Vis hele sitatet...
Du bør bite deg merke i starten av innlegget mitt. Kan gjenta meg selv: jeg tenker noen ganger at...... Med andre ord går jeg ut ifra et av mange synspunkt jeg har rundt temaet.

Er psykisk syk selv, og har selv blitt feildiagnosert en gang som følge av egen synsing og selvdiagnosering. Dette er ikke relevant egentlig, men tenker det er greit å vite siden du tror at målet mitt er å pisse på folk som har det jævlig. Det var åpenbart ikke min intensjon, men om dette er et følsomt tema så er det lett å tolke ting i verste mening.
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Du bør bite deg merke i starten av innlegget mitt. Kan gjenta meg selv: jeg tenker noen ganger at...... Med andre ord går jeg ut ifra et av mange synspunkt jeg har rundt temaet.

Er psykisk syk selv, og har selv blitt feildiagnosert en gang som følge av egen synsing og selvdiagnosering. Dette er ikke relevant egentlig, men tenker det er greit å vite siden du tror at målet mitt er å pisse på folk som har det jævlig. Det var åpenbart ikke min intensjon, men om dette er et følsomt tema så er det lett å tolke ting i verste mening.
Vis hele sitatet...
Jeg misforstod hele driten og legger meg flat. Har hatt en jævlig dag på jobb. Unnskyld.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Jeg misforstod hele driten og legger meg flat. Har hatt en jævlig dag på jobb. Unnskyld.
Vis hele sitatet...
Ta deg en strekk på sofaen og pust med magen. Det går bra.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Det er vanskelig å behandle depresjon, punktum. Det betyr ikke at leger er onde skapninger fordi de setter deg på Zoloft. Å røyke hasj roer ikke ned noe som helst psykisk - og jeg røyker hver dag, så jeg komer ikke med noen pekefinger men synes du virker litt som at du synes verden er urettferdig.

Verden er urettferdig på godt og vondt. Jeg foretrekker pot, men jeg syns det fungerer mot min angst, depresjon og traumer. Ingenting er magi medisin, men det hjelper definitivt på og da er det mye bedre å røyke litt for de som tåler det og har noe å gå til er og selvsagt en faktor.


Det kan jo hende at ikke alle får de samme bivirknigene som akkurat deg, da vet du.
Vis hele sitatet...
Nei, var det jeg nevnte og, funker for noen
Like at TikTok alltid får skylden! Litt som videospill for Babyboomere og Gen X, bare nå er det vi som er bestefar, fordi vi ikke forstår TikTok og dens betydning.

Selv diagnosing har vært en ting lenge før tiktok
mye sykt inne på r/fakedisordercringe og r/illnessfakers