Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 9582
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Har ikke egentlig sett noen TV-serier på veldig lang tid, med mindre de har vært å finne på Netflix eller Prime. Føler for å ha noe å se på som ikke er film.

Vær snill å liste opp et par av favorittseriene deres med en kort forklaring over hva som gjør den bra.

Kjør film!
Succession er noe av det beste jeg har sett
de siste tre fire årene. 2 sesonger, den tredje ble satt på vent pga. covid, men slippes snart.

Følger en veldig dysfunksjonell familie som driver ett stort globalt media konsern.
Høvding selv synger på siste verset og det står tre barn i kø som er keen på jobben.

Veldig bra skuespiller prestasjoner. Innimellom får vi små drypp av fortiden som treffer som et balltre og forklarer
hvorfor ting er såpass på tur innad i familien.
Clickbate på Netflix. Handler om en mann som blir hacka på sosiale medier. Blir så drept pga de tror han er utro


Jeg vil anbefale The Boys. Har anbefalt den her på forumet før, men denne får jeg ikke fullrost. Kort fortalt handler det om et samfunn med superhelter som er både korrupte og egoistiske. Det er bygget et kultus rundt dem. Dette er ikke som noe annen superheltserie.

Bra produksjon og gode skuespillere.


Ladhood

Serien tek oppvekst på 90talet på kornet. Hakket meir seriøst enn Inbetweeners, men framleis rasande festleg til tider. Om du likar britisk lavkultur frå 90talet og utover, er dette spot on
Så nylig igjennom Bosch, første sesongen er klart best, men resten av sesongene er også greit å få med seg. Typisk krim/drama, men liker karakterene og storyline.

Milennium (delt opp i 6 episoder på Netflix) begynner å bli gammel nå, men om du ikke har sett den enda, anbefaler jeg på det sterkeste å se den, vanskelig å sette fingeren på akkurat hva det er jeg liker med den, men synes den er gjennomført bra og har sett den flere ganger.

Mindhunter likte jeg godt, igjen vanskelig å sette finger på akkurat hva det er som gjør at jeg liker denne serien, men er som med de fleste serier jeg liker, god historie og troverdige skuespillerprestasjoner/karakterer.
Var en på forumet her som anbefalte ted lasso, og det er en veldig bra feelgood tv serie! Ikke bli skremt av fotball-temaet, det er ganske i bakgrunnen. Kun mulig å få tak i på torrent, så vidt jeg vet.


Jeg har nylig begynt å se på reservation dogs. Første sesongen er snart ferdig med åtte episoder. Handler om tenåringer på en indianerreservat i Oklahoma. Friskt pust med litt annerledes setting, gode karakterer og skuespillere, bra manus med humor.

Du kan jo også sjekke ut Yellowstone, hvis du liker actiondrama med såpeaktige plot holes og cowboyhatter! Lettbeint og teit.


Edit: Ser methewall anbefaler Bosch, og den er for all del verdt å se men skjønner ikke at kritikere kan elske det så mye. Hver sesong har fått terningkast fem av det jeg har fått med meg? Ikke fortjent, jeg føler serien er alt for tydelig basert på bøker og det er noen grove tilfeldigheter som må til for at plottet skal gå opp.

Snakker om HBO serier, sjekk ut Perry Mason, detektiv på 30tallet i LA, den var ganske bra!

Ellers er min go to anbefaling alltid justified! Føler fortsatt alt for få har sett den. Men er kanskje på Netflix nå?
Sist endret av UncleSam; 16. september 2021 kl. 21:11.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Var en på forumet her som anbefalte ted lasso, og det er en veldig bra feelgood tv serie! Ikke bli skremt av fotball-temaet, det er ganske i bakgrunnen. Kun mulig å få tak i på torrent, så vidt jeg vet.
Vis hele sitatet...
Ted Lasso er en Apple TV+ serie, men også tilgjengelig som torrent. Absolutt verdt en titt.
S1 kan lastes ned, S2 går nå.
Mr. Inbetween, australsk serie om en shady type som trekkes mellom drittjobber for den lokale mafiaen og familie. Korte, morsomme episoder med bra og brå action.
Sist endret av funksjon; 16. september 2021 kl. 21:16. Grunn: teggst
Van helsing, inn i den mørke natt, papirhuset, witcher sesong 1 to kommer snart, på Netflix.

Supernatural, Black list på viaplay.
Finner svært sjeldent serier som virker fristende. Har vel nærmest kun sett Breaking Bad, Weeds, Dag, Mindhunter de siste 5 årene.
Men i forrige uke så jeg norske "Post Mortem", og den var kul. Nest siste episoden var veldig "cringe", men helhetsinntrykket er meget bra. Spesielt med de filmatisk visuelle detaljene, som lager stemning.

Men ikveld var jeg gira på å prøve en ny serie, og som alle vet drukner vi i valg på Netflix. Men etter scrolling i 20 minutter, ble det så jeg prøvde meg på "Atypical" (en serie om en autist som prøver seg på kjærlighetslivet, med gode "bokstavelige" råd fra foreldre og nære). Og jeg ble langt fra skuffet. Kommer til å sluke alle fire sesongene, innen helgen er omme.
Et par splitter nye serier jeg likte. Den første er på netflix, den andre på prime:
Brand new cherry flavor
Handler om en ung dame som vil bli en berømt filmskaper i Hollywood, men møter problemer, en heks og mange kattunger! En grotesk, sær og IMO veldig bra miniserie.

Kevin can go fuck himself
En slags parodi på den typiske sitcom serien. Kona er ganske drittlei av alt tullet den umodne mannen hennes driver med, and drama ensues.
Driver og ser på Ted Lasso for øyeblikket. Var egentlig skeptisk, men ble positivt overrasket.

Peaky Blinders står høyt hos meg. Vet ikke helt hva jeg skal definere det som. Gangsterserie fra begynnelsen av 1900-tallet lokalisert i Birmingham. Knallgode skuespillere.

ZeroZeroZero. Følger kokainhandelen fra Mexico, Italia og USA. Er ikke basert på ekte hendelser som Narcos, men kartellet i Mexico virker veldig Los Zetas-inspirert.

Bodyguard er også verdt å nevne.

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Så nylig igjennom Bosch, første sesongen er klart best, men resten av sesongene er også greit å få med seg. Typisk krim/drama, men liker karakterene og storyline.

Milennium (delt opp i 6 episoder på Netflix) begynner å bli gammel nå, men om du ikke har sett den enda, anbefaler jeg på det sterkeste å se den, vanskelig å sette fingeren på akkurat hva det er jeg liker med den, men synes den er gjennomført bra og har sett den flere ganger.

Mindhunter likte jeg godt, igjen vanskelig å sette finger på akkurat hva det er som gjør at jeg liker denne serien, men er som med de fleste serier jeg liker, god historie og troverdige skuespillerprestasjoner/karakterer.
Vis hele sitatet...
Mindhunter har visstnok blitt kansellert. Litt trasig. Likte den godt.
Sist endret av hestpåpinne; 16. september 2021 kl. 23:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The Good Doctor. Jeg bare simpelthen elsker serien.
Serien om Hernan Cortez sesong 1 var bra- Tror den ligger på nrk.no fortsatt. Nå lurer jeg bare på om oppfølgeren er under innspilling. Noen som vet?
Må også nevne Babylon Berlin.
Krim (og mye mer) i Tyskland på 1920-tallet. IMO noe av det beste på TV, ihvertfall de siste 5 årene.
Sesong 1 og 2 forsvinner fra NRK om 12 dager!


Viss folk liker The Boys him jeg anbefale Invincible. Er en animasjons serie om Superhelter, men er ikke din typiske Super helt serie. Vil ikke si at det er direkte som det The Boys som føles mere ut som en Satire.

Men er en helt fantastisk serie, om en ungdom som prøver å balansere sitt normale liv, med superhelt livet. Litt som Spider-Man, dog er dette en helt annen type superhelt serie. Er sykt gripende story, veldig herlige karakterer, og er en serie man ikke klarer og ta øyene sine fra.

Er basert på en tegneserie av samme fyren som lagde Walking Dead.
Er også en veldig stjerne spekket cast, med J.K Simmons som en av hovedrollene.

Av serier som kom i år, tror jeg dette er det beste jeg har sett.
Sist endret av kimmy9gga; 17. september 2021 kl. 03:16.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
- Money Heist / Papirhuset
Spenning, spenning, og litt mer spenning.
Hvordan ta over et pengetrykkeri, trykke egne penger, og deretter rømme med alle mulige politisubstanser rundt seg?

- Ozark
Dyster, detaljert og sakte intens krimdrama.

- The Spy
Her er selve Borat helt rå. Han er en Israelsk spion som får oppdrag om å infiltrere den Syriske regjeringen.
Denne får du høy puls av. Veldig bra miniserie.

- Narcos
Ikke så veldig nytt, men et must å se mener jeg. Skikkelig kvalitetsbiografi av Pablo Escobar og narkokartellene.

- Chernobyl
Denne er på HBO, men hvis du har muligheten så anbefaler jeg denne på det sterkeste. Den best rangerte miniserien gjennom tidene.
Hvis du kjenner historien, så får du et ekte drama av å se denne.

- Kalifat
Gripende svensk drama om hvordan svenske innvandrerbarn blir rekruttert til IS og livet deres i IS.

- Dark
Intelligent tysk mysteriedrama. Her må du følge med. Har du sett Inception så kan den minne noe om den.
Tidsreiser i flere epoker med en produksjon av kvalitet.

- You
Se livet fra en psykopat sitt perspektiv. En thriller med ganske mye humor.

Kos deg
Sist endret av Chromatics; 17. september 2021 kl. 13:39.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg


Jeg vil anbefale The Boys. Har anbefalt den her på forumet før, men denne får jeg ikke fullrost. Kort fortalt handler det om et samfunn med superhelter som er både korrupte og egoistiske. Det er bygget et kultus rundt dem. Dette er ikke som noe annen superheltserie.

Bra produksjon og gode skuespillere.
Vis hele sitatet...
Har fått anbefaling av denne ifra deg før. Tror jeg må kaste meg rundt å se den.
Emmy Nominert som Beste dramaserie
I tillegg sier NRK:
The Boys – Rett og slett dritbra.
og
«The Boys» er mer enn bare sjangernerdete oppgjør.
Dette er et glimrende angrep på kjendiskultur, militære budsjettstrategier
og den voldsomme kynismen, grådigheten og dobbeltmoralen som preger
det omdømmefokuserte amerikanske forretningsliv.
«
Billions er sykt bra skrevet.
Anbefales virkelig
Justified (IMDb: 8.6)
Moderne Western satt i Harlan County, Kentucky. Følger Timothy Olyphant som en litt for kul US Marshal som lever etter reglene fra den gamle Vesten. Shoutout gis til Walton Goggins som spiller en vanvittig god rolle i serien. 6 sesonger. Finnes på Prime.

Yellowstone (IMDb: 8.6)
Enda en moderne Western, denne gang satt i Montana. Følger Kevin Costner som spiller en sur ranch-eier, og barna hans, hvor de prøver kjemper mot folk som prøver å ta over ranchen deres o.l. Finnes på TV2 Play, Strim og Paramount+.

Formula 1: Drive to Survive (IMDb: 8.6)
Følger de 10 lagene og 20 sjåførene i den største motorsporten i verden. Fullt i drama, intriger og lignende, og man kommer veldig tett på karakterene i sporten. Advarsel: Kan gi mersmak for Formel 1 for noen, og plutselig planlegger du livet etter race weekends.

Still Game (IMDb: 8.8)
Følger to pensjonister, Jack og Victor i Craiglang, Glasgow. Veldig artig serie, men vil muligens kreve at du er godt kjent med skotske aksenter i forkant. Finnes på Netflix UK og US, samt BBC iPlayer (Via VPN).
Sitat av Chromatics Vis innlegg
- Dark
Intelligent tysk mysteriedrama. Her må du følge med. Har du sett Inception så kan den minne noe om den.
Tidsreiser i flere epoker med en produksjon av kvalitet.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om denne serien er for alle, men den er i hvert fall en av mine favoritter, så jeg anbefaler også Dark.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://www.imdb.com/title/tt1869454/

Good Omens er basert på boka ved samme tittel, av Neil Gaiman og Terry Pratchett
Clickbait - En thrillerserie som tematiserer nettdating, catfishing og streaming av drøye ting på some, utroskap og hvordan disse elementene påvirker en familie og relasjonene dere i mellom når en familiefar blir kidnappet. Jeg liker serien på grunn av persongalleriet, skuespillerne og måten den hele tiden får deg til å skape nye hypoteser om hva som egentlig har skjedd, slik en god thriller skal etter min mening! (Netflix)

Barry - En morsom og til tider ganske mørk (drama)komedie om en leiemorder som heller vil bli med i en teatergruppe enn å fortsette med leiemorderier. (HBO)

Post Mortem - Norsk knallgod serie som både fungerer som grøsser/komedie og litt drama. Ei ung kvinne blir funnet drept, men så er hun ikke død likevel. Dessverre er bivirkningen at hun er blitt veldig blodtørstig. Samtidig sliter hennes families begravelsesbyrå med økonomien, for "ingen dør i Skarnes". (Netflix)
Fargo

Suburra

Ozark

Gomarrah

Zero zero zero

Er noen av de jeg har satt mest pris på de siste årene.
Tror jeg har anbefalt den før, men en av mine favoritt serier Legion http://https://m.imdb.com/title/tt5114356/?ref_=nv_sr_srsg_0
Evt så syntes jeg American gods var fet
Sist endret av Fjug; 18. september 2021 kl. 21:24. Grunn: Link
Devs!
En miniserie med Nick Offerman og Sonoya Mizuno
https://www.imdb.com/title/tt8134186/
Devs er sinnsykt bra, digga den
Klassikerne mine er:
  • Hbo Sopranos
  • Hbo The Wire
  • Hbo Boardwalk Empire
  • Hbo Oz
  • Hbo Band of Brothers
  • Hbo The Pacific
  • Hbo Deadwood (Husk også å se den nye filmen!)
  • Hbo Rome
  • Breaking Bad
  • Better Call Saul
  • True Detective
  • Fargo-serien
Regner med disse seriene egentlig er godt kjent for de fleste her.
Allikevel verdt å nevne for å se dem igjen, av og til.

En nordisk serie jeg tipper mange ikke har hørt om, er "1864".
Kul serie om krigen mellom Danmark og Preussen på 1800tallet. Ble positivt overrasket over denne!

En annen bra krigsserie som er ganske ukjent er "Unsere Mütter, unsere Vater". Serien handler om unge tyske vernepliktige som må ta del i andre verdenskrig. Interessant å se krigen fra tysk perspektiv.
Billions på Hbo. Spennende serie.
▼ ... over en uke senere ... ▼
@nso har sikkert sett dette, men jeg tar det her siden jeg allerede har
startet en hel haug andre tv-serie tråder.
Hvis du er så ung at du ikke aner hvem dette er, så kan du
styre nesa og fjernkontrollen mot nettflix.

173 episoder er nå tilgjengelig. Det spenner over hele 90 `tallet.
Dra tilbake til en tid lenge før Meeto, til en tid da ett all white cast var helt naturlig,
da man kunne smelle av 173 episoder uten at en eneste ikke hetero var med.

Men moro var det lell.
Chicago PD / Chicago Med / Chicago fire
Mye som skjer, ikke bare prat, og når det er prat, er det alltid dramatisk. Man føler at man selv må delta i handlingen for å forstå hva som skjer, og får selv mistanke om bedrag, man må i noen tilfeller selv forsøke å selv avsløre bedraget.

The Good Doctor
Bra. Bare ja, bra!!!!!!
Jeg er like overrasket hver gang jeg leser gjennom en slik tråd på dette forumet, og ingen nevner serien Snowfall.

Det følger DEN SANNE historien om en svart, fattig tenåringsgutt i South Central LA, som på sett og vis snubler bevisst inn i kokain bransjen, takket være et slags patriotisk smuglings oppdrag drevet og utført av CIA for å finansiere borgerkrigen i Nicaragua, hvor så da hovedkarakteren finner ut at kokain kan kokes om til crack, og bygger et slags ghetto-imperium for å starte den crack-pandemien som eksisterer idag.

Selv om denne gutten har hovedrollen, så finnes det også flere svært sentrale roller fra både kartell og CIA sin side, som blir vel så viktige. Så man får et bra overblikk om hvordan alt henger sammen, fra produksjonen av kokain helt til salg av crack på gateplan.

Det som er ekstra kult med serien, er det at den ser ut som om den faktisk er filmet tidlig på 80 tallet. Alt fra klærne og bilene, til talemåten. Kulturen. Det ligger svært mye kvalitet bak produksjonen.

I mine øyne ligger den helt der oppe sammen med The Wire og Sopranos.
Sist endret av pearL1337; 3. oktober 2021 kl. 01:01.
Sitat av Chromatics Vis innlegg
- Dark
Intelligent tysk mysteriedrama. Her må du følge med. Har du sett Inception så kan den minne noe om den.
Tidsreiser i flere epoker med en produksjon av kvalitet.
Vis hele sitatet...
Slenger meg på for å legge trykk på denne. Utrolig intelligent - blåste hodet av meg under flere anledninger. Anbefaler å se den på tysk, da jeg synes engelsk dub ikke ga den justice (har dog bare sett et par episoder på engelsk). Virker som majoriteten hos flere Reddit-tråder mener det samme.
Så den på tysk jeg og, kunne ikke tenkt meg å sett den på dub, det blir bare teit.
Bra serie, men tung å følge med på så du bør «investere» litt i den for å få noe ut av den
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Jeg er like overrasket hver gang jeg leser gjennom en slik tråd på dette forumet, og ingen nevner serien Snowfall.

Det følger DEN SANNE historien om en svart, fattig tenåringsgutt i South Central LA, som på sett og vis snubler bevisst inn i kokain bransjen, takket være et slags patriotisk smuglings oppdrag drevet og utført av CIA for å finansiere borgerkrigen i Nicaragua, hvor så da hovedkarakteren finner ut at kokain kan kokes om til crack, og bygger et slags ghetto-imperium for å starte den crack-pandemien som eksisterer idag.

Selv om denne gutten har hovedrollen, så finnes det også flere svært sentrale roller fra både kartell og CIA sin side, som blir vel så viktige. Så man får et bra overblikk om hvordan alt henger sammen, fra produksjonen av kokain helt til salg av crack på gateplan.

Det som er ekstra kult med serien, er det at den ser ut som om den faktisk er filmet tidlig på 80 tallet. Alt fra klærne og bilene, til talemåten. Kulturen. Det ligger svært mye kvalitet bak produksjonen.

I mine øyne ligger den helt der oppe sammen med The Wire og Sopranos.
Vis hele sitatet...
En av de beste seriene som er, det er nesten spillefilm kvalitet på mange av episodene. Den skildrer alle sidene av crackepidemien på en veldig god måte, "pocket full of rocks" episoden er nok den beste.
Må bare slenge inn Squid Game på Netflix. Ny, koreansk serie som visstnok har slått de fleste rekorder sålangt. Sett 3 episoder og den er 11/10 sålangt. Anbefales å sjekke ut!

Og for de spesielt interesserte må jeg faktisk bare slenge inn en serie til. Grorud Underdogs på TV2Sumo. Idrettsdoku om OBOS-laget Grorud. Her er det gåsehudgaranti og vel så det. Enjoy!
Sist endret av knipsern90; 3. oktober 2021 kl. 21:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
https://www.imdb.com/title/tt1869454/

Good Omens er basert på boka ved samme tittel, av Neil Gaiman og Terry Pratchett
Vis hele sitatet...
Laster ned nå. Har ikke lest boka.
Hva kan jeg forvente?
Ted Lasso ... Komi serie om en amerikansk fotballtrener som kommer til england for å trene et bunnlag i premier league.. Er du glad i fotball, setter du garantert pris på denne serien =)
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Succession er noe av det beste jeg har sett
de siste tre fire årene. 2 sesonger, den tredje ble satt på vent pga. covid, men slippes snart.

Følger en veldig dysfunksjonell familie som driver ett stort globalt media konsern.
Høvding selv synger på siste verset og det står tre barn i kø som er keen på jobben.

Veldig bra skuespiller prestasjoner. Innimellom får vi små drypp av fortiden som treffer som et balltre og forklarer
hvorfor ting er såpass på tur innad i familien.
Vis hele sitatet...
Maktkranglingens førstefamilie er tilbake.
Succession S03 har premiere på HBO Nordic 18. oktober med ukentlige episoder.
NRK Filmpolitiet triller en femmer på terningen.
▼ ... over et år senere ... ▼
BRAND ∞ STRONG
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Succession er noe av det beste jeg har sett
de siste tre fire årene. 2 sesonger, den tredje ble satt på vent pga. covid, men slippes snart.

Følger en veldig dysfunksjonell familie som driver ett stort globalt media konsern.
Høvding selv synger på siste verset og det står tre barn i kø som er keen på jobben.

Veldig bra skuespiller prestasjoner. Innimellom får vi små drypp av fortiden som treffer som et balltre og forklarer
hvorfor ting er såpass på tur innad i familien.
Vis hele sitatet...
Husk at Succession er tilbake med fjerde og siste sesong.
HBO (eller torrent)
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
Barry.
Synes denne serien er veldig bra.
http://www.imdb.com/title/tt5348176/

Sist endret av UrbanFreak86; 19. april 2023 kl. 12:40.
Barry er fin den,den nye sesongen har startet lovende..
Siden du er fan av Barry har du kanskje sett Mr. Inbetween ? Om ikke er det bare å sette i gang ,ligger på HBO den og..

Snart ny sesong av True Detective med Jodie Foster i hovedrollen, hva slags forhåpninger har folk ? Hvis den er halvveis så god som sesong 1 og delvis sesong 3 så bør man se seg fornøyd..

Syns plottet virker spennende, det er noe med vinterlandskap og krim som bare funker.
Experientia docet
UrbanFreak86's Avatar
@Bjørneboe har sett Mr. Inbetween og det var en meget bra serie :-)
Finnes det noen andre serier som litt like disse?