Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1140
Tror du det er sånn at psykisk utviklingshemmede menn ikke kan bøtelegges for sexkjøp hvis de blir tatt av politiet, fordi de er psykisk utviklingshemmede?

Iværtfall så kan ikke psykisk utviklingshemmede straffes for det om de gjør noe ulovlig, har jeg hørt.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Nei
Soningsdyktighet vil gjerne være et tema i lovbrudd hvor fengselsstraff er aktuelt. Vil være avhengig av funksjonsgrad. Flere med diagnosen lettere psykisk utviklingshemmet som soner i norske fengsler.

Hvordan systemet forholder seg til bøter i slike tilfeller er jeg usikker på.
Blir det ikke voldtekt da på selgeren sin side da?
Trodde visst du var så funksjonhemmet hvor du ikke hadde myndighet så kan man ikke godta til sex? Derfor indirekte
Sist endret av Sitronbrussomsm; 7. juli 2021 kl. 17:32.
ROP kommer opp som første treff når man Google problemstillingen og forteller at "Norsk strafferett setter ikke begrensninger for at personer med lett grad av utviklingshemming blir fengslet."

Loven er lik for alle og psykisk utviklingshemmede straffes på lik måte for lovbrudd. Å være retard er liksom ingen gyldig unnskyldning til å misbruke og skade et annet menneske som ved å kjøpe sex.

Det er forskjellige nivåer av psykisk utviklingshemming der lett psykisk utviklingshemmet er de med under 70 i IQ med noen lære- og tilpasningsvansker. De kan jobbe og fungere sosialt og 85% av alle psykisk utviklingshemmede har lett grad. Disse er soningsdyktige som alle andre.

Dyp psykisk utviklingshemmet 1% av alle psykisk utviklingshemmede er de med IQ under 20 og med alvorlige begrensninger i kommunikasjon, bevegelighet og egenomsorg. De hadde ikke klart å bruke internett og booke noen, sikkert ikke visst eller skjønt hva sex var heller. Det er mulig at disse regnes som soningsudyktige på grunn av all assistansen de trenger 24/7. Ellers tilrettelegger norske fengsler for soning for alt fra rullestolbrukere til psykisk utviklingshemmede som trenger BPA til enkelte gjøremål og det er ekstremt vanskelig å bli erklært soningsudyktig. Ofte må det en rettslig avgjørelse til.
Psykisk utviklingshemmede er nok sidestilt med funksjonsfriske Ola Nordmann i dette tilfellet. Mulig det kommer an på grad av utviklingshemning også, vil jeg tro. Men tipper at en som ikke kan fengsles eller straffes for brudd på loven heller ikke er i stand til å gi samtykke til sex.

Sexkjøp hos funksjonshemmede er noe utbredt, husker jeg så en dokumentar om dette for noen år siden, men finner den ikke igjen. Det var nordmenn eller svensker som reiste til Danmark. Her er en god artikkel om en mann som er funksjonshemmet som kjøper sex.
Sitat av Sitronbrussomsm Vis innlegg
Blir det ikke voldtekt da på selgeren sin side da?
Trodde visst du var så funksjonhemmet hvor du ikke hadde myndighet så kan man ikke godta til sex? Derfor indirekte
Vis hele sitatet...
Akuratt det tenkte jeg og! Det må bli voldtekt fra selgers side å ha sex med noen som er skikkelig psykisk utviklingshemma
Men selger hadde garantert avvist forespørselen før det gikk så langt vil jeg tro. Selvom mannen er dum er ikke den prostituerte nødvendigvis det

En bot blir vel også noe annet enn soning så regner med man må betale bot om det er straffen selvom man er for syk for å sone om det hadde vært straffen.
Sist endret av Mk1; 7. juli 2021 kl. 17:46.
Sitat av Mk1 Vis innlegg
Akuratt det tenkte jeg og! Det må bli voldtekt fra selgers side å ha sex med noen som er skikkelig psykisk utviklingshemma
Men selger hadde garantert avvist forespørselen før det gikk så langt vil jeg tro. Selvom mannen er dum er ikke den prostituerte nødvendigvis det
Vis hele sitatet...
En person som er "skikkelig psykisk utviklingshemmet" ville ikke kunne hatt sex. Man trenger litt kunnskaper om både det ene og det andre for å ordne sexkjøp i et land hvor det er ulovlig. Er man i stand til å kjøpe sex så er man i stand til å bli straffet for det også, tenker jeg.
Sitat av Mafakkaz Vis innlegg
En person som er "skikkelig psykisk utviklingshemmet" ville ikke kunne hatt sex. Man trenger litt kunnskaper om både det ene og det andre for å ordne sexkjøp i et land hvor det er ulovlig. Er man i stand til å kjøpe sex så er man i stand til å bli straffet for det også, tenker jeg.
Vis hele sitatet...
Ja er helt enig med det!