Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5775
Hei.

Tenkte å høre om flere av dere er i samme situasjon som meg og noen andre venner av meg.

Faste utgifter som strøm er for meg bare et beløp på et papir som man betaler uten noe mere fuzz. Nå som strømregningen imidlertid mer enn doblet seg, tenkte jeg bare å sjekke ut hva strømprisen lå på. Da kunne jeg observere at i mer enn to år (har bare tilgang på fakturaarkiv i 2 år), hadde betalt et (mindre) månedlig beløp for disse to avtalene. Den ene er forsikring, den andre er betaling for å bruke grønn energi. Disse er avtaler jeg ikke aktivt har inngått, og noe som ikke er aktivert på min side. Eneste plass de framkommer er på faktura.

Har kontaktet kundeservice, men de har tydeligvis stor pågang nå. Siden dette også var tilfellet for 100% av de andre jeg spurte som har Hafslund som leverandør, kunne det vært interessant å høre om dette også har skjedd dere. I alle fall gjøre dere oppmerksomme på det
Ikke noe unikt for Hafslund dette, det er mer standarden enn unntaket med kompliserte fordyrende avtaler.
Du gikk tydeligvis glipp av debatten for 2 uker siden og bør se den om dette engasjerer deg.

https://tv.nrk.no/serie/debatten/202...1121/avspiller
Medlem
raze's Avatar
Trådstarter
Den er grei. Men dette handler om noe man ikke er meldt inn i. Handler ikke nødvendigvis om strømavtaler.
Sist endret av raze; 25. februar 2021 kl. 15:32.
Oppdaget det samme og sa opp de uinnmeldte Grønt Valg og Trygg Hverdag avtalene. Var jo nesten en tusenlapp ekstra i året on jeg ikke husker feil! Ikke noe problem å si opp men når jeg ba om refundering da ble det stille.

Når jeg gjorde venner oppmerksomme oppdaget de det samme hos seg så virker som det er standard for Hafslund for å få noen ekstra kroner ut av kundene. Strømselskapene er under masse kritikk for lureri så det er verdt å sjekke gjennom fakturaen hver gang.
Sist endret av celtseus; 25. februar 2021 kl. 16:13.
Kan anbefale å bytte til tibber https://tibber.com/no er uten tvil den billigste strøm leverandøren.
Tibber er uten tvil ikke den billigste strømleverandøren med mitt årsforbruk på 8000 kWt. Faktisk er det 15 andre strømleverandører som er billigere. https://www.strompris.no
Medlem
raze's Avatar
Trådstarter
Sitat av celtseus Vis innlegg
Oppdaget det samme og sa opp de uinnmeldte Grønt Valg og Trygg Hverdag avtalene. Var jo nesten en tusenlapp ekstra i året on jeg ikke husker feil! Ikke noe problem å si opp men når jeg ba om refundering da ble det stille.

Når jeg gjorde venner oppmerksomme oppdaget de det samme hos seg så virker som det er standard for Hafslund for å få noen ekstra kroner ut av kundene. Strømselskapene er under masse kritikk for lureri så det er verdt å sjekke gjennom fakturaen hver gang.
Vis hele sitatet...
Se der ja. Antok det vare flere. Lurer på om disse avtalene tidligere var del av strømavtalen, som senere er omgjort på. Men refundering burde være mulig å få til. Ikke snakk om mye penger for min del, men er prinsippet (eller, har jo vært kunde der i 10 år).
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Tibber er uten tvil ikke den billigste strømleverandøren med mitt årsforbruk på 8000 kWt. Faktisk er det 15 andre strømleverandører som er billigere. https://www.strompris.no
Vis hele sitatet...
Og det er akkurat her potensialet for å bli lurt er massivt.
Tibber selger deg timesbasert spot nordpolpris på strøm 24/7 12 måneder i året. Det eneste de tar seg betalt for er 39,- månedsgebyr.

Du må jo gjerne tro at 15 andre levernadører går i tap for å gi deg strøm. If it sounds to good to be true, there is no free lunch osv.. Det er selvfølgelig ikke tilfelle, derfor er det triksing og miksing som lurer deg. F.eks som Hafslund her med påslag for forsikring og grønn strøm må taes med i regnestykket og er det som gjør at selskapet går i + selvom de tilsynelatende selger rimeligere kWh.
Haha, ring inn å si du har aldri gitt samtykke til VAS og ønsker full refusjon, be kundebehandler opprette sak på det

Sitat av Dough Vis innlegg
Og det er akkurat her potensialet for å bli lurt er massivt.
Tibber selger deg timesbasert spot nordpolpris på strøm 24/7 12 måneder i året. Det eneste de tar seg betalt for er 39,- månedsgebyr.

Du må jo gjerne tro at 15 andre levernadører går i tap for å gi deg strøm. If it sounds to good to be true, there is no free lunch osv.. Det er selvfølgelig ikke tilfelle, derfor er det triksing og miksing som lurer deg. F.eks som Hafslund her med påslag for forsikring og grønn strøm må taes med i regnestykket og er det som gjør at selskapet går i + selvom de tilsynelatende selger rimeligere kWh.
Vis hele sitatet...
Eneste tillegsproduktet med påslag er maksprisgaranti, og ja du taper på å ha det, det er ingen overaskelse. Eneste måneden maksprisgaranti har slått inn var i januar måneden, da med 1-øre per kwh

Og bare for å legge til, så kan du ha en bedre avtale hos Hafslund enn Tibber. Om du f.eks velger Webspot, så har du 29,90 i fastbeløp, spotpris avtale som er timesavregnet i forhold til strømbørsen (nordpool) og 0,00 øre påslag. De aller fleste store aktører, og små aktører har en avtale som konkurerer med de aller beste avtalene i markedet. Det handler bare om å vite hvilken det er. Hos Hafslund er det webspot den heter, tror den heter det samme på fjordkraft.

Hvis du er usikker på hvordan avtale du har og om du blir lurt gjør følgende: 1) ring strømleverandøren din. 2) spør om de har en spotprisavtale uten påslag og hør hva fastbeløpet på avtalen er. 3) spør om å bli byttet over til den. 4) fjern alle tillegsprodukter.
Sist endret av ronny23; 25. februar 2021 kl. 20:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ronny23 Vis innlegg
Og bare for å legge til, så kan du ha en bedre avtale hos Hafslund enn Tibber. Om du f.eks velger Webspot, så har du 29,90 i fastbeløp, spotpris avtale som er timesavregnet i forhold til strømbørsen (nordpool) og 0,00 øre påslag.
Vis hele sitatet...
Jepp, vurderte selv tibber men slo det fra meg da det jeg har fra hafslund (webspot) faktisk er billigere enn hva tibber kan tilby. Fastbeløpet utgjør 4,48 øre/kWt med mine 8000 kWt/år hos Hafslund mot 5,85 øre/kWt hos tibber.
Huff ja beklager jeg missa 9 kroner trudde vi snakka 9'tall med en og anna null bak her.
Uansett uineterssant, det som er greie er jo hvordan alle selskapene pakker inn påslag. Flott at Hafslund kaller det webspot, hva med de mer enn 100 andre?
Sist endret av Dough; 26. februar 2021 kl. 07:08.
Du misset med mer enn det.

Du skrev at Hafslund tar påslag for Grønt valg og Trygg hverdag - ike noe påslag på kWh. Videre så sier du nå at alle selskapene pakker inn påslag, noe som ikke stemmer. Hafslund var blant de selskapene som IKKE gjorde dette når det ble avslørt en stund tilbake.

"flott at hafslund kaller det webspot" Hva snakker du om? Det er timesavregnet i forhold til nordpool her også, det de aller fleste spot avtaler er.
Sitat av ronny23 Vis innlegg
Du misset med mer enn det.

Du skrev at Hafslund tar påslag for Grønt valg og Trygg hverdag - ike noe påslag på kWh. Videre så sier du nå at alle selskapene pakker inn påslag, noe som ikke stemmer. Hafslund var blant de selskapene som IKKE gjorde dette når det ble avslørt en stund tilbake.

"flott at hafslund kaller det webspot" Hva snakker du om? Det er timesavregnet i forhold til nordpool her også, det de aller fleste spot avtaler er.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev (mente) at grønt og forsikring var eksempler på påslag som gjør at de tjener penger. Dette burde være unødvendig å kverruler på, se debatten om du ikke forstår hvordan selskapene lurer kundene sine. Det er blitt forbrukerrådets store verkebyll med regninger som folk ikke forstår og i stedet bare betaler. Så ja mulig jeg poster i feil tråd men jeg mener fortsatt dette er same shit new wrapping og er helt generelt noe av dette det som går igjen hos selskapene.

Dette er ferdig diskutert for min del.
Ja det er mange som har sett debatten og nå er eksperter på strømmarkedet. ^
Sitat av celtseus Vis innlegg
Oppdaget det samme og sa opp de uinnmeldte Grønt Valg og Trygg Hverdag avtalene. Var jo nesten en tusenlapp ekstra i året on jeg ikke husker feil! Ikke noe problem å si opp men når jeg ba om refundering da ble det stille.
Vis hele sitatet...
Er dette på noe vis pakket inn med liten skrift og uforståelig språk
i avtalen man inngår med de, slik at de har ryggen klar?

Eller legger de det bare til etterpå?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg sa aktivt ja til "Trygg hverdag" siden jeg har mye elektronikk som kan gå i stykker hvis noe skjer.
Jeg husker ikke om det var jeg som tok initiativet eller om jeg ble oppringt av en selger.