Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6300
Jeg får ikke opp min eksterne hdd i Windows etter at jeg har brukt den til ps4. Jeg har vært innom diskbehandling og den vises ikke der heller. Den har ikke fått noen skader og den lyser når jeg kobler den til pc.

Lastet ned et program som heter eassos diskgenius og der vises den men jeg er rett og slett ikke smart nok lenger til å skjønne hva jeg skal gjøre. Jeg trenger en norsk forklaring.

Kan noen her hjelpe?
Hvilket opperativsystem har du og hvilken version? Vises den i Enhetsbehandler, hvis Windows? Hvis så er det vel et gult utropstegn forran.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Windows 10, og nei jeg finner den ikke der. Bare i Eassos diskgenius har jeg funnet den men vet ikke hva jeg skal gjøre derfra. Redd for å gjøre noe galt
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Windows 10, og nei jeg finner den ikke der. Bare i Eassos diskgenius har jeg funnet den men vet ikke hva jeg skal gjøre derfra. Redd for å gjøre noe galt
Vis hele sitatet...
win 10 klarer ikke å finne ps4 disker, da må du evt reformatere disken, muligens det funker å åpne i linux
Playstation og windows kjører i to forskjellige formater.
Har du satt formatet på harddisken til NTFS?

Edit: Ninja...
Sist endret av Knask; 19. februar 2021 kl. 16:04.
Ser du den i BIOS? (får du opp ved og holde inne "del" tasten når du starter pc). Jeg tenker at det kanskje må være noe feiul med partisjoneringen eller driver...
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Det eneste jeg har gjort er å bruke den til ps4. Jeg skjønner at det er noe med formateringen som gjør at den ikke vises, men jeg skjønner ikke hvordan jeg får formatert den om igjen slik at den synes på pc.

En gang i tiden hadde jeg klart dette, men nå henger jeg ikke med lenger.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Det eneste jeg har gjort er å bruke den til ps4. Jeg skjønner at det er noe med formateringen som gjør at den ikke vises, men jeg skjønner ikke hvordan jeg får formatert den om igjen slik at den synes på pc.

En gang i tiden hadde jeg klart dette, men nå henger jeg ikke med lenger.
Vis hele sitatet...
https://www.eassos.com/tutorial/hard...-partition.php fant guide til programmet ditt, dog på engelsk, men da kan du evnt oversette til norsk, men den har bilder som viser det du trenger å gjøre
Gå i disk management / diskbehandling, finn disk, slett whatever ps4 har laget av partisjoner og lag ny partisjon med NTFS. Trenger ikke noe ekstra programvare for det
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av liasis Vis innlegg
Gå i disk management / diskbehandling, finn disk, slett whatever ps4 har laget av partisjoner og lag ny partisjon med NTFS. Trenger ikke noe ekstra programvare for det
Vis hele sitatet...
Den dukker ikke opp i diskbehandling. Prøvd forskjellige usb kontakter og plugget inn og ut. Det er bare gjennom det programmet den dukker opp. Er en seagate. Navnet Seagate skal dukke opp i diskbehandling ikke sant? Jeg skjønner ingenting.
Uvaksinert 👍
Google diskpart
Ett program du kjører fra dos/cmd da kan du slette alt på disken og få den opp i Windows
Prøv via cmd. Her er hvordan du gjør det:

https://www.tomshardware.com/amp/new...mpt,37632.html

Dobbeltsjekk at det er riktig disk du velger
Den skal komme opp i diskmanagement sålenge den ikke er defekt. Sikker på at den ikke kommer opp i Win+R -> diskmgmt.msc?

Om du trekker den inn og ut er det altså _ingen_ forskjell i vinduet? Da ser jeg ikke for meg annet enn at den ikke vil fungere når du setter den inn i playstationen din igjen heller, med mindre du har glemt å koble inn enten strøm eller SATA kabelen.
Uvaksinert 👍
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Den skal komme opp i diskmanagement sålenge den ikke er defekt. Sikker på at den ikke kommer opp i Win+R -> diskmgmt.msc?

Om du trekker den inn og ut er det altså _ingen_ forskjell i vinduet? Da ser jeg ikke for meg annet enn at den ikke vil fungere når du setter den inn i playstationen din igjen heller, med mindre du har glemt å koble inn enten strøm eller SATA kabelen.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke å dukke opp der. Må ut i cmd og kjøre diskpart eller ha ett 3de part verktøy.
Det er ikke tilfeldigvis en harddisk som kun er ment til playstation da? Er noen sånne og de får man bare brukt på konsollen.

Mulig du kan reformatere via playstation også.
Uvaksinert 👍
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Det er ikke tilfeldigvis en harddisk som kun er ment til playstation da? Er noen sånne og de får man bare brukt på konsollen.

Mulig du kan reformatere via playstation også.
Vis hele sitatet...
Når den er brukt på ps4 så må man bruke 3de part verktøy eller diskpart for å få den brukbar til Windows. Windows egen diskmanager duger ikke, må ut i cmd og kjøre diskpart. Herregud, hvor vanskelig er det å forstå.
Sitat av daffe Vis innlegg
Når den er brukt på ps4 så må man bruke 3de part verktøy eller diskpart for å få den brukbar til Windows. Windows egen diskmanager duger ikke, må ut i cmd og kjøre diskpart. Herregud, hvor vanskelig er det å forstå.
Vis hele sitatet...
Det finnes egne harddisker som er laget kun for ps4 som du ikke får formatert.. Herregud hvor vanskelig er det å forstå.
Uvaksinert 👍
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Det finnes egne harddisker som er laget kun for ps4 som du ikke får formatert.. Herregud hvor vanskelig er det å forstå.
Vis hele sitatet...
Selv den interne disken i ps4 kan kobles opp mot pc og formateres. Tror ikke det finnes en disk som kun kan brukes på ps4
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Kjørt diskpart, list disk og den vises ikke der heller. Kan det da være at den rett og slett er skadet.

Som jeg sa, den dukker opp i eassos diskgenius, men ikke noen andre steder.

Kall meg dum men jeg fatter faen ikke filla
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Hei. Jeg prøver igjen i denne tråden om denne harddisken min. Det er en seagate 1 tb jeg kjøpte for flere år siden. Brukte den til å lagre filmer og slikt.

Brukte den så til ps4 for å kunne ha flere spill installert og mener at det gikk knirkefritt. Problemet er at jeg faen ikke får den til å verken vises eller virke på pc igjen.

Jeg har prøvd det dere har skrevet og jeg fant et program der jeg ihvertfall så den men skjønte ikke hvordan jeg skulle reformatere til pc.

Er det noen som kan forklare en stakkar hvordan man kan fikse dette?

Jeg utelukker ikke at den kan være skadet men jeg tror heller ikke det ettersom den bare har ligget samme sted og ikke flydd i bakken eller noe som jeg kan huske
Det er veldig mange programmer du kan bruke hvis Windows sin egen ikke fungerer.. Av de enkleste for folk flest så tipper jeg du burde klare det fint med Raspberry Pi Imager: https://www.raspberrypi.com/software/

Installer, sett i disk, vær sikker på at rett disk dukker opp under Storage (f.eks. ved å se at størrelsen stemmer det harddisken skal være på), velg Operating System "Erase" (nest nederst) og så trykk på Write. Det vil formatere disken til det eldgamle og veldig kompatible filformatet FAT32. Etter dette burde disken fungere som du er vandt med (og siden FAT32 ikke støtter filer større enn 4GB så kan du med fordel reformatere disken som vanlig til f.eks. exFAT).
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Det er veldig mange programmer du kan bruke hvis Windows sin egen ikke fungerer.. Av de enkleste for folk flest så tipper jeg du burde klare det fint med Raspberry Pi Imager: https://www.raspberrypi.com/software/

Installer, sett i disk, vær sikker på at rett disk dukker opp under Storage (f.eks. ved å se at størrelsen stemmer det harddisken skal være på), velg Operating System "Erase" (nest nederst) og så trykk på Write. Det vil formatere disken til det eldgamle og veldig kompatible filformatet FAT32. Etter dette burde disken fungere som du er vandt med (og siden FAT32 ikke støtter filer større enn 4GB så kan du med fordel reformatere disken som vanlig til f.eks. exFAT).
Vis hele sitatet...
Takk jeg skal gi det et nytt forsøk. Var noen gode gamle dokumentarer jeg ikke finner lenger jeg gjerne skulle ha beholdt.