Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1578
Sønnen til en venn ønsker å oppgradere PCen sin, og lurer på hva han evt. må betale for å få en OK PC. Innmaten i PCen begynner å dra på årene, men jeg vet ikke hvilke deler han burde kjøpe for å få et resultat som er bedre i slik grad at det er verdt pengene. Jeg ser for meg at skjermkortet kanskje er OK nok for han, men at prosessor er såpass gammel at den burde byttes - og da må vel hovedkort og ram byttes også?
  • CPU: AMD FX-8350
  • Hovedkort: MSI 970 Gaming (MS-7693)
  • GPU: MSI Geforce GTX960 Gaming (MS-V320)
  • RAM: 2*4GB Kingston KHX1600 PC3-12800 DDR3 SDRAM
  • RAM: 2*4GB Crucial Technology BLS4G3D PC3-12800 DDR3 SDRAM
  • Skjerm: AOC Cq32G1 (144hz, 1440p, 32")

Vet ikke hvilken strømforsyning han har, men tror den er på 550w+. Han spiller spill som Minecraft, Rocket League, Fortnite mm. Ønsket om oppgradering kom etter bytte av skjerm, så regner med at det er ønske om mer hz/1440p som utløste ønsket om kraftigere PC.. Setter pris på alle forslag.
Grafikkortet er vel største/første flaskehalsen med prosessor hakk i hæl.
Prosessor er vel vanskelig å få tak i noe som er støttet.
Dvs både hovedkort, cpu og gpu må byttes ut. Da er det meget kort vei til komplett pc. Beste/billigste er nok å finne en brukt på finn.

PS: Prut på pris, folk krever ALT for mye for brukte pc'er!
Lite aktuelt på Finn her i området, den han har nå ble kjøpt der for +- to år siden - må alt byttes så må det byttes, men tar gjerne i mot forslag til konkrete komponenter. Kan jo bytte GPU først for deretter å spare litt og så bytte hk/cpu/ram
Om målet er 1440p og over 100 hz, så bør nok både skjermkort, og CPU med ram og hk skiftes ut ja.

CPU vil være en bottleneck for en evt ny GPU, så man vil ikke få maks ut av den før resten eventuelt kommer etter.

Tror jeg ville spart opp nok til at man hadde hatt råd til å bytte alt dette på en gang. Ryzen 5600x og RTX 3060 kan være en bra match om man vi kjøpe nytt. 3060 kommer ut nå i februar, og ser ut til å kunne være god ytelse for prisen.

Evt kan man også gå for 3070, om man vil opp litt mer i ytelse for å pushe litt mer frames, men det er også et par hakk opp i pris. Jeg tror 3060 sikkert blir å fungere fint til hans bruk, om det er de spillene han spiller

Nye deler kan være vanskelig å få fatt i for tiden, så da har man potensielt litt tid på seg å legge av penger uansett
Sist endret av Burt Cocaine; 16. januar 2021 kl. 23:43.
Kommer ann på budsjett. Beste hadde vært B550 hovedkort og Ryzen 5600X prosessor, sammen med 16GB DDR4 minne, en NVMe SSD og et RTX 3060, 3060Ti eller Radeon 6800 skjermkort.

På et lavere budsjett hadde jeg anbefalt B550 hovedkort, Ryzen 3600 prosessor, 16GB RAM, NVMe SSD, sammen med hvilket som helst skjermkort du får tak i.

Dropp kabinett og skjermkort fra denne listen: https://classic.prisjakt.no/list.php?l=709542&view=c, å øke til 1TB NVMe SSD koster 500 kroner mer.