Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 6203
Legen min nekter meg ADHD medisin pga rus, men hvorfor faen ikke, gikk på strategi men det er jo bare drit, Nekter å skrive ut noe pga det er livsfarlig kombinert med f.eks amf sier hun hahahaha, men er jo ikke dum nok til å faktisk hive i meg amf på en medisin som jeg vet kan være farlig blandet med amf, så sier hun du har adhd og lav impulskontroll har ikke jeg krav på adhd medisin?

Har også vert rusfri 1-2mnd
Sist endret av Mr. Frosty; 10. desember 2020 kl. 03:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Leste innlegget ditt i tråden "Hvor lenge klrare du holde deg våken på Ritalin"
Der sier du at du har greid å være oppe 10 døgn. Tror det er svaret ditt på hvorfor folk rundt deg vet du har ett problem med sentralstimulerende legemiddler.
Rusfri 1-2 måneder er ingenting, men bra start viss du er seriøs å har tenkt å fortsette.

Du kan jo prøve bytte lege.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Leste innlegget ditt i tråden "Hvor lenge klrare du holde deg våken på Ritalin"
Der sier du at du har greid å være oppe 10 døgn. Tror det er svaret ditt på hvorfor folk rundt deg vet du har ett problem med sentralstimulerende legemiddler.
Rusfri 1-2 måneder er ingenting, men bra start viss du er seriøs å har tenkt å fortsette.

Du kan jo prøve bytte lege.
Vis hele sitatet...
Har vert rusfri fra amf i 6-8-9 mnd, det er 1-2 mnd siden jeg røykte hasj, eller tok psykedelika
Dessverre har man ikke krav på noe når det kommer til medisinering. Dette er bestemt på legens egne helhetlige vurdering hvorvidt medisinsk behandling er nødvendig for deg. Vet av mange drittleger som nekter å skrive ut medisiner til folk som sårt desperat trenger det. Noen leger er rett og slett så trangsynte og livredde for eventuelle konsekvenser av å skrive ut medisinpreparater til folk. Skulle folk utviklet avhengighet selv av helt alminnelig foreskrevet bruk, f.eks av ADHD medisin eller andre A/B-preparater så er det i hovedsak legen som har en stor del av ansvaret for at dette har skjedd og derfor er de redde for å skrive ut sterke medisiner. Så hvorfor i helvette kunne det ikke vært et valg å underskrive en kontrakt hvor det står noe som sånn "Ola Nordmann er inneforstått med konsekvenser av bruk av dette preparatet, og tar herved selv all ansvar hvis avhengighet skulle opptre. Lege Kari Nordmann velger å gi ut X som behandling av Y men tar all ansvarsfraskrivelse fra avhengighet/misbruk." også voila, så trenger man bare og signere kontrakten og da er det i boks og da kan man ikke saksøke legen hvis man har blitt avhengig av f.eks opiater. En slik løsning hadde nok gjort det enklere å få det man trenger av medisiner.
Sist endret av FrkRabagast; 10. desember 2020 kl. 05:31. Grunn: La til et ord da vel.. Er det så viktig da?
Sitat av FrkRabagast Vis innlegg
Dessverre har man ikke krav på noe når det kommer til medisinering. Dette er bestemt på legens egne helhetlige vurdering hvorvidt medisinsk behandling er nødvendig for deg. Vet av mange drittleger som nekter å skrive ut medisiner til folk som sårt desperat trenger det. Noen leger er rett og slett så trangsynte og livredde for eventuelle konsekvenser av å skrive ut medisinpreparater til folk. Skulle folk utviklet avhengighet selv av helt alminnelig foreskrevet bruk, f.eks av ADHD medisin eller andre A/B-preparater så er det i hovedsak legen som har en stor del av ansvaret for at dette har skjedd og derfor er de redde for å skrive ut sterke medisiner. Så hvorfor i helvette kunne det ikke vært et valg å underskrive en kontrakt hvor det står noe som sånn "Ola Nordmann er inneforstått med konsekvenser av bruk av dette preparatet, og tar herved selv all ansvar hvis avhengighet skulle opptre. Lege Kari Nordmann velger å gi ut X som behandling av Y men tar all ansvarsfraskrivelse fra avhengighet/misbruk." også voila, så trenger man bare og signere kontrakten og da er det i boks og da kan man ikke saksøke legen hvis man har blitt avhengig av f.eks opiater. En slik løsning hadde nok gjort det enklere å få det man trenger av medisiner.
Vis hele sitatet...
Dritt leger er det jeg har, skulle måle puls og sånn der, hun sier at hun så på meg jeg hadde angst? Hadde faen ikke angst. Forbanna dritt lege, det der er lege på afr da burde jeg evt gå til fastlege?
Nei, det er standard praksis å vente til noen er rusfri før det kan gjøres en utredning.

Lever rene urinprøver i 4-5mnd til, så går det nok i orden.
Anonym bruker
"Vant Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Mr. Frosty Vis innlegg
Dritt leger er det jeg har, skulle måle puls og sånn der, hun sier at hun så på meg jeg hadde angst? Hadde faen ikke angst. Forbanna dritt lege, det der er lege på afr da burde jeg evt gå til fastlege?
Vis hele sitatet...
Mange som jobber i helse-sektoren overdømmer sin egen kompetanse. Husker at en psykolog skrev at jeg var "svært nervøs" under en samtale(relatert til utredning rundt smerteproblematikk, ikke psykisk helse). Jeg var påvirket av både opiater og benzo og var ikke nervøs overhode...

Du kan enkelt bytte fastlege 3 ganger i løpet av et år med noen få tastetrykk. Er mye dårlige leger der ute, og husk, de har 1000+ pasienter, så du er kun nåla i høystakken og begrenset hvor mye de gidder å bry seg, spesielt hvis de ikke liker deg i utgangspunktet. Selvsagt også viktig at du opptrer høflig ovenfor fastlegen din..
Er jo bare å gå til en annen lege da.
Du må uansett levere reine prøver i 3 mnd om du ønsker medisin. Så er bare å starte å pisse, og holde deg rusfri.
Hvorfor trenger du medisinene? Er det for billig rus eller for å roe ned hue og få skikk på livet?

Det er det legene tenker. Det å få medisiner skal ikke være som en brusautomat, de har lover og regler og forholde seg til.

Og hvis det ikke gjør det kan det få både yrkes og økonomiske konsekvenser for dem. Det er en ting.

Men de har og ansvaret for at du får de medisinene du trenger når du trenger dem. Og en fastlege skal helst ikke skrive ut adhd medisin før du har vært til utredning og eventuell avrusning. Det er reglene... Ikke noe å gjøre med det.

Så i ditt tilfelle, roe ned holdningen og ta en god prat, med legen om hva du skal bruke medisinen til og hva som skal til for å få det.

Pisseprøver i 3-6 måneder er første steg, psykolog samtaler er og aktuelt.
Er jo tydeligvis rusjag siden TS gønner på å er våken opptil 10 dager i strekk. Når du er dum nok til å kjøre flere dager våken på Ritalin av alle ting, så tror jeg å at du er dum nok til å fylle på med illegale amfetaminer på toppen også.
Er ikke særlig grei medisinering det der.
Må huske at hun som lege sitter å er faktisk ansvarlig for deg mht hvilken hjelp du får, å utfallet av dette.
Skulle du stryke med pga egen idioti å det viser seg at medisinene hun har foreskrevet deg har skyld i det så vil hu sitte å føle seg rimelig ansvarlig, både som mennesket å lege å er svar skyldig ovenfor sine egne rekker.
For meg høres det ut som en ganske fornuftig lege...
Sist endret av bendiks; 10. desember 2020 kl. 12:56.
Legen din gjør jo det som er mest normalt. Men du kan jo alltids prøve å finne en annen lege, men sa starter man på scratch. Jeg ville også tenkt at det kunne vært mistenksomt. Bytte lege for å få en time for og be om adhd medisiner..

Virker som du må gjøre det som flere har nevnt i tråden, altså å levere rene prøver for å bevise at legen din tar feil.
Til ts, når rusmissbrukeren i deg får herje å regjere fritt så er det riiimelig greit å ha en lege som faktisk holder igjen å er skeptisk!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av FrkRabagast Vis innlegg
Dessverre har man ikke krav på noe når det kommer til medisinering. Dette er bestemt på legens egne helhetlige vurdering hvorvidt medisinsk behandling er nødvendig for deg. Vet av mange drittleger som nekter å skrive ut medisiner til folk som sårt desperat trenger det. Noen leger er rett og slett så trangsynte og livredde for eventuelle konsekvenser av å skrive ut medisinpreparater til folk. Skulle folk utviklet avhengighet selv av helt alminnelig foreskrevet bruk, f.eks av ADHD medisin eller andre A/B-preparater så er det i hovedsak legen som har en stor del av ansvaret for at dette har skjedd og derfor er de redde for å skrive ut sterke medisiner. Så hvorfor i helvette kunne det ikke vært et valg å underskrive en kontrakt hvor det står noe som sånn "Ola Nordmann er inneforstått med konsekvenser av bruk av dette preparatet, og tar herved selv all ansvar hvis avhengighet skulle opptre. Lege Kari Nordmann velger å gi ut X som behandling av Y men tar all ansvarsfraskrivelse fra avhengighet/misbruk." også voila, så trenger man bare og signere kontrakten og da er det i boks og da kan man ikke saksøke legen hvis man har blitt avhengig av f.eks opiater. En slik løsning hadde nok gjort det enklere å få det man trenger av medisiner.
Vis hele sitatet...
La meg prøve å dra hodet ditt ut av ræva di.

I USA så har de en opiat krise nettopp fordi at legene får skrive ut disse medikamentene til hvermansen som ber om de, det er også indikasjoner på at legemiddelselskapene har påvirket leger til å skrive ut mer av disse avhengighetsskapende medikamentene.
Det dør ca 180 mennesker daglig av medikamentoverdoser.

I følge en annen annen tråd her på forumet er det visst problemet i Norge også, at man tyr til medikamenter hele tiden.
Og ja, jeg vet den tråden er omtrent pølsevev, jeg bruker den bare for å illustrere at det er folk med det nøyaktig motsatte synet du har på legens bruk av reseptblokka.

Problemet ligger i ansvar.
Denne løsningen din om ansvarsfraskrivelse fungerer ikke i praksis, vi har etablerte menneskerettigheter i den siviliserte delen av verden og den tillater rett å slett ikke myndighetene å avskrive seg ansvaret for en borger ved å skrive ut et fiffig dokument på måten du foreslår:
Det vil fremdeles gå ut over samfunnet, med mindre vi faktisk deporterer personene som skulle falle utenfor: De vil bruke helsetjenestene mer hyppig p.g.a. sykdommen sin og det vil gå ut over venner og familie, vi kan også nevne at politiet må involvere seg i hendelser med berusede personer.

Problemet er at du ser bare saken fra en side. Og selv om jeg lener meg mot at det trengs endringer i behandlingstilbud, og spesielt interessert i at vi får en Narkotikalovreform, så er jeg smertefullt klar over hvor umulig noen rusbrukere er: Og spesielt de som misbruker medikamenter. Noen av de føler de har en slags opphøyd status, for de bruker jo bare medisiner for de er syk, mens jeg som f.eks foretrekker cannabis er Narkoman.

Så helt ærlig, ja det er folk det er synd på i situasjonen du beskriver, men det er faen meg en del hæstkuker der ute og som virkelig burde ta et blikk innover seg selv og se hvor skapet står.

Å skylde på Legene, de er også mellom barken og veden, blir fåfengt: De må forholde seg til reformer og politiske avgjørelser, ofte ment i beste mening som ikke slår ut som det er tenkt. Underbemanning og overtidsarbeid er mer regelen enn unntaket.
I tillegg så må de prøve å sitte å analysere hvem som trenger visse narkotiske legemidler og hvem som prøver å lyve til seg slikt for rus med en overhengende tanke om at hvis de tråkker feil så kan de miste lisensen. Studielån og minst 8 år med utdanning rett i dass
Sist endret av Dodecha; 10. desember 2020 kl. 13:20.
Hei
Jeg har også lav impulskontroll, og har nettopp fått vite at jeg har ADHD.
Jeg får medisiner hvis jeg vil ha det, men har takket nei. Jeg ville isåfall fått Ritalin. Dette til tross for at jeg har vært rusmisbruker i 10 år og er tydelig på at jeg ikke vil ha noe dop i meg igjen.

Kanskje det er bedre hvis du prater med en psykolog, ettersom det er psykologen som tilbyr meg medisiner nå, og ikke fastlegen.
Tipper du uansett må levere prøver ei god stund om du er i aktiv rus nå.
Legen din er ikke over nervøs, bare helt normal.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
La meg prøve å dra hodet ditt ut av ræva di.

I USA så har de en opiat krise nettopp fordi at legene får skrive ut disse medikamentene til hvermansen som ber om de, det er også indikasjoner på at legemiddelselskapene har påvirket leger til å skrive ut mer av disse avhengighetsskapende medikamentene.
Det dør ca 180 mennesker daglig av medikamentoverdoser.

I følge en annen annen tråd her på forumet er det visst problemet i Norge også, at man tyr til medikamenter hele tiden.
Og ja, jeg vet den tråden er omtrent pølsevev, jeg bruker den bare for å illustrere at det er folk med det nøyaktig motsatte synet du har på legens bruk av reseptblokka.

Problemet ligger i ansvar.
Denne løsningen din om ansvarsfraskrivelse fungerer ikke i praksis, vi har etablerte menneskerettigheter i den siviliserte delen av verden og den tillater rett å slett ikke myndighetene å avskrive seg ansvaret for en borger ved å skrive ut et fiffig dokument på måten du foreslår:
Det vil fremdeles gå ut over samfunnet, med mindre vi faktisk deporterer personene som skulle falle utenfor: De vil bruke helsetjenestene mer hyppig p.g.a. sykdommen sin og det vil gå ut over venner og familie, vi kan også nevne at politiet må involvere seg i hendelser med berusede personer.

Problemet er at du ser bare saken fra en side. Og selv om jeg lener meg mot at det trengs endringer i behandlingstilbud, og spesielt interessert i at vi får en Narkotikalovreform, så er jeg smertefullt klar over hvor umulig noen rusbrukere er: Og spesielt de som misbruker medikamenter. Noen av de føler de har en slags opphøyd status, for de bruker jo bare medisiner for de er syk, mens jeg som f.eks foretrekker cannabis er Narkoman.

Så helt ærlig, ja det er folk det er synd på i situasjonen du beskriver, men det er faen meg en del hæstkuker der ute og som virkelig burde ta et blikk innover seg selv og se hvor skapet står.

Å skylde på Legene, de er også mellom barken og veden, blir fåfengt: De må forholde seg til reformer og politiske avgjørelser, ofte ment i beste mening som ikke slår ut som det er tenkt. Underbemanning og overtidsarbeid er mer regelen enn unntaket.
I tillegg så må de prøve å sitte å analysere hvem som trenger visse narkotiske legemidler og hvem som prøver å lyve til seg slikt for rus med en overhengende tanke om at hvis de tråkker feil så kan de miste lisensen. Studielån og minst 8 år med utdanning rett i dass
Vis hele sitatet...
Ok, så da la meg prøve å dra ræva di ut av hodet ditt. Jeg sier nemlig ikke at leger skal gi ut medisiner til hvem som helst som ønsker det slik du antyder ved å bruke opiatkrisen som eksempel her. Og mitt syn på legens reseptblokk som du vet så godt om? Det er at reseptblokken kan kalles i mange tilfeller svært manglende eller inneholde grove tilfeller av feilmedisinering. Som du selv sier, det jeg og mange andre vet at her i Norge er det flertalls personer som får A og B-preparater kastet etter seg UTEN å en gang ha vært på utredning for noe som helst av angstproblematikk og/eller andre psykiske lidelser. Ellers så har vi nok også av de som får opiater av litt fuckings god gammeldags hodepine og kjempevond manflu kan jeg også tenke meg?

Altså, det er jo et TOTALT selvfølge at denne kontraktideen min skulle hatt noe form for standarder og regulering av myndighetene og helsesektor. Tror du jeg er helt på pilleknaskende bærtur og like så greit kunne vært anarkist? Jeg sa ikke at alle skulle fått tilbudet om å underskrive en slik kontrakt. For å utdype mer rundt forslaget mitt (fordi enkelte her har behov for det...); det jeg vil fram til er at de som stiller svakest og sliter mest i samfunnet, de som overhode ikke får riktig type medisinering eller noe medisinering i det hele tatt, ville vært riktige kandidater til å få tillatelse til å undertegne en slik kontrakt.

Hvordan vite hvem som sliter mest, tenker du kanskje. Jo, det finnes gjerne noen klinkende klare indikatorer på det: De som har lang sykehistorikk og gjennomgått utredning, jo flere jo bedre, og har en nokså lang historie med X antall innleggelser og opphold på DPS/sykehus, antall ambulanse/politiutrykninger gir plusspoeng. Altså jeg snakker om de som i tillegg har vist vilje til å ta i mot terapi men til tross for det ikke blir friskere/frisk nok. Dette er ikke noe for de som kommer sytende til fastlegen, sier at de har angst og trenger piller og får signere kontrakten på stedet.

Selvfølgelig skulle det ikke vært rene ville vesten dette vel. Det skulle ikke vært enkelt å få undertegne en slik kontrakt, som nevnt eksempelvis ovenfor burde det vært en prosess stilt av en god del kriterier. Forhåpentligvis på den måten ville det vært lettere for leger å plukke ut riktige kandidater til å få de sterke medikamentene foreskrevet. Kontrakten ville vært vanskeligere å fått undertegne for de som har et påvist aktivt rusmisbruk aka drug addicts, da ville det nok blitt stilt strengere/annerledes kriterier. Og ved å ha kriterier klarer man enklere å skille vekk andre individer som lyver på seg medisinsk behandlingskrevende tilstander som ønsker å undertegne en slik kontrakt. Merk: Blant annet disse idiotene som tenker økonomisk gevinst ved å selge piller, de som dermed bidrar til at det er strengere rundt å gi ut medisiner i dagens samfunn. Applaus til dere..

Uansett så må jeg bare si: Fuck disse legene som kaster C-preparater i hytt og pine etter syke mennesker, fuck disse legene som ikke en gang viser velvilje til å en gang TILBY den medisinske behandlingen mange ville hatt god nytte av.

A og B-preparater er avhengighetsskapende av en grunn, det er jo fordi de nettopp funker for mange fordi de inneholder virkestoff som er sterke nok til å dempe intens angst/smerter/younameit.

Har jeg utdypet meg nok for deg nå siden den korte versjonen ikke var bra nok i henhold til dine standarder, eller skal jeg fortsette..?
Sist endret av FrkRabagast; 10. desember 2020 kl. 15:39.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
FrkRabagast: Det her var et mye mer utfyllende innlegg ja. Jeg merket at ditt første ble skrevet i frustrasjon, og følte for å komme med et motsvar, for det du kom med var usaklig, og bare sett fra en side av en uhyre kompleks sak.

Ja, jeg svarte ut i fra teksten du skrev, for jeg hadde ikke mye annet å gå på, og å påstå at jeg antar det ene og andre blir søkt for du skrev det jo svart på hvitt: Leger var noe idioter for du ikke fikk pillene du mener du har rett på, men nå ror du jo tilbake på alle disse uttalelsene jeg kommenterte.

Nei, det er INGENTING som er en selvfølge, du kan aldri anta at noen som debatterer deg kan lese tankene dine, og kommunikasjon er en veldig viktig ting i en saklig debatt. Det jeg prøvde å si angående kontrakten din er at den på fungerer ikke på prinsipp, det bryter menneskerettigheter som er fundamentale i vårt samfunn. Uansett hvordan du vrir og vender på det så vil ikke myndigheter kunne ansvarsfraskrive seg på denne måten uten å ta fra de statsborgerskapet og deportere de, så lenge de er Norske statsborgere så har myndighetene visse ansvar.

Du forenkler en uhyre kompleks problemstilling, hvis det virkelig er så enkelt å se hvem som trenger og ikke trenger avhengighetsdannende medikamenter er jeg temmelig sikker på at den praksisen hadde blitt utprøvd: Du maler et bilde om at løsningen er klinkende klar og de som tar slike avgjørelser enten er inkompetente idioter eller opprettholder et dårlig tilbud med vilje, og det er usaklig.
Du maler et rosenrødt bilde av en løsning du mener er best, uten å besitte erfaringen fra den andre siden av saken.

Det er jo essensen problemet: Angstdemping er noe som skal brukes midlertidig for å få pasienten i stand til å kunne ta tak og forbedre seg, det er samme, mens folk ser ut til å tro at man skal konstant være medisinert: Da går det bare nedover, man vil utvikle toleranse og plasserer seg lengre og lengre unna evnen til å kunne forbedre seg selv.
F.eks de uortodokse behandlingene med psykedeliske stoffer "fikser" ikke angst og lidelse, de kan gi deg et hælvette av en introspektiv opplevelse som kan være skikkelig vond. Man kan se på problemene sine fra en annen vinkel, og komme ut av sin egen boble og så ta fatt på det harde og langvarige arbeidet med å forbedre situasjonen sin.

Om du skal flytte målet på denne måten så har jeg egentlig ikke mer å bidra med, for du tar jo tilbake de påstandene jeg reagerte på.
Sist endret av Dodecha; 10. desember 2020 kl. 16:11.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
FrkRabagast: Det her var et mye mer utfyllende innlegg ja. Jeg merket at ditt første ble skrevet i frustrasjon, og følte for å komme med et motsvar, for det du kom med var usaklig, og bare sett fra en side av en uhyre kompleks sak.

Ja, jeg svarte ut i fra teksten du skrev, for jeg hadde ikke mye annet å gå på, og å påstå at jeg antar det ene og andre blir søkt for du skrev det jo svart på hvitt: Leger var noe idioter for du ikke fikk pillene du mener du har rett på, men nå ror du jo tilbake på alle disse uttalelsene jeg kommenterte.

Nei, det er INGENTING som er en selvfølge, du kan aldri anta at noen som debatterer deg kan lese tankene dine, og kommunikasjon er en veldig viktig ting i en saklig debatt. Det jeg prøvde å si angående kontrakten din er at den på fungerer ikke på prinsipp, det bryter menneskerettigheter som er fundamentale i vårt samfunn. Uansett hvordan du vrir og vender på det så vil ikke myndigheter kunne ansvarsfraskrive seg på denne måten uten å ta fra de statsborgerskapet og deportere de, så lenge de er Norske statsborgere så har myndighetene visse ansvar.

Du forenkler en uhyre kompleks problemstilling, hvis det virkelig er så enkelt å se hvem som trenger og ikke trenger avhengighetsdannende medikamenter er jeg temmelig sikker på at den praksisen hadde blitt utprøvd: Du maler et bilde om at løsningen er klinkende klar og de som tar slike avgjørelser enten er inkompetente idioter eller opprettholder et dårlig tilbud med vilje, og det er usaklig.
Du maler et rosenrødt bilde av en løsning du mener er best, uten å besitte erfaringen fra den andre siden av saken.

Det er jo essensen problemet: Angstdemping er noe som skal brukes midlertidig for å få pasienten i stand til å kunne ta tak og forbedre seg, det er samme, mens folk ser ut til å tro at man skal konstant være medisinert: Da går det bare nedover, man vil utvikle toleranse og plasserer seg lengre og lengre unna evnen til å kunne forbedre seg selv.
F.eks de uortodokse behandlingene med psykedeliske stoffer "fikser" ikke angst og lidelse, de kan gi deg et hælvette av en introspektiv opplevelse som kan være skikkelig vond. Man kan se på problemene sine fra en annen vinkel, og komme ut av sin egen boble og så ta fatt på det harde og langvarige arbeidet med å forbedre situasjonen sin.

Om du skal flytte målet på denne måten så har jeg egentlig ikke mer å bidra med, for du tar jo tilbake de påstandene jeg reagerte på.
Vis hele sitatet...
Ja, det var jo liksom ikke et superseriøst forslag fra min side hvor jeg skal helt og holdent sørge for å trå i kraft det jeg liksom tror er mitt livs store gjennombrudd av et forslag, og dermed gå hele min vei for å bli toppolitiker OG lege attpåtil. Nei, så derfor var jeg ikke så utfyllende rundt det for alt jeg har gjort er å leke med en uskyldig idé og nevnte den sånn i farta her i denne tråden. Men noen måtte så klart komme å pirke og kverulere og da må jeg mate de med den ytterligere informasjonen de så sårt trenger inn i toppskrotten for at du skulle klare å bearbeide det som har blitt sagt.

Og det var da voldsomt så påståelig og fordømmende du var da. Først sier du jeg har skrevet første innlegg i frustrasjon uten noe bevis for det. Og så legger du til og sier jeg er misfornøyd med leger fordi JEG ikke har fått medisinen jeg har ønsket, uten at jeg har sagt noe om det? Hvor har du disse useriøse påstandende fra? Du sier du ikke er en tankeleser, men ut i fra det du sier her så kan det ihvertfall virke som at du trur du er det?

Herregud da mann, skjerpings nå. Det er bare en uskyldig liten idé som sagt ble nevnt i farta, og du fortsetter bastant å kverulere som om jeg er superseriøs og skal debutere som toppolitiker snart og da prøver du så hardt å argumentere meg i mot, bare fordi du vil og kan og tror det hjelper for noe. Sorry mac, sluttet å bry meg om det du fortsetter å si om saken etter du viste deg på den useriøse fronten. Såå, gidder ikke å bruke mer tid på å motargumentere kverulanter på nett. Saklig debattering derimot, det hadde vært mer av interesse. Slutt å ta alt så seriøst når det ikke angår deg en gang. Pust og ro deg ned nå. Peace out
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er jo det som er problemet, du er på et diskusjonsforum, ikke et laid-back kaffeslabberas med kompiser/veninner.
Om du føler for å bare jatte ut løse ideer uten noe særlig seriøsitet så finnes det absolutt bedre plattformer, freak.no er ikke et slikt sted.

Jeg antok at du vil ha en seriøs debatt, men det er klart at dette var mer ment som en slag utblåsning i frustrasjon. Så jeg legger ballen død.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Mr. Frosty Vis innlegg
Nekter å skrive ut noe pga det er livsfarlig kombinert med f.eks amf sier hun hahahaha, men er jo ikke dum nok til å faktisk hive i meg amf på en medisin som jeg vet kan være farlig blandet med amf
Vis hele sitatet...
Kan noen med peiling bekrefte eller avkrefte dette? Hva / hvor er faren? Faren for overdose er høyere fordi legen antar at en tar høyere doser når en blander?

Selv har jeg den siste tiden kjørt på med aduvanz og "helt vanlig amfetamin" kjøpt illegalt av folk som bruker selv. Er jeg i livsfare når jeg gjør dette?



En kan jo også i forbifarten påpeke at mange har hørt historier om mennesker med rushistorikk i journalen som er i bilulykke som ikke får smertestillende medisiner, fordi de har et tidligere eller aktivt forhold til rus.

Det er helt forferdelig. Uverdig behandling av pasienter. En kan spørre seg om det er på grensen til (passiv) tortur
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kan noen med peiling bekrefte eller avkrefte dette? Hva / hvor er faren? Faren for overdose er høyere fordi legen antar at en tar høyere doser når en blander?

Selv har jeg den siste tiden kjørt på med aduvanz og "helt vanlig amfetamin" kjøpt illegalt av folk som bruker selv. Er jeg i livsfare når jeg gjør dette?



En kan jo også i forbifarten påpeke at mange har hørt historier om mennesker med rushistorikk i journalen som er i bilulykke som ikke får smertestillende medisiner, fordi de har et tidligere eller aktivt forhold til rus.

Det er helt forferdelig. Uverdig behandling av pasienter. En kan spørre seg om det er på grensen til (passiv) tortur
Vis hele sitatet...
Aduvanz er et amfetamin analog (lisdexamfetamin), og fungerer veldig likt farmakinetisk i menneskekroppen, så det er i praksis å overdosere på amfetamin.

Ja teknisk sett er du i livsfare, akkurat hvor mye er vanskelig å si, det er registrete dødsfall pga hjertestans på aduvanz alene, men det skjer jo veldig sjeldent i "friske unge mennesker", jeg antar at du ikke har noe tidligere hjerteproblemer og er relativt ung? Da er det egentlig liten risiko, men det er vel ikke noe sjokk om jeg forteller deg at amfetaminbruk for rus er ikke akkurat noe sunn livsstil?
Vi kan jo si at det er alltid en risiko med narkotika. Du vet ikke hva det er blendet med, eller hvor sterkt det er. Om du er i livsfare? Kommer jo an på hva du får i deg det da. Overdoser er vel ikke uvanlig blant narkomane. Tilsiktet eller utilsiktet.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ja teknisk sett er du i livsfare
Vis hele sitatet...
Teknisk sett så setter man seg selv i livsfare hver eneste gang en inntar amfetamin som er illegalt fremstilt og som en ikke vet styrkegraden til?

Dermed blir uttalelsen til legen om at adhd medisin kombinert med amfetamin en floskel, slik jeg ser det.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alt som er ulovlig er "farlig" det stemmer ish... du vet aldri hva du får.

Jeg vaper thc ... veldig fornøyd, aner ikke om det er fake, synt altå men koser meg..
kan inneholde e-vitamin også, men men.. det er risken.
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke meningen å kapre tråden, men mistenker jeg har ADHD selv og. Er det sånn at jeg må bevise at jeg er rusfri for å bli utredet selv om jeg ikke er "narkis" på papiret?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke meningen å kapre tråden, men mistenker jeg har ADHD selv og. Er det sånn at jeg må bevise at jeg er rusfri for å bli utredet selv om jeg ikke er "narkis" på papiret?
Vis hele sitatet...
Ikke får å starte utredning, men for å fullføre den er det en fordel å være rusfri. Mange vil nok si at du og må være rusfri for å starte, siden en del symptomer kan maskere av rusbruk eller være forårsaket av ruabruk

For å få behandling, medisinering så må du være rusfri.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Teknisk sett så setter man seg selv i livsfare hver eneste gang en inntar amfetamin som er illegalt fremstilt og som en ikke vet styrkegraden til?

Dermed blir uttalelsen til legen om at adhd medisin kombinert med amfetamin en floskel, slik jeg ser det.
Vis hele sitatet...
Hvis man i utgangspunktet er i livsfare fordi man har inntatt illegal amfetamin med ukjent styrkegrad så reduseres ikke livsfaren ved å innta mer stimulanter.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Hvis man i utgangspunktet er i livsfare fordi man har inntatt illegal amfetamin med ukjent styrkegrad så reduseres ikke livsfaren ved å innta mer stimulanter.
Vis hele sitatet...
Er det battle i å påpeke selvfølgeligheter?

Jeg tror noe av vinklingen til meg å trådstarter handler om at vi synes at det er trist, vondt og at det rett og slett strider mot sosialdemokratiets verdier hvis mennesker med diagnoser for alltid skal bli nektet medisinsk behandling, som drastisk kan endre deres liv og gi dem en klassereise av dimensjoner ved livskvalitetens spekter, fordi de har dokumentert something something rus/narkotika i journalen.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det battle i å påpeke selvfølgeligheter?

Jeg tror noe av vinklingen til meg å trådstarter handler om at vi synes at det er trist, vondt og at det rett og slett strider mot sosialdemokratiets verdier hvis mennesker med diagnoser for alltid skal bli nektet medisinsk behandling, som drastisk kan endre deres liv og gi dem en klassereise av dimensjoner ved livskvalitetens spekter, fordi de har dokumentert something something rus/narkotika i journalen.
Vis hele sitatet...
Særdeles stor forskjell på å bli nektet medisin pga tidligere rushistorikk kontra det å aktivt ruse seg på det medisinen din er et analog av, slik at man overdoserer.

Å sette seg slik i offerrollen når man ikke gidder å ta råd fra Lege er usmakelig. Og bare forsterker inntrykket av at man bare er ut etter eufori og ikke å bli frisk.
Sitat av Mr. Frosty Vis innlegg
Legen min nekter meg ADHD medisin pga rus, men hvorfor faen ikke, gikk på strategi men det er jo bare drit (hæ?)
Vis hele sitatet...
Fordi hun er profesjonell og ikke har lyst til å skrive under på at det er greit at du utsetter deg selv for fare med hennes godkjennelse.

Sitat av Mr. Frosty Vis innlegg
Nekter å skrive ut noe pga det er livsfarlig kombinert med f.eks amf sier hun hahahaha, men er jo ikke dum nok til å faktisk hive i meg amf på en medisin som jeg vet kan være farlig blandet med amf
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du er dum, men jeg kan garantere deg at legen din synes du har tatt noen dumme valg når hun spesifiserer akkurat det her. Og for å være fair; alt hun vet er at du har hatt i deg gateamfetamin og det synes hun helt sikkert er dumt og uforutsigbart nok til at hun ikke tørr å ta sjansen på det.

Husk på at hun med all sannsynlighet ikke har vært i det her miljøet selv, og du må ha forståelse for at hun har ditt liv og din helse i sine hender. ''Hahaha'' er ikke den holdningen jeg ser på som passende i tilfellet.

Hun er ett menneske som til tross for hva du innbiller deg faktisk velger den her jobben fordi hun bryr seg om mennesker og vil hjelpe deg.

Sitat av Mr. Frosty Vis innlegg
så sier hun du har adhd og lav impulskontroll har ikke jeg krav på adhd medisin?

Har også vert rusfri 1-2mnd
Vis hele sitatet...
Har du fått en utredning? For isåfall må du levere pisseprøver som er frie for all narkotika og så kan man vurdere om du er aktuell for medikamentell behandling.

Akkurat det at de har fått med seg at du har hatt i deg gateamfetamin gjør det her mye vanskeligere for deg, fordi du kan (med all sannsynlighet) ha lav impulskontroll på grunn av bruken. Og kanskje hun til og med sier det FORDI du har hatt i deg gateamfetamin.
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Særdeles stor forskjell på å bli nektet medisin pga tidligere rushistorikk kontra det å aktivt ruse seg på det medisinen din er et analog av, slik at man overdoserer.

Å sette seg slik i offerrollen når man ikke gidder å ta råd fra Lege er usmakelig. Og bare forsterker inntrykket av at man bare er ut etter eufori og ikke å bli frisk.
Vis hele sitatet...


Det kan hende vi prater litt over hodene på hverandre. Jeg skal prøve å være veldig tydelig.

Jeg får ikke min aduvanz av legen.

merk deg mine uthevede deler av åpningsinnlegget til trådstarter.


Nekter å skrive ut noe pga det er livsfarlig kombinert med f.eks amf sier hun hahahaha, men er jo ikke dum nok til å faktisk hive i meg amf på en medisin som jeg vet kan være farlig blandet med amf
Vis hele sitatet...
så sier hun du har adhd og lav impulskontroll har ikke jeg krav på adhd medisin?
Vis hele sitatet...
Da tolker jeg det som om legen indirekte sier at de ikke vil behandle trådstarters primærdiagnose


(jeg spekulerer selv fritt i at trådstarter har hatt problemer med adhd symptomer tidligere i livet FØR bruk / misbruk av amfetamin. Jeg baserer mine spekulasjoner på at for mange leder symptomer på adhd i tidlig alder til grenseoverskridende atferd som ungdom / voksen, som foreksempel bruk av narkotika. Dette tror jeg det er bred enighet om blant folk som er interessert i feltet. Fagutdannet eller ei)


Medisinsk fordi medisineringen KANSKJE kan gi ha uheldig utfall til / gi symptomer på sekundærdiagnose som da eventuelt ville blitt something something rus i journalen.


Men som TS påpeker, og jeg uthever
Har også vert rusfri 1-2mnd
Vis hele sitatet...


I mitt eget første innlegg kom jeg med den kjente anekdoten om narkoman i ulykke som ikke får medisiner.


Uthever
En kan jo også i forbifarten påpeke at mange har hørt historier om mennesker med rushistorikk i journalen som er i bilulykke som ikke får smertestillende medisiner, fordi de har et tidligere eller aktivt forhold til rus.
Vis hele sitatet...

Jeg mener jo at dette er noe sosialdemokratiet skal fange opp. Nyansene. Det er jo nettopp det vi (noen av oss) er så stolte av. At alle skal få hjelp / behandling / ny sjanse, uavhengig av sitt utgangspunkt og historikk. Det er ikke alle pasienter som blir gitt like mye tillitt, og det gir ihvertfall meg en jævlig vond ettersmak i kjeften.


Offerrollen er veldig tung å bære, selv om det paradoksalt nok for "offeret" virker som enkleste utvei. Synes ikke det er noe man skal ta lett på, eller kaste om seg i diskusjoner. Jeg ser ikke noe tydelige offermentalitet i min tolkning av innleggene.


Offtopic: Når TS skriver
gikk på strategi
Vis hele sitatet...
så tror jeg hen mente at hen fikk medisinsk behandling med Strattera, noe vedkommende ikke fant adekvat.

Ontopic: https://lovdata.no/lov/1999-07-02-63/§3-1
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
(jeg spekulerer selv fritt i at trådstarter har hatt problemer med adhd symptomer tidligere i livet FØR bruk / misbruk av amfetamin. Jeg baserer mine spekulasjoner på at for mange leder symptomer på adhd i tidlig alder til grenseoverskridende atferd som ungdom / voksen, som foreksempel bruk av narkotika. Dette tror jeg det er bred enighet om blant folk som er interessert i feltet. Fagutdannet eller ei)
Vis hele sitatet...
Her var det også et poeng som jeg kanskje ikke fikk helt tydelig med.

Slik jeg tolker det sier legen at de ikke vil behandle primærdiagnose medisinsk fordi medisinen KANSKJE kan misbrukes, noe som kan fremtre ved dårlig impulskontroll.


Altså, legen vil ikke behandle primærdiagnose fordi sekundærdiagnose, når jeg tror sekundærdiagnose er en konsekvens av primærdiagnose.


Om det så ikke er tilfellet for trådstarter, så er det uansett et relevant case for alle de pasienter som ikke får behandling i det hele tatt, eller får feil behandling på grunn av something something rus i journalen alene, eller i en kombinasjon med mange andre større og mindre utfordringer som gjør det verre for pasienten å kreve sin lovfestede rett som pasient.



Det er jo faen meg helt sykt!

Var det høna eller egget?

Er det rart folk blir / er syke?


For å sette det på spissen, så kan det for meg virke som det bare er friske mennesker som kvalifiserer til medisinsk behandling.



Pasientens ønsker skal tas i betraktning. Basta bom ferdig!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe": Jeg har tatt helt feil og beklager.

Denne her føres i kategorien: Aldri svar på tråder når du er stuptrøtt
Anonym bruker
"Varsom Skrubbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Mr. Frosty Vis innlegg
Har vert rusfri fra amf i 6-8-9 mnd, det er 1-2 mnd siden jeg røykte hasj, eller tok psykedelika
Vis hele sitatet...
Det er ihvertfall et kjempegodt utgangspunkt i prosessen for å starte medisinering.

Jeg går igjennom noe som kan minne om din problemstilling nå.

Det er kjempetøft.
Bli motarbeidet av helsevesenet sånn, når en prøver å skape en endring til det bedre i sitt eget liv. Jeg skjønte med en gang jeg leste innlegget ditt at det var noe, ihvertfall fra min synsvinkel, som skurret.

Jeg skal til sivilombudsmannen til uka og drøfte min sak. Det var min booppfølger som foreslo å dra dit, og han skal også være med.

https://www.sivilombudsmannen.no/


Om du føler deg motarbeidet, og at det er vanskelig å stå i alene, så be om hjelp. Om de får betalt for å hjelpe deg, om det er familie eller venner. Jeg er rimelig sikker på at du har lov til å ha med både venner, familie og fagfolk til fastlegen, slik at de kan ivareta dine behov når du er der. Det som er kult med å få oppfølging av hjelpeapparatet er jo at de kjenner systemet og lovene fra innsiden i mye større grad enn oss vanlige dødlige.


Det her kan bli skikkelig beinhardt for oss begge, men jeg har troen. Som sagt. Jeg skjønte med en gang at du fra mitt synspunkt er skarp, som så tvers igjennom legens svada.


Vi er også verdig livet. Også vi kan øke vår livskvalitet. Vi er nok ikke behandlingsresistente. Vi kan også få det bedre.

God jul, kjære medmenneske.
Heisann, har lest om medisiner, kan man oppnå rus på denne (Tenex) tror dere legen vil skrive ut? har den hjulpet noen her?


Grunnen til at jeg spør om rus er ikke for å ruse meg men heller at jeg ikke kan ende opp med å misbruke

Jeg begynner på strattera igjen og får se om det funker etter 2-3uker. tror dere legen gir meg ritalin feks om det ikke funker?
Sist endret av Mr. Frosty; 13. desember 2020 kl. 22:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mulig, men 2-3 uker kan være litt lite for å vurdere det 4-5 er bedre, men spør legen din.

Hvis du har dårlig erfaring med strattera fra før, si ifra og spør hva alternativet er. Aldri legg medisinnavn på bordet, leger kan bli mistenksomme da.. Spesielt a og b prep
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Mulig, men 2-3 uker kan være litt lite for å vurdere det 4-5 er bedre, men spør legen din.

Hvis du har dårlig erfaring med strattera fra før, si ifra og spør hva alternativet er. Aldri legg medisinnavn på bordet, leger kan bli mistenksomme da.. Spesielt a og b prep
Vis hele sitatet...
Skal ikke gjøre det, men jeg kan vell late som jeg går på strattera å si det ikke virker forgje gang gikk jeg på det 3 dager hadde de verste bivirkningene måtte gå å kjøpe benzo for søvn, kan late som jeg går på det 5 uker så sier jeg at jeg ikke merker noe forskjell sånn hun kanskje skriver ut en annen? tror dere det vil gå?
Hva med å prøve Strattera? Kjenner et par som fikk god effekt av det, om målet er å bedre symptomer er det verdt å prøve.
Kanskje kanskje ikke, men pass på å nevn bivirkninger, det er jo det legene er ute etter.

Men kan bli vanskelig å overbevise legen, hvis du får voldsomme bivirkninger med en gang så kanskje ta dem en uke før du skal til legen. Så har du de når du skal til legen... Hvis ikke de er av en slik art at du blir helt ødelagt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
starter på strattera etter nyttår
Strattera gis ofte til folk med ADHD og rus historikk. En som var på blåkors samtidig som meg brukte strattera og han måtte sove et par timer etter inntak siden han ble helt utslitt.
Men vet endel som sier at det funker bra og lite bivirkninger.

BTW: Siden strattera er et C-preparat, kan legen skrive det ut selv om man ikke har ADHD, men bare vanskelig med oppmerksomhet og konsentrasjon?
Sist endret av NokErNok; 25. desember 2020 kl. 19:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.