Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 6169
Tenkte å bygge meg en pc fra scratch for første gang, men er helt ny innen temaet. Noen som kunnet tatt seg tid til å hjelpe meg litt på veien til å sette sammen noe til rundt 10k? Gjør ikke noe om det går litt over budsjett.
Kan nevne at jeg har en 1440p 34" skjerm atm, som jeg ikke har planer om å bytte ut.

Om noen har en god video for nye selvbyggere liggende, del gjerne
Sist endret av Jorg; 1. desember 2020 kl. 19:21.
Hva har du tenkt å bruke pcn til?
https://youtu.be/MtALhv22Ltk

Jeg brukte denne videoen da jeg bygga meg pc for første gang, godt gjennomført og enkel å følge. Aldri hatt noe problem med pcen.
Det man vil ha i en ny PC nå er AMD Ryzen 5600X prosessor (B550 hovedkort) og RTX 2070, RTX 3060TI eller Radeon 6800 skjermkort. Ingen av disse tingene er på lager og lite av det vil være på lager før 2021.

Her er en Prisjakt liste (prisen vil falle når ting kommer på lager): www.prisjakt.no/list/pris-ytelse-des-20--l698673

Om du vil ha PC blir det Ryzen 5 3600XT med B550 (anbefalt) eller B450 hovedkort sammen med Radeon 5700XT eller RTX 2060 Super, ellers samme komponentene som jeg har i listen (Endre kabinett til noe du liker). B550 hovedkortet er en veldig god deal i dag, det er på salg. Men er M-ATX og passer best i mindre M-ATX kabinett.
Praetendere
Jorg's Avatar
Trådstarter
Sitat av nooname Vis innlegg
Hva har du tenkt å bruke pcn til?
Vis hele sitatet...
Hovedsakelig er den ment for gaming!
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Hovedsakelig er den ment for gaming!
Vis hele sitatet...
Gaming i WQHD (som jeg antar din 34'' skjerm er) vil jeg ikke anbefale dersom du skal bygge PC til 10k. Det er rett og slett ikke nok krefter under panseret til å kjøre smooth på den oppløsningen. Vil anbefale at du heller går for en 165Hz 1080p skjerm, dersom du bryr deg om FPS da..

Sitat av Fekillix Vis innlegg
Det man vil ha i en ny PC nå er AMD Ryzen 5600X prosessor (B550 hovedkort) og RTX 2070, RTX 3060TI eller Radeon 6800 skjermkort. Ingen av disse tingene er på lager og lite av det vil være på lager før 2021.

Her er en Prisjakt liste (prisen vil falle når ting kommer på lager): www.prisjakt.no/list/pris-ytelse-des-20--l698673

Om du vil ha PC blir det Ryzen 5 3600XT med B550 (anbefalt) eller B450 hovedkort sammen med Radeon 5700XT eller RTX 2060 Super, ellers samme komponentene som jeg har i listen (Endre kabinett til noe du liker). B550 hovedkortet er en veldig god deal i dag, det er på salg. Men er M-ATX og passer best i mindre M-ATX kabinett.
Vis hele sitatet...
Blir vel litt feil å anbefale 3600XT til en 10k PC? 3600XT burde forøvrig ikke eksistere i det hele tatt, ettersom 3600 gjør nesten akkurat samme jobben til en mye hyggeligere pris.

(dette blir rotete, rett før leggetid) 10K Gaming PC Build:

Valgfritt kabinett: 800,-
Hovedkort: ASUS B450-F ROG STRIX (se etter demovare på Komplett, evt. vent til de er på tilbud) 900,- - 1200,-
CPU: Ryzen 3 3300X (vanskelig å få tak i, men uslåelig til prisen) eller Intel i5-10400F - 1600,-
CPU-kjøler: Bruk medfølgende CPU kjøler.
Skjermkort: 1660Ti - 3500,-
RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3600 Mhz - 900,-
Lagring: Kingston A1000 M.2 (utvilsomt best bang for buck, denne her) - 1100,-
Nettverkskort: TP-Link TX50E Wifi 6 / Bluetooth 5.0 - 550,-
Strømforsyning: Cooler Master Elite V4 500W - 500,-
Operativsystem: Windows 10 Pro (Anbefaler Gamekeys.no). - 100,-

Totalt: 10.050,- ca.

Jeg vil virkelig anbefale at du spytter inn litt ekstra og prøver å skaffe deg et 3060 Ti når de lanseres i dag kl. 15:00 på Proshop/Komplett. Også oppgraderer du til en 650W/700W strømforsyning.

Da er du i mye større grad framtidssikret, og slipper oppgraderinger neste år. Et 3060 Ti vil forøvrig være midt i blinken for skjermen din

Pris med oppgraderinger blir ca. 11.500,-
Sist endret av EliteBook; 2. desember 2020 kl. 06:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
RTX 3060Ti har akkurat kommet inn på Elkjøp, anbefaler løp og kjøp om du skal game i 1440p TS. Da må du strekke budsjettet ditt noen tusenlapper for å få resten av maskinen på samme nivå, men absolutt verdt det om du vil ha god gaming opplevelse.
Praetendere
Jorg's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fekillix Vis innlegg
RTX 3060Ti har akkurat kommet inn på Elkjøp, anbefaler løp og kjøp om du skal game i 1440p TS. Da må du strekke budsjettet ditt noen tusenlapper for å få resten av maskinen på samme nivå, men absolutt verdt det om du vil ha god gaming opplevelse.
Vis hele sitatet...
Tenkte å knabbe med meg ett ja, hva er forskjellen på disse kortene? Fra Asus vs MSI feks, og to vifter vs tre på kortet.
Noen kort kommer med fabrikk overclock, noen har RGB belysning, etc. Kortene med tre vifter kan være noe mere stille, og kan muligens klokkes høyere. Avhenger av hvor god chip du får og kvaliteten på kjøleren. Jeg hadde gått for et standardkort med to vifter siden jeg liker å bygge M-ATX PCer i små kabinetter. Liker du RGB (og kjøper skjermkort med RGB) er det best med samme merke på skjermkort og hovedkort for enklere synkronisering av effekter.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Praetendere
Jorg's Avatar
Trådstarter
Hvis jeg nå har kjøpt Ryzen 3700x fra netonnet som har åpent kjøp, kan jeg da bruke denne over julen til å spille meg og deretter returnerer denne og heller bestille meg en 5600x som da kommer på lager i januar?
Sist endret av Jorg; 15. desember 2020 kl. 15:07.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Hvis jeg nå har kjøpt Ryzen 3700x fra netonnet som har åpent kjøp, kan jeg da bruke denne over julen til å spille meg og deretter returnerer denne og heller bestille meg en 5600x som da kommer på lager i januar?
Vis hele sitatet...
Jepp, kjør på
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Hvis jeg nå har kjøpt Ryzen 3700x fra netonnet som har åpent kjøp, kan jeg da bruke denne over julen til å spille meg og deretter returnerer denne og heller bestille meg en 5600x som da kommer på lager i januar?
Vis hele sitatet...
Kan og kan, det var kanskje akkurat slik tilfeller de hadde i tankene når de innførte åpent kjøp, du strekker den kanskje litt langt. Du får lese kriteriene for åpent kjøp slik at du er helt sikker på at du har fått med deg alt. Vet ikke om de krever at at ting er ubrukt eller ei. Om de ikke krever det så er du innafor så lenge du selv lever greit med valget.
Det er viktig å merke seg at vi tilbyr åpent kjøp for å la våre kunder ombestemme seg ved kjøp i god tro. Vi oppfordrer alle til å bruke sunn fornuft i spørsmål om åpent kjøp, og ber om forståelse for at ordningen har visse begrensninger.
Vis hele sitatet...
Jeg har visse etiske problemer med å misbruke en returordning. Men 3700X er en helt ok prosessor å bruke nå, og å beholde.
Praetendere
Jorg's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Jeg har visse etiske problemer med å misbruke en returordning. Men 3700X er en helt ok prosessor å bruke nå, og å beholde.
Vis hele sitatet...
Ja trodde jo denne prosessoren var helt grei men ser jo nå i etterkant at den er helt lik pris som 5600x og presterer en del dårligere så ikke stress med det etiske
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Hvis jeg nå har kjøpt Ryzen 3700x fra netonnet som har åpent kjøp, kan jeg da bruke denne over julen til å spille meg og deretter returnerer denne og heller bestille meg en 5600x som da kommer på lager i januar?
Vis hele sitatet...
Det er ikke sikkert du kan i disse corona dager. Sjekk opp om de har endret noe siden tidligere. Vet at det ikke er mulig å levere tilbake åpnet varer hos f.eks Elkjøp nettopp pga dette. Tenker da på åpent kjøp.

Etter da å ha vært inne å lest litt på netonnet sin side om åpent kjøp så kunne jeg ikke se at de har gjort noen endringer mtp corona så det ser ut som det skal gå greit
Sist endret av Jens1; 16. desember 2020 kl. 00:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
https://www.youtube.com/watch?v=2lmf...nnel=calledtim Jeg fulgte denne videoen. Lett og følge, men huset brannt ned når jeg skrudde den på.