Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3210
http://www.vg.no/forbruker/skatt/der...ne/a/23311659/


Jeg er så utrolig glad for dette og har sagt i alle år at skattelistene er en u-ting som burde avskaffes og kun være tilgjengelig for skatteetaten. Ingen har noe med hvor mye eller hvor lite man tjener.

Noe av det mest positive denne regjeringen har fått til sålangt. Trodde aldri jeg skulle si det, men jeg er positiv til Høyre og FrP i regjering. De gjør ting AP aldri hadde baller til, eller ork.

Hva mener dere om den nye ordningen? Er det en negativ eller positiv endring?
Sitat av Teletubbey Vis innlegg
http://www.vg.no/forbruker/skatt/der...ne/a/23311659/


Jeg er så utrolig glad for dette og har sagt i alle år at skattelistene er en u-ting som burde avskaffes og kun være tilgjengelig for skatteetaten. Ingen har noe med hvor mye eller hvor lite man tjener.

Noe av det mest positive denne regjeringen har fått til sålangt. Trodde aldri jeg skulle si det, men jeg er positiv til Høyre og FrP i regjering. De gjør ting AP aldri hadde baller til, eller ork.

Hva mener dere om den nye ordningen? Er det en negativ eller positiv endring?
Vis hele sitatet...
For min del spiller det ingen rolle. Men det at media får det til å virke som om det er FrP/H som står bak dette irriterer meg litt. Denne prosessen har pågått siden 2011, da det blandt annet ble innført at man måtte logge inn for å sjekke skatten med minID.

Det blir litt det samme som at sittende regjering får skylden for de "BlåBlå" sine endringer i trygdereglene, mens det i realiteten ble vedtatt av den forrige regjeringen.
Hm... kan jeg opprette et konsulentfirma og sjekke opp skattelistene på vegne av andre?

"Jeg sjekker skattelistene på hvem du vil for 150,- per stk."
Sitat av Anoman Vis innlegg
For min del spiller det ingen rolle. Men det at media får det til å virke som om det er FrP/H som står bak dette irriterer meg litt. Denne prosessen har pågått siden 2011, da det blandt annet ble innført at man måtte logge inn for å sjekke skatten med minID.

Det blir litt det samme som at sittende regjering får skylden for de "BlåBlå" sine endringer i trygdereglene, mens det i realiteten ble vedtatt av den forrige regjeringen.
Vis hele sitatet...

Tingen er jo at AP satt i regjering i 8 år uten å gjøre en dritt med saken. Det skulle vært gjort noe med for lenge siden.

Høyre og FrP har sittet 1 år i regjering.
Sitat av Teletubbey Vis innlegg
Tingen er jo at AP satt i regjering i 8 år uten å gjøre en dritt med saken. Det skulle vært gjort noe med for lenge siden.

Høyre og FrP har sittet 1 år i regjering.
Vis hele sitatet...
Det endrer ikke det at dette begynte i 2011, altså 2 år før valget.
Haha, viss du synes dette er det mest positive statsmakten\regjeringen har gjort til nå så er det jammen ikke noe og skryte av.
Du må gjerne fortelle meg hvorfor dette er tilfellet, hva er det så tjener oss alle og er så bra med dette.
Status, skattefusk, være kjent rik men 1000kr i skatt og 100ings i formue men naboen ikke ser det, paranoid?
Jeg ser positiver sider med at andre ikke får se hva jeg tjener osv, men bryr meg ikke noe spesielt om noen gjør det. Finnes langt viktigere ting som kunne blitt forbedret..
Dette er like viktig som 2hjulinger eller segway blir lovlig, tollgrensa blir hevet 300 sett bort ifra nye regler angående frakt, jeg gir f. At noen synes dette er så viktig er for meg uforstålig da det er langt viktigere ting og grabbe tak i før man kan si at en regjering er bra eller er på vei til og gjøre en god jobb.. Synes jeg.

Ps. Jeg er ikke sosialist, så noen viss det er noen fra db eller duskisjonsforum fra annen avis. Du\dere trenger ikke og gulpe opp det spørsmålet, eller bruke det som en fiktiv påstand som ett supert argument...

Sist endret av sneipen; 11. oktober 2014 kl. 02:22.
Når skattelistene først skal være offentlige i Norge, bør det også være lov til å lese og søke i dem uten å bli uglesett. Det er litt det samme som å hente ut dommer fra domstolene, det er også lov, de aller fleste dommer er offentlige og kontakter du en domstol får du utlevert kopi.
Det er lite vits i å ha ting offentlig dersom man ikke skal kunne benytte tilbudet slik man vil.
Nå kan man fortsatt søke i skattelistene så slik sett er ingenting forandret, det er bare det at det kan bli synlig for vedkommende du har søkt på. Da kan det bli litt flaut og ekkelt for den som søkte.

I fjor foretok vel over 900.000 forskjellige Nordmenn ca 17 mill. søk i skattelistene, men ingen skal innrømme det. Jeg innrømmer velvillig at jeg bruker dem, både av nysgjerrighet og noen ganger for å finne fødselsår på noen jeg lurer på hvor gamle de er. Det står dessuten ikke noe om inntekt der, bare lignet skatt / nettoinntekt og eventuell nettop formue. Netto inntekt kan si fint lite om vedkommendes inntekt, formue likeså. Jeg vet om mangemillionærer med omtrent samme nettoinntekt som meg og mindre formue enn meg.
Skjønner ikke helt hvorfor inntekt skal være tabu i Norge, selv om jeg har full forståelse for at mange mener det er et privat anliggende som det ikke burde være opp til staten og offentliggjøre.
Sitat av Teletubbey Vis innlegg
http://www.vg.no/forbruker/skatt/der...ne/a/23311659/


Jeg er så utrolig glad for dette og har sagt i alle år at skattelistene er en u-ting som burde avskaffes og kun være tilgjengelig for skatteetaten. Ingen har noe med hvor mye eller hvor lite man tjener.

Noe av det mest positive denne regjeringen har fått til sålangt. Trodde aldri jeg skulle si det, men jeg er positiv til Høyre og FrP i regjering. De gjør ting AP aldri hadde baller til, eller ork.

Hva mener dere om den nye ordningen? Er det en negativ eller positiv endring?
Vis hele sitatet...
dem vil jo ikke at vanlige folk skal kunne snoke å se at dem rike fra nå av nesten ikke trenger og betale skatt.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
dem vil jo ikke at vanlige folk skal kunne snoke å se at dem rike fra nå av nesten ikke trenger og betale skatt.
Vis hele sitatet...
Hmm, har ikke motstanden mot innsyn i skattelistene alltid vært sterkest blant de lavt-lønnede, som ikke vil at andre skal se hva de tjener?
Sist endret av Stormen; 11. oktober 2014 kl. 12:17.
Jeg tolket endringen i retning av at man skulle få ned hele hysteriet rundt skatt, på et tidspunkt kunne man få opp topplister over sitt eget nabolag. Ikke bare må man nå identifisere seg for å lese i skattelistene, man har heller ikke lov å videreformidle det man leser der. Jeg tror dermed planen til Turbolego går i vasken!

Syntes ikke den type informasjon er noe som skal ligge åpent tilgjengelig. Det er et forhold mellom en person og staten. I Norge kan man i dag si at vi har muligheten til å være et slags kontrollorgan. Men siden vi aldri sitter på all informasjon er det tilnærmet umulig å vite om en person unndrar skatt eller ikke. Jeg skulle likt å vite om det fantes ett tilfelle av skattesnusk som var avslørt på denne måten.
Syns dette er en flott ordning. Journalister og andre som har en god grunn til å sjekke skatten til folk vil fortsette uten problemer, mens snokere vil bli avslørt som det de er.
Sitat av Deezire Vis innlegg
man har heller ikke lov å videreformidle det man leser der. Jeg tror dermed planen til Turbolego går i vasken!
Vis hele sitatet...
Hvor står dette?
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
dem vil jo ikke at vanlige folk skal kunne snoke å se at dem rike fra nå av nesten ikke trenger og betale skatt.
Vis hele sitatet...
De rike har fortsatt mange søkere, nå bare står det hvem som har søkt. Det blir ekvivalent med å spørre en riking "hvor mye tjener du?" - bortsett fra at du får feil svar dersom du bruker skattelistene, et riktig et dersom du spør personen. De rike vil i tillegg ha masse søk, så de driter loddrett i enkeltpersoner som søker.

Som Deezire sier, så er det et privat anliggende hvor mye man skatter, ikke noe allmenheten har noe med - rik eller fattig. Jeg skjønner vitterlig ikke hvorfor det er interessant å vite hva andre tjener eller har i formue, hva får dere som ønsker åpne lister ut av det? Annet enn et tall som mer eller mindre aldri er korrekte, i mange tilfeller ikke i nærheten engang.

Innsyn i personer økonomi bør være å regne for privatliv, det bør folk få bestemme selv om de vil dele eller ikke.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Hvor står dette?
Vis hele sitatet...
Siterer utdrag fra "Retningslinjer for offentliggjøring av skattelister":

Sitat av Skatteetaten

IV. Om personvern

11. Forholdet til personopplysningsloven
Bruk av skattelisteopplysninger skal følge lov 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger med forskrifter.
Vis hele sitatet...
http://www.skatteetaten.no/en/Radgiv...katteetatenno/

Som altså viser til følgende lov:

Sitat av Lovdata

Lov om behandling av personopplysninger (personopplysningsloven).

§ 2.Definisjoner


I denne loven forstås med:
1) personopplysning: opplysninger og vurderinger som kan knyttes til en enkeltperson,
2) behandling av personopplysninger: enhver bruk av personopplysninger, som f.eks. innsamling, registrering, sammenstilling, lagring og utlevering eller en kombinasjon av slike bruksmåter,
3) personregister: registre, fortegnelser m.v. der personopplysninger er lagret systematisk slik at opplysninger om den enkelte kan finnes igjen,
4) behandlingsansvarlig: den som bestemmer formålet med behandlingen av personopplysninger og hvilke hjelpemidler som skal brukes,
5) databehandler: den som behandler personopplysninger på vegne av den behandlingsansvarlige,
6) registrert: den som en personopplysning kan knyttes til,
7) samtykke: en frivillig, uttrykkelig og informert erklæring fra den registrerte om at han eller hun godtar behandling av opplysninger om seg selv,

§ 8. Vilkår for å behandle personopplysninger


Personopplysninger (jf. § 2 nr. 1) kan bare behandles dersom den registrerte har samtykket, eller det er fastsatt i lov at det er adgang til slik behandling, eller behandlingen er nødvendig for
a) å oppfylle en avtale med den registrerte, eller for å utføre gjøremål etter den registrertes ønske før en slik avtale inngås,
b) at den behandlingsansvarlige skal kunne oppfylle en rettslig forpliktelse,
c) å vareta den registrertes vitale interesser,
d) å utføre en oppgave av allmenn interesse,
e) å utøve offentlig myndighet, eller
f) at den behandlingsansvarlige eller tredjepersoner som opplysningene utleveres til kan vareta en berettiget interesse, og hensynet til den registrertes personvern ikke overstiger denne interessen.
Vis hele sitatet...
http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2000-04-14-31