Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1239
I følge hva jeg har lest tenker og filosoferer mange under enn psykadelisk tripp, og flere forteller at de har startet å tenke anderledes etter en tripp. Spørsmålet mitt er til dere som har erfaring med dette. Hvor mye følger du det du har filosfert over i en tripp?

Grunnen til at jeg lurer er at jeg gjorde meg opp noen tanker om en sak jeg har slitt litt med den siste tiden under forrige tripp. (På sopp) Men jeg er usikker på om disse tankene jeg da tenkte, virkelig er det jeg mener og føler.. Under trippen virket det virkelig overbevisende, men er er ikke sikker på at de er riktige.
hehe, har opplevd det samme selv..
Det er vanskelig å si noe konkret når du ikke sier hva det gjelder..
Men sånn generelt så kan jeg si at jeg bruker psykedelia for å få klarhet i ting, og da ville det vært dumt å ikke stole på tankene jeg hadde under trippen, og det har også ofte vist seg i ettertid at det stemmer.
Jeg kan si så mye som at hvis tankene du gjorde deg opp under trippen kan appliseres til hverdagen din på en positiv og fornuftig måte så teller de i hvert fall for noe. Psykedelika har ofte for seg å sende deg inn alternative tankebaner som kan sette problemstillinger og tidligere perspektiver i et nytt lys, samt å bringe for dagen følelser og tanker du ikke visste lå der.

Om disse nye tankene og perspektivene er positive for deg vet du jo best selv, så du får nesten bare finne ut av dette på egenhånd. Med det sagt så kan psykedelika også tvinge deg til å konfronteres med ubehagelige sider ved deg selv, men det er som regel godt for noe da du har sjans til å jobbe med disse tingene i ettertid.
Sist endret av Sky; 26. september 2009 kl. 20:05.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg opplever det slik at selve poenget med å trippe er å skape nye tankebaner, se gamle mønster fra et nytt perspektiv. Utvikle hodet, rett og slett. Dette betyr likevel ikke at alt man tenker under en tripp er nyttig.
Jeg mener det er uheldig å tenke at det må eksisterer en kvalitetsmessig forskjell på tankene du gjør deg mens du tripper og når f.eks sitte på toalettet.

Jeg anser det ikke for å være noen god grunn til å stole på at det du får for deg under en tripp nødvendigvis skal være dype sannheter som for en hver pris må følges opp. Det kan være viktig og nyttig å tenke gjennom det man har opplevd og utforske så mange aspekter av det som mulig før man inkorporerer det som en bit av ens verdenssyn.
De filosofiske retningene er bare modeller for individet å forstå verden gjennom. De tankene du gjør det opp gjennom livet mener jeg også bare er en modell, din egen filosofi om du vil. Du kan gjøre hva du vil med den.

Det hadde vært greit om du hadde utdypet hva slags tanker du sikter til, Smilygirl. Likevel, når det du har skrevet her gir meg det inntrykket at at det du har tenkt føles merkelig og er påtrengende, vil jeg generelt oppfordre deg til å være varsom. Vrangforestillinger er fryktelig plagsomme og vanskelige å bli kvitt når de først får grodd seg fast.
Sist endret av Mullah; 26. september 2009 kl. 20:19.
Takk, for svar.

Var litt i tvil om jeg ville dele dette, men det hjelper vel for å presisere det slik at dere får en bedre innsikt i hva jeg mente.

Har vært slutt med kjærsten en stund, men vi har ikke klart å gi slipp på hverandre. Har derfor vært mye tvil om hva vi virkelig skal gjøre. Under trippen kom det fram tanker som: At jeg virkelig elsket han, og sa til meg selv hva er det du tuller og nøler med? Jeg mente bestemt at jeg endelig hadde sett hvor mye jeg virkelig elsket han, og at de problemene vi har hatt kan vi jobbe med.

Vi har vært sammen en del i etterkant, men fortsatt kommer de tankene med at jeg tviler. Noe jeg ikke mente mens jeg trippet.

Jeg mener ikke at dere skal komme med løsning på dette problemet, men jeg synes det er interessant å høre om hvor mye dere mener tanker under en tripp kan påvirke dere i etterkant.

Hadde forøvring også noen tanker om hvor mye familien min betyr for meg under trippen. Noe som jeg i etterkant har tenkt positivt på, og gjort meg mer bevisst på hvor mye de betyr for meg
Jeg blir også gjerne minnet på slike ting under påvirkning av enteogener. Hvem som virkelig betyr noe for meg, og hvem jeg burde bli enda flinkere til å passe på at har det bra. Det er en rimelig simpel, men utrolig fin effekt, som psykedelika har en tendens til å bringe fram hos mange.

Det er viktig å ikke la slike tanker og følelser gå helt i glemmeboken etter at opplevelsen er over, men heller bruke det man har opplevd til å gjøre hverdagen litt bedre for en selv, og de man er glad i. Jeg hadde en solid opplevelse for ca ett år siden på 6 gram tørket sopp, hvor jeg blant annet ble minnet på hvor viktig det var at jeg passet godt på bestemoren min mens hun fortsatt lever. Ikke at jeg ikke gjorde det fra før, men det skader jo ikke akkurat å stikke innom eller å slå på tråden noen ekstra ganger.

Samtidig må man huske på at man under innflytelse av psykedelika gjerne får et enormt forsterket følelsesliv, så det er bare naturlig at visse ting man har opplevd og følt under innflytelse av stoffet, tones ned til et lavere nivå når man omsider lander, og det kanskje har gått noen dager. Kjæreste-greier er jo også hakket mer komplisert enn familie-greier, siden det er snakk om en forpliktelse til én person, som liksom enten skal være skrudd helt av, eller helt på.

For meg høres det ut som om du ble minnet på hvor glad du er i denne gutten og hvor mye godt dere har opplevd sammen, og at denne følelsen var så sterk og berusende at det oversygget realiteten av de problemene som ligger i bakgrunnen. Det er jo kjempefint å bli minnet på slike følelser, og det kan jo være nettopp det et forhold trenger for å komme seg over en vanskelig kneik.

Samtidig så kan det være et berusende øyeblikk, som man finner ut at egentlig ikke var noe mer enn et slags ekko fra fortiden.

Det er naturligvis ikke alltid enkelt å avgjøre betydningen av en slik opplevelse. I bunn og grunn så er vel kanskje det viktigste hva du føler nå, og i hvilken grad du anser opplevelsen du hadde som en viktig påminner, eller en fjern drøm fra en annen tid. Dette må du som du selv sier, finne ut av på egenhånd.

Prøv å gi det litt mer tid og ettertanke, så finner du nok ut av det
Sist endret av mentalmelt; 27. september 2009 kl. 02:27.
Uten å ha lest noe annet enn det tråden startet med må jeg si; dette kan du likesågodt tenke etter du har tatt deg et par blås med cannabis. Det er sikkert en helt annen følelse med sopp men måten du legger frem spørsmålet ditt føles på meg ut som om et hvilketsomhelst rusmiddel.

Hvis du ikke kan spekulere i om tankene dine er riktige etter en sopp-tripp burde du ikke spekulere så mye over det i det hele tatt.
Takk, for flere svar.

Jeg er enig med deg Mentalmelt i det du skriver. Viktig å tenke over det man har tenkt og følt i en tripp, men at følelsene også kan være en del forsterket i forhold til "vanlig". At følelser blir sterkere under rus er vel ganske vanlig. For eksempel alkoholrus. Men mener selv at disse forsterkende følelsene har noe mer filosoferende over seg i en tripp. På alkohol blir man bare mer glad hvis man er glad og mer sur hvis man er sur. Men på psykadelika tenker man mer rundt det å være glad, hva det vil si og hvem man er glad i, for å ta det som eksempel.

Som du skriver Mentalmelt velger jeg å ta med meg disse tankene jeg hadde under trippen, samtidig som jeg ser realiteten i de problemene vi har i det virkelige liv. Disse refleksjonene til sammen vil vel føre til at jeg finner en løsning på problemet en dag, forhåpentlig snart.
Sist endret av Smilygirl; 27. september 2009 kl. 19:44.