Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Bør Narkotika Legaliseres?
JA 259 29,33%
NEI 152 17,21%
NEI, men hasj burde legaliseres ettersom jeg ikke ser på det som noe sterkt narkotisk middel 472 53,45%
Stemmegivere: 883. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  169 17514
Hvis Hasj legaliseres blir det nok på samme måte som i Nederland---> CoffeeShop
Better than thou.
Nei, jeg ser ikke helt for meg at landbruksministeren sitter og diskuterer priser og rabatter med en colombiansk druglord.
Opprinnelig postet av Carlo
Nei, jeg ser ikke helt for meg at landbruksministeren sitter og diskuterer priser og rabatter med en colombiansk druglord.
Vis hele sitatet...
Eller bedt på hasj-te hos kongen
ALT stoff er farlig ved uvettig bruk. Tobakk dreper mest, alko dreper, heroin dreper. Et glass (eller en kasse) pils er ikke så altfor farlig, kids på 96% for første gang er en fare for både seg selv og andre. Heroin er er riktignok javla farlig selv ved første gangs bruk men du skader riktignok ingen andre enn deg selv. Eller? Hvem begår størsteparten av mindre lov overtredelser i dag? Junkies...

Menne, altså noen kommer helt på tuppa etter å ha testa bittelitt, andre tåler nesten hva som helst. I allefall ender majoriteten av dem som skyter speed, crack, hero osv på en benk i parken og en diett bestående av rød-sprit og diverse pulvergodis. Folk burde vite bedre enn å gafle innpå med harde stoffer, men jeg syns ærlig talt folk bør få gjøre hva de vil med seg og kroppen sin. Skolen og staten og purken bør heller bruke penger på å gi folk ærlig og objektiv info enn å sette folk som ikke gjør som onkel sier i kasjotten.

Sist endret av plumRad; 21. februar 2002 kl. 17:56.
Opprinnelig postet av necro
Men hvis hasjen blir legalisert, så kan man jo (forhåpentligvis) dyrke det selv, og ikke trenge å få det importert. Ihvertfall regner jeg med at staten blir å dyrke dette selv, istedenfor å løpe til mafiaen eller andre kriminelle organisasjoner...
Vis hele sitatet...
Det trenger jo ikke nødvendigvis å bli legalisert, men at hasj bør avkriminaliseres mener jeg absolutt. Tenk på alle de pengene som kunne vært satt inn i å hjelpe de som har havna skikkelig på skråplanet, dersom man sparte ressursene Onkel bruker på å løpe etter småbrukere som røyker litt tjall en og annen gangen.

Det er idioti det!

[edit]
Med småbrukere mener jeg småforbrukere... ikke bønder med småbruk
[/edit]
Sist endret av Sir Cam; 21. februar 2002 kl. 17:58.
Opprinnelig postet av necro
Men hvis hasjen blir legalisert, så kan man jo (forhåpentligvis) dyrke det selv.
Vis hele sitatet...
Med mine "grønne" hender så blir det nok ikke mye tjall på meg. Eneste jeg hadde oppnådd hadde vel vært to brune halv-døde vekster i vinduskarmen
Opprinnelig postet av Xtrax


Med mine "grønne" hender så blir det nok ikke mye tjall på meg. Eneste jeg hadde oppnådd hadde vel vært to brune halv-døde vekster i vinduskarmen
Vis hele sitatet...

Hehehe.. jeg har til og med fått en kaktus til å dø..
Better than thou.
Ok, move on people, nothing more to see here.
I laugh at you. Lykke til videre.
10 ville nå jeg si....

Og jeg vil si meg enig med at i alle fall cannabis bør legaliseres.
Man bør få velge selv hva man vil gjøre med livet sitt uten at noen kritiserer deg... tenk på det du, din sklutte
Men men...

Drugs are good m'kay?
Noen folk gir seg aldri... det er bra...
▼ ... flere år senere ... ▼
Nå fikk ikke jeg lest gjennom alle postene i denne tråden. Men du skrev at spørsmålet om legalisering tok plass i Mars..? Hvem er det egentlig som "presenterer" spørsmålet? Det, som alle andre spørsmål, må jo nesten ha en talsmann.

Uansett. Jeg tror aldri det kommer til å bli legalisert slik som alkohol er idag. Men jeg tror vi kan ha en sjanse på medisinsk legalisering. Ettersom forskere finner flere og flere beviser for at cannabis generelt ikke er så farlig som noen skal ha det til. Men hvis det blir medisinsk legalisert, så tror jeg det kan bli ganske vanskelig å få resept på det også...

Men jeg syns heller ikke vi skal sammenligne alkohol og cannabis. Da er det større sjanse for at regjeringen ulovligjør begge deler...
Jeg mener det finnes en gyllen middelevei her, mellom f.eks Norges synspunkter på emnet, og Nederlands sine.

Legaliseres, hva mener dere med det? at det skal blomstre opp coffeshops over hele Karl Johan?
Jeg er imot dette, men for noe ala Usa sitt system, der slike stoffer kan skrives ut på resept til "trengende"
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Jeg mener det finnes en gyllen middelevei her, mellom f.eks Norges synspunkter på emnet, og Nederlands sine.

Legaliseres, hva mener dere med det? at det skal blomstre opp coffeshops over hele Karl Johan?
Jeg er imot dette, men for noe ala Usa sitt system, der slike stoffer kan skrives ut på resept til "trengende"
Vis hele sitatet...
Eg personlig mener at det skulle vert noe som ligner på vinmonopolet som vi har nå, men du får bare skjøpt eit viss antall g men du har mulighet for å velge ulike typer av cannabis å vis ulik styrke på disse produktene
syns det er teit å si at vi burde legalisere alt, men hasj derimot kunne godt blitt lovlig, så stemte Nei, men ja for hasj.
Jeg går for NEI.
Jeg mener fortsatt at Hasj/andre narkotiske midler selvfølgelig burde legaliseres om det blir bevist at de ikke er skadelig i små forbruk.
Sitat av necro Vis innlegg
Legalisere igjen?

IKKE FAEN!!!!

Det blir for dyrt, staten tar sikkert 670% moms, minst. + at politiet da slipper å bruke 6 milliarder på å ta ungdommer som ruser seg - det bruker de på å ta de fleste som selger ulovlig. Da har de monopol, åpent på hverdager fra klokken 1. til klokken 1.15
Vis hele sitatet...
Eh, hvordan skal man selge noe ulovlig, vist det er legalisert?
Sitat av lockhead Vis innlegg
Eh, hvordan skal man selge noe ulovlig, vist det er legalisert?
Vis hele sitatet...
Nei si det, det er jo ingen som selger billig smuglersprit eller heimebrent.

Jeg personlig mener at det hadde vert flotte saker om alt kunne vert lovlig, og folk kunne velge selv.

Men slik som jeg ser det er jo dette også veldig avhengig av om folk er, rett og slett klar for det. Når jeg ser mødre som røyker med de små barna sine, eller foreldre som drikker seg sanseløst dritings mens ungene deres er til stede er det en liten bjelle som ringer i hodet mitt.
Jeg tror ikke vi er klar for legalisering av noe som heldst, da det ser ut som at en stor del av befolkningen er mindre begavet.

Jeg er også redd for at narkotika blir behandlet på samme måte som alkohol om det blir legalisert.
Pøse på med heroin tre ganger i uken, og røyke hasj i stuen mens pjokken ser på barnetv, om mitt poeng blir oppfattet.

Slik som vi behandler de rusmidlene vi allerede har fått legalisert, så er jeg jommen ikke sikker på om vi burde få lov til og spise sukker en gang.
Damn, 110 som ikke har forstått formuleringen av "Bør Narkotika Legaliseres?"
Syntes svaralternativene ble litt for generelle egentlig. Må gå dypere inn i de forskjellige alternativene som finnes for å vite om jeg skal si ja eller nei. Sånn som alternativene er nå så gidder jeg ikke stemme...
Ja, mener det er opp til vær enkelt person om/hva de vil ruse seg på.
NEI... Jeg synes at siden narkotika er et såpass stort problem ville legalisering bare føre til en negativ utvikling.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av shalabais Vis innlegg
NEI... Jeg synes at siden narkotika er et såpass stort problem ville legalisering bare føre til en negativ utvikling.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte er narkotika et stort problem? Sleng gjerne inn et par argumenter, en faktaopplysning eller to og kanskje et sarkastisk poeng på slutten hvis du skal prøve å diskutere.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Jeg forstår ikke hvorfor det i det heletatt blir diskutert i en snart 7 år gammel tråd.
Èn ting er at vi setter pris på at gamle tråder bli benyttet, men det finnes vel grenser?
Jeg husker nesten ikke hva dette handlet om en gang. Slik jeg husker det tror jeg det var venstre som fremmet et forslag om at -narkotika- skulle legaliseres (ikke bare cannabis). Samtidig mener jeg de la frem et eller annet rart forslag om prostitusjon og voldekt. Så at denne saken ikke nådde noe langt er mer eller mindre selv forklarende.

At pollen og spm. kunne vært stillt anderledes er jeg 100% enig i. Men så er dette tross alt snart 7 år siden tråden ble laget. Det var vel en poll som i utgangspunktet kun var ment for den aktuelle debatten på stortinget og for brukerene som var aktive her på forumet den gangen.
At enkelte her kritiserer tråden/pollen blir jo bare humoristisk i mine øyne.

Sjekk dato på emnet før dere komenterer.
Sist endret av spQ; 1. desember 2008 kl. 17:29.
Dette er jo så super-aktuelt igjen at jeg tok meg den frihet å slenge inn et "JA", selv tatt i betrakning av at tråden er gammel som fy!
Fant ut litt ufrifillig her om dagen at det er søren meg ikke ett eneste rusmiddel jeg har tatt som får meg til og miste så mye hemninger som alkohol kan få meg til og gjøre!
Sitat av jedda Vis innlegg
Du kan jo bli avhegning av hasj da..
det er bare og røyke vær dag en stund det ,så får du jo faen ikke sove. sur blir du og mister mat lysten.



må bare legge til
jeg stemmte ja
Vis hele sitatet...
jeg røykte pis ca hver dag i et halvt år også bestemte jeg meg for å ta en pause og etter det røyker jeg bare i helgene. Har ingen problem med å sove blir ikke sur og jeg mister heller ikke matlysten. Men det varierer jo fra person til person. Stemte JA btw
▼ ... noen uker senere ... ▼
jeg mener hasj bør legaliseres.
(nå har ikke jeg lest hele tråden)
jeg mener at det er en grunn til at narkotika er ulovlig, er jo slik at folk kansje prøver noe STERKT en gang og liker det og så begynner å bry seg så mye om det at de ikke bryr seg om noe annet lenger. de begynner sikkert med hasj og siden det er like ulovlig som de sterkere narkotiske midlene er det ikke lang vei til dem.
og siden folk flest (inkludert meg for en tid siden) ikke vet noe om hasj, sammenligner det med ting som kokain,heroin,xtc og diverse sterke greier, er det i mine øyne ikke rart at folk også mener hasj og marijuana bør være ulovlig..
om man kansje hadde hengt ut ark eller plakater med "10 fakta om hasj" i byer og overalt i noreg så folk ikke kunne ungått å se det ville det kansje ha forandret noe på instillingen deres.og da ville kansje folk ha gått me på å legalisere hasj jeg har ikke prøvd noen andre "ulovlige" rusmidler enn hasj så jeg kan ikke si noe om legalisering av andre rusmidler.man kan jo ihvertfall prøve med lovlig hasj i ett år og se hvordan det går:P
Jeg stemte ja, men kun for cannabis. Dette angrer jeg egentlig litt på, da jeg egentlig mener at det bør være opp til enkeltindividet hva h*n vil utsette seg selv for. Å straffe en misbruker blir jo i prinsippet likt å straffe en person som kutter seg selv, det vil ikke hjelpe en dritt. Fjern straffen, få fram hjelpeapparatet!
Jeg stemmer for legaliseringen, men ikke av alt, så jeg savnet et 4 valg, noe i retningen av legaliser psycoaktive stoffer (som lsd, meskalin, dmt etc.) og cannabis og andre lingnende preparater, men stoffer som opiater, kokain etc. blir i mine øyne litt for sterkt til at andre enn leger etc. skal kunne ha tillgang.
Hasj som dere alle sier er ikke ett så skadelig rusmiddel som f.eks alkohol, vi snakker rent fysisk og permanente skader på helsa. (Lever, nyrer, dødelighet)
Men la meg nå komme til poenget.

Hasj har en påvist "fordummende"-effekt (Effekten er ikke permanent men mange merker at man blir sløv i månedene etter inntak, øker sjansen for hukommelse tap og Alzheimer.)

Det er mye lettere og bli "fjern" på god hasj enn alkohol og det er vanskeligere bevise og andre å se.
La oss nå si at hasj og marihuana er legalisert, og en del av Norges befolkning tar seg en liten rev eller to(tre,fire,fem,seks...) hver dag, tror dere ikke at det skader samfunnet og utviklingen at så mange blir dummere og sløvere?

Jeg ville ikke hatt ansatte som var sløve, trege og glemsomme til og gjøre noe som helst arbeid for meg. Jeg er sikker på at de fleste arbeidstakere heller ikke ville gjort det.

Marihuana har mange legende egenskaper, det er jeg enig i.
Jeg er 100% for bruk av marihuana i medisin der f.eks opiater ikke fungerer.

Jeg er også for at politiet skal slutte og bruke så mye ressurser på og finne de som røyker i ny og ne og heller ta dealere.

Men, det at alle skal ha tilgang til og kjøpe, røyke og ruse seg i offentlighet er jeg strengt i mot, for det ville ikke gagne noen godt.
Det og avkriminalisere røykingen og rette fokuset mot noe viktigere det er en bedre idé enn og ha komplett legalisering og tillate salg.

Det dere burde gjøre er og se det fra Statens side og sammenlign hva de har og vinne mot det de kan tape. Tenk langsiktig.

----

Håper dere skjønner hva jeg mener. Jeg er trøtt og svært så dårlig til og debattere, men jeg følger gjerne opp diskusjonen hvis jeg kan.
Sist endret av M. Inconnus; 25. desember 2008 kl. 02:42.
Alzheimer sier du? fant du på det i farta? Cannabis kunne faktisk hjelpe til å forebygge mot alzheimer sist jeg sjekket.

Og det at man skal kunne ruse seg i full offentlighet er absolutt ikke en del av noen seriøst legaliseringsplan.
Sist endret av mentalmelt; 25. desember 2008 kl. 02:50.
Sitat av Zolantor Vis innlegg
La oss nå si at hasj og marihuana er legalisert, og en del av Norges befolkning tar seg en liten rev eller to(tre,fire,fem,seks...) hver dag, tror dere ikke at det skader samfunnet og utviklingen at så mange blir dummere og sløvere?

Jeg ville ikke hatt ansatte som var sløve, trege og glemsomme til og gjøre noe som helst arbeid for meg. Jeg er sikker på at de fleste arbeidstakere heller ikke ville gjort det.
Vis hele sitatet...
"sløve, trege og glemsomme til og gjøre noe som helst arbeid for meg" beskriver vel i grunn 30% av de som søker jobb hos oss, og da kan man tenke seg til alle de *sløve, trege og glemsomme til og gjøre noe som helst arbeid for meg* som faktisk aldri søker jobb.

Tror en stor del av befolkningen vår bare rett og slett er dum, og de som er smarte blir ikke bare stokk dum av å røyke litt, men selvsagt, alt med måte.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Alzheimer sier du? fant du på det i farta? Cannabis kunne faktisk hjelpe til å forebygge mot alzheimer sist jeg sjekket.

Og det at man skal kunne ruse seg i full offentlighet er absolutt ikke en del av noen seriøst legaliseringsplan.
Vis hele sitatet...
Hukommelse:

Cannabis svekker korttidshukommelsen og andre kognitive funksjoner. Tiden er avhengig av dosen. Under rusen og i tiden etterpå, opp til noen uker, kan man ha redusert læreevne. Enkelte studier som antyder en slik sammenheng, tyder samtidig på at læreevnen normaliseres når cannabinoidene går ut av kroppen. Dette forklares med at THC ikke dreper celler i hjernen, men kun «bedøver» dem.

Det er fra Wikipedia.

Sitat av Heggi:) Vis innlegg
"sløve, trege og glemsomme til og gjøre noe som helst arbeid for meg" beskriver vel i grunn 30% av de som søker jobb hos oss, og da kan man tenke seg til alle de *sløve, trege og glemsomme til og gjøre noe som helst arbeid for meg* som faktisk aldri søker jobb.

Tror en stor del av befolkningen vår bare rett og slett er dum, og de som er smarte blir ikke bare stokk dum av å røyke litt, men selvsagt, alt med måte.
Vis hele sitatet...

Ja, en god del av Norges befolkning er kanskje sløve, trege og glemsomme. Men vil ikke si at det gjør det noe bedre hvis de blir enda sløvere, tregere og mer glemsomme.

Men ja, alt med måte.
Sist endret av M. Inconnus; 25. desember 2008 kl. 02:56.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Hasj har en påvist "fordummende"-effekt (Effekten er ikke permanent men mange merker at man blir sløv i månedene etter inntak, øker sjansen for hukommelse tap og Alzheimer.)
Vis hele sitatet...
Som mentalmelt syns jeg du sparker litt hardt ut her, uten å nødvendigvis kunne henvise til noe.

Ang. Alzheimers så finnes det i alle fall én artikkel[1] om Alzheimers og Cannabis, der de argumenterer for at THC kan brukes effektivt (og gjerne mer effektivt enn dagens medisiner) for å hindre utviklingen av Alzheimers. Dette vil ikke nødvendigvis si at hasj i seg selv vil hjelpe mot Alzheimers, men det indikerer absolutt at THC (som er et av virkestoffene i Cannabis) vil ha en gunstig effekt på utviklingen av Alzheimers.

Når det gjelder å sitere ting fra Wikipedia så snakker jeg nok for de fleste her når jeg sier at det ikke er hverken en troverdig eller anerkjent kilde. God jul.

[1]Eubanks, L. M., C. J. Rogers, et al. (2006). "A Molecular Link between the Active Component of Marijuana and Alzheimer's Disease Pathology." Molecular Pharmaceutics 3(6): 773-777.
Sist endret av Tias; 25. desember 2008 kl. 03:31.
Nå har jeg ikke lest hele tråden iogmed at de første innleggene er fra 2002. Men har lest de siste og relevante innleggene.

Men at narkotika skal legaliseres er jeg imot, samfunnet er ikke klar for dette enda. Men vi MÅ avkriminalisere. Vi skal ikke begynne å selge hasj på hver narvesen. Men å drive å straffe folk for små brudd på narkotikaloven er bare tull. Det koster samfunnet VELDIG mye i bare behandling og oppbevaring av disse menneskene. Ca 30% av de saker som behandles av straffevesenet idag er saker som omhandler oppbevaring og bruk. Det vil si at om vi lot disse være, vil vi frigjøre 30% mer midler til andre ting. Og vi slipper å kriminalisere en stor folkegruppe.

(tallene jeg bruker er hentet fra kriminalpolitikk.uio.no. Men ikke nøyaktig gjengitt, de er brukt for og sette ting litt på spissen. Men tallene stemmer sånn ca. ifølge mine kilder.)

Så å legalisere narkotika sånn helt plutselig tror jeg ikke vi er klare for enda. Men å avslutte den heksejakten som er idag etter de som allerede har tatt dette valget er helt nødvendig.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Jeg har nok litt mer grunngitte svar enn dette, men nå må jeg bare høre meg selv snakke før jeg legger meg.

Egentlig syns jeg at de fleste populære narkotiske stoffer som ikke har bekreftede, håndfaste og skadelige ulemper, bør få en sjanse til å bli avkriminalisert. Salvia og cannabis for eksempel, burde man kanskje gi en sjanse.

Det burde være konkrete grunner til at det fins lover for ting. Når lovverket vårt ikke kan backes opp av forskning på denne måten, syns jeg det er noe som mangler.

God natt for nå, freaks.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Hukommelse:

Cannabis svekker korttidshukommelsen og andre kognitive funksjoner. Tiden er avhengig av dosen. Under rusen og i tiden etterpå, opp til noen uker, kan man ha redusert læreevne. Enkelte studier som antyder en slik sammenheng, tyder samtidig på at læreevnen normaliseres når cannabinoidene går ut av kroppen. Dette forklares med at THC ikke dreper celler i hjernen, men kun «bedøver» dem.
Vis hele sitatet...

Wikipedia har mye bra info, men du bør være en smule mer kritisk, nok en gang må jeg presisere at farmakologi ikke er så lett som "drepe" eller "bedøve" hjerneceller. Det blir som å forklare hvordan ISS romstasjonen ble bygd med 3 ord, det strekker ikke til, og resultatet blir totalt ubrukelig.

Mennesker skal gang på gang prøve å forklare ting rundt oss i enkle ord, dette fungerer i et vanlig dagligliv, men hjernen vår er uhyre kompleks vi har så vidt skrapet overflaten av farmakinetikk.

Les denne, en temmelig forenklet forklaring på hvordan det ene virksestoffet (delta-9-THC) fungerer i hjernen vår.
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Hukommelse:

Cannabis svekker korttidshukommelsen og andre kognitive funksjoner. Tiden er avhengig av dosen. Under rusen og i tiden etterpå, opp til noen uker, kan man ha redusert læreevne. Enkelte studier som antyder en slik sammenheng, tyder samtidig på at læreevnen normaliseres når cannabinoidene går ut av kroppen. Dette forklares med at THC ikke dreper celler i hjernen, men kun «bedøver» dem.

Det er fra Wikipedia.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt, det er en viss forskjell på cannabisindusert svekket hukommelse og alzheimer. Alzhemer er en avorlig sykdom, ikke et løst begrep man benytter seg av for å få fram et poeng.
Se i bort i fra det jeg sa om Alzheimer så har man jo fortsatt mange gode grunner til og ikke tillate bruk av marihuana.

Som sagt det jeg synes burde blitt gjort er og fokusere på selgerne i stedet for brukerne og tillate marihuana som "medisin".
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Hva om en del av Norges befolkning tar seg x antall rever om dagen nå som det er ulovlig? Har det ingenting å si? Hvis du hadde byttet ut "Norge" med "Utopia" hadde det kanskje funket, men i det Norge jeg lever i vil folk ruse seg, samma om det er lov eller ikke. Arild Knutsen mange gode poenger som kanskje kan åpne øynene til de av dere som sliter med trangsynthet, anbefaler på det sterkeste å høre/se noen av debattene han har vært med i.
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Se i bort i fra det jeg sa om Alzheimer så har man jo fortsatt mange gode grunner til og ikke tillate bruk av marihuana.

Som sagt det jeg synes burde blitt gjort er og fokusere på selgerne i stedet for brukerne og tillate marihuana som "medisin".
Vis hele sitatet...
Sikkert riktig det med hukommelsestap men alzheimers mener man som sagt at cannabis forebygger. Er ganske sikker på at jeg leste om en forskningsgruppe som hadde bevist at det stimulerte produksjon av hjerneceller også.

Og det er vel generelt sett en glup ide og være uberusa på arbeid, uansett hva det er. Jeg tror ikke folk ville rusa seg mer på jobb dersom narkotika ble lovlig. Jeg mener heller ikke at man blir så voldsomt mye dummere med mindre man holder på i måneder/år, konstant, noe jeg uansett synes er dumt. Folk jeg kjenner som røyker cannabis nå og da, har jeg inntrykk av at er særdeles mye mer intelligente enn de som er 'streite'.
Narkotika burde absolutt ikkje legaliserast, men hasj og marijuana kan godt bli legalisert.
Point And Laugh
Antim0n's Avatar
Jeg stemte ja for cannabis.
Jeg tror faktisk det er en mulighet for legalisering i Norge. Og jeg ser for meg at det blir lovlig i noe samme form som alkohol. Det skal ikke nytes på skoler, arbeidsplasser osv. Men kan røyke en joint i eget hjem før kvelden (som et glass rødvin), eller hive seg på bong og bøttetrekk i villere sammenhenger (nesten som tequila-shotter på fest).

Blyant sier han/hun har inntrykk av at røykere er mer intelligente enn 'streite'.
Jeg sier meg enig til en viss grad. Når man er god og skeiv kan man sitte og diskutere de fleste emner opp, ned og i mente, men en lengre akademisk avhandling om whatever er nok hakket vanskeligere.
Om man virkelig prøver og konsentrere seg om noe i hasjrus, forsvinner tankene over i alt annet tilknyttet det orginale tankemønstret.
Det er derav de lange monologene/dialogene fra røykere kommer fra.

Jeg har flere ganger sittet i en røykering, fått jointen, tatt et trekk eller to, og begynt å ramle i vei om veldig dype ting. Så får nestemann sine trekk, og bygger på diskusjonen. Enten er han enig eller uenig. Om han er uenig kommer man vanligvis fram til et medium begge er enige om. I tilfelle han er enig blir man sittende og fundere på hvorfor det man sa var så riktig.

Kort sagt: man høres smart ut, men om det kan knyttes til virkelig høy IQ, det tviler jeg litt på.
Nå snakka jeg ikke om 'mens de er skeive'. Disse vennene tar seg en joint en gang i blant, som i noen uker mellom. Disse personene syntes jeg er mer intelligente enn de som ikke gjør det, på grunn av dette sier jeg meg litt uenig i det zolantor sier at man blir dummere av å røyke. Jeg mente ikke at de er lure når de er høye. Forøvrig tror jeg nå det er mulig at noen blir tregere ved langvarig kontinueerlig røyking men ikke dummere.
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Se i bort i fra det jeg sa om Alzheimer så har man jo fortsatt mange gode grunner til og ikke tillate bruk av marihuana.
Vis hele sitatet...
"Grunnene"? Den eneste grunnen du har er fordi folk blir "sløve" og ikke gidder å jobbe. Hvor får du dette fra? Alle jeg kjenner som bruker cannabis har enten jobb eller går på skole.

Om hasj hadde blitt legalisert, så hadde det selvfølgelig vært samme regler akkurat som med alkohol. Altså man kan ikke være beruset mens man er på jobb eller kjører bil.

Du sier man blir lettere fjern av hasj enn av alkohol? Har du noen gang prøvd hasj? Ja, det er lettere å bli ruset, men man kan ikke sammenligne den svake rusen man får av cannabis med alkohol. Når man er stein, så har man som regelt full kontroll og man er rolig. Er man full, så har man som regelt ikke kontroll i det hele tatt. Man blir ofte aggresiv, og det går ofte utover andre.

Tenk over dette. Hva er best? Hasj eller alkohol? Bli litt fjern eller bli stupfull? Bli litt sløv eller skade kroppen helt totalt av alkohol forbruk?

On Topic:

Narkotika burde avkriminaliseres når det gjelder bruk og oppbevaring. Salg og smugling bør forstatt være ulovlig.

Cannabis bør legaliseres.
Sist endret av Mexxy; 26. desember 2008 kl. 16:19.
Leagaliser Hasj ! Går fuckings ikke under Narkotika.
Og hadde det vært lovlig kunne man gått på butikken og kjøpt det, istede for å gå i de "dårlige" miljøene for å skaffe der, og lett få tak i sterkere stoffer.
Sitat av Zeco Vis innlegg
Leagaliser Hasj ! Går fuckings ikke under Narkotika.
Og hadde det vært lovlig kunne man gått på butikken og kjøpt det, istede for å gå i de "dårlige" miljøene for å skaffe der, og lett få tak i sterkere stoffer.
Vis hele sitatet...
Hasj går nok under narkotika det også, akkurat som alkohol. Det er bare det at det ikke er et sterkt narkotisk middel.
Ja, veit det går under narkotika nå. Men jeg ser ikke på Hasj som narkotika : ))
hasj burde legaliseres.

De fleste får vite i oppveksten at hasj er narkotika akkurat som heroin, hasj dreper hjerneceller (noe som er bevist i flere studier at det ikke gjør) mens alkohol er noe man skal respektere men kose seg med av og til (alkohol dreper hjerneceller)

Vi har ingen kultur i norge når det gjelder hasj, men er kansje det eneste eller en av de få landene som har en drikkekultur hvor barn helt ned i 13 års aldern drikker seg drita hver helg.

Selv om hasj er ulovlig blir det mer og mer brukt.
Å legalisere hasj betyr ikke å glamorisere det, men la den frie man bestemme selv hva han vil bruke livet på.

Hvis hasj skulle legaliseres burde vi bruke de ressursene vi for øyeblikket bruker på og fordømme hasj til og lære bort forskjellen mellom hasj og tungere stoffer! sette en moralsk grense mellom riktig og galt basert på forskning og fakta!

Jeg er ikke for legalisering av narkotika men av hasj ettersom det er bevsst i forskning at det ikke er så farlig som ola nordmann tror!
Jeg vet det er mange anarkister på freakforumet som mener alle burde gjøre som de vil men de som tenker slik er sikkert smarte mennesker som tror alle er som dem men fakta er at det finnes svakere mennesker i samfunnet vårt som trenger lover og regler for og beskytte seg selv. Vi må bare basere dem på fakta, ikke på hva en millitær overordnet bestemte på 30 tallet etter at forsøkpersonen som røyket hasj fortalte ham under påvirkning at han ikke likte han.