Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4412
Kjøpte en eldre vil for 2 måneder siden, startet etter noen dager med div småproblemer som jeg ringdte inn til selger og spurte om... fikk ikke satt den på verksted før nå men var altså dynamo som ga alt for lite strøm. Dette kommer på 10 000 kr. Problemene startet rett etter kjøp men en gammel bil til 40 k. Er det fear at selger betaler noe av dette?
Om den funket når du fikk den er det jo mest sannsynlig tilfeldig. Somregel selges eldre biler "som de er" ettersom man aldri kan vite når eller hva som kan/vil ryke.
Jeg mener ihvertfall ikke selger står ansvarlig for det.
Bytt dynamo selv.. koster ikke så mye. Er du heldig er det bare regulatoren som er dårlig, den koster noen hundrelapper.
Hvilken bil er dette?
Noen bilmerker må du demontere halve motoren for å bytte dynamo og noen er det 2 skruer så er dynamo byttet
I slike situasjoner baseres det meste på hva selger visste, og burde ha visst før salg.
Typ ladet dynamoen for lite, og f.eks. batteri må lades opp manuelt ved jevne mellomrom, så er det noe bileier burde ha visst og opplyst om, da kan du ha en sak. Derimot skal det også redegjøres for at det var slik når selger hadde den, og ikke skjønne rett etter du tok over den.
Slike saker er ekstremt vanskelige å få noe ut av, dessverre.
det er nok ikke så mye å gjøre, men du får garantert gjort d billigere en 10k.
Trådstarter
25 0
Ja 10 k er jo verksted pris, men relativt dyr dynamo åå denne bilen og ikke så mange stedet som foreksempel skruvat, biltema og sånne billigere alternativer som hadde dynamo til denne bilen
Kjøpt privat?

Er dette noe du burde oppdaget ved besiktigelse så har det en ikke sak. Det høres for meg litt ut som at du kjøpt den sånn for å¨sette den på verksted?
Sjekk ut eurodel eller autodoc, de har deler til alle biler i flere prisklasser. Eurodel sender så vidt jeg vet fra Norge.

Kjenner du noen som kan å skru som kunne hjulpet deg? For det er som sagt lett på noen biler å bytte dynamo, andre biler ikke. Hva slags bil er det?
Er du medlem i NAF, eller har du forsikring som dekker advokathjelp? De har garantert mer peiling på hvordan man kan angripe en slik sak.

Du snakker om å betale rundt 25% av kjøpspris i reparasjon kun dager etter kjøp. Det skurrer litt.

Jeg hadde ikke godtatt dette. Det er også viktig å få verkstedet til å sjekke dynamoen som blir byttet for å vurdere om skaden har oppstått nylig eller ikke. Høres ut som en «bil fikk problem, bil selges, jeg er kvitt problemet» tankegang
Sist endret av loppetrusa; 15. januar 2022 kl. 20:56.
Trådstarter
25 0
Startet med risting under akselasjon, ikke merkbart ved prøvekjøring før kjøp. Begynte etter noen dager. Ringdte mekonomen før jul og forklarte saken men de hadde ikke tid før etter nyttår. Ringdte selger og han sa han aldri hadde merket det og trodd det bare var balansering av dekk. Bare brukt bilen til småturer nå etter nyttår og risting økte og masse varsel lamper lyst og bilen sluknet stadig med starta med startkabler så jeg fikk kjørt den på verksted. Verkstedet viste ikke enda om risting skyldes dynamoen eller andre feil enda. Jeg syns værtfall det er rimelig forige eier dekker store deler av denne regningen om ristinga jeg ringdte inn om få dager etter kjøp skyldes dyamo.
Risting under akslerasjon pga dynamo? :S

Om batteriet til stadighet gpr tomt og man vet batteriet er bra er meg bekjent eneste kjennetegn på dårlig dynamo.

Jeg er ingen bilnerd så kan godt hende det finnes andre åpenbare svar men fra mitt ståsted som ikke bilintressert handyman så ser jeg ingen grunn til at selger skal vite om en dårlig dynamo.

Men utdyp gjerne om risting om du kan, evt andre med mer bilkunnskap.

Edit; uendelig med skriveleif når man skal skrive fort på tlf.
Sist endret av Yohoja; 16. januar 2022 kl. 00:50.
Trådstarter
25 0
Ingen bilekspert jeg heller, i mitt hode gir det ingen mening med den risting pågrunn av dynamo. Men verksted mente det var vanskelig og si før bytte av dynamo siden det gikk ut over mange sensorer og varsel lamper...
Sitat av Stuert Vis innlegg
Ingen bilekspert jeg heller, i mitt hode gir det ingen mening med den risting pågrunn av dynamo. Men verksted mente det var vanskelig og si før bytte av dynamo siden det gikk ut over mange sensorer og varsel lamper...
Vis hele sitatet...
Jeg ville først undersøkt om du kan få gjort dette billigere. Jeg har byttet dynamo på en liten og trang bil selv, før jeg fikk interesse for hobby-mek, for under 3000 kroner.

Biler for rundt 40.000 kroner er ofte biler som enten er relativt nye (2006-2010) og kjørt mye, eller gamle. Den prisen er typisk for biler som har hatt et langt liv på veien, og ruller rundt 200.000, da dyre deler ofte må byttes.
Hvilken bil gjelder dette? Dynamo bør du gjøre selv på biler i den prisklassen, verksted timer for å fikse alt etterhvert blir dyrere enn selve bilen.

Jeg tviler sterkt på at selger kommer til å dekke et eneste øre for dette, da det både er enkelt å komme seg ut av, og noe man ikke pleier å gjøre på så "billige" biler.
Har du sjekket vannpumpa om den er slitt? På eldre biler drives jo den av samme reim som dynamoen. På en av mine tidligere biler begynte vifteremma å hvine. Det betyr jo typisk slakk vifterem. Det viste seg at vannpumpa ved helt utslitt og jeg kunne nesten plukke den fra hverandre for hånd.

For bare 40k er det vil ikke mye å forvente seg av bilen i utgangspunktet.
Trådstarter
25 0
Takk for mange bra svar folkens ��
Du får absolutt ingenting i en slik sak. Det er risikoen av å kjøpe en brukt, gammel bil. Dynamo som ryker er helt tilfeldig og ikke noe selger kan forespeilet skjer.

Uansett er det også 2 års ventetid å få behandlet saker i systemet, så det nytter seg uansett ikke
Trådstarter
25 0
Verksted tok en sjekk på hva ristingen komm av, det var da: endeledd foran, bakre mellomaksel kryss og en mansjett foran. Ristingen komm rett etter kjøp og selger mener han ikke er ansvarlig for noe av dette grunnet bilen nettopp bar EU ok så om dette var dårlig i hans eie hadde ikke bilen blitt EU godkjent. Så i hans hode har alle disse feilene dukket opp fra intet kunn få mil etter kjøp.
Sitat av Stuert Vis innlegg
Verksted tok en sjekk på hva ristingen komm av, det var da: endeledd foran, bakre mellomaksel kryss og en mansjett foran. Ristingen komm rett etter kjøp og selger mener han ikke er ansvarlig for noe av dette grunnet bilen nettopp bar EU ok så om dette var dårlig i hans eie hadde ikke bilen blitt EU godkjent. Så i hans hode har alle disse feilene dukket opp fra intet kunn få mil etter kjøp.
Vis hele sitatet...
Dette kan du krangle på deg magesår av uten å komme noen vei.
Dette er slitasjedeler, det betyr også at dette er ting som dukker opp når som helst og hvor som helst. Det er sånn det er å ha bil.
Jeg vet ikke hvor mange stag, ledd, lager og dritt som går i denne katergorien men det er fort noen ti-talls. Du er heldig om du får bilen ut av verksted før neste problem.
Ditt problem her er at du har din plikt til å undersøke bilen ved kjøp. En prøvetur burde ha avslørt ristingen så dette kommer du tvilsomt noen vei med.
Kjøp nye deler hos bilopphuggeri
Da kunne det kanskje vært en idé å prate med verkstedet som foretok EU-kontrollen? For ting blir ikke plutselig slitt med mindre bilen er brukt offroad.