Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6441
Sjåføren som leverte pizzaen ba om at jeg skulle vippse betalingen direkte til ham.
Fikk riktignok kvittering, men udatert og selvsagt ingen utkrift som man får når det betales med kort.

Spurte hvorfor, og fikk da til svar at han selv vippset videre til sjefen.
Fishy.
Sist endret av BetaCam; 28. desember 2021 kl. 17:54.
Høres ut som svartarbeid
Hvorfor kaller du det svindel?

Du er vel ikke svindlet? Du har betalt for en pizza, og fått en pizza.

Eneste som er gjort feil er på dems kappe evt, ikke noe jeg kan forstå påvirker deg ihb.
Har blitt bedt om å gjøre det slik noen ganger selv.
Da var det fordi betalingsterminalen ikke fungerte og den slags.
Aldri hatt noe problemer med det, og ser ikke helt hvor "svindelen" skulle komme inn uansett. Du Vippser jo ikke mer enn du skylder, og "kvittering" har du jo da i Vipps selv om Pizzasjappa skulle spørre.
De vet jo hvem sjåførene sine er og klarer fint å legge sammen 2+2.
Om de snyter på skatten så er ikke det ditt problem.
Mange steder som driver sånn.
Mobil er den nye betalingsterminalen.
Svart arbeid med alle betalinger dokumentert i Vipps høres ikke så lurt ut. Jeg er enig i at det høres ut som en litt merkelig løsning, om du betalte sjåføren privat gjennom Vipps, men med mindre du har blitt lurt til å betale mer enn hva pizzaen egentlig kostet er det jo ikke så mye å tenke på her.
Hvis noen har svindlet noen så er det vel budet som svindler sjefen sin i så fall.
Hvis en på kjøkkenet gir budet noen pizza hver kveld som ikke blir meldt utkjørt og budet får cash for disse på sin konto.

Tar de en pizza hver kveld og budet kjører man-fre hver uke blir det 5000 i mnd uten noe særlig risiko.

.. hvis pizza med kjøring koster 250.
Sist endret av vindaloo; 28. desember 2021 kl. 19:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor skal det være svart arbeid/svindel bare fordi man bruker Vipps? Flere butikker/puber/barer/you name it godtar vipps som betalingsmiddel.
Sitat av raze Vis innlegg
Hvorfor skal det være svart arbeid/svindel bare fordi man bruker Vipps? Flere butikker/puber/barer/you name it godtar vipps som betalingsmiddel.
Vis hele sitatet...
Sitat av BetaCam Vis innlegg
Sjåføren som leverte pizzaen ba om at jeg skulle vippse betalingen direkte til ham.
Fikk riktignok kvittering, men udatert og selvsagt ingen utkrift som man får når det betales med kort.

Spurte hvorfor, og fikk da til svar at han selv vippset videre til sjefen.
Fishy.
Vis hele sitatet...
Men trur ikke jeg personlig hadde giddi å etterforska dette, opprettet en tråd på det eller eventuelt tysta på pizzaduden hvis han hustler
Vel jeg hadde personlig aldri gjort dette for sjefen, enten fikser han vipps for business og betaler det det koster å ha tjenesten eller så dropper han vipps.
Tenk hvor mange personer som nå har fullt navn og telefonnummer på han sjåføren, og ikke minst hvor mange han selv har.

Du har ikke gjort noe feil men det samme kan nok ikke sies om pizzasjappa.
Super useriøst.
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Hvorfor kaller du det svindel?
Du er vel ikke svindlet? Du har betalt for en pizza, og fått en pizza.
Eneste som er gjort feil er på dems kappe evt, ikke noe jeg kan forstå påvirker deg ihb.
Vis hele sitatet...
Ingen kvittering. I tillegg smakte pizzaen bildekk.
Svindel.

Sitat av Neptunia Vis innlegg
Om de snyter på skatten så er ikke det ditt problem.
Vis hele sitatet...
Da er det vel greit at de snyter på skatten, sett fra ditt ståsted?

Sitat av raze Vis innlegg
Hvorfor skal det være svart arbeid/svindel bare fordi man bruker Vipps? Flere butikker/puber/barer/you name it godtar vipps som betalingsmiddel.
Vis hele sitatet...
Stemmer det. Så lenge jeg får en skikkelig kvittering er Vipps helt ok. Men butikker og puber etc gir deg tross alt en skikkelig kvittering.
Det gjorde ikke pizzabudet.
Sist endret av BetaCam; 2. januar 2022 kl. 23:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Garantert svartarbeid. Vi hadde besøk fra en banksjef igjennom noe skolegreier og han sa at om du er usikker på om det er svart arbeid, be om kvittering. Om du ikke får ei skikkelig kvittering så kan det du gjør være straffbart ifølge han, siden du har et visst ansvar for at du ikke bruker svarte tjenester.
Sitat av BetaCam Vis innlegg
Da er det vel greit at de snyter på skatten, sett fra ditt ståsted?
Vis hele sitatet...
Du får melde fra om de da. Du bekjemper ikke så mye svart arbeid ved å klage til folk her inne.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Du får melde fra om de da. Du bekjemper ikke så mye svart arbeid ved å klage til folk her inne.
Vis hele sitatet...
Det er allerede gjort. Ifht holdningene til enkelte her inne, er det åpenbart at svart arbeid er innafor.
Sitat av BetaCam Vis innlegg
Det er allerede gjort. Ifht holdningene til enkelte her inne, er det åpenbart at svart arbeid er innafor.
Vis hele sitatet...
Samtlige har gitt uttrykk for at det eventuelt er virksomheten som har gjort noe feil. "...har gjort noe feil". Du ser kanskje tegninga? Hvis de faktisk driver med svart arbeid bør de helt klart få en reaksjon for det. Hvis de dokumenterer sitt eget svarte arbeid gjennom Vipps-transaksjoner tror jeg det burde ordne seg av seg selv før eller senere, men ikke vet jeg. De som har svart deg trodde vel bare du hadde et formål med tråden utover å konstantere at du mistenker noen for svart arbeid, og prøvde å gi deg et svar.
Jobba som bud, helt normalt at det kan skje. Kan være en eller flere bankterminaler som streiker, slik at alle budene ikke har terminal. Man kjører leveringene på vipps og betaler med eget kort på terminal i sjappa eller vippser til sjefen så han gjør det. Du fikk pizzaen din, helt sykt at du tyr til et forum for å skrive om din erfaring. Hvis det er så jævla big deal så bare kontakt sjappa og spør om kvittering. Du får pizza på
Døra men gråter fortsatt, sånne som deg as æsj
Sitat av BetaCam Vis innlegg
Da er det vel greit at de snyter på skatten, sett fra ditt ståsted?
Vis hele sitatet...
Nei, på ingen måte, men du er verken politi, ligningsvesen eller Batman.
Vipps er helt vanlig å bruke, ja til ansatte. Butikken har selv da ansvaret for å registrere salget i dagens omsetning. Men om det skjer er det en annen sak. Og i restaurantbransjen er det mest svart enn noe annet bransje.

Men det er ikke svindel mot deg (eller jo egentlig mot oss alle haha) det er svindel mot staten om de ikke registrerer salget. Om du er så bekymret og snill mot staten så kan du jo ringe inn bekymringsmelding til arbeidstilsynet... tar deg 2 minutter. Men ja da har du lite å finne på om dagene Med all respekt altså!

Hilsen ei som driver eget virksomhet og kan fortelle deg at svart gjøres overalt og i alle butikker. Ja til og med på Rema 1000. De som vet de vet
Har paya med vipps et par ganger til Peppes når jeg ikke har funnet lommeboka mi på den vanlige plassen sin når de plutselig står på døra her og jeg ikke rekker å endevende kåken. Tror ikke det er uvanlig at de bruker vipps.

Du har neppe blitt svindla.
Sist endret av celtseus; 3. januar 2022 kl. 22:19.
Det er vel ikke så mye forskjell i det som å gi kontant vel, bare at pengene ikke bokstavelig talt er rett foran trynet ditt, noe det nesten bokstavelig talt er uansett.
Sitat av Speedfrik Vis innlegg
Det er vel ikke så mye forskjell i det som å gi kontant vel, bare at pengene ikke bokstavelig talt er rett foran trynet ditt, noe det nesten bokstavelig talt er uansett.
Vis hele sitatet...
Problemet her er at de ikke kunne tilby ordentlig kvittering. Selv når du betaler kontant for pizzaen skal du kunne be om en ordentlig kvittering på kjøpet.

Og det finnes så utrolig mange enkle løsninger for koetbetaling i dag, og cipps for bedrifter er et eget produkt. Så med mindre man driver på med noe shady er det ikke noen god grunn til å ikke ha noe bedre enn at pizzabudet bruker privat vipps.
Ingen som tenker i de baner at budet blir lurt eventuelt er med på skatte svindel. Veldig enkel måte å gi stat inntrykk av at kun tre pizza ble solgt den 04/01 når det i realiteten var 10 pizza som ble solgt.

Når jeg tenker meg om har jeg og gjort det samme. Har folk mulighet til å fore lommene litt ekstra så vil de aller fleste gjøre det. Jeg fikk meg en oppvekker jeg nå på hva vipps kan bli brukt til. Hmm ikke bra.

Til alle sammen nekt å betale via sjåførens private vipps konto!!!!

Nå mener ikke jeg peppes og dolly der det går rett til bedriften men disse litt mindre.
Sist endret av Hermod1; 6. januar 2022 kl. 00:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I utgangspunktet er det ikke noen forskjell på betaling med kort, og betaling via Vipps. Bedriften må okke som registrere begge beløp som inntekt. Når man betaler med kort hos pizzabudet, får man en kvittering på at man har betalt et beløp. Ikke hva man har betalt for. Og begge betalingsmåter er digitale og kan trackes. For å ta det videre, Vipps har egne bedriftsløsninger. Hvis man skal henge seg opp i dette med kvitteringer, så tilbyr Vipps dette også.
I dette tilfellet virker det som TS vippsa budet direkte. Stemmer dette? I så tilfelle, som zafzafi er inne på, kan det ha vært en midlertidig løsning grunnet feil med terminal.
Ikke så lenge siden jeg var på Rema og han som stod i postkassen la ut for en kar som ikke hadde med seg kort (den kassa støttet ikke mobilbetaling tror jeg), så vippset kunden til han ansatte personlig rett etterpå.

Kan jo være at pizzabudet ytet litt ekstra service til deg om de f.eks hadde tekniske problemer av noe slag.