Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3670
Har rulleblad fra 4 år siden men nå har jeg blitt ansatt som selger for elkjøp.

Siden jeg skal selge abonoment så er det slik at de krever politiattest fra meg.

Ingen av straffesakene jeg har på rullebladet er relevant for jobben, tror dere dette vil vise på attesten? Evt får jeg sparken for dette?

Eventuelle erfaringer hadde vert veldig greit.
Med mindre du har økonomisk kriminalitet på rullebladet tror jeg ikke at Elkjøp får opp at du har noe rulleblad i det hele tatt. De søker etter ting relatert til stillingen din, om du har røyka og blitt tatt for bruk eller stjålet på butikken får de nok aldri vite det. Correct me if im wrong
Kommer helt an på hva de krever av vandel. Tilfredsstillende vandel tipper jeg de krever. Er hvert fall det som gjelder for vektere. Vanskelig å se at selger på elkjøp har strengere vandelskrav enn vektere.
Når du søker om politiattest så kommer alt opp. Har du null og niks så står det "Intet å bemerke" ellerno, husker ikke helt. Da har man plettfri vandel.
Evt dommer (forelegg er også å regne som en dom) kommer opp.

Så er det opp til elkjøp å bedømme om din vandel er tilfredsstillende. Et forelegg for å kjøre i fylla for lenge siden vil jeg tro de driter i. Verre om du nylig har svindelsaker på deg.
Danglebær: det der stemmer ikke helt. Det finnes flere typer politiattester og det er klare regler for hvilken typenen arbeidsgiver kan kreve. Jeg har akkurat levert en til et idrettslag der det sto «intet å bemerke» men jeg har da vitterlig noe smårusk jeg også, det er bare ikke relevant for det jeg skal gjøre. Den uttømmende attesten derimot, der står alt av grums fra a til å.
Kun relevant kommer opp.

Jeg har grov narkotikadom, vegtrafikkloven og lignende.

Trengte attest for å selge forsikring.

Intet å bemerke. Bare husk søk om riktig attest.
Sitat av Astennu Vis innlegg
Danglebær: det der stemmer ikke helt. Det finnes flere typer politiattester og det er klare regler for hvilken typenen arbeidsgiver kan kreve. Jeg har akkurat levert en til et idrettslag der det sto «intet å bemerke» men jeg har da vitterlig noe smårusk jeg også, det er bare ikke relevant for det jeg skal gjøre. Den uttømmende attesten derimot, der står alt av grums fra a til å.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett. Jeg tar alltid uttømmende.
Hvilke forskjellige attester er det man kan søke om?

Og hvis man har narkotikadommer, hva bør man søke om får å få en attest som ikke viser dette?
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Hvilke forskjellige attester er det man kan søke om?

Og hvis man har narkotikadommer, hva bør man søke om får å få en attest som ikke viser dette?
Vis hele sitatet...
Det meste du lurer på står her

https://www.politiet.no/tjenester/po...t-sok-pa-nett/
det er kun relevante lovbrudd... får dere forresten provisjon på salg hos elkjøp? Kan kunder be om rabatt om de kjøper feks over 10k? Noen tips og triks for å få med noe gratis eller rabatt?
Sitat av OxyLove Vis innlegg
det er kun relevante lovbrudd... får dere forresten provisjon på salg hos elkjøp? Kan kunder be om rabatt om de kjøper feks over 10k? Noen tips og triks for å få med noe gratis eller rabatt?
Vis hele sitatet...
Yes om du feks kjøper mobil med abbonomang, deksel og glass kan du lett få litt rabatt på kjøpet, ses på som pakkepris.

hvilken attest må jeg søke på for dette formålet? noen som vet?

vil kun en begrenset attest vise ting som kun er relevant til jobben?

er det sånn at en ordinær attest kun viser det som er relevant for jobben eller alle lovbrudd?
Sist endret av blackfish; 2. januar 2022 kl. 17:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har vanskelig for å se at de kan kreve vandel. Viss man ser på Formål til søknad om politiattest så finner jeg ingenting som er relevant for en selger av abonnementstjenester. Mulig jeg er på villspor.
Kun relevant. Etter 5 år er den borte uansett.
Sitat av OxySmile Vis innlegg
Kun relevant. Etter 5 år er den borte uansett.
Vis hele sitatet...
selv om det er ordinær attest?
Her er svaret.

I den vanlige/ordinære politiattesten, som du får hvis ikke loven sier noe annet, blir alle opplysninger som er mer enn ti år gamle utelatt, hvis du ikke begår nye lovbrudd. Dom på ubetinget fengsel i over 6 måneder vil tas med på politiattesten i 10 år. Ved dom på ubetinget fengsel regner man tiden fra man ble løslatt fra fengslet.
Vis hele sitatet...
https://www.ung.no/oss/kriminalitet/307062.html

Ja, jeg brukte ung.no så slipper jeg å bruke kilder hvor alle sitter igjen som er spørsmålstegn også må jeg forklare på vanlig norsk hva de nettopp leste.