Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4320
Anonym bruker
"Forbauset Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Cannabis er et fint rusmiddel, men som med alle andre rusmidler har det en bakside.

Cannabis gjør at du føler deg komfortabel. Og det sammen med at man så å si kan bruke det dag ut og dag inn [uten risk for f.eks overdose] gjør det til en liten felle.

Istedet for å gjøre noe du bør gjøre som f.eks skolearbeid, fysisk trening, sosialisering, så er det fort gjort å ta det "enklere" valget som er å bli høy.
Og det kan bli et valg man tar daglig.. og derfra kan tiden fly.

Gjerne fortell hvordan du selv har opplevd å røyke bort noen år av ditt liv - hvor altså cannabisen har stått i veien for at du tok bedre valg for fremtiden, og hvordan du klarte å få grep på livet ditt [enten det var å slutte, eller kutte ned].
Startet å eksperimentere med røyking da jeg var ganske ung.

Den store forskjellen ligger i mine øyne i når på dagen du starter fyringa. Røyker man dagen lang fra morgenkvisten til man legger seg blir man virkelig treig og "røyker bort livet sitt".

Om man røyker seg en joint på ettermiddagen/kvelden etter jobb eller andre gjøremål blir det en fullstendig annen greie. Det er egentlig diggere også, for man får ikke særlig mye ut av å være fjern hele tiden.

Hvis man ikke har noe produktivt å gjøre i løpet av dagen er det lett å gå i fella å røyke fra man våkner og da gjør man situasjonen enda verre for seg selv. For da kommer man gjerne ingen vei, man bare røyker og sløver.

Husker at jeg røyket dagen lang mellom 18-20 siden jeg alltid hadde tilgjengelig og da jeg bestemte meg for å slutte etter nesten to år med konstant røyking kaldsvetta jeg hver natt og kjedet livet av meg. Gikk ned en del i vekt også da appetitten forsvant uten å være høy.
Det gikk over i løpet av en måned.
Sist endret av krystallkongen; 21. desember 2021 kl. 16:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For min del så røyka jeg bort et forhold som fortsatt stikker og det gjør vondt når jeg ser dama selv om det er over 10 år siden og jeg har hatt flere forhold siden.
Jeg fyrte fra morgen til kveld og det gikk ut over det sosiale, mange venner trakk seg unna da jeg ikke orka og være med ut for å være sosial. Satt bare og røyka og gamet ofte jeg og en kompis.

Ble etterhvert lei av og være så "fjærn og lat" at jeg begynte og spe på med pepper for og få energi til og ute blant folk.
Enden på visa var at peppern tok overhånd og ble dagligdags og etterhvert sammen med heroin.

Etter 7 år på nåla med amfetamin og heroin var jeg så lei at jeg gikk cold turkey på hele greia. Har ikke rørt så mye som en dråpe alkohol siden og det begynner og bli noen år.

Nå som jeg har et mere "voksent" syn på det hele kunne jeg sikkert røyka litt i helger eller til en og annen kvelden. Men har bestemt meg for og styre unna alt som er
Anonym bruker
"Vennlig Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Datt ut av vgs, tok ikke videre utdannelse.
Ble deppa av stonerlivet og datt ut av jobb
I mange år
Så mange år at det er flaut og jeg er forbanna på meg selv for at jeg sløste livet på hasj og tegneserier
Kasta bort mye tid, penger og fått mye dårlige venner pga jeg drev med hasj og hang i et miljø hvor det var akseptert, fra jeg var 12-13. Har aldri blitt avhengig av noe annet, men gjennom de samme folka som jeg røyket med ble jeg etterhvert tilbudt andre ting og dratt inn i kriminalitet. Har testa det meste utenom opiater, crack, og sprøyter.

Har brukt millioner av kroner på å røyke hasj, omtrent 15 år siden jeg begynte. Regner med jeg har brukt minst 3 mill på cannabis + rullepapir og tobakk for å mekke (røyker ikke sigg/tobakk utenom det jeg bruker til å blande.)

Foreldrene mine er rusmisbrukere så jeg hadde som regel tilgang også når jeg ikke hadde penger. Hadde to kompiser som var hos oss stort sett hele tida pga vi kunne røyke inne og muttern var jævlig grei med oss. Gutta og jeg gjorde mye faenskap for å få tak i penger, ingen av oss har gått VGS og ingen av oss jobba på den tiden. Han ene spesielt har dratt meg inn i mye jeg ikke burde vært med på - at ingen av oss i dag er døde eller i fengsel er bare flaks. De to andre ble etterhvert mer og mer glad i kokain og sprit, han ene la hasjen helt på hylla da vi var 17. Var bare 16 år da vi begynte å stå i Brugata/Grønland, vi var kjent som "Singh-Singh gutta", alle junkiene ville ha tak i kompisen min så de kunne bli "friske"

Ellers så var jeg bare interessert i å reise til steder hvor det ikke var ulovlig å røyke cannabis. Vi pleide å spare opp penger for å dra til Spania/Portugal/Nederland og bo der i noen uker om gangen - for så å komme tilbake til Norge for å gjøre mer faenskap og dra utenlands igjen asap. De landene jeg nevnte over er kule de, men nå i dag så synes jeg at å reise et sted bare pga røykings er totalt bortkasta. Har mista tellinga på hvor mange ganger jeg har vært i Amsterdam og Lisboa.
Har ikke det. Har levd et "normalt" og aktivt liv selv om jeg har røyket hver kveld de siste 14 årene.
Sitat av Frank Dank Vis innlegg
Har ikke det. Har levd et "normalt" og aktivt liv selv om jeg har røyket hver kveld de siste 14 årene.
Vis hele sitatet...
Samme her. Har ikke hatt negativ innvirkning som jeg kan huske, bortsett fra at eksen ikke likte det. Forholdet tok slutt av andre årsaker.

Det er også en vesentlig forskjell på mengde og frekvens. Mornings og kontinuerlig røyking hele dagen ville nok hatt en annen innvirkning enn å røyke på kvelden.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har hatt perioder hvor jeg har røyka hver dag, men klart å forstå ganske tidlig at det ikke har funka for meg, så stoppa. Hva er vitsen når effekten blir dårlig? Skjønner jo at noen blir avhengige, men aldri forstått meg på vanerøykere som gjør det tilsynelatende uten å få noe glede ut av det.

Nå røyker jeg bare i helgene og blir det motsatte av lat når jeg gjøre det - får alltid lyst til å tegne, male, modellere 3d ting eller lage musikk når jeg røyker. Det hjelper jo å ha interesser og noe moro å holde på med når man er fjern. Hvis ikke er det litt bortkasta for min del.
Anonym bruker
"Sinna Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
Har brukt millioner av kroner på å røyke hasj, omtrent 15 år siden jeg begynte. Regner med jeg har brukt minst 3 mill på cannabis + rullepapir og tobakk for å mekke (røyker ikke sigg/tobakk utenom det jeg bruker til å blande.)
Vis hele sitatet...
Har du hatt et gjennomsnittlig forbruk på over 3 gram om dagen i 15 år? Og bare kjøpt i små kvanta? Kanskje Luksusfellen bør lage en episode med sparetiltak for rusavhengige.
Anonym bruker
"Nervøs Storskogmus "
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Rusavhengige går Luksusfellen en høy gang!

Beundrer motet til de som har regnet ut hva det har kostet dem økonomisk, hver gang jeg tenker på det avsluttes beregningen fort, det blir for pinlig

Den store selvbøffen man går gjennom med dette, er hvor unødvendig høy toleranse man røyket på seg, og hvor mye bedre bruken hadde vært med korrekt og disiplinerte toleranse pauser

Den dag i dag er jeg glad jeg ikke lenger aksepterer daglig bruk, og holder det til en kveld i ny og ne. Da hitter små mengder akkurat som det skal
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jepp, jeg sitter hjemme alene å røyker akk nå fordi jeg heller vil sitte her å bli fjærn... familien er 45 min unna å spiser middag og feirer jul sammen.. jeg er invita.
Gatehasj er ikke bra, jeg blir dårlig uten. Røyker jeg grønt, så blir jeg ikke dårlig, eller føler jeg MÅ ha det kontra hasj, grunnet høyt innhold thc, jo mer klissete den er, jo verre er det å slutte for min del. Ikke så rart, da jeg røyka mornings, lunsj, etter middag og nattings.

Har vurdert lenge å bare kutte ut helt, men det er det ''sunneste'' alternativet forhold til å dempe suget til heroin, piller og annet dritt, hvis du har blandingsmisbruk.

Ville ikke hjem, men hasj skal ikke gå foran familien uansett, så jeg bakte kjeks og funker bra. Så lenge jeg ikke har angst, så er jeg lykkelig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har du hatt et gjennomsnittlig forbruk på over 3 gram om dagen i 15 år? Og bare kjøpt i små kvanta? Kanskje Luksusfellen bør lage en episode med sparetiltak for rusavhengige.
Vis hele sitatet...
Har vært oppe i 5+ gram om dagen også, f.eks da jeg bodde i PT/NL. Rundt 3-4 om dagen er nok vanligste når jeg har vært i Norge.

Regnestykket blir noe helt annet hvis jeg skulle regna med det som har gått i pluss. Når jeg skriver 3 mill så er det bare det som er på minussiden, om du forstår.

Gidder ikke skrive her hvor mye jeg pleide hente i slengen. Men uansett, dere har et poeng Er ikke hver dag jeg røyker lenger, noen dager blir det en nattings bare, andre røyker jeg 1-3g
Har vell en standard hasj historie som mange kan kjenne seg igjen i. Mitt råd er les i gamle tråder her inne, mye bra.

Uansett, hadde en fin introduksjon og fin deby til røyken. Fordelene var mange og all propaganda man hadde fått trøkt ned over ørene stemte rett og slett ikke, og dermed ble hasjen fort langt mer uskadeligjort en den kanskje burde blitt?

Bruk gikk over til misbruk, ut fra egen definisjon. En god setning som jeg har lest her inne tidligere er at bruket går over til misbruk når man ikke deltar på aktiviteter man vanligvis ville deltatt på. Og med den definisjonen i minnet, er det lett å si at jeg har hatt min dose av misbruk opp gjennom årene.

Tenk over hvilket forhold man vil ha til rusen. Vær objektiv om det lar seg gjøre, og ikke minst, vær ærlig med deg selv. Ja kanskje man har et rusproblem, helt greit, hva kan man gjøre for å gjøre ting litt bedre? Når man sitter i tåka kan man ha problemer med å være ærlig med seg selv, og enda værre, man er ikke i stand til å ta de takene man vet man trenger for å forbedre situasjonen sin.

Beklager for digresjonen. Videre til hvordan jeg har røyket bort store deler av livet. Nå er det slik at å inrømme noe slikt ikke er enkelt for meg, da det går rett på ego - og hvem liker vell å se skyggesiden sin?

Har hengt inne på Freak siden jeg var en liten pjokk, og fått det jeg vil si et balansert syn på rus. Ja, back in the days var det mange gode informative tråder her inne om farene ved uforsiktig bruk, tror jeg værtfall... Jeg begynte bruket forsiktig, da jeg trodde jeg var informert om farene ved røyking. Beklageligvis tror jeg ingen som er fresh i gamet vet stort om hvilke ting som kan potensielt oppstå. Heldigvis bodde jeg med venner som ikke røyket, og bruket ble da svært sjeldent, og de få gangene ble "magiske".

Fast forward - flyttet vekk fra det tidligere kollektivet og inn i nye omgivelser. Bruket eskalerte, og ble fort til en daglig greie. Hadde fortsatt ting på stell, vell, i den grad en ung mann i 20 årene med daglig bruk av cannabis har ting på stell. Små gjøremål ble utsatt, møter med bekjente ble kansellert, til og med damer ble mindre interessante. Magien var borte, og røyken ble en daglig chore.

Kom meg gjennom studiet på et ufattelig vis. Uten å gå inn i detalj - en del livskomplikasjoner skjedde og jeg ble nødt til å snu om på livet. Hasjen gikk ut, jeg satt igjen.

Hvordan ser jeg tilbake på årene? Vell, både og. Ja en er nødt til å akseptere alt rotet og øyeblikkene en har mistet, og aldri vil få tilbake igjen. Et øyeblikk er over, får man et nytt? Kort oppsummert, jeg har rotet bort mange år på å røyke. Jeg sitter igjen med et stort svart hull, hvor jeg ikke helt husker hva som har skjedd, eller hva jeg har bedrevet.

Alikevell er jeg påpasselig nok til å ikke se på alt som bortrevet tid. Ja, jeg kunne gjort mye iløpet av den tiden, men ville jeg? Ville jeg virkelig ha utnyttet livet til det fulle og opplevd det jeg vil oppleve, eller hadde jeg simpelthen gjort bortimot det samme, bare uten røyk?

Røyking endrer midlertidig bevisstheten, og lar en få et nytt perspektiv på hva en driver på med. Jeg tror da at en lett kan se tilbake på hva en tidligere har drevet på med med en dose anger. Kanskje man sammenligner noe en ville likt å unngått med en tenkt hypotetisk situasjon hvor man gjør noe en kunne tenkt seg. Hva jeg prøver å forklare er at man sammenligner en dårlig situasjon med en tenkt hypotetisk bedre situasjon. Muligens.
Røykingen har for min del aldri vært et problem, men heller miljøet. Glad jeg er ute og nå har et bevisst og begrenset forhold til bruken.