Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3980
Skal rigge meg til for lange og effektive kontordager i 2022, og er på jakt etter nytt keyboard og mus for max performance og komfor.

Noen tips på hva jeg bør kjøpe?

- Skriver mye tekst / bloggartikler
- Jobber en del i photoshop / noe videoediting
- Litt koding / programmering


Gaming? Niks 0.

Kan selvsagt kjøpe "gamingutstyr" dersom det er det beste.

Helst med kabel så man slipper å lade utstyret, og gjerne en mus som har "fast scroll", som kan skrus av og på (digg når man trenger å scrolle mye).

Ingen spess budsjett, men tenker maks 3k totalt.
Sitat av 3mma Vis innlegg
gjerne en mus som har "fast scroll", som kan skrus av og på (digg når man trenger å scrolle mye).

Ingen spess budsjett, men tenker maks 3k totalt.
Vis hele sitatet...
"Logitech G502 Hero" har kabel og fast scroll.
Jeg er svært fornøyd med musen jeg bruker å jobb, en Logitech MX master 2s
https://www.tek.no/test/i/BRvJL0/logitech-mx-master-2s

Den er trådløs, men lader med kabel koblet til "foran" så jeg merker personlig ikke om musen er til lading under bruk.

Fast scroll samt ekstra scrollehjul (zoom eller horisontalt, valgfritt)
Trådstarter
Begge musene ovenfor virker solide!

Har dog ikke verdens største hender, så mistenker at Logitech G502 virker som et bra alternativ.

Forslag på et godt keybaord?`
Altså keyboard er "bare et keyboard", men om noen har brukt et keyboard som virkelig er digg, så vil jeg gjerne høre om det!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av 3mma Vis innlegg
Forslag på et godt keybaord?`
Altså keyboard er "bare et keyboard", men om noen har brukt et keyboard som virkelig er digg, så vil jeg gjerne høre om det!
Vis hele sitatet...
IBM Model M.

Mitt Model M som er i dagleg bruk er frå midten av nittitallet. Eg har eit frå midten av åttitallet og som funker utmerka.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
IBM Model M.

Mitt Model M som er i dagleg bruk er frå midten av nittitallet. Eg har eit frå midten av åttitallet og som funker utmerka.
Vis hele sitatet...
Det finnes en nettbutikk som spesialiserer seg på å gjennskape akkurat dette tastaturet:

Unicomp New Model M

Har ikke erfaring med disse selv, men kom på de når du nevnte Model M.
Jeg veldig fornøyd med Logitech MX Craft helt til jeg fikk meg Logitech G915 TKL. Begge er veldig bra keyboard men G915 gir en helt annen "feel" fordi tastene er mekaniske. Apple Magic Keyboard er også greit (men ikke mekanisk). Lading er ikke noe stort problem; du kan uansett bare ha kabelen i 24/7. Når det er sagt er G915 overpriset, og det finnes like billigere/tilsvarende alternativ fra Keychron.

Enig med flere over her at MX Master er bra. Sidescroll er utrolig bra til koding og Photoshop. Tror ikke du trenger å bekymre deg over at den er stor. Jeg har ganske små hender selv.
Kan på det varmeste anbefale Logitech MX master og Keychron k2
Jeg kan anbefale det tastaturet her https://www.elkjop.no/product/data/m...omisk-tastatur

Det er ikke med kabel, men batteriet holder veldig lenge på det.
Jeg har faktisk aldri byttet batteri på dette tastaturet etter jeg kjøpte det selv.

Jeg er webutvikler, og bruker dette tastaturet til å skrive kode.
Det er veldig behagelig i bruk selv etter mange timer foran pcn.
Sist endret av Bhadra; 21. desember 2021 kl. 17:27.
Vet det er flere der jeg jobbet som brukte Logitech K860 som Bhadra nevner, de er veldig fornøyde og står på ønskelisten min.
Var helt forferdelig å bruke når man ikke var vandt til det men de som brukte det fast hadde ingen problemer
Trådstarter
Takker og nikker for svar!

Her var det mye bra å velge i ja!
Personlig så har jeg custom 65% tastatur både hjemme og på jobb med silent switcher slik at jeg ikke plager livet av kolleger med clicky eller clacky.
MaxGaming selger mange hotswap-baserte tastaturer som du selv kan sette inn switcher og keycaps på, slik at du kan få det mer eller mindre akkurat slik du vil ha det - veldig greit i lengden syns jeg hvertfall

Mange av de kan og programmeres veldig lett, slik at du kan ha ett function layer for photoshop hotkeys, makroer, media keys osv osv osv.
Ikke like rett frem som noen av de andre forslagene her, men litt utenfor boksen i det minste!
Sist endret av pinkrabbitz; 22. desember 2021 kl. 20:42.
Skriver selv mye i forbindelse med høyskolestudier og valget her falt på G915 TKL tastatur og G502 mus.
Valget falt på G915 da det er et low-profile mekanisk tastatur. Low-profile gjør at jeg får mindre vondt i håndleddene for min del.

Hadde en MX Master 2 før, men synes faktisk G502 ligger bedre i hånda, selv med mine lange fingre.
At den har flere knapper er også et pluss med tanke på makrobinding som kan benyttes i Pshop/Premier.
G502 blir annonsert som en gamingmus, men jeg bruker den selv like mye til pshop og lightroom.