Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2197
Har akkurat betalt siste avdrag av restskatten, og nå forfaller siste avdraget av forskuddsskatten 15/12. Det kommer til å bli tøft. Hva skjer om jeg bare betaler halvparten? Jeg veit staten er helt nazi på betaling, men hvor lang tid har jeg på meg før restbeløpet går til namsmann osv?

(Trenger ikke moralsk veiledning om at jeg må betale skatten min i tide, og at staten trenger disse pengene til skole, helse og bla bla bla…)
Gå inn å endre skattekortet ditt. Ganske sikkert på at det fungerer frem til forfall men med forbehold.
Sitat av Holotropiker Vis innlegg
Har akkurat betalt siste avdrag av restskatten, og nå forfaller siste avdraget av forskuddsskatten 15/12. Det kommer til å bli tøft. Hva skjer om jeg bare betaler halvparten? Jeg veit staten er helt nazi på betaling, men hvor lang tid har jeg på meg før restbeløpet går til namsmann osv?

(Trenger ikke moralsk veiledning om at jeg må betale skatten min i tide, og at staten trenger disse pengene til skole, helse og bla bla bla…)
Vis hele sitatet...
Vær ihvertfall glad det er siste årstermin, og ikke første.
Unnlater du å betale første termin, forfaller hele årsbeløpet og går til
innkreving. Har vært der selv, og slet i mange år med etterslep.

Det jeg ville gjort var å ta kontakt med skattemyndighetene - nå.
Ikke vent. Forklar situasjonen, spør om det er mulig å nedjustere
beløpet basert på inntekt.

Eventuelt spør om det er mulig å dele beløpet i to, og betale
andre halvpart om en måned.

Ta ihvertfall kontakt med dem, og vis at du tar problemet på alvor.
Jeg har inntrykk av at de er litt rundere i kantene nå i covid-tidene
vi lever i. Kan selvsagt ikke garantere noe, dog.
Sist endret av PVestlandia; 10. desember 2021 kl. 22:10.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det går an å ringe de og spørre hva som skjer videre, og til hvilke frister. Jeg skylder ca 30 000 i forskjellige kategorier (personskatt, mva fra enkeltpersonforetak ol) og har snakket med de flere ganger. Erfaringsmessig har de gjort litt forskjellig. Ser ut til at gjelden følger norsk lov mvh forsinkelsesrenter i første omgang. Er beløpet stort? Noen av beløpene mine har "rettsgebyr" som også legges til etter en viss tid. (alt er lovbestemt, så de kan informere om når hvert enkelt steg skjer) Fikk også utsatt innbetaling (sikker pga tilstanden nå...) på den ene momsregningen. Søkte om utsettelse...Vet ikke om dette hjelper. Bare at der er flere muligheter. Jeg har også betalingsanmerkniger.