Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 9948
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Denne skulle sikkert vært i økonomiforum men ønsker være anonym.

En venn av meg gjør litt online arbeid for par firmaer som er lolakalisert i utlandet. Pengene kommer fra Malta.

Har lenge brukt skrill og gjort uttal til egen norsk bankkonto, ikke store summer.

I fjor stengte norske banker og gikk over til revolut.
Revolut sender penger fra Litauen og til den norske banken. De har opplysningsplikt til norske banker men jeg vet ikke hvor mye eller ofte de rapporterer videre.

I det siste året har det blitt sendt penger til hans Revolut, og videre til hans norske bank konto.

Det er snakk om underkant av 10k hver måned, pluss minus, og mellom 100-150k dette året.

Så er spørsmålet…. Noen med formening om skatteetaten kan få nyss i dette? Har brukt skrill i flere år med mye mindre summer. Aldri hørt noe.

Har skjønt at det kan gå bra, men at de kan gjøre en tilfeldig sjekk og se historikken.
Kan man være dum ovenfor skatteetaten?

Hvis han fra nå begynner å melde det som inntekt, gjennom enkeltmannsforetak, skatter av det. Vil de automatisk sjekke hele Revolut historikken?

Det er ikke gamblingpenger, men jobb i den bransjen

Tusen takk for alle innspill.
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Her må du regne med at skattetaten har full oversikt over bevegelser på Revolut konto. Revolut er blitt en bank, og på linje med andre banker stiller det krav. Blant annet til hva Revolut skal informere norske myndigheter om og hvor ofte for alle deres norske kunder. Jeg ville aldri gamblet på at dette går bra, for Revolut oversender alt skatteetaten ber om eller krever. Og skatteetaten trenger jo ikke gå inn på enkeltsaker, de har dataløsninger som gjør det for seg. Ikke oppgitt inntekt på selvangivelsen så får du brått svi, straffeskatt og kanskje også dom om det har pågått lenge og i stort omfang.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hva bør man gjøre da? Melde inn alt nå?
Leste i annet forum at hvis man kommer clean slipper man straffeskatt og slikt.
Vanligvis slipper man straffeskatt om man sier fra selv, men må jo betale eventuell skatt man skulle ha betalt.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg stresser som bare det over dette. Har ganske stor økonomiske problemer fra før i familien min. Dame og barn.
Gjeld og hele pakka.
Og er nok derfor jeg har gamblet mer selv om det er dumt.

Hvis jeg nå må skatte av ca 130k så er jeg så sinnsykt kjørt.

Har ikke akkurat noen å snakke med dette om heller føler jeg.

Er over 30 år, har en normal jobb og ellers normalt liv.

Men pengeproblemer gjør at jeg blir psykisk og fysisk utslitt.
Jeg stresser og bekymrer meg HELE tiden.
Bankkontoen/sparekonto min går i minus hveer måned og mastercardet ser rødt.

Dette er nok ikke relevant i det hele tatt men måtte få litt utløp.
Men hvordan fungerer det egentlig om du iløpet av et år putter feks 200k inn og får ut feks 150k?

Blir det da sett på som et tap av 50k eller blir det 150k gevinst selv om du har tapt 50k?
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Skjønte ikke helt. Dette er ikke gambling, det er lønnet arbeid. Jeg får penger inn på revolut og sender til min vanlige norske bank
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg mente, vennen min gjør det, hehe.
Meld fra om inntekt til Skatteetaten. Vent til du får krav. I mellomtiden legger du opp penger fra denne inntekten. Win?
Sist jeg gikk på en skatte smell fikk jeg en fornuftig nedbetalingsplan btw
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takker for svar.

Skattesmell er en ting. Men lest om skattestraff også.
Men også hørt jeg bare kan legge inn totalen på selvangivelsen neste år?
Er det ikke uansett greit å kontakte Skatteetaten her? Legge frem dine bekymringer og spørre hvordan du kan løse dette slik at du slipper ytterligere negative konsekvenser?
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Ja må vel til slutt der. Men må være ærlig å si jeg ønsker jo sitte igjen med mest mulig pga økonomisk helvette ellers.

Men stresset blir for mye så får nok ta en telefon muligens ja..
Skaff deg visa kort fra binance eller crypto.com, overfør penger dit fra utenlandsk konto og bruk kortet som vanlig her hjemme til forbruk eller uttak av cash.
Problem løst
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Skaff deg visa kort fra binance eller crypto.com, overfør penger dit fra utenlandsk konto og bruk kortet som vanlig her hjemme til forbruk eller uttak av cash.
Problem løst
Vis hele sitatet...
Kjenner ikke utstederne du nevner. Såfremt kortene ikke er knyttet opp mot bankkonto uten navn, fake navn, firma navn etc men står på korrekt person så vil evt. kortbruk i norge sees av norske myndigheter. Så det betyr at planen din ikke vil virke. Kanskje kan kortet brukes feks i Sverige uten stress, det bør da sjekkes opp først. Da er det mulig å handle risikofritt på Svindesund slik at utgifter til mat og husholdning reduseres.
Skatt av 130k blir vel rundt 40k. Og det skal ikke betales før til høsten. Så sett av 4000 i mnd frem til da, så går det fint.

Angående at budsjettet går i minus handler det kun om prioritering. Si opp ALT av Netflix, Viaplay, VG+ etc. Spis ris og pasta til middag. Spar på strøm. Selg bilen. Slutt med snus/røyk/rus/alko.

Hvis du velger bort 2-3 av disse luksus-godene så har du spart 4000 i mnd.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei. Når du har stor gjeld kan du faktisk melde dette til skatteetaten også, selv om det er gamblinggjeld, og du kan gjøre det 3 år tilbake i tid. Du har ikke gått i pluss med de pengene, så du skal heller ikke betale skatt. Dette er en fra skatteetaten som har lært meg. Jeg anbefaler deg å kontakte spillehjelp enten lokalt eller via norsk tipping sine sider. Last ned gamban, som du får tilgang til via norsk tipping. Om du ikke klarer deg økonomisk ville jeg ha kontakta namsmann for å opprette sak.. også del dette med noen nær deg. Er spilleavhengig selv og det er noe svineri, og kjenner meg veldig igjen på dine bekymringer, deg er ikke verdt det.
Anonym bruker
"Enig Rådyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Samme situasjon her, men her er det snakk om rundt 30k frem fra januar 2023 til nå.

Av det jeg leser så kan man tjene 50k skattefritt i ett år, før man må betale skatt, stemmer dette? Så da kan jeg vente med og rapportere til skatetteten til jeg har tjent inn 20k til?
Anonym bruker
"God Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av gekko4u Vis innlegg
Skaff deg visa kort fra binance eller crypto.com, overfør penger dit fra utenlandsk konto og bruk kortet som vanlig her hjemme til forbruk eller uttak av cash.
Problem løst
Vis hele sitatet...
Selv om Binance er kinesisk, så er kryptokortene de utsteder.... *Drumroll*.... Også fra Litauen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Samme situasjon her, men her er det snakk om rundt 30k frem fra januar 2023 til nå.

Av det jeg leser så kan man tjene 50k skattefritt i ett år, før man må betale skatt, stemmer dette? Så da kan jeg vente med og rapportere til skatetteten til jeg har tjent inn 20k til?
Vis hele sitatet...
Hvor har du lest det?

50.000,- er en sum til besvær, myter og misforståelser.

Hvis dette er næringsinntekt så er 50k grensa for å måtte levere næringsoppgave som selvstendig næringsdrivende. <50k kan føres direkte i selvangivelsen.

Det er altså ingen grense for 50k på når du må melde det inn, det er bare hvordan.
Sist endret av Dough; 18. februar 2023 kl. 12:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Hugo345 Vis innlegg
Hei. Når du har stor gjeld kan du faktisk melde dette til skatteetaten også, selv om det er gamblinggjeld, og du kan gjøre det 3 år tilbake i tid. Du har ikke gått i pluss med de pengene, så du skal heller ikke betale skatt. Dette er en fra skatteetaten som har lært meg. Jeg anbefaler deg å kontakte spillehjelp enten lokalt eller via norsk tipping sine sider. Last ned gamban, som du får tilgang til via norsk tipping. Om du ikke klarer deg økonomisk ville jeg ha kontakta namsmann for å opprette sak.. også del dette med noen nær deg. Er spilleavhengig selv og det er noe svineri, og kjenner meg veldig igjen på dine bekymringer, deg er ikke verdt det.
Vis hele sitatet...
Hvor skriver man inn tapet sitt? Jeg er spilleavhengig også.
Sitat av DaenerysQueen Vis innlegg
Hvor skriver man inn tapet sitt? Jeg er spilleavhengig også.
Vis hele sitatet...
Nå er det uendelig mye rart å lese her.

Først så må man skille på tilfeldige premier over og under 10k.
Over 10k er skattepliktige, under 10k er skattefrie.
Du kan skrive fradrag for kostnadene knyttet til skattepliktige premier.
Du kan lese om lemping her ellers mye info der i den artikkelen.

Du får ikke noen skattereduksjon på tapet ditt sånn uten videre.

Derimot om det er av et visst omfang kan du gjøre det som næringsvirksomhet. Da skatter du av alt som er overskudd etter fradrag. Også i artikkelen.

Her er alt du trenger å vite:

https://www.skatteetaten.no/rettskil...ter-gevinster/
Sist endret av Dough; 25. februar 2023 kl. 10:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.