Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1414
Hei, er det noen som sliter med Forsinket søvnfasesyndrom og hvordan takler dere eventuelt dette?

Jeg har slitt med dette i hele mitt voksne liv. Jeg er nå 36. Hvis jeg legger meg når jeg er trøtt blir det som regel om morgenen en eller annen plass mellom 06:00 og 11:00. Ganske ekstrem forsyvning. Kan få sove på natten av og til hvis jeg er villig til å ligge der i 3 timer eller mer, men vokner som regel opp 2-4 ganger i løpet av natten og det blir veldig urolig søvn. På dagtid er jeg som regel døsig.

Jeg har ikke samboer for jeg har for lenge siden skjønt at det vil ei fungere å ha samliv med noen som lever med konstant jetlag. Dog har jeg ikke prøvd dette, men jeg er realistisk nok til å innse at det vil by på problemer. Jeg har også sett fra tid til annen dokumentarer der en av personene i parret sover seint og dette byr som regel på problemer, spesielt hvis det er mannen som har problemet. Det er litt ensomt i perioder, men har egentlig vent meg til å være alene.

Jeg har pensjonert meg i ung alder for jobblivet med en 08-16 jobb fungerer ikke. Klarer meg godt økonomisk da jeg har tjent veldig godt, nok til å aldri trenge arbeide igjen.

Min nærmeste familie skjønner at jeg har dette og min mor står opp grytidlig om morgenen. jeg misstenker at jeg har fått en varient av det hun han. Det virker som at hun har det som kalles for avansert søvnfase syndrom, noe som ikke er riktig så ille. Det er vel bedre å være ekstrem a person enn en ekstrem b person med tanke på samfunnets normer.

Jeg annonserer som regel ikke søvnproblemet for venner fordi jeg vet hvor lett det er å bli missforstått eller feiet under kategorien "lat".

Har dere har en historie så legg den gjerne inn og kom gjerne med innspill på hvordan dere takler arbeid og det sosiale.
Riktignok udiagnostisert, men opplever at jeg selv har slitt med lignende utfordringer hele livet.

Det hele er gradvis blitt en mindre utfordring etter jeg fikk barn. 15 år med barn som krever at man går inn i en A4 døgnrytme har tatt knekken på utfordringene.

Så uten at jeg har noe medisinsk belegg for det vil jeg tro at dersom man blir presset inn i en døgnrytme kan man endre på vanene.

Jeg personlig får aldri til å sove lenger enn kl.09 en dag, før kunne jeg sove til 16-17.

Dersom du ikke blir en barneforelder vil jeg tro at arbeid- og aktivitetsplikter kan medføre seg lignende endringer. Skiftarbeid er risiko.

Men er dette et problem for deg? Du har ingen plikter på dagtid, de fleste sosialiseres på ettermiddag/helg. Dersom det ikke er et stort problem for deg, hvorfor ikke bare godta at du sover kl.06-14?
Alltid slitt med søvnproblemer selv helt fra jeg var liten. Melatonin kan du skaffe reseptfritt fra apotek og har dokumentert effekt på problemet du beskriver. Helt ufarlig og ingen kjipe bivirkninger. Ellers må det bli legebesøk som kanskje vil ende med at hen tilbyr en eller annen form for antipsykotika, eller liknende. Tolvon, quetiapin eller antihistaminer som vallergan kan bli nevnt. Anbefaler og prøve alt annet før reseptmidler. Stå opp til samme tid hver dag, få dagslys, nok d-vitamin. Sink, magnesium osv. ingen skjermer minst to timer før leggetid. Du kjenner sikkert regla.
Jeg skal legge til at jeg har prøvd alle behandlings metoder og det ikke virker på meg. Du kan kanskje lure kroppen din til å sove på feil tidspunkt men man vil ikke oppnå "peak alertness" på feil tid av dagen. Jeg har akseptert min livssituasjon og som du skriver over, godtatt at jeg sover seint. Jeg ønsker bare å dele mine erfaringer med andre. Jeg så også at det ikke fantes en dedikert tråd for FSS og det er greit å ha det. Det er ganske mange som lider av dette som ikke nødvendigvis anonnsererer det. Det var mer "pinlig" før i tiden, men det virker som at det er litt mer søkelys på emnet nå enn for 10 år siden.
Hvordan fikk du påvist dette? Hva var prosessen?
Jeg fikk diagnosen på Bergen søvnsenter for mange årsiden.
Jeg kjenner meg veldig igjen i det du beskriver. Jeg har vært igjennom akkurat det samme i hele oppveksten og hele mitt voksene liv.
Jeg har også pleid å legge meg rundt 6 tiden om morningen, noen ganger enda senere.

Det som pleide å fungere for meg når jeg har vært i peroider hvor jeg har vært nødt til å ha en normal døgnrytme, så har jeg bare latt være å legge meg når jeg egentlig skulle lagt meg kl 06 eller når det var, og holdt meg våken frem til kvelden.

Selv om jeg var helt kjørt hele dagen og gikk å kjempet mot å ikke sovne, så klarte jeg som oftest å sovne på kvelden og sov hele natten igjennom og klarte å stå opp tidlig dagen etter.
Og da klarte jeg å holde en vanlig døgnrytme ihvertfall en stund frem til det sklei ut igjen, og da var det bare å gjenta prosessen igjen når døgnrytmen blei for ille.

Nå som jeg har 2 barn så er ting litt annerledes, nå må jeg opp 7 hver dag for å få eldstemann opp og klar for skolen, mens mor tar seg av den nyfødte.
Så nå har jeg ikke annet valg enn å stå opp kl 7, og da har ting plutselig blitt mye lettere.
Nå blir jeg trøtt på kvelden og jeg våkner også av meg selv før klokka ringer på morningen.

Jeg tar melatonin hver kveld før jeg legger meg, og det hjelper meg til å sovne ganske fort og jeg sover godt igjennom hele natten.

Så en fast tid å stå opp på hver dag + melatonin har vist seg å være noe som fungerer på meg i lengden.
Og la være å legge seg å holde seg våken frem til kvelden har gjort så jeg har fått snudd om på døgnet en periode, før det sakte men sikkert har sklidd ut igjen.
Melatonin hurtigvirkende på kvelden og Philips go light blue + kaffe på morgenkvisten. Fast døgnrytme og hardt fysisk arbeid hjelper. Det at du MÅ stå opp funker. Har du nok uderkudd på søvn så får du sove.
Sitat av smetti Vis innlegg
Melatonin hurtigvirkende på kvelden og Philips go light blue + kaffe på morgenkvisten. Fast døgnrytme og hardt fysisk arbeid hjelper. Det at du MÅ stå opp funker. Har du nok uderkudd på søvn så får du sove.
Vis hele sitatet...
Hva er nok underskudd på søvn da? Hadde en fysisk jobb på lager før og var våken i 48t pluss at jeg hadde 2 harde treningsøkter på de timene uten å sove.
Sitat av smetti Vis innlegg
Melatonin hurtigvirkende på kvelden og Philips go light blue + kaffe på morgenkvisten. Fast døgnrytme og hardt fysisk arbeid hjelper. Det at du MÅ stå opp funker. Har du nok uderkudd på søvn så får du sove.
Vis hele sitatet...
Vi prater om forsinket søvnfasesyndrom her og ikke b-mennesker. Det er som å sammenligne det med mennesker som får til å stå opp om natten, men mange takler det ikke. Hvis du får til å skyve døgnrytmen så har du ikke diagnosen forsinket søvnfasesyndrom spesielt uten å manipulere hormon / lys mønster som noen hevder at fungerer i begrenset omfang. Selv disse vil aldri oppnå samme søvnkvalitet og våkengrad som deres naturlige døgnrytme ellers vil tillate. Jeg har mange ganger vært oppe i 36+ timer og når kveld og natten kommer blir jeg våken som en lyspære og samtidig som jeg er utslitt. Det å være så trøtt at du ikke makter og samtidig ikke får sove er ikke noe særlig.

Jeg vil også legge til at å tvinge kroppen med å gå med søvn underskudd over lengre tid er assosiert med uheldige helse utfall over lengre tid. Så dette med å tvinge kroppen til å gjøre noe som den egentlig ikke vil spesielt over lengre tid og når man kommer oppi åra er ikke det beste tipset.
Sist endret av vaskedamaa; 17. november 2021 kl. 22:30.
Jeg har diagnosen, og bruker melatonin som er er et hormon pluss blått lys. Nå har jeg en jobb som gjør at jeg MÅ stå opp. Skjønner at folk er i forskjellige faser av livet og at ikke alle må/ har lyst eller er villig til å gjøre det. Alt har en alternativkostnad.
Pilleknaskeren fikk du sove etter 48 timer? Kom du deg opp av senga og fortsatte en god rutine da du våknet? Hvis jeg ikke har noen grunn til å stå opp og holde rutinen, sklir døgnrytmen fort helt ut (uten at det er noe galt i det).