Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2757
I 2007/2008 var «Operation Overgrow» stor i både Norge og Sverige.

Vi deler i denne tråden bilder, avisartikler og historien fra denne «operasjonen»

Og hvem vet, kanskje april 2022 er en bra årstid for å oppdatere med nye historier?

«Wiki- Operation Overgrow is the name, given by cannabis activists, of an "operation" to spread marijuana seeds wildly "so it grows like weed".[1] The thought behind the operation is to draw attention to the debate about legalization/decriminalization of marijuana.»
Har 2 «kompisser» som plantet hamp i hele nabolaget på den tiden.
Var en stor postkasseaksjon i ettertid med oppfordringer om å se etter «hasjplanter» i nabolaget, og ringe politiet ��

Husker også mange avisoppslag fra andre steder hvor dette ble gjort, Norcan var vel forumet som styrte det den gang.
Jeg skjønner ikke hvorfor man tror dette skal ha noen positiv effekt for legaliseringsdebatten..

Marihuanaforkjempere snakker jo for eksemplel ofte om at forbud ikke fungerer og at nå må vi prøve noe nytt istedenfor straff (meg inkludert).
Men vi må være ærlige på at det går begge veier. Fleinsopp f.eks vokser jo allerede villt og jeg kan ikke se at det noen gang har bidratt med noe til å legalisere bruken av det.


Basert på det C420h, så virker det heller som at det er en tiltak som virker mot sin hensikt, ved at det mobiliserer motstanderne.
Så fort mennesker samler seg i flokker, så kommer også mange av de som er usikre eller ikke har noen mening med på samme lag.


Hva med å ha en aksjon som følger de politiske spillereglene vi har i et demokrati.
Alle som ønsker å legalisere melder seg inn i sitt parti, blir med på partimøter og stemmer for at legalisering skal være en del av partiprogrammet - ELLER - melder seg inn i en organisasjon som taler saken, som f.eks Normal Norge.
Legaliseringsdebatten er en diskusjon som aldri tar slutt og det er vel nesten en tråd relatert til dette hver eneste uke, måned etter måned, år etter år og nå beveger vi oss vel snart til 10år etter 10år.

Man kan kanskje starte å argumentere for at målrettet politisk arbeid av de som ønsker å legalisere vil ha bedre effekt enn hva vi gjør i dag.

Vi vet nå at å blåse hasjrøyk i ansiktet på politiet på byen ikke fungerer
Vi vet at det ikke har noen hensikt å sette opp en stand hvor man selger weed åpenlyst på gata
Vi vet at vi ikke kommer noen vei ved å klage over lovene på freak.no (jeg mener ikke at dette er en klagetråd!)
Og vi vet faktisk også at det ikke hjelper om rusmiddelet vokser fritt i landet.


Samtidig vet vi også hvordan vi påvirker i et demokrati.
I tillegg vet vi at alt for få politikere og partier snakker cannabisens sak.
Men noen må være villig til å jobbe for det. Og de "noen" må være en større gruppe mennesker og partier enn hva dem er i dag.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Man kan kanskje ikke presse gjennom en legalisering med slike stunts, men det undergraver jo et forbud. Det beste ville vel vært å genspleise noe ala løvetann til å lage THC :-)

Problemet er at vanlig cannabis ikke egner seg her i nord. Jeg har et lite "livstidsprosjekt" på dette, men det går sent.
Ikke meningen å direkte presse gjennom legaliseringen, det må gjøres enten i høyesterett eller på stortinget.

Men det vi kan gjøre er å holde Cannabis på agendaen, det må være diskusjoner og gode argumenter for å komme videre. Og de fleste vil helst ikke snakke om noe som er «tabu» så lenge det ikke er noen grunn til å snakke om det.

Å få cannabis på agendaen kan gjøres bla gjennom klistremerker, avis-innlegg, sosiale medier men også aktivisme i form av sivil ulydighet.

Ingenting er bedre enn når ikke-vitende kommer med tomme argumenter for forbud, og så motbevise med kilder.

Og enda morsommere er det jo, om det er den helt uskyldige broren, Hamp, som blir brukt i en slik aksjon.
Sist endret av Overgrow; 4. november 2021 kl. 16:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det hjelper ikke å snakke om Cannabis om du ikke kan styre dagsordenen. Det har heldigvis blitt enklere de siste årene, men man bør likevel tenke seg godt om før man gjør slike stunts.
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Over dammen har legaliseringa skjedd gradvis. Det startet med enorm mediaeksponering av "medical cannabis".

Kanskje dette er en vei å gå her i landet også? CBD (et virkestoff i cannabis) ble legalisert i hele EU, og dermed EØS og Norge, for straks ett år siden. Legemiddelverket har oversendt sin tilrådning, men Stortinget har fortsatt ikke fått ut fingern og ratifisert dette i norsk lov.
Hva med å markere EUCBD-day den 19. november?

"Grattis med CBD-dagen!
Vi feirer ett år med lovlig
cannabiskosttilskudd i Norge! "

Ville kanskje fått oppmerksomhet på agendaen, da det antagelig er et sjokk for de fleste. Noe SoMe-eksperter, unnskyld, innfluensere, som er med?
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Overgrow Vis innlegg
Ingenting er bedre enn når ikke-vitende kommer med tomme argumenter for forbud, og så motbevise med kilder.
Vis hele sitatet...
titegn
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Klikkbaitversjonen: "Trodde du hasj var forbudt i Norge? Se hvorfor DU tar FEIL!"
Jo mange temaer er viktig innenfor cannabis-legaliserings kampen
*Regulert marked
*Aldersgrense-*Kvalitetskontroll-*Åpningstid-
*Skatt-
*Regulering av styrke-
*Hvor og når det kan brukes-
*Hvor det kan selges
*Hvor mye du kan/ikke kan gro selv
*Fjerne kriminelles inntekt-kilde-
*Hindre falske og farlige produkter


Alt dette vet vi som er middels++ intr i rus og ruspolitikk.
Poenget med en Overgrow operasjon er å få cannabis inn i offentlige diskusjoner, for uansett hvor hardt motstandsbevegelsen prøver, så dummer de seg ut med tomme påstander.

Tenk dere en godt forberedt Solvang, på debatten NRK, den første fyrstikken var en helt uskyldig hamp plante, i alle blomsterpottene til NRK bygget, hvor han spør politiet, kripos, NNPF, Forsvaret osv, hvorfor de ikke har vunnet krigen mot narkotika enda.

Hvorfor legalisering i Usa og Canada viser at bruk blandt mindreårige går ned.
Hvorfor det ikke blir mer bruk blandt de voksne.
Hvorfor forskning nå viser at selvmords-statistikken er LAVERE blandt rekreasjonelle cannabis-røykere enn ikkerøykere.

Vi må få Cannabis på forsiden av VG mest mulig. Diskuter det på lunchrommet. Overalt. Lag klistremerker, få det i media, bruk fakta, henvis til kilder.
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var det ikke en som hengte opp viddaweed plakater på tbaner i Oslo?
Det er jo litt humoristisk og blir garrantert husket av de som ser de.
Er det prosjektet så gammelt? haha, var noen kompisser av meg som dreiv å planta "svenske fuglefrø" forifjords
Tenker dette hører til en annen periode der man ikke så noen mulighet for normal politisk prosess, men for all del.

Å samle inn penger til ruspolitiske prosjekter er noe som trengs i stor grad, det fins all slags muligheter der
Sist endret av meaculpaUIO; 5. november 2021 kl. 08:51.
Ser gledelig marihuana planter i veikanten og skauen når jeg er ute å går men tror ikke andre enn røykere syns det er et artig stunt
Veldig fint ja sånn at alle som planter cannabis i skogen kan risikere at plantene deres bare blir masse dritt og frø
Sitat av Sukkerpapir Vis innlegg
Veldig fint ja sånn at alle som planter cannabis i skogen kan risikere at plantene deres bare blir masse dritt og frø
Vis hele sitatet...
Det blir jo upraktisk ja! Men i blomsterbeddet til det lokale lennsmanskontoret syns jeg er innafor
Enn i hagen hos politifolk da ? Er det innafor ?
Sitat av Paranoid83 Vis innlegg
Det blir jo upraktisk ja! Men i blomsterbeddet til det lokale lennsmanskontoret syns jeg er innafor
Vis hele sitatet...
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...olitistasjonen

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...or-politihuset

https://www.tv2.no/a/13157620/
hihi er det slikt man kaller sivil ulydighet! *i-like* *i-like*
Pisspreik som dette bidrar kun til at oppegående folk styrer unna legaliseringsdebatten og at forbudet står enda sterkere. Fytti faen for en stuka idé! Plante rusgivende vekster i tettbygde strøk hvor blandt annet mindreårige får tilgang til noe de absolutt ikke burde. Jeg er så jævlig ferdig med den offentlige debatten rundt legalisering akkurat på grunn av dritt som dette. Det eneste meningsbærere som dette oppnår er å gjøre legalisering enda mer uoppnåelig. Rusmidler er stigmatisert av flere årsaker, og en av de ser vi tydelig her, altså at en god del som benytter seg av det er helt lamme i skallen. Ønsker du legalisering? Hold kjeft! Det finnes selvfølgelig unntak, men disse personene vet jævlig godt at "operation overgrow" er tilbakestående og kan derfor se bortifra innlegget.
Sitat av subscribe Vis innlegg
Pisspreik som dette bidrar kun til at oppegående folk styrer unna legaliseringsdebatten og at forbudet står enda sterkere. Fytti faen for en stuka idé! Plante rusgivende vekster i tettbygde strøk hvor blandt annet mindreårige får tilgang til noe de absolutt ikke burde. Jeg er så jævlig ferdig med den offentlige debatten rundt legalisering akkurat på grunn av dritt som dette. Det eneste meningsbærere som dette oppnår er å gjøre legalisering enda mer uoppnåelig. Rusmidler er stigmatisert av flere årsaker, og en av de ser vi tydelig her, altså at en god del som benytter seg av det er helt lamme i skallen. Ønsker du legalisering? Hold kjeft! Det finnes selvfølgelig unntak, men disse personene vet jævlig godt at "operation overgrow" er tilbakestående og kan derfor se bortifra innlegget.
Vis hele sitatet...
Shit for en surkuk du var da, hvem sa planten må være rusgivende? Hørt om hamp? Planten som ble brukt under aksjonen tidlig 2000 var nemlig hamp, prøv å rus deg på den du
Sitat av subscribe Vis innlegg
Pisspreik som dette bidrar kun til at oppegående folk styrer unna legaliseringsdebatten og at forbudet står enda sterkere. Fytti faen for en stuka idé! Plante rusgivende vekster i tettbygde strøk hvor blandt annet mindreårige får tilgang til noe de absolutt ikke burde. Jeg er så jævlig ferdig med den offentlige debatten rundt legalisering akkurat på grunn av dritt som dette. Det eneste meningsbærere som dette oppnår er å gjøre legalisering enda mer uoppnåelig. Rusmidler er stigmatisert av flere årsaker, og en av de ser vi tydelig her, altså at en god del som benytter seg av det er helt lamme i skallen. Ønsker du legalisering? Hold kjeft! Det finnes selvfølgelig unntak, men disse personene vet jævlig godt at "operation overgrow" er tilbakestående og kan derfor se bortifra innlegget.
Vis hele sitatet...
1. Var snakk om svenske fugle frø som ikke har potensiale til å produsere THC overhodet!

2. Greit at du syntes det var et dårlig prosjekt det overgrow greiene(men ikke i mine øyne), men det har vel ikke gjort saken nok verre, snarere tvert imot! NRK sin satsning på Leo Ajkic og programmet "Rus" er i mine øyne veien å gå, når det gjelder å få frem hvor bra cannabis egentlig er! Fin vinkling av Leo må jeg si! Bra fyr!

Link til "Rus": https://tv.nrk.no/serie/rus
Sist endret av Paranoid83; 6. november 2021 kl. 01:57.
Sitat av Overgrow Vis innlegg
Shit for en surkuk du var da, hvem sa planten må være rusgivende? Hørt om hamp? Planten som ble brukt under aksjonen tidlig 2000 var nemlig hamp, prøv å rus deg på den du
Vis hele sitatet...
Allright, så gikk det litt fort i svingene sånn sett. Men dette er fortsatt en tilbakestående idé og absolutt ikke veien å gå for legalisering. Å forurense floraen med ugress for å skape blest er fullstendig unødvendig. Skriv en fuckings kronikk for en nettavis! Det er mer enn nok stuerent for tiden. Legaliseringdebatten trenger ikke først og fremst oppmerksomhet, men derimot saklighet! Å spre ugress vilt omkring er vel så langt fra saklig som man får det. Jeg står på mitt. At jeg fremstår som en surkuk driter jeg langt faen i. Bedre enn å fremstå som en idiot.

Sitat av Paranoid83 Vis innlegg
1. Var snakk om svenske fugle frø som ikke har potensiale til å produsere THC overhodet!

2. Greit at du syntes det var et dårlig prosjekt det overgrow greiene(men ikke i mine øyne), men det har vel ikke gjort saken nok verre, snarere tvert imot! NRK sin satsning på Leo Ajkic og programmet "Rus" er i mine øyne veien å gå, når det gjelder å få frem hvor bra cannabis egentlig er! Fin vinkling av Leo må jeg si! Bra fyr!

Link til "Rus": https://tv.nrk.no/serie/rus
Vis hele sitatet...
Enig i at nrk-serien til Leo er et godt bidrag. Den er fullstendig blottet for vitenskapelige bidrag, men igjen så viser det seg at vitenskap har særs lite slagkraft i legaliseringsdebatten. Har faktisk mer trua på bidrag som dette, så får heller vitenskap og forskning komme sterkere inn etter at fordommene ikke har et overveldig flertall. Ikke at det gjør vondt verre, men sånn det fremstår nå så har det en minimal effekt.
Sist endret av subscribe; 6. november 2021 kl. 02:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av subscribe Vis innlegg

Enig i at nrk-serien til Leo er et godt bidrag. Den er fullstendig blottet for vitenskapelige bidrag, men igjen så viser det seg at vitenskap har særs lite slagkraft i legaliseringsdebatten. Har faktisk mer trua på bidrag som dette, så får heller vitenskap og forskning komme sterkere inn etter at fordommene ikke har et overveldig flertall. Ikke at det gjør vondt verre, men sånn det fremstår nå så har det en minimal effekt.
Vis hele sitatet...
Ja, den eldre generasjonen har gått av å se slike programmer.. Muttern som er født på 60-tallet, hadde faktisk sett på den, og LÆRT noe. Trodde å lære bort noe om rus/dop til den generasjonen der var helt døfødt. Men jeg sier ikke at jeg var enig i absolutt alt som ble sagt på disse programmene

På en måte vil jo operasjon overgrow være positivt.. Alle i norge vil lære seg at det finnes cannabis planter rundt hver sving. Da kanskje dem ikke gidder å bry seg om dine cannabis planter som står langt til skogs
Sist endret av Paranoid83; 6. november 2021 kl. 02:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.