Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1257
Hei,

Har lenge skjønt at jeg har godt av å dele min hemmelighet med noen. Men hvem? Familie, venner eller psykolog? Har ikke klart å si det til noen av dem. Derfor vil jeg dele denne historien med dere.

Jeg ruser meg.

Det som startet som en uskyldig nysgjerrighet på en fest for 6 år siden har utviklet seg til noe jeg blir skremt av. Jeg er en helt annen person. Eneste gleden i livet mitt er å se frem til helgen for å dra på fest – for å ruse meg på kokain.

Jeg er i starten av 30 årene, godt utdannet, stabil jobb, eier min egen leilighet og holder bruken min skjult. Prøvde dop for første gang som 24 åring, og de eneste som kjenner min hemmelighet er den gjengen jeg drar på fest med når helgen kommer.

Vi har alle fått høre gjennom oppveksten at rusmidler er farlig. Jeg bladde gjennom mange nettsider som frarådet meg til å prøve alt av narkotiske stoffer. Sidevis med farlige bivirkninger og store annonser til rustelefonen i bunnen, men jeg tenkte at dette gjaldt ikke meg. Jeg trykket jo på nettsiden for å bekrefte at dette ikke var meg. Fordi jeg prøvde kokain i går, og formen er fin.

Helgen var over, mandagen sto for tur. Nettsiden jeg leste dagen før var glemt og formen var fortsatt fin. Slik gikk det ganske lenge, kanskje noen år. Jeg smakte litt kokain med venner her og der, men skulle aldri kjøpe selv. Livet var normalt.

Etter et år eller to fikk jeg tilbud om å kjøpe et gram. Hadde så klart betalt for det lille jeg fikk tidligere, men nå skulle en kompis handle inn stort, og det ble billigere om han kjøpte mer. Jeg tenkte «Da har jeg til flere uker» og «Neste helg skal jeg på fest uten han. Trenger noe da.»

Slik gikk det en stund til. Jeg trodde jeg hadde kontroll, selv om jeg googlet «Tegn på avhengighet» oftere og oftere. Regelen min om å aldri kjøpe dop ble byttet ut med «aldri ta dop alene» og «aldri uten alkohol». Et nachspiel etter en fredagsfest sluttet ikke lenger klokken 05.00, jeg ville fortsette. Når butikken åpnet lørdag sendte vi den som så mest edru ut for å kjøpe mer øl. Festen sluttet ikke før vi gikk tom for kokain, langt ut på lørdagen.

Jeg mistet mer og mer kontakt med de ekte vennene mine. Når de inviterte meg til spillekveld eller quiz fant jeg alltid en unnskyldning for å ikke komme. Gleden i ting jeg elsket før begynte å forsvinne. Jeg forsto ikke hvorfor de sluttet å invitere meg. Noen hadde skyld, men det var ikke min.

Økonomien ble strammere. Gjennom hele oppveksten og studietiden hadde jeg ok kontroll på penger. Det sto alltid mer igjen på konto ved neste lønning, selv om jeg ikke gikk inn for å spare. Tidligere kostet en bytur 300kr til øl på fest, 50kr i spleis på taxi, 300kr på byen og 50kr til kebab på vei hjem. Jeg brukte nå over 1000kr på dop før festen var i gang, og som du sikkert vet; kokain øker selvtillit og velvære. Dette forandret meg fra han fornuftige som kjøpte sine egne pils på puben til han som bestilte brett med drinker til bordet.

Bufferkontoen min ble tømt og brukskontoen gikk i null flere uker før lønning. Løsningen min var da å skaffe meg et kredittkort. For pengene kom jo inn, bare litt senere.
Jeg fikk godkjent et sort «American Express Platinum» gjennom SAS med flere hundre tusen i mulig kreditt. Faktura ble betalt på forfall i noen måneder før det begynte å havne bakpå.

Gjelden min ble større og større. Mer og mer av faktura i postkassen gikk til inkasso før jeg betalte. Jeg fikk postkasseskrekk. Brev gikk til slutt direkte fra postkassen til søppeldunken. Alt på grunn av festingen jeg trodde jeg hadde kontroll over.

Angst er en av bivirkningene du leser på de nettsidene jeg snakket om tidligere. Jeg var sikker på at angst, depresjon og vonde tanker var noe jeg aldri kom til å få. Men det begynte å sige inn på meg også. Angst i hverdagen, bekymring for økonomien og sosial angst.

Sosial angst og likegyldighet er effekt av at kroppen aldri klarer å normalisere seg mellom hver gang hjernen blir tilbudt kokain. Jo mer jeg bruker, jo verre blir det. Selv om det bare er i helgen. Eneste løsningen jeg vet er å ta kokain igjen. Det er en ond sirkel. Jeg sliter med å se gleder i det aller meste jeg elsker før, og jeg hater det.

Jeg tar ikke kokain i hverdager, eller uten alkohol. Like vel har jeg klart å påføre meg selv både psykiske og økonomiske problemer ved å tilføre dette hvite pulveret til festligheter i helgene. Nå har jeg fått nok. Jeg vil kjenne på følelser igjen og ha livet mitt tilbake.

Jeg har nå vert rusfri i 7 dager og vil holde dette innlegget oppdatert på fremgang, motgang og erfaringer i tiden fremover.

Takk for at du lyttet.
Bra jobba!

Det er sykt vanskelig å kose seg på fest og med alkohol når man nylig har sluttet med coke. Det er derfor også jævlig lett å sprekke om man drikker/tar seg en fest. Men det vet du nok allerede

Stå på
Husk på at uansett hvordan du kommer dit, med noen fartsdumper her eller der er ikke så farlig så lenge du holder øynene godt festet på målet om rusfrihet og ikke gir opp.

Lykke til
Trådstarter
4 8
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Bra jobba!

Det er sykt vanskelig å kose seg på fest og med alkohol når man nylig har sluttet med coke. Det er derfor også jævlig lett å sprekke om man drikker/tar seg en fest. Men det vet du nok allerede

Stå på
Vis hele sitatet...
Du har helt rett.

Mitt triggerpunkt har hele tiden vert alkohol. Aldri prøvd dop uten.
Det skal ikke mer enn 3-4 øl til før den værste lysten på kokain slår inn.

Derfor er avstand fra alkohol like mye prioritert.

Sitat av EvilSink Vis innlegg
Husk på at uansett hvordan du kommer dit, med noen fartsdumper her eller der er ikke så farlig så lenge du holder øynene godt festet på målet om rusfrihet og ikke gir opp.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skal ikke miste håper selv om jeg treffer en fartsdump. Takk skal du ha.
Sist endret av BHAVE; 10. september 2021 kl. 10:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av BHAVE Vis innlegg
Derfor er avstand fra alkohol like mye prioritert.
Vis hele sitatet...
Dette er nok alfa omega for de aller fleste med rusproblemer, men utvilsomt for din del da misbruket er såpass sammenknyttet.

Anbefaler deg på det sterkeste å gjenoppta kontakten med ditt gamle nettverk. Åpenhet rundt hva som har dratt deg vekk kan være en kjempestor fordel på flere måter, da først og fremst for å ha en enklere vei ut av uføret du er i. Dette må du selvsagt gjøre en vurdering rundt. Åpenhet er ikke gull hvis gamle-kompisene dine består av Jan Erik Bresil og Co. Satt på spissen.

Sånn du beskriver deg selv så fremstår du som en veldig ressurssterk person med høyt potensiale, og situasjonen fremstår langt ifra håpløs, at den uansett kan føles håpløs har jeg full forståelse for. Anbefaler på det sterkeste å kutte ut det nettverket hvor rus er en del av sosialiseringen. Søk hjelp til de tingene som føles overveldende, være seg gjeldsproblemer eller psykisk helse. Veien du har gått de siste årene blir bare tyngre, og mulighetene til å gå av blir verre å se.
Trådstarter
4 8
Sitat av subscribe Vis innlegg
Dette er nok alfa omega for de aller fleste med rusproblemer, men utvilsomt for din del da misbruket er såpass sammenknyttet.

Anbefaler deg på det sterkeste å gjenoppta kontakten med ditt gamle nettverk. Åpenhet rundt hva som har dratt deg vekk kan være en kjempestor fordel på flere måter, da først og fremst for å ha en enklere vei ut av uføret du er i. Dette må du selvsagt gjøre en vurdering rundt. Åpenhet er ikke gull hvis gamle-kompisene dine består av Jan Erik Bresil og Co. Satt på spissen.

Sånn du beskriver deg selv så fremstår du som en veldig ressurssterk person med høyt potensiale, og situasjonen fremstår langt ifra håpløs, at den uansett kan føles håpløs har jeg full forståelse for. Anbefaler på det sterkeste å kutte ut det nettverket hvor rus er en del av sosialiseringen. Søk hjelp til de tingene som føles overveldende, være seg gjeldsproblemer eller psykisk helse. Veien du har gått de siste årene blir bare tyngre, og mulighetene til å gå av blir verre å se.
Vis hele sitatet...
Takk for god tilbakemelding!

Jeg skal jobbe for å få opp det gamle nettverket ja. Nå vet jeg hva jeg går gjennom, så den sosiale angsten og lysten til å isolere meg må jeg stå gjennom.

Rusmiljøet er allerede borte, men jeg trenger ikke de for å gjøre dette lenger. Opplever at de fleste på byen tar noe form for ulovlig rus i dag. Kanskje det alltid har vert sånn, og jeg bare legger merke til det nå, men syns det er blitt for kommersielt.

Glemte å nevne det i innlegget, men gjeldsproblemene er tatt tak i. Det var den milepælen som gav meg mestringsfølelse nok til å ta tak i rusen.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ønsker deg masse lykke til med å komme deg ut av djevelkloa. Cocaine is a hell of a drug og i lengden kjører livet alltid til helvete!
Jeg har opplevd mine nærmeste dø, bli psykotiske og begå grusomme handlinger pga kokain og den makten dopet får over livet.

Det er blandt de vanskeligste stoffene å slutte med men det som kan hjelpe å minne deg selv på er å tenke på lysten til kokain som en parasitt. Det er ikke deg men en parasitt i hjernen din som har lyst på, og hver gang du tenker at det er lenge siden sist så det ikke skader å ta bare litt så er det denne parasitten som prøver å lure deg.
Google cocaine brain before and after og se CT scan bilder hvor mye det skader hjernen! Sies å ta et år før hjernen blir normal igjen og nesten alle som slutter sprekker før dette og er på'n igjen, men hold deg unna for fremtiden din sin skyld.
Ingen med livet og psyken på stell angrer på at de slutta med kokain men avhengige angrer hver eneste nedtur på at de ikke slutta tidligere.
Trådstarter
4 8
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ønsker deg masse lykke til med å komme deg ut av djevelkloa. Cocaine is a hell of a drug og i lengden kjører livet alltid til helvete!
Jeg har opplevd mine nærmeste dø, bli psykotiske og begå grusomme handlinger pga kokain og den makten dopet får over livet.

Det er blandt de vanskeligste stoffene å slutte med men det som kan hjelpe å minne deg selv på er å tenke på lysten til kokain som en parasitt. Det er ikke deg men en parasitt i hjernen din som har lyst på, og hver gang du tenker at det er lenge siden sist så det ikke skader å ta bare litt så er det denne parasitten som prøver å lure deg.
Google cocaine brain before and after og se CT scan bilder hvor mye det skader hjernen! Sies å ta et år før hjernen blir normal igjen og nesten alle som slutter sprekker før dette og er på'n igjen, men hold deg unna for fremtiden din sin skyld.
Ingen med livet og psyken på stell angrer på at de slutta med kokain men avhengige angrer hver eneste nedtur på at de ikke slutta tidligere.
Vis hele sitatet...
Takk for gode råd.

Jeg skal huske kommentaren din neste gang jeg prøver å overbevise meg selv om å ta feil valg.
Akkurat nå setter jeg utrolig pris på slike som deg som setter av tid til å kommentere på dette. Det hjelper.
Sitat av BHAVE Vis innlegg
Takk for gode råd.

Jeg skal huske kommentaren din neste gang jeg prøver å overbevise meg selv om å ta feil valg.
Akkurat nå setter jeg utrolig pris på slike som deg som setter av tid til å kommentere på dette. Det hjelper.
Vis hele sitatet...
Bare hyggelig. Gleden er på min side hvis det kan være til noe hjelp! Ha tro på deg selv og vær målrettet om at du skal klare å være sterkere enn "parasitten" som prøver å styre valgene dine.