Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 4950
Jeg skal snart bytte fastlege. Men i journalen til min nåværende fastlege så står det skrevet at jeg selvmedisinerer/er rusavhengig, noe som gir opplagte problemer for meg mtp. Utskrivning av A- og B-Preparater.

Noen her som vet om det er mulig å unngå at de delene i journalen som omhandler "rusavhengighet" blir overført/sett av den nye fastlegen min?
Hvis du skjuler dette for din neste fastlege, så kan det hende at du blir misoppfattet.

Det er på generelt basis ikke lurt å skjule noe for en fastlege, med mindre en vet at informasjonen i journalen
er feil eller misvisende.

Fastlege journalen er ikke noe som automatisk blir overført mellom fastleger, og det er vel heller ikke noe poeng
å oveføre den til din nye fastlege - slike journaler kan potensielt være misvisende og feilaktig (pga en kan bli misforstått i samtaler).
Sist endret av itori123; 2. september 2021 kl. 10:18.
Alle oppslag i pasientjournalen blir loggført, slik at du kan se hvem som har lest.
Det skal foreligge en grunn til hvorfor.
Så fastlegen din skal ikke bla i den for moro skyld.

Hvis vedkommende eventuelt skal skrive ut A- og B-Preparater er nok det en gyldig grunn
til å kikke på historikken din.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du har ingen som helst mulighet for å endre journalen din, så legen vil se det. Avhengig av alderen på den nye legen din vil han uansett vegre seg for å skrive ut sterke preparater, noe som har vært et fokus i flere år nå.

Nå kjenner jeg ikke deg, men ut i fra det du skriver så virker det som om du vil misbruke helsevesenet, og det synes jeg er utrolig trist og dumt. I det store og hele så ødelegger du for både deg selv og andre.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du har ingen som helst mulighet for å endre journalen din, så legen vil se det. Avhengig av alderen på den nye legen din vil han uansett vegre seg for å skrive ut sterke preparater, noe som har vært et fokus i flere år nå.

Nå kjenner jeg ikke deg, men ut i fra det du skriver så virker det som om du vil misbruke helsevesenet, og det synes jeg er utrolig trist og dumt. I det store og hele så ødelegger du for både deg selv og andre.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg vil bare få samme behandling som vanlige folk som ikke har et avhengighetsproblem.
Vet legen at jeg er avhengig av f.eks Benzo så vil jeg få større problemer med å få utskrevet f.eks. Sobril eller Valium enn andre som aldri har hatt et avhengighetsproblem til disse og andre stoffer.

Det handler rett og slett om å bli behandlet som alle andre, og at jeg ikke blir behandlet basert på avhengighetsproblemene mine.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvis dette var snakk om andre stoffer, eller hvordan du blir behandlet generelt, hadde jeg sett forfølgelsen. At helsevesenet helst ikke vil gi en benzo-avhengig benzoer virker strengt tatt fornuftig nok. Det er ikke bare om deg, men legen din og praksisen deres. Som andre har pekt på blir legene gått litt nærmere etter i sømmene nå for tiden, og jeg vet om minst én lege som faktisk fikk problemer for å være for glad i reseptblokka. Bare et annet perspektiv.
Ny lege vil etterspørre din journal for å kunne gi deg riktig helsehjelp, faktisk så er fastlegene pliktig til å sette seg inn i din sykdomshistorie, inkludert misbruk.

Hvis du tidligere har hatt ett rusproblem så vil det jo bære naturlig å tas opp dette på første konsultasjon.

Hvis du har ett rusproblem, veeel da blir det annerledes.

Men bare for å si det og, det nytter ikke å komme til legen å forlange medisiner og de preparatene spesifikt nevn t er de fleste klar over i dag at har ett avhengighetspotensiale.

Jeg tror og forrige fastlege plikter å sende over journal ved forspørsel fra ny fastlege.
Da jeg byttet legekontor sist (par år siden), måtte jeg fysisk ta med gammel journal til ny lege.

Dette gjorde jeg ikke, og startet fra scratch med den nye legen.
Han har etterspurt den et par ganger, men sier bare jeg ikke har hatt noen plager av betydning, og at det derfor er få legetimer og lite utfylt journal.
Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Da jeg byttet legekontor sist (par år siden), måtte jeg fysisk ta med gammel journal til ny lege.

Dette gjorde jeg ikke, og startet fra scratch med den nye legen.
Han har etterspurt den et par ganger, men sier bare jeg ikke har hatt noen plager av betydning, og at det derfor er få legetimer og lite utfylt journal.
Vis hele sitatet...
Samme for min del da jeg flyttet til nytt fylke. Ny fastlege hadde ikke tilgang tiĺ gammel journal og den ble heller ikke etterspurt.
Om du selvmedisinerer hvorfor skal du da ha A eller B preparater fra lege? Da fikser du det jo selv istedet? :P
Eller kanskje spille med åpne kort for ny lege, forholdet er jo bygd på tillit. Og selvmedisinering har vel sjeldent ført til noe godt.
Det handler ikke om at jeg hele tiden skal komme å spørre om A- og B-preparater. Men at jeg skal kunne stole på at jeg f.eks. Får et benzodiazepin dersom jeg plutselig får mye angst eller en dag får panikkanfall.

Eller enda viktigere: At jeg får samme smertebehandling som alle andre dersom jeg en dag får f.eks. Kreft eller annet som gir uutholdelige smerter.

Det er en kjent sak at "misbrukere", eller de som har misbrukt får dårligere smertebehandling sammenlignet med andre, ved spesielt kreft. Noe jeg er livredd for.

Det handler ikke om at jeg skal kunne komme til time hver dag og kunne få benzo, smertestillende og alt annet jeg ber om.
En slik lege, som bare gir ut bare man spør, en slik lege vil jeg ikke ha.
Sist endret av Defending; 2. september 2021 kl. 15:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men at jeg skal kunne stole på at jeg f.eks. Får et benzodiazepin dersom jeg plutselig får mye angst eller en dag får panikkanfall.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvilke leger du eller andre folk her bruker - men min fastlege hadde aldri(?) skrevet ut benzo til meg for angst eller panikkanfall hvis jeg skulle hatt en dårlig dag. Den eneste gangen dette har vært aktuelt er i forbindelse med dødsfall i nær familie og dertil medførende stress.
Sitat av Uten Agenda Vis innlegg
Jeg vet ikke hvilke leger du eller andre folk her bruker - men min fastlege hadde aldri(?) skrevet ut benzo til meg for angst eller panikkanfall hvis jeg skulle hatt en dårlig dag. Den eneste gangen dette har vært aktuelt er i forbindelse med dødsfall i nær familie og dertil medførende stress.
Vis hele sitatet...
Min lege skriver ut for angst, men bare for en viss periode til tross for at jeg har hatt alkohol/pilleproblem. Men så er det ganske sjeldent også, 20 vival holder 1-2 år til meg iallfall.
Men er man i aktiv rus blir det værre, men om man ligger på sykehus med kreft så tror jeg man får smertelindring selv om det finnes tilfeller der man ikke har fått pga bakgrunn med rus.
[QUOTEMen er man i aktiv rus blir det værre, men om man ligger på sykehus med kreft så tror jeg man får smertelindring selv om det finnes tilfeller der man ikke har fått pga bakgrunn med rus.[/quote]

Ja, det er en kjent sak at har du brukt rus så vil du få mye mindre smertelindring. om du har brukt rus.

Ett eksempel: En som aldri har brukt vil på det høyeste kanskje få 100-200 mg Oxycontin per dag (noen får opptil 400 mg).

Har du brukt rus så får du kanskje maks 50-100 mg Oxycontin.

Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Min lege skriver ut for angst, men bare for en viss periode til tross for at jeg har hatt alkohol/pilleproblem. Men så er det ganske sjeldent også, 20 vival holder 1-2 år til meg iallfall.
Men er man i aktiv rus blir det værre, men om man ligger på sykehus med kreft så tror jeg man får smertelindring selv om det finnes tilfeller der man ikke har fått pga bakgrunn med rus.
Vis hele sitatet...
Bytt lege er mitt forslag. En slik lege er en som bryr seg mer om benzo-reglene enn pasienten.
Sist endret av Defending; 2. september 2021 kl. 17:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Defending Vis innlegg
[QUOTEMen er man i aktiv rus blir det værre, men om man ligger på sykehus med kreft så tror jeg man får smertelindring selv om det finnes tilfeller der man ikke har fått pga bakgrunn med rus.
Vis hele sitatet...
Ja, det er en kjent sak at har du brukt rus så vil du få mye mindre smertelindring. om du har brukt rus.

Ett eksempel: En som aldri har brukt vil på det høyeste kanskje få 100-200 mg Oxycontin per dag (noen får opptil 400 mg).

Har du brukt rus så får du kanskje maks 50-100 mg Oxycontin.



Bytt lege er mitt forslag. En slik lege er en som bryr seg mer om benzo-reglene enn pasienten.[/quote]

Bytt lege? Jeg vill påstå min lege er ganske så grei når det kommer til å skrive ut benzo til en tidligere misbruker.
Det jeg prøvde å si i innlegget mitt hva at jeg får det jeg trenger, men ber ganske sjeldent om benzo også.
Mao, legen min tenker ikke stort på reglene rundt det. Jeg sa jeg hadde tatt litt mere ene dagen (jeg tok 10mg før jobb) men det sa han ingenting på til tross for at jeg kjørte bil på jobb og tok 15mg den dagen.

Ble noe klusj med quote her, men jeg tror forresten ikke journal blir med automatisk når du bytter fastlege? Bekjent av meg måtte ordne dette selv.
Sist endret av NokErNok; 2. september 2021 kl. 17:09.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
..men jeg tror forresten ikke journal blir med automatisk når du bytter fastlege?
Bekjent av meg måtte ordne dette selv.
Vis hele sitatet...
Finnes det en faktisk journal, altså i papir form?
Hvor oppbevares i så fall denne?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Finnes det en faktisk journal, altså i papir form?
Hvor oppbevares i så fall denne?
Vis hele sitatet...
Ikke som jeg vet, men jeg har fått utskrevet i papirform.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Defending Vis innlegg

Ja, det er en kjent sak at har du brukt rus så vil du få mye mindre smertelindring. om du har brukt rus.

Ett eksempel: En som aldri har brukt vil på det høyeste kanskje få 100-200 mg Oxycontin per dag (noen får opptil 400 mg).

Har du brukt rus så får du kanskje maks 50-100 mg Oxycontin.



Bytt lege er mitt forslag. En slik lege er en som bryr seg mer om benzo-reglene enn pasienten.
Vis hele sitatet...

Er det virkelig det? Har du data på dette?

Jeg sier ikke at det er umulig, men jeg blir så lei disse påstandene:
Legene har ingen måte å gi oss feedback, jeg tror aldri det blir slik heller ettersom stakkarene har nok å gjøre med jobben sin, men det blir litt ensidig å høre fra dere som mener dere ikke får hjelp nok.

Så blir det en slags kultur her inne, oss-mot-dem, dere vil jo bare ha hjelp, men når man leser igjennom linjene så synes jeg det er ganske klart at dere vil ikke ha hjelp, dere vil ha symptomlindring, helst i akkurat den formen dere selv vil: Og DET er ikke helsevesenets oppgave.
Sist endret av Dodecha; 2. september 2021 kl. 17:35.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Finnes det en faktisk journal, altså i papir form?
Hvor oppbevares i så fall denne?
Vis hele sitatet...
I et låsbart arkivskap, som journaler og mye annet har vært lagret i, og slik har de vært lagret i mange årtier.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Finnes det en faktisk journal, altså i papir form?
Hvor oppbevares i så fall denne?
Vis hele sitatet...
Alt går i EPJ nå til dags. Og det er lovbestemt at alle leger om de er private eller kommunale skal bruke EPJ og ikke papirjournal.
Sitat av Herren med hatt Vis innlegg
Alt går i EPJ nå til dags. Og det er lovbestemt at alle leger om de er private eller kommunale skal bruke EPJ og ikke papirjournal.
Vis hele sitatet...
Takk.
Det er slik jeg har tenkt at det er også.
Derfor jeg ikke helt skjønner hva folk mener når de sier at journalen ikke
nødvendigvis blir med hvis man bytter lege.

Men man kan vel gi tilgang via helsenorge no, kanskje det er det de mener?
Sist endret av vindaloo; 2. september 2021 kl. 19:11.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Takk.
Det er slik jeg har tenkt at det er også.
Derfor jeg ikke helt skjønner hva folk mener når de sier at journalen ikke
nødvendigvis blir med hvis man bytter lege.

Men man kan vel gi tilgang via helsenorge no, kanskje det er det de mner?
Vis hele sitatet...
Forskjellige legekontorer bruker forskjellige EPJ-systemer.
Journalen ligger lokalt hos det gamle fastlegekontoret. Overføres kun etter samtykke og forespørsel fra pasienten selv. Kan overføres digitalt eller på papir. Du kan også be om utskrift selv og har rett på dette for innsyn.

De aller fleste fastleger vil ikke skrive ut A- eller B-preparater uten å få se journal fra din gamle fastlege. Du står fritt til å nekte innsyn, men har da meget liten sjanse for å få utskrevet medikamentene du ønsker. Spill med åpne kort. De fleste leger kjenner triksene som forsøkes for å "lure til seg" medisiner.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Er det virkelig det? Har du data på dette?

Jeg sier ikke at det er umulig, men jeg blir så lei disse påstandene:
Legene har ingen måte å gi oss feedback, jeg tror aldri det blir slik heller ettersom stakkarene har nok å gjøre med jobben sin, men det blir litt ensidig å høre fra dere som mener dere ikke får hjelp nok.

Så blir det en slags kultur her inne, oss-mot-dem, dere vil jo bare ha hjelp, men når man leser igjennom linjene så synes jeg det er ganske klart at dere vil ikke ha hjelp, dere vil ha symptomlindring, helst i akkurat den formen dere selv vil: Og DET er ikke helsevesenets oppgave.
Vis hele sitatet...

Kilder: Google Rusmisbrukere Smertestillende/Smertebehandling, så finner du ganske mye.

Spesielt på Legeforeningen.no og Sykepleien.no finner du en del!
De fleste epj kan med enkle tastetrykk sende journalen elektronisk, problemet er hvis du har byttet lege flere ganger over forskjellig system, da er ofte en papirkopi det letteste.

Er du redd for framtidig medisinering, så er rådet mitt å ta tak i misbruket ditt nå, du kaller det selvmedisinering en, men la oss kalle en spade for en spade.

Jo lenger du venter jo verre blir det. Så spill med åpne kort og forklar hvorfor du selvmedisinere og spør om hjelp.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
De fleste epj kan med enkle tastetrykk sende journalen elektronisk, problemet er hvis du har byttet lege flere ganger over forskjellig system, da er ofte en papirkopi det letteste.

Er du redd for framtidig medisinering, så er rådet mitt å ta tak i misbruket ditt nå, du kaller det selvmedisinering en, men la oss kalle en spade for en spade.

Jo lenger du venter jo verre blir det. Så spill med åpne kort og forklar hvorfor du selvmedisinere og spør om hjelp.
Vis hele sitatet...
Er selvmedisinering når man bruker vanlige doser og bruker det på samme måte som en lege ville anbefalt.

Har jeg ikke ikke noe så klarer jeg ikke å .pusse tennene engang.
Ingenting, faktisk. Jeg har Aspergers Syndrom, noe som gjør alt 100 ganger verre.

Slik jeg ser det så er det greit visst legen skriver ut f.eks. Valium og lar pasienten bruke det hver dag i 20 år, da er det greit.
Det er et type hykleri jeg kan ikke fordra...

Og ikke døm eller kom med oppfordring til å slutte før du selv har hatt en veldig stor Sosial Angst, Kraftig Deoresjon, Aspergers Syndrom og lignende.

Ikke tro alt blir bedre bare man slutter med rus eller selvmedisinering.
Sist endret av Defending; 2. september 2021 kl. 22:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Defending Vis innlegg
Er selvmedisinering når man bruker vanlige doser og bruker det på samme måte som en lege ville anbefalt.

Har jeg ikke ikke noe så klarer jeg ikke å .pusse tennene engang.
Ingenting, faktisk. Jeg har Aspergers Syndrom, noe som gjør alt 100 ganger verre.

Slik jeg ser det så er det greit visst legen skriver ut f.eks. Valium og lar pasienten bruke det hver dag i 20 år, da er det greit.
Det er et type hykleri jeg kan ikke fordra...

Og ikke døm eller kom med oppfordring til å slutte før du selv har hatt en veldig stor Sosial Angst, Kraftig Deoresjon, Aspergers Syndrom og lignende.

Ikke tro alt blir bedre bare man slutter med rus eller selvmedisinering.
Vis hele sitatet...
En LAR pasient har ofte misbrukt benzo i flere år og derfor får vedkommende resept på sobril eller valium, men til og med dette må sikkert trappes ned på etterhvert. Og om du tar valium hver dag så er det misbruk.
Sitat av Defending Vis innlegg
Er selvmedisinering når man bruker vanlige doser og bruker det på samme måte som en lege ville anbefalt.

Har jeg ikke ikke noe så klarer jeg ikke å .pusse tennene engang.
Ingenting, faktisk. Jeg har Aspergers Syndrom, noe som gjør alt 100 ganger verre.

Slik jeg ser det så er det greit visst legen skriver ut f.eks. Valium og lar pasienten bruke det hver dag i 20 år, da er det greit.
Det er et type hykleri jeg kan ikke fordra...

Og ikke døm eller kom med oppfordring til å slutte før du selv har hatt en veldig stor Sosial Angst, Kraftig Deoresjon, Aspergers Syndrom og lignende.

Ikke tro alt blir bedre bare man slutter med rus eller selvmedisinering.
Vis hele sitatet...
Traff en nerve der.


Har du vært hos lege for å få hjelp til "
Sosial Angst, Kraftig Deoresjon, Aspergers Syndrom og lignende."?

Hvordan vet du da at din selvmedisinering ikke er roten til det du opplever? Å ta medisin på egen hånd uten en lege eller andre fagpersoner involvert er som regel en dårlig ide.

Så kanskje du skal starte der, ta tak i de underliggende problemene for å bli kvitt selvmedisinering en og frykten for å ikke få smertestillende.

Er en grunn til at man er strenge med slike medikamenter, og at du ikke klarer å pusse tenna er vel en god indikasjon på at du kanskje trenger hjelp. Kanskje du vil få samme medisinen gjennom legen og slipper da bekymringene.

Eller leter du bare etter en unnskyldning for å skjule bruken din?
Sitat av Defending Vis innlegg
Er selvmedisinering når man bruker vanlige doser og bruker det på samme måte som en lege ville anbefalt.

Har jeg ikke ikke noe så klarer jeg ikke å .pusse tennene engang.
Ingenting, faktisk. Jeg har Aspergers Syndrom, noe som gjør alt 100 ganger verre.
Vis hele sitatet...
Du bruker ikke "vanlige" medisinske doser. Senest 3 dager siden skrev du at du tok 7,5 mg etizolam bare du fikk tak i flaskene. 7,5 mg er 15 dråper det.

Jeg har hatt en flaske med etizolam i ett halvt år nå, den er ikke halvtom en gang. Jeg bruker det ved behov, og da tar jeg 1 dråpe. That's it. Det er det som kan betegnes som "medisinsk" bruk av angstdempende - så lite som mulig ved behov. Bare for å poengtere - jeg er svært glad i benzo, men er redd for å pådra meg "stor Sosial Angst, Kraftig Depresjon". For det er nettopp det som er symptomer på abstinenssyndromet som benzo forårsaker.

Du bruker i tillegg Rivotril og en rekke andre benzoer. Du har gjentatte ganger skrevet at du er innspist. Nå prøver du å misbruke helsevesenet for å få tak i pillene. Fastlege, legevakt. Det er nettopp sånne som deg som ikke skal ha benzo på resept, fordi forbruket kommer til å stige kraftig.

Mitt tips til deg er å slutte å se på deg selv som syk. Det bare forverrer situasjonen din, mer enn du selv innser. Du er bare en fyr med behov for opptrening i sosiale ferdigheter og følelsesmestring. Det er ferdigheter som trenger kontinuerlig oppfrisking og bruk for å holdes ved like. Rusen bare stagnerer deg og dekker til dine plager kortvarig, men så vokser de større i skjul - både fordi du ignorerer dem og fordi rusmidlene/legemidler slår hjernens kjemi ut av balansen. Alle storknarkere begrunner sitt bruk med psykiske og fysiske lidelser, eldste unnskyldningen i boka.

Jeg får dogg sterk deja vu av å lese denne tråden. Vi har hatt et par andre brukere som hele tiden skyldte på Aspergersen sin og ikke tok til seg noen råd. Så hvis mistanken min er korrekt, så vil dette være som å tale til en vegg.
Nydelig svar Stray Wanderer! Jeg jobber delvis i rusomsorgen og opplever at de fleste med rusproblemer oppgir at de selvmedisinerer. En fellesnevner for flertallet av dem er at dosene ligger mange ganger over høyeste indikasjon og gjerne innbefatter ulike stoffer som ikke bør brukes samtidig i de dosene. Ingen av legene jeg kjenner/vet om ville skrevet ut slike cocktailer da det er uforsvarlig.

Vil forøvrig si til trådstarter at mange med rushistorikk får god smertelindring ved operasjoner, får beroligende i spesielle situasjoner etc, men vet og om flere som ikke har fått det. Det er desverre personavhengig, men at det er en generell trend at alle leger er så kjipe er tull, men at for mange er det kan jeg være enig i.
Sitat av Defending Vis innlegg
Er selvmedisinering når man bruker vanlige doser og bruker det på samme måte som en lege ville anbefalt.

Har jeg ikke ikke noe så klarer jeg ikke å .pusse tennene engang.
Ingenting, faktisk. Jeg har Aspergers Syndrom, noe som gjør alt 100 ganger verre.

Slik jeg ser det så er det greit visst legen skriver ut f.eks. Valium og lar pasienten bruke det hver dag i 20 år, da er det greit.
Det er et type hykleri jeg kan ikke fordra...

Og ikke døm eller kom med oppfordring til å slutte før du selv har hatt en veldig stor Sosial Angst, Kraftig Deoresjon, Aspergers Syndrom og lignende.

Ikke tro alt blir bedre bare man slutter med rus eller selvmedisinering.
Vis hele sitatet...
Tror jeg tar sjansen her - har hatt dyp depresjon i journalen.
Nå vet jeg ikke noe om rus og selvmedisinering, men
har en anelse om hvordan ting henger i hop.
Hvis du begynner å se på hvordan kosthold faktisk påvirker, dvs hvordan ulik form for mat påvirker humør, angst og depresjon, så ville du kanskje ikke helt sett poenget med selvmedisinering. Kanskje du kunne eksperimentert og funnet ut hva du bør spise/drikke når for å holde deg stabil. Når antar jeg du har abstinens, og det er noe du kan få hjelp mot.

Ellers er jo en diagnose i journalen ikke til hinder for noe som helst, med mindre det er snakk om jobb og militæret.

Ville heller tydd til musikk og venner, som en alternativ medisinering - har en tedens til å funke mot depresjon.
Sist endret av itori123; 3. september 2021 kl. 20:16.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Traff en nerve der.


Har du vært hos lege for å få hjelp til "
Sosial Angst, Kraftig Deoresjon, Aspergers Syndrom og lignende."?

Hvordan vet du da at din selvmedisinering ikke er roten til det du opplever? Å ta medisin på egen hånd uten en lege eller andre fagpersoner involvert er som regel en dårlig ide.
Vis hele sitatet...
Flere ganger. Men alt min lege har å tilby er Antidepressiva som ofte gjør ting verre, antipsykotika, antihistaminer og innleggelse på Psykiatrisk Institusjon (hvor jeg blir like syk igjen med engang jeg blir utskrevet).

Jeg var mer enn 100% dårligere før jeg begynte med Rivotril, Valium og lignende. Da så jeg at det faktisk er mulig å bli bedre, at alt bare er kjemi.

Det med å pusse tennene og utmattelse/utbrenthet har med Aspergers Syndrom å gjøre. Ta deg tid å les om det så finner du det fort ut.

Jeg har vært uten "rus" i flere måneder flere ganger, uten at det har blitt bedre. Men like ille som før.

Tydeligvis ikke mange her som vet hva Aspergers Syndrom går ut på/er. Hva symptomene er.
Jeg har f.eks. Aldri hatt venner, kjæreste, hatt sex og barn kan jeg bare glemme uansett hvor stort ønsket er.

Aspergers Syndrom: https://nhi.no/sykdommer/barn/autisme/asperger-syndrom/
Sist endret av Defending; 3. september 2021 kl. 21:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har jobbet masse med asperger syndrom og andre autistisme spekter utfordringer. Og kan si at det hjelper ikke å gjemme seg bak den når det kommer til dette.

Ikke bruke diagnosen som skalkeskjul for problemene dine.

Utbrenthet/utmattelse / depresjon hos folk med asperger er signifikant høyere enn hos resten av befolkningen. Men det er fremdeles enn dårlig ide og selvmedisinere for som sagt tidligere de samme symptomene gjelder for absinenser

Og for en med asperger kan dette faktisk bli et oppheng og skape en ond sirkel, hvor psyken forteller deg at du er dårligere enn du er. Gjelder og for vanlig folk, men mer for asperger.

Du bytter lege, benytt sjansen til å prøve på nytt, men da må du fortelle legen alt, og hvorfor. Hvis ikke er jeg redd du får problemer senere og kan se langt etter medisin på resept..

Kan og anbefale deg å kontakte spekteret eller autismeforeningwn i Norge for å få hjelp til å navigere helsevesenet.
Hovedgrunnen til at man bør kunne skrive ut medisiner til folk som trenger det uavhengig om de har hatt et problematisk forhold til medisiner eller ikke er at de som virkelig trenger det kommer til å søke det svarte markedet for alternativer dersom legen ikke gjør jobben sin. For en tid tilbake i Skottland så lovpåla staten leger å skrive ut mindre sterke medisiner. Pasienter som fikk utskrevet 1-2 valium om dagen fikk plutselig avsluttet reseptene sine. Vi vet jo veldig godt at man ikke bare kan avslutte en langvarig medisinering med slike medisiner over nattan. De samme pasientene går nå til svarte markedet og kan gjerne spise 80 valium om dagen. Bruken har eksplodert og skadeomfanget er grusomt. Skottland topper overdosestatistikkene i EU. Norge ligger ikke langt bak vi heller.


Her er en vice reportasje om problemstillingen:
https://www.youtube.com/watch?v=odHk_oUvew8
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Ikke bruke diagnosen som skalkeskjul for problemene dine.

Utbrenthet/utmattelse / depresjon hos folk med asperger er signifikant høyere enn hos resten av befolkningen. Men det er fremdeles enn dårlig ide og selvmedisinere for som sagt tidligere de samme symptomene gjelder for absinenser

Og for en med asperger kan dette faktisk bli et oppheng og skape en ond sirkel, hvor psyken forteller deg at du er dårligere enn du er. Gjelder og for vanlig folk, men mer for asperger.

Du bytter lege, benytt sjansen til å prøve på nytt, men da må du fortelle legen alt, og hvorfor. Hvis ikke er jeg redd du får problemer senere og kan se langt etter medisin på resept..

Kan og anbefale deg å kontakte spekteret eller autismeforeningwn i Norge for å få hjelp til å navigere helsevesenet.
Vis hele sitatet...
Gjør ikke det, men beroligende, og spesielt smertestillende som gir meg mer energi gjør det mulig for meg å gjøre helt dagligdagse ting, som å kjøpe klær på Dressmann eller Cubus. Jeg har sjeldent abstinens..

Mye av problemet ligger også i at folk ikke vil ha noe å gjøre med oss. Fordi vi fremstår rare og og "ikke normale".
Det er også forskjell på hvor i stor grad man har Aspergers. Noen har en mild form, jeg har det jeg vil kalle en moderat form.
jeg Innrømmer jeg selvmedisinering/rus, det er da jeg vil få problemer med å få utskrevet preparater som kan hjelpe meg. Spesielt A- og B-preparater. Det burde du vite.

Har faktisk lenge vurdert Autismeforeningen, og skal snart til Kirkens Bymisjon for å sjekke ut om det kan være noe for meg.

Så det er ikke slik at jeg bare sitter hjemme, selvmedisinerer meg uten å gjøre noe annet. I tillegg så har både DPS og kommunens Rus- og Psykiatritjeneste nettopp (ufrivillig fra min side) sagt opp samarbeidet. Og snart har jeg heller ikke musikkterapi å gå til engang.

Du kan jo selv se for deg hva slike svik vil føre til.
Sist endret av Defending; 3. september 2021 kl. 22:51.
Sitat av Defending Vis innlegg
Jeg var mer enn 100% dårligere før jeg begynte med Rivotril, Valium og lignende. Da så jeg at det faktisk er mulig å bli bedre, at alt bare er kjemi.

Jeg har vært uten "rus" i flere måneder flere ganger, uten at det har blitt bedre. Men like ille som før.

Tydeligvis ikke mange her som vet hva Aspergers Syndrom går ut på/er. Hva symptomene er.
Jeg har f.eks. Aldri hatt venner, kjæreste, hatt sex og barn kan jeg bare glemme uansett hvor stort ønsket er.
Vis hele sitatet...
Joda, Aspergers kjenner jeg til. Men påstår du at alle/flesteparten av mennesker som har Aspergers aldri har venner, kjærester og barn? Det tror jeg ikke noe på. Det virker som du lemper alle dine problemer på diagnosen. Kan det være andre faktorer som spiller inn? F.eks. dine holdninger og måten du tenker på?

Det er mulig å lære å leve med Aspergers, korrigere tenkningen og atferden, men det krever innsats. Mye lettere å bestemme seg for at man er dømt til å være slik for resten av livet, lempe alt på tilstanden sin, fraskrive ansvaret for eget liv og ruse vekk alt av ubehag. Det er det jeg mener med feile holdninger. Det er der du må rette fokus.

Du skriver at du har hatt perioder med rusfrihet. Men hva gjorde du mens du var rusfri? Har du gjennomført ett par runder med selvgranskning og implementert noen aktive tiltak for å forbedre situasjonen? Kanskje gått til en god psykolog og fått terapi i form av CBT (som er midt i blinken for folk med Aspergers: https://www.clinical-partners.co.uk/...tment-options?)

Rusfrihet alene fikser ikke de utfordringene som fikk deg til å begynne med rus. Du må ta ansvar for eget velvære. Alt er bare kjemi, ja, men det å endre egen hjernekjemi slik som du gjør ender bare opp med personlig stagnasjon og økende ubalanse. La oss si at du får resept på Xanor, så mye du vil - hva gjør du når du kommer til det punktet hvor du kan spise et helt brett uten tilstrekkelig angstlindring? Få utskrevet flunitrazepam som til slutt ender på samme viset? Ikke snakk om hvor mye benzo i store mengder over lengre tid vil påvirke deg kognitivt. Jeg tipper du får demens i en alder av 50.
Sist endret av Stray Wanderer; 3. september 2021 kl. 23:15.
Jeg har skumlest tråden her og sitter igjen med et spørsmål..
Hva er det du egentlig er ute etter her?

Fordi det virker som at du er ute etter en lege som ikke nødvendigvis følger spillereglene, driter litt i hva som er ditt beste og heller stoler på at du vet best om hva du trenger.
Se signaturen din f.eks: "Rusavhengig og Diskriminert og Forfulgt av den Norske Stat.".


Hvis du ikke får medisinene du vil ha, tror du at du ikke får dem fordi legene er onde? Eller at staten har sendt ut et notis ang deg til alle leger om at de må sørge for at du ikke får nok valium?
Hvis du ser på en spesifikk type medisin som eneste løsning, har du spurt legen om hva som skal til for at du skal få den medisinen.
Avrusning kanskje? Pisseprøver?

Rusavhengigheten er noe du må jobbe med selv. Om det er en årsak til at du ikke får riktig medisin, så må du jo gjøre noe med det istedenfor å forvente at legene skal gi blaffen i det.

Du vet det jo selv:
Nei, jeg vil bare få samme behandling som vanlige folk som ikke har et avhengighetsproblem.
Vet legen at jeg er avhengig av f.eks Benzo så vil jeg få større problemer med å få utskrevet f.eks. Sobril eller Valium enn andre som aldri har hatt et avhengighetsproblem til disse og andre stoffer.

Det handler rett og slett om å bli behandlet som alle andre, og at jeg ikke blir behandlet basert på avhengighetsproblemene mine.
Vis hele sitatet...
Avhengighetsproblematikk er jo svært relevant når det gjelder utskrivning av mange medisiner, så det blir litt rart å skrike ut at du blir diskriminert og forfulgt når det er du og du alene som sitter med nøkkelen for å fikse opp i alt det her.
Så det er ikke slik at jeg bare sitter hjemme, selvmedisinerer meg uten å gjøre noe annet. I tillegg så har både DPS og kommunens Rus- og Psykiatritjeneste nettopp (ufrivillig fra min side) sagt opp samarbeidet. Og snart har jeg heller ikke musikkterapi å gå til engang.
Vis hele sitatet...
Du mener sikkert at du har gode grunner til å gjøre det du gjør. Har dog sett at du den siste tiden har startet mange tråder om forskjellige benzo/opiater - gjerne i sammenheng med hvordan du kan booste effekten av disse på best mulig måte. Tilsynelatende så bruker du vertfall mye tid på å fokusere på selvmedisineringen din og søker informasjon om hvordan du kan få mest rus ut av dette (selv om du sikkert også gjør noe annet). Ordlyd og mengden av innlegg (same shit - nytt stoff) fra deg om temaet er ganske krampeaktig og gir meg absolutt inntrykk av at du har et (begynnende?) rusproblem du bør ta fatt i.

Er selvmedisinering når man bruker vanlige doser og bruker det på samme måte som en lege ville anbefalt.
Vis hele sitatet...
Du har jo ikke vært hos lege og aner ikke på hvilke måte det eventuelt ville blitt anbefalt deg medisinbruk. Det hadde nok uansett ikke vært på den måten du selv ønsker. Hele tråden din handler jo om at du vil unnta informasjon til ny fastlege for å få utskrevet reseptbelagte medisiner. Du har altså ingen interesse i hva en lege mener om din medisinbruk - du ønsker mer piller.
Du skal jo be om en utskrift av journalen og si at det er fordi du selv vil gi den til ny lege. Evt at du ikke har bestemt deg for hvilken nye lege du skal ha, og derfor må ha dokumentene (da vil jo ikke legekontoret ha noen å sende til, mener jeg). Du kan da kanskje plukke vekk det arket der det står at du selvmedisinerer.

Eventuelt lar du bare ny lege få journalen som du er, og at du forklarer akkurat det med selvmedisinering som noe som ligger bak deg. Det er jo ikke en spesielt uvanlig eller dramatisk ting. Selvmedisinering kan bety så mangt.