Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 8113
Kjedet meg i helgen og ble sittende å se alle sesongene av Nattpatruljen på Discovery+.

En ting som overrasker meg er at nesten ingen protesterer rundt det at de blir filmet. Tror det var to tilfeller hvor ene reagerte på kameramannen. Ellers er det ingen som sier noe.

Vet bare med meg selv at hvis jeg hadde blitt stoppet av purken og fått et kamera opp i trynet så hadde jeg snudd meg vekk og nektet å si noen ting som helst med mindre de fjernet kamera.

Er jo veldig mange tvilsomme sjeler som blir tatt med narkotika og våpen på seg i serien, og vil tro mange av de lider av paranoia så synes det er litt rart?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Denne serien dokumenterer også masse tvilsom hjemmelsbruk og er en "skattekiste" ifht å se hvordan folk behandles
Sist endret av meaculpaUIO; 15. august 2021 kl. 17:34.
Kan jo være det er et lite kamera som folk kanskje ikke legger merke til i situasjonen? Og at det er mørkt?
Sitat av Ab083351 Vis innlegg
Kjedet meg i helgen og ble sittende å se alle sesongene av Nattpatruljen på Discovery+.

En ting som overrasker meg er at nesten ingen protesterer rundt det at de blir filmet. Tror det var to tilfeller hvor ene reagerte på kameramannen. Ellers er det ingen som sier noe.

Vet bare med meg selv at hvis jeg hadde blitt stoppet av purken og fått et kamera opp i trynet så hadde jeg snudd meg vekk og nektet å si noen ting som helst med mindre de fjernet kamera.

Er jo veldig mange tvilsomme sjeler som blir tatt med narkotika og våpen på seg i serien, og vil tro mange av de lider av paranoia så synes det er litt rart?
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig at det er folk som reagerer på denne måten, men siden dette ikke er spesielt interessant å se på blir det ikke vist på TV heller.
Holdt på å skrive det samme som Knask. De bruker ikke de klippene hvor folk nekter å bli filmet for å unngå noe drama rundt det. Eller så går de kun etter de svakeste som ikke klarer å forsvare seg selv.

Må bare få lov til å poste denne. Morsomste arrest i Norge ever.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kan jo være det er et lite kamera som folk kanskje ikke legger merke til i situasjonen? Og at det er mørkt?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er tilfelle, en bekjent var med på Nattpatruljen, og han sa at det hadde hoppet en bitteliten asiater ut av bilen med et KJEMPE stort kamera! Tror nok de klipper vekk at folk klager
Trådstarter
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kan jo være det er et lite kamera som folk kanskje ikke legger merke til i situasjonen? Og at det er mørkt?
Vis hele sitatet...
Nei, ser i speilbilde både i bilen og ved butikkvinduer de står ved at de drasser rundt på et digert kamera. Men ja, mulig de ikke tar med de som reagerer på filmingen.

Forøvrig synes jeg serien var idiotisk. Serien kan oppsummeres sånn: vi følger to politimenn på nattevakt som kjeder seg og som plager livet ut av folk.
Åpenbart at de oppsøker situasjoner bare fordi tv er med. Narkomane som ikke gjør noen ting galt og bare forflytter seg fra A til B, oppegående mennesker forstår at disse selvfølgelig har stoff på seg.
Nattpatruljen var en ting. Hundepatruljen Oslo derimot var faktisk jævla provoserende. Han ene arrogante robocop wannabe fyren, som sikkert mange husker. Jeg kjenner en snut som kjenner han, og han er faktisk sånn. Ikke noe show for kameraet, han er faktisk en kødd.

Sjæl møtte jeg han og flere av Oslo politiet på Ryes på grunerløkka en kveld. Vi var coka opp som bare det og jeg som er så høy på flere måter, tiltrakk meg oppmerksomhet, og jeg husker han så på meg da jeg hadde vært på do for hundrede gang ikke sant. Kameraten min stod og klarte ikke taste koden på kortet sitt fordi han var så tura på molly at jeg måtte gjøre det for han. Tallene dansa rundt og han hadde det mest vrengte mdma trynet du kan tenke deg. Vi gikk derfra før det ble no bråk. Tror det var lurt.

Men hun ene narkohundeføreren. Som i ett program så var det spørsmålet om hasj og lovlighet og om krigen moy narkotika. Hun sier «det er ikke lov, så enkelt er det». Grøss. Befehl ist befehl. Nei jeg synes ikke akkurat hundepatruljen gjorde dem noen tjeneste.

Alle så ikke ut som idioter da og jeg skakke drite på hele politiet men det var noen episoder der man rett og slett ble forbanna av måten de håndterte episoder på

Det var vel lit utenfor hva tråden handlet om men yeye. Mener jeg så noen ble irritert pga kamera. Jeg er uansett for bodycam på alle
Sist endret av NodSquad; 15. august 2021 kl. 22:10.
Trådstarter
En episode startet med ar de var sultne og måtte kjøpe pølse på bensinstasjon, tilbake igjen i poltibilen fikk de øye på et pinnsvin og måtte ut å snappe det, og så fikk de tips om narkotika i en skråning som de fant ut viste seg å være geocatching. Ja, og så huket de tak i en fyr som hele tiden var åpen om at han hadde tatt amfetamin og benzo og heiv han inn i poltibilen for å ta urinprøve på han som viste nøyaktig det han sa. Kanskje legge ned disse politiseriene nå eller skru på kamera når det faktisk skjer noe
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Hun sier «det er ikke lov, så enkelt er det». Grøss. Befehl ist befehl. Nei jeg synes ikke akkurat hundepatruljen gjorde dem noen tjeneste.
Vis hele sitatet...
Nå skal det sies at jeg synes det er en fornuftig holdning for politi. Deres arbeidsoppgave er å håndheve loven - ikke å lage den. Men man skal selvfølgelig gjøre denne jobben på en god måte. Det betyr blandt annet å møte rusmisbrukere (og de som bruker det for rekreasjon) som mennesker. Enkelte virker som at de behandler rusede mennesker som dyr - og det er ikke greit.

Problemet oppstår når politiet går utover dette mandater og starter å blande seg inn i politikken og driver "undervisning" på skolene hvor de kommer med direkte misvisende (og feil) informasjon. Dette er veldig kritikkverdig.

Altså med andre ord, synes jeg ikke man skal kritisere politiet for å håndheve lovverket selv om man er uenig med det. Det er stortinget som burde få den kritikken. Men der masse annet kritikkverdig med politiet.
Men har de personene rett til å nekte tv produksjonen å publisere video av dem? Skjønner at de retusjerer ansiktet, men hva om man ikke vil at noenting skal publiseres. Hva slags retggiheter har man da?

Er det sånn at tv produksjonen alltid kontakter de involverte i ettertid å spør etter godkjennelse på at de publiseres?
Sitat av Ab083351 Vis innlegg
En episode startet med ar de var sultne og måtte kjøpe pølse på bensinstasjon, tilbake igjen i poltibilen fikk de øye på et pinnsvin og måtte ut å snappe det, og så fikk de tips om narkotika i en skråning som de fant ut viste seg å være geocatching. Ja, og så huket de tak i en fyr som hele tiden var åpen om at han hadde tatt amfetamin og benzo og heiv han inn i poltibilen for å ta urinprøve på han som viste nøyaktig det han sa. Kanskje legge ned disse politiseriene nå eller skru på kamera når det faktisk skjer noe
Vis hele sitatet...
Kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse i det hele tatt. Nå er det endel av hverdagen at et arbeidsskift for politiet kan være alt fra stille og rolig hvor de må finne seg litt oppgaver får å få tida til å mens andre dager er det full action og det gjenspeiles jo ofte i serien.
Hvorfor skal ikke politiet følge opp et tips om narkotika, mener du de skal gjette seg til og anta at mistenksom aktivitet er caching?
Hva angår tauing synes jeg ofte de har ekstrem med tålmodighet.
Har aldri sett noen bli taua bare for å være rusa uten at det er andre medvirkende årsaker som utagering, kjøring o.l.
Sitat av etse Vis innlegg
Nå skal det sies at jeg synes det er en fornuftig holdning for politi. Deres arbeidsoppgave er å håndheve loven - ikke å lage den. Men man skal selvfølgelig gjøre denne jobben på en god måte. Det betyr blandt annet å møte rusmisbrukere (og de som bruker det for rekreasjon) som mennesker. Enkelte virker som at de behandler rusede mennesker som dyr - og det er ikke greit.

Problemet oppstår når politiet går utover dette mandater og starter å blande seg inn i politikken og driver "undervisning" på skolene hvor de kommer med direkte misvisende (og feil) informasjon. Dette er veldig kritikkverdig.

Altså med andre ord, synes jeg ikke man skal kritisere politiet for å håndheve lovverket selv om man er uenig med det. Det er stortinget som burde få den kritikken. Men der masse annet kritikkverdig med politiet.
Vis hele sitatet...
Enig i det meste du sier, jeg kunne utbrodert litt mer. Denne personen som var på kamera da viste støtt og stadig en Svart hvitt holdning der nark var alt som foregikk i skallen hennes. De kan jo ha klippet og fremstilt det slik så man skulle få det inntrykket, men den kommentaren tippet meg litt over.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Denne serien dokumenterer også masse tvilsom hjemmelsbruk og er en "skattekiste" ifht å se hvordan folk behandles
Vis hele sitatet...
Er så mye trakassering av rusmisbrukere på nattpatruljen, husket når jeg var yngre så tenkte jeg ikke så mye over det, men nå i den alderen jeg er i nå og at jeg er rusmisbruker selv så ser jeg jo hvordan de behandler folk på..
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Nattpatruljen var en ting. Hundepatruljen Oslo derimot var faktisk jævla provoserende. Han ene arrogante robocop wannabe fyren, som sikkert mange husker. Jeg kjenner en snut som kjenner han, og han er faktisk sånn. Ikke noe show for kameraet, han er faktisk en kødd.
Vis hele sitatet...
Han er en stor kødd mot bikkjene også. Skriker til hundene at de skal holde kjeft, løfter hundene brutalt opp osv.

Den verste episoden fra hundepatruljen Oslo er jo da politifolkene tvinger en fyr til å legge seg på magen, midt i sentrum i Oslo. Står og skriker at han skal legge seg på magen, noe han gjør. Viste seg at det var feil fyr og personen blir jo selvfølgelig sint pga sjokket og redsel. Det hele ender med at politiet nesten anmelder han for kebaben han lot bli liggende på bakken.

Også har du jo han som tuter på politibilen fordi den står MIDT i veien i et boligfelt. Kanskje unødvendig, men det var kun et tut og han endte opp med å bli anmeldt for "unødvendig bruk av lydhorn". Må bare le.
Sitat av Filkor Vis innlegg
Han er en stor kødd mot bikkjene også. Skriker til hundene at de skal holde kjeft, løfter hundene brutalt opp osv.

Den verste episoden fra hundepatruljen Oslo er jo da politifolkene tvinger en fyr til å legge seg på magen, midt i sentrum i Oslo. Står og skriker at han skal legge seg på magen, noe han gjør. Viste seg at det var feil fyr og personen blir jo selvfølgelig sint pga sjokket og redsel. Det hele ender med at politiet nesten anmelder han for kebaben han lot bli liggende på bakken.

Også har du jo han som tuter på politibilen fordi den står MIDT i veien i et boligfelt. Kanskje unødvendig, men det var kun et tut og han endte opp med å bli anmeldt for "unødvendig bruk av lydhorn". Må bare le.
Vis hele sitatet...
Noen konkrete episoder å vise til?
Sitat av Dough Vis innlegg
Noen konkrete episoder å vise til?
Vis hele sitatet...
Mange år siden sist jeg så episodene, så er usikker på hvilke episoder det skjedde.
Trådstarter
Sånn som den her da: https://youtu.be/De0CUfAE0ZY

Hva er vitsen med å drite ut denne fyren? Han er tydelig redd, han har ikke gjort noe galt, prøver bare å komme seg hjem, og de springer etter han og kjører etter han mens de ler seg i hjel
Sist endret av Ab083351; 18. august 2021 kl. 12:29.
Sitat av Ab083351 Vis innlegg
Sånn som den her da: https://youtu.be/De0CUfAE0ZY

Hva er vitsen med å drite ut denne fyren? Han er tydelig redd, han har ikke gjort noe galt, prøver bare å komme seg hjem, og de springer etter han og kjører etter han mens de ler seg i hjel
Vis hele sitatet...
Det er vel å overdrive litt. Det er litt spesielt å gå rundt i bare underbuksa midt på natta, og de gjorde det jo helt klart for han at de bare ville prate. Sjekka han opp og han er mest sannsynlig litt rar eller har noen form for psykisk lidelse. Ser ikke noe galt med den episoden der.
De gjorde bare jobben sin
Sist endret av NodSquad; 18. august 2021 kl. 12:51.
De klipper det vekk i følge en jeg kjenner som ble stoppa av politiet med nattpatruljen på slep. Jeg kan ikke fordra sånne snuteprogrammer så så ikke episoden, men ble fortalt at han visstnok i virkeligheten løp mot kameraet for å ta det og få de til å skru det av og var ganske rabiat. Mens det på TV bare skal ha blitt vist dashcam fra før politiet fikk fysisk tak i han og deretter av etter han roa seg og satt han i jern.
Det jeg merker mest med f.eks. Nattpatruljen er forskjellsbehandlingen på alkohol og andre rusmidler. Det blir selvsagt en forskjell når det ene er lovlig og de andre ikke, men hver gang det er andre rusmidler inne i bildet så blir politifolka liksom så kalde. Folk som er rusa på alkohol får så utrolig mye mer å gå på, og blir stort sett møtt med et smil så fremt de ikke utagerer. Folk som bare blir mistenkt for andre rusmidler blir med en gang behandla som om de har bedrevet alvorlig kriminalitet. Er mange år siden jeg har sett på Nattpatruljen nå, men husker et par scener der noen er ute og går på nattestid og blir stoppa, og så er det noe sånn "du er rød i øynene"-piss og så grundig kontrollering.
Rød i øynene er nok noe de har lært fra tegn og symptomer eller hva det kaltes det kurset.. en rød tråd som går igjen hos manges beskrivelser av politiet er det du nevner med forskjellsbehandling om man er mistenkt for narkotika.

Jeg finner ikke særlig med kilder på det nå men jeg er av den oppfatning at mange politifolk har en oppfatning av "kriminell identitet". Ett abstrakt begrep og vanskelig å ordlegge riktig. Men poenget er at menneskesynet hos mange politifolk er at det er en kriminell identitet heller enn livshendelser f.eks. som fører til kriminalitet.

Hvis jeg tar feil så er det positivt
Sitat av Ab083351 Vis innlegg
Sånn som den her da: https://youtu.be/De0CUfAE0ZY

Hva er vitsen med å drite ut denne fyren? Han er tydelig redd, han har ikke gjort noe galt, prøver bare å komme seg hjem, og de springer etter han og kjører etter han mens de ler seg i hjel
Vis hele sitatet...
Hvorfor tillegger du de såne unoter som "men de ler seg i hjel" når de på ingen mte gjør det. Han ene flirer vel i et par sekunder. Det er også sånn at alle bransjer har sin "sjargong", humor og måter å håndtere hverdagen på uten at man nødvendigvis driter ut noen. En kompis har sommerjobb på kirkegård, trur du de skinnhellig leser og praktiserer bibelen på jobb av hensyn til de døde?

Her gjør politiet jobben sin med å snakke med han og sjekke at han faktisk er i stand til å ta vare på seg selv.
Seriøst hvis det motsatte hadde skjedd de hadde gitt F og etterlatt han han til seg selv hvorpå han hadde blitt funnet død i grøfta hvordan ville det sett ut?
▼ ... over et år senere ... ▼
hei! veit at tråden her er gammel. Men: noen som husker en episode fra et eller annet norsk cops-reality-dokudrama-program på max eller lignende hvor: To politidamer kjører rundt på patrulje og kjører forbi ei blokk. De ser noen røyke på en veranda mens de kjører forbi og er fast bestemt på at det er hasj de røyker. De tar seg inn i blokka og slår inn døra til en leilighet hvor lyset er av, ingen er hjemme. Heller ingen knark blir funnet. De banker på i naboleiligheten og finner ut at de som røykte bor der. De er ikke rusa. Det ender med at de henger en lapp på døra de slo inn om at de som bor der må kontakte politiet så vil den ødelagte døra bli erstatta. De drar tilbake til bilen og fortsetter sin runde, helt blind for sin egen feil, mens de skuer rundt med haukeøyne etter uroligheter. Bare jeg som husker dette??
Haha ja husker den saken. De delte jo trossalt en røyk så det måtte være en joint. Også lagde de det helvette og snakket om at det stinka hasj i gangen osv så var det ikke noe. De burde jo faktisk mista jobben. Men jeg tror det var nattpatruljen det også faktisk
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvorfor tillegger du de såne unoter som "men de ler seg i hjel" når de på ingen mte gjør det. Han ene flirer vel i et par sekunder. Det er også sånn at alle bransjer har sin "sjargong", humor og måter å håndtere hverdagen på uten at man nødvendigvis driter ut noen. En kompis har sommerjobb på kirkegård, trur du de skinnhellig leser og praktiserer bibelen på jobb av hensyn til de døde?

Her gjør politiet jobben sin med å snakke med han og sjekke at han faktisk er i stand til å ta vare på seg selv.
Seriøst hvis det motsatte hadde skjedd de hadde gitt F og etterlatt han han til seg selv hvorpå han hadde blitt funnet død i grøfta hvordan ville det sett ut?
Vis hele sitatet...
Tenkte det samme. Når folk ser folk som det der tenker de at sikkert er rusa og mentalt ustabil og det klandrer jeg ingen for. Så selv om folk som møter på sånne som dette, er det ingen som nødvendigvis kommer til å tørre å spørre han om han har det bra, og i hvertfall ingen som kommer til å involvere seg og hjelpe en random bukseløs mann.

Da er det faktisk viktig at vi har politiet for å ta vare på folk som potensielt er i en farlig situasjon der dem selv ikke har kontroll. Trenger ikke å være illegale rusmidler involvert, hva hvis han bare har drukke t seg dritings, og tryner på en stein langs grøften? Hva om han er i psykose, eller er på rømmen fra området er lovbrudd ble begått av han eller mot han?

Politiet er mennesker også, og av og til er det noe som er for artig til at man ikke klarer å la være å le. Hvem her har ikke ledd før av idiotiske ting fulle folk har gjort eller sagt?

Her er viser det seg jo også at mannen er redd for politiet, av åpenbare grunner. At politiet smiler og ler litt av situasjonen, er det beste de kan gjøre. Hva skal de heller gjøre, brøle etter han, eller bruke tvang? Og nei, her kan man ikke svare "la han være i fred" om det ikke er åpenbart nok at denne mannen trenger hjelp til tross for at han selv ikke ser det, ville disse to politimennene bli dømt for grov uaktsomhet dersom han senere fikk en alvorlig skade evt. tap av livet, når politiet valgte å drite i plikt og ansvar.


Hva driver egt folk til å skrive og tenke slik Ab083351 gjør? Vet det er gammel tråd altså, men jeg ønsker genuint å vite dette.

Er det narkiser som er bitre for å ha blitt tatt av politiet, m.a.o. noen som ikke klarte å holde rusbrukere sitt diskret? Er løsningen på dette at politiet skal avstå fra å ta grep i situasjoner som dette, og bare tenke "alle rusbrukere har kontroll og vi kan ikke risikere å fornærme følelsenene til det som åpenbart er helt normale, oppegående folk!"