Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2716
Jeg flytter til Oslo til høsten, og jeg skal egentlig bo med 2 kompiser jeg kjenner fra før. Har begynt å leie leiligheten, men jeg vet ikke helt om jeg er keen på å bo med dem alikevell fordi jeg synes leiligheten er skrapete og ekkel, og begge to er ganske rotete av seg og jeg føler ikke det kan bli «et hjem» hvor jeg kan klare å leve hver dag, fordi jeg synes det er en «shabby» leilighet. Jeg trives egentlig med å bo alene og styre min egen hverdag, og ha ting på stell. så har vurdert studentbolig. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå frem og si ifra, og ettersom vi har signert leiekontrakt hvor vi deler på 3 personer. Vet faktisk ikke hva jeg skal si til dem og hvordan det kan løses… er ganske frustrert akkurat nå, hvordan kan jeg løse problemet? ☹️☹️
Det er svært uheldig at du ikke har kommet frem til dette før etter du har skrevet under en bindende kontrakt, som du forøvrig på lik linje med dine kommende samboere må forholde seg til.

Du må nesten snakke med vennene dine for å prøve å finne en løsning som er tilfredsstillende for alle parter.

En fjerde venn for eksempel, som kunne tatt plassen din?
Trådstarter
4 1
Jeg må nok ta en prat med de og si det jeg føler.. Jeg er nødt til å trives og kan ikke ha den følelsen av å komme hjem til en leilighet som ser ut som en 1 stjerners budget hotell.. det jeg kunne gjort er kanskje å si opp kjapt som mulig og eventuelt leie ut rommet.. mye tanker oppi hodet akkuratt nå..
Vær ærlig med vennene dine og si at du har kommet fram til at du ønsker å bo aleine. Mest sannsynlig finner du eller vennene dine noen som kan overta rommet, men jo lengre du venter jo vanskeligere blir det.
Sitat av anonymkar Vis innlegg
Jeg må nok ta en prat med de og si det jeg føler.. Jeg er nødt til å trives og kan ikke ha den følelsen av å komme hjem til en leilighet som ser ut som en 1 stjerners budget hotell.. det jeg kunne gjort er kanskje å si opp kjapt som mulig og eventuelt leie ut rommet.. mye tanker oppi hodet akkuratt nå..
Vis hele sitatet...
Hvem betaler for at du skal studere på 5 stjerners standard?
Ta deg en virkelighetssjekk med å sjekke tilgang på studenthybler og hva det koster å bo alene i Oslo… Men 10 lapper i mnd er kansje bare lommerusk for deg.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Gi det en sjanse, blir det for ille sier du opp og kan evt hjelpe til med å finne en ny leieboer?

Studentlivet er ofte litt shabby, artig tid i livet
Trådstarter
4 1
Nå betaler vi tross alt 7200kr hver i måneden for leiligheten, så å gå opp 1-2 tusenlapper med litt støtte fra familie og en deltidsjobb vedsiden av studier burde det gå greit.. sier ikke at jeg skal ha et 5 stjernes hotell, men man må tross alt føle at man kan komme hjem etter en lang dag uten at det ligger pizzaesker, smuler, oppvask som folka ikke har tatt.. takker for alle gode svar her og gode meninger!
Har du sett leiligheta på forhånd? Om ikke så kan du frasi deg hele leieforholdet basert på at standard ikke samsvarer med forventningene. Litt som bruktbilsalg egentlig. Skal tro det finnes en angre rett sånn rent juridisk. Dette er riktignok bare synsing fra min side.
Ikke tenk så mye på hva de andre vil tenke. Gjør det som er best for deg selv! Har du råd til å bo alene eller for eksempel leie rom i en tre-roms der det bor én rolig og ryddig fyr som eier og er opptatt av å ta vare på stedet å gjør det fremfor kollektiv du allerede nå vet blir shabby, møkkete og negativt for deg.

Du behøver ikke begrunne så mye men bare si at du har kommet frem til at du vil bo et annet sted. Siden du har signert kontrakt blir det din oppgave å finne ny leietaker som kan ta over for deg men tror ikke det blir vanskelig for kompisene dine å finne via jungeltelegrafen heller.
Hvis du fortsatt ikke har søkt om studenthybel tviler jeg på om du har sjans til å få en. Det er nok lange ventelister nå.

Det er tusenvis av studenter i Oslo som trenger bolig nå på på denne tiden. Det er ikke lett å finne et brukbart sted å bo.

Så du bør ikke si opp leiligheten du har før du har sikret deg et nytt sted å bo.
Sist endret av Kikagaku; 20. juli 2021 kl. 11:01. Grunn: Trykkfeil
Trådstarter
4 1
Hmmm, burde jeg isåfall prøve å sikre meg en ny alene bolig først, også prøve å si opp den andre etter jeg har fått til en avtale? Kan iallfall ikke drive å betale dobbelt opp.. det som kan være en mulighet er eventuelt å leie ut rommet jeg har i kollektivet på Finn, om de ikke skulle finne en annen som kunne flytte inn…
Hva med å bite i det sure eple og bo der til du faktisk finner noen som kan ta over? Så slipper du å stresse så mye akkurat NÅ. Det viktigste er vel at du har et sted å bo. Hvis det er så grisete du skal ha det til der så har du hvertfall ditt eget rom hvor du kan ha det så ryddig og shinet du bare vil. Lettere å holde ut også når du vet du skal ut.
Ganske mange digge damer som har annonser ute på finn hvor de ser etter roomies, er du heldig får du deg et rom hos en av de etterhvert
Å finne noen som kan flytte inn, rett før studiestart, skal ikke være så veldig vanskelig. Bare si ifra til de du skal bo med og finn en leietaker med en gang.
Kan leie hotellrom midt i oslo til en god pris hvis du velger månedsleie,kom akkurat hjem fra det hotellet og det var veldig greit, der har du alt av kjøkken, vaskerom og tvstue. https://citybox.no/inspirasjon/lei-h...idt-i-sentrum/
Sist endret av Han fra Drammen; 20. juli 2021 kl. 21:19. Grunn: glemte info
Kan være litt dick move men jeg ikke kjenner omstendighetene. Vurdert å flytte inn og se hva du syntes? Du kan prøve å holde det ryddigere og øke standarden litt. Om det er et problem så er det mer forståelig om du flytter ut - som hjelper om man faktisk er venner. Kollektiv er ganske gøy og om det er med riktige folk.
Sist endret av Vekst; 20. juli 2021 kl. 21:28.