Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1794
Er ekstravakt på et sykehjem i kommunen jeg bor i. Har ikke prosentstilling, men jobbet ca 10-20 vakter hver måned siden oktober 2020. Siden 2021 startet har jeg ringt meg inn syk 5-10 ganger. Ikke sendt inn egenmelding eller noe.

Igår sier sjefen at om jeg er syk en gang til så kommer hun ikke til å bruke meg lenger. Hva kan jeg gjøre? Er det noe å gjøre?
Sykdom er ikke coronarelatert
Hva med å ordne deg en sykemelding? Dette burde du ha gjort allerede.

Uten fast stilling har sjefen din muligheten til å ikke gi deg flere vakter, dessverre.
At sjefen velger å ikke bruke deg lenger er ikke det samme som å få sparken. 5-10 ganger i løpet av et halvt år er relativt mye, og det er forsåvidt ikke så mye du kan gjøre da du sier selv at du ikke har en eneste prosent fast stilling. Sjefen må diske opp med en ekstravakt for ekstravakta hver gang du ringer, og det kan fort bli problematisk på sikt. Om det å ikke fylle ut en eneste egenmelding egentlig er positivt kan det være delte meninger om. Du burde velge å bare ta det som en advarsel og vurdere muligheten for skjerpings. Om det er en sykdom som gjør dette anbefaler jeg deg først og fremst å komme deg til legen slik at du kan dokumentere dette, og ta en ordentlig prat med sjefen din, det er nok den beste sjansen for forståelse. Uansett vil de færreste ha folk som er ofte syke generelt, og spesielt som ekstravakter.
Det har vært spesielle tider der man skal ta ekstra hensyn om man ikke er helt i form.. Spesielt på en sykehjem.

Edit: hvorfor har du ikke brukt egenmelding? Trodde ikke man hadde krav på lønn om man ikke har egenmelding/sykemelding engang jeg..
Sist endret av plexern; 14. juli 2021 kl. 17:48.
Hm. Om du ikke har fylt inn egenmelding så har du vel strengt tatt skoftet og hatt ugyldig fravær. At du fortsatt får vakter må vel bety at sjefen din er passelig desperat etter folk nå. Mitt forslag. Sørg for å fylle ut egenmeldinger. Snakk med sjefen, kanskje var du ikke informert om rutiner, eller hva vet jeg?

Så er det sykefravær. Er du kronisk syk? Da bør du snakke med sjefen om det, og snakke med fastlege. Om du har en kronisk sykdom så kan dere søke om at arbeidsgiver slipper å betale sykepenger i arbeidsgiverperioden. Det kan lette byrden for sjefen og avdelingen.

Sykefravær skal dokumenteres i form av egenmelding eller sykemelding. Du kan kun ta ut begrenset med egenmeldinger i løpet av 1 år. Her kan det ha vært andre regler i feks helsevesen pga pandemien.

Om du faktisk har skoftet så får du ta dette som en wake up call og bare skjærpe deg.
Hvis man bare har kontrakt som ekstrahjelp og ikke fast stilling har man så å si ingen rettigheter i forhold til oppsigelse. Sjefen kan da bare oppgi den formelle grunnen at det ikke er bruk for ekstrahjelp lenger.
New generation
colakork's Avatar
Fortsett som du gjør. Hvis det er rett arbeidsplass for deg så ordner det seg.

Hvis det ikke fungerer så har du nav i ryggen din, etter 20skift burde du dekke kvoten for dagpenger?
Sitat av colakork Vis innlegg
Fortsett som du gjør. Hvis det er rett arbeidsplass for deg så ordner det seg.

Hvis det ikke fungerer så har du nav i ryggen din, etter 20skift burde du dekke kvoten for dagpenger?
Vis hele sitatet...
Fortsett som du gjør høres ut som et elendig råd nå som han har fått klar beskjed, har 0% stilling, og ingen ting ellers å slå i bordet med. Det han gjør er jo å ha sånn 5-10 dager ugyldig fravær i løpet av et halvt år. Alle og enhver burde forstå at dette kan få konsekvenser.

Så over til påstanden din om at 20 arbeidsdager gir rett på dagpenger.

Du kan ha rett til dagpenger hvis du har hatt arbeidsinntekt på minst 79 799 kroner (0,75 G) de siste 12 månedene, eller 239 398 kroner (2,25 G) de siste 36 månedene.
Vis hele sitatet...
-NAV

Det er vel ingen her som sitter med inntrykk av at en ekstravakt på sykehjem sitter med samme lønn som en rådmann?
Sist endret av knert1; 14. juli 2021 kl. 20:34.
han må vell ha ca 14k(brutt) i måneden i 12 mnd for å nå 80k?


noe jeg tviler på at OJ har?