Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3092
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Yo, skjønner at dette kanskje er vanskelig å svare på. Jeg skal flytte inn i et helt bytt bygg med 8 etasjer. Hvordan er det med kjøkkenvifte på slike bygg. Det er tre leiligheter på to av sidene og to på de andre sidene, i hver etasje altså. Sikkert dårlig forklart.

Lurer på om det er safe å røyke J under kjøkkenvifta. Hvor går vifta ut som regel? Går alt ut taket? Eller på sidene? Rart om det går ut på sidene, da hadde jo alle fått røyken rett i fleisen på balkongen sin.

Noen som har peiling?
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I en sånn blokk går det sannsynligvis ut på taket. Det som svever inn i vifta di går opp i et utgangsrør og ny vifte som får det ut. Det vil ikke sveve inn i naboers vifte så du kan trygt røyke under kjøkkenvifta.
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
I en sånn blokk går det sannsynligvis ut på taket. Det som svever inn i vifta di går opp i et utgangsrør og ny vifte som får det ut. Det vil ikke sveve inn i naboers vifte så du kan trygt røyke under kjøkkenvifta.
Vis hele sitatet...
Gjelder dette i eldre blokker? Har endelig fått egen leilighet, men er i en eldre studentbolig. Type Minecraft-style blokk på tre etasjer. Er forøvrig i toppetasjen, så det hjelper kanskje?
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
I en sånn blokk går det sannsynligvis ut på taket. Det som svever inn i vifta di går opp i et utgangsrør og ny vifte som får det ut. Det vil ikke sveve inn i naboers vifte så du kan trygt røyke under kjøkkenvifta.
Vis hele sitatet...
Sweet! Takk for infoen. Synes det er så noia å møte folk på vei opp når man er ballefjern
I nye bygg kan du røyka i stua uten at noe lukt siver til naboen. Betongen i mellom er såpass tykk og tett men i eldre bygg kan lukta sive ut i oppgang og til naboer.
I blokka mi trekkes lufta ut i kjelleren. Jeg tror den slippes ut i et lite tårn foran inngangen.
Crimea River
Alec's Avatar
Virker som det varierer veldig. I leiligheten vi bodde i for noen år siden som ble bygd i 2008, så var uttaket for kjøkkenvifta ved siden av inngangsdøra. Hver leilighet hadde egen uttak for kjøkkenvifta.
Ventilasjonen ellers gikk opp og ut fra taket.

Veldig lett å sjekke, det er jo bare å skru den på og sjekke om du hører noe ved balkong, inngangsdør, etc.

Sjekk at det er kullfilter i vifta, det skal hjelpe en del på lukten.
Sitat av Harek Vis innlegg
I nye bygg kan du røyka i stua uten at noe lukt siver til naboen. Betongen i mellom er såpass tykk og tett men i eldre bygg kan lukta sive ut i oppgang og til naboer.
Vis hele sitatet...
Hos meg er det heller motsatt. Av en eller annen grunn siger lukten av naboens brente grandiosa inn på mitt soverom jevnlig. Muligens noe feil med ventilasjonsanlegg, men fortsatt frustrerende
Sitat av Bl1zzarD Vis innlegg
Hos meg er det heller motsatt. Av en eller annen grunn siger lukten av naboens brente grandiosa inn på mitt soverom jevnlig. Muligens noe feil med ventilasjonsanlegg, men fortsatt frustrerende
Vis hele sitatet...
Har du sjekket om det har sprukket opp i kanten mellom tak og vegg, eller i et hjørne? Betong krymper. Da må en bare sparkle over så er problemet løst.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har du sjekket om det har sprukket opp i kanten mellom tak og vegg, eller i et hjørne? Betong krymper. Da må en bare sparkle over så er problemet løst.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset, men har allerede sparklet hele veggen. (Dette av helt annen grunn - IKKE bruk Gorilla dobbeltsidig festeteip )
Vær forsiktig med detta da jeg ble saksøkt for 60k+ pga røyking inne under kjøkken viften men punget ut med 15k til advokat og slapp unna med depositumskonto nesten intakt.
I min første kjøpte leilighet som var renovert på 90/20 tallet var avtrekket koblet på avsug til badene og kjøkkenene til naboleilighetene.

Når jeg lagde mat/røykte under viften hadde lukten en tendens til å gå over til naboens bad! Husker en annen kompis slet med det samme så pass på