Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3009
Hey! Skal endelig skaffe meg mitt første brett siden jeg var en kid. Kommer hovedsakelig til å cruise, men er også interessert i å lære meg triks senere.

Er det lurt å kjøpe et vanlig brett som jeg setter myke hjul på? Vil jeg fremdeles kunne trikse med dem, eller bør jeg da heller bytte til hardere hjul?

Angående myke hjul vurderer jeg disse: https://session.no/clouds-52mm-78a
Hjulene du vurderer er ganske allsidige - passer veldig fint til cruising i gata og du skal nok klare å få til litt triks med dem også! Om du skal være mye i skatepark derimot vil jeg anbefale hjul med hardere durometer.

Kos deg med skating!
Sist endret av mermaid; 2. juni 2021 kl. 02:18. Grunn: skrivefeil
To faktorer som spiller inn, mykere hjul veier ofte litt mer, også vil du som regel miste litt pophøyde med myke hjul. Begge rimelig ubetydelig for hobbynivå, så kos deg i gata med dem du har der
I gammel rebelsk skateboard stil bestemte jeg meg for å trosse alle anbefalinger da jeg monterte 75mm Avila 3dm hjul på en 10 tommers skateboard plate (vanlig er 7.5-8.5). Måtte ha såpass bred plate for å dekke over hjulene som ville stukket ut på sidene om jeg brukte vanlig størrelse. Mykheten på hjula er 73a, dvs det mykeste på skalaen så jeg kan fint rulle over alt av grus og de fleste kanter. Triksing er bare å glemme med dette oppsettet dog, mye pga størrelsen på hjulene. Ollie går til nød men ikke spesielt stabil landing. Truckene må være over middels stramme for å unngå wheelbite uten å måtte øke høyden på truckene. Dette er altså best for cruising og downhill.

Har også de Ricta clouds 52mm, 78a som du linker til. Beste allround hjulene dersom du liker å kunne bytte mellom street og park skating. Skal du bare cruise ville jeg sett etter litt større hjul i longboard format. Penny 60mm 78a f. eks passer til plater i vanlig størrelse.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg har en Baker plate som jeg ikke husker bredden på, men gjetter den er nærmere 8", har independent trucker og 56mm hjul, husker ikke durometer tallet på de, men er vel ikke langt unna 78a.

De er akkurat store nok til at småstein og slikt ikke er noe plagsomt, kan lett ta ollie opp kantsteiner og jeg har vel satt varial-, kick- og heelflip med det nå og da. Synes det jævligste er å bruke store hjul i rampe, det er noe med farta man får som blir så uvant.
Slenger meg på her. Jeg kjøpte et nytt brett ifjor. Jeg sto på det en gang, for første gang på 15 år. Nå er jeg 40 kilo tyngre (97 vs 57kg) og jeg merker at truckerne ikke liker helt vekta mi. Hva er det jeg trenger for at truckerne ikke skal være så utrolig myke når det er en relativt stor kar på brettet? Er det de gummi- dingsene som er mellom truckerne? Hvordan vet jeg at det jeg skal kjøpe er riktig?
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Er det de gummi- dingsene som er mellom truckerne? Hvordan vet jeg at det jeg skal kjøpe er riktig?
Vis hele sitatet...
De kalles bushings og kommer såvidt jeg vet i samme durometer-skala som skateboard hjul. Et lite søk ga meg alt fra 78a til 93a der sistnevnte er hardest.
Du kan også prøve å stramme truckene først for å se om det hjelper før du evt kjøper nye bushings.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Slenger meg på her. Jeg kjøpte et nytt brett ifjor. Jeg sto på det en gang, for første gang på 15 år. Nå er jeg 40 kilo tyngre (97 vs 57kg) og jeg merker at truckerne ikke liker helt vekta mi. Hva er det jeg trenger for at truckerne ikke skal være så utrolig myke når det er en relativt stor kar på brettet? Er det de gummi- dingsene som er mellom truckerne? Hvordan vet jeg at det jeg skal kjøpe er riktig?
Vis hele sitatet...
Bushings, ja de gummigreiene inni/mellom truckerne.
Kjøp de tighteste du finner om du er 97kilo
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Slenger meg på her. Jeg kjøpte et nytt brett ifjor. Jeg sto på det en gang, for første gang på 15 år. Nå er jeg 40 kilo tyngre (97 vs 57kg) og jeg merker at truckerne ikke liker helt vekta mi. Hva er det jeg trenger for at truckerne ikke skal være så utrolig myke når det er en relativt stor kar på brettet? Er det de gummi- dingsene som er mellom truckerne? Hvordan vet jeg at det jeg skal kjøpe er riktig?
Vis hele sitatet...
Har du strammet truckene først og de er fremdeles for myke?
Jeg har aldri hørt om noen som har byttet bushings for å få trucker stivere, det gjør man ved å øke trykket på bushingene ved å stramme den mutteren du ser midt på trucken.
Jeg skal se på det senere. Jeg skal først stramme truckerne og se hvor mye bedre det blir. Og eventuelt gå til innkjøp av stivere bushing. Takk folkens.

Skating var så mye lettere når man veier 60 kilo.
Sist endret av Superspurv; 2. juni 2021 kl. 16:08.
Kjøp deg 99duro og noen gode kulelager så kan du cruise og trikse. Hadde ikke kjøpt clouds om du har ambisjone av å løfte brettet av bakken.
Sitat av varmtarm Vis innlegg
Kjøp deg 99duro og noen gode kulelager så kan du cruise og trikse. Hadde ikke kjøpt clouds om du har ambisjone av å løfte brettet av bakken.
Vis hele sitatet...
Tullprat, har ikke noe problemer med å ta triks på Ricta clouds med duro 78a. Vil ikke kalle meg spesielt god men har landet 360 flip, kickflip, heelflip ++ med de null problem. Det går ann å scratche med de også btw, de er ikke like myke som type longboard hjul i 78a etter min mening.

Skal du skate veldig tech så la gå, da er sikkert høyere duro best bare pga muligheten til å scratche lettere.
Min anbefaling er duro 92A Ricta cloud som passer til din bruk. Lettere å trikse, men mykt nok til å cruise. De får du ikke kjøpt på norske nettsider, men kjøpte fra en engelsk nettside. Husker ikke hva de heter, men noe med extreme iallefall.

Eller du kan kjøpe to sett med hjul: myke og harde. Når du skal cruise til skatepark kan du bruke de myke og når du er på parken kan du bytte til harde.
Alt spørs på hvor jevnt underlaget du skater på er. Er det treverk eller betong er nok hardere hjul best (85A - 100A). Er det mye grov asfalt og potensielt grus strødd litt her og der vil myke hjul føles bedre ut fordi de stopper ikke like lett. Størrelsen på hjulet i mm har også noe å si for hvor bratt vinkel du kan oppnå når du popper brettet. Større hjul vil også ha høyere maksimal hastighet men lavere akselerasjon enn mindre hjul.
Trådstarter
Takk for mange gode svar! Ser at det er argumenter både for og imot, men ser som at de fleste av dere heller mot myke hjul!

Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Størrelsen på hjulet i mm har også noe å si for hvor bratt vinkel du kan oppnå når du popper brettet. Større hjul vil også ha høyere maksimal hastighet men lavere akselerasjon enn mindre hjul.
Vis hele sitatet...
Hva tenker du er en grei størrelse på dem?

Sitat av Tokis Vis innlegg
Min anbefaling er duro 92A Ricta cloud som passer til din bruk. Lettere å trikse, men mykt nok til å cruise.
Vis hele sitatet...
Det er ikke disse; https://session.no/clouds-56mm-78a vel? Hva tenker dere andre om disse kontra 52mm og 78a?

---------------------------------------------------

Siden jeg først er i gang, hvilken bredde på brettet tenker dere funker best til mitt behov? Landet på å kjøpe en 8" tidligere, men etter å ha lest litt mer ble jeg litt usikker.
Sitat av desp1512 Vis innlegg
Hva tenker du er en grei størrelse på dem?
Vis hele sitatet...
Alt fra 52-56 tenker jeg er greit om du tenker å trikse mye. Har egentlig ikke så mye og si ettersom du vender deg til det uansett høyde. Har kjørt 56mm i skatehaller, og da får man skikkelig fin høyde på triksene over cornere / pyramider. Men street / asfalt parker så synes 52mm også kan funke vel så greit når man skater curbs og manual triks.

Sitat av desp1512 Vis innlegg
Siden jeg først er i gang, hvilken bredde på brettet tenker dere funker best til mitt behov? Landet på å kjøpe en 8" tidligere, men etter å ha lest litt mer ble jeg litt usikker.
Vis hele sitatet...
Spør litt på hva bredden er på trucksa dine egentlig. Det du vil unngå er at hjulene stikker ut fra brettet, litt innenfor går bra eller på linje med kanten på brettet. Du finner en oversikt over hva som passer til hvilke brett om du søker litt tipper jeg. 7.5 vil jeg si er for lite for meg, foretrekker heller et sted mellom 8-8.5.
Sist endret av andlov5000; 3. juni 2021 kl. 00:17.
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Tullprat, har ikke noe problemer med å ta triks på Ricta clouds med duro 78a. Vil ikke kalle meg spesielt god men har landet 360 flip, kickflip, heelflip ++ med de null problem. Det går ann å scratche med de også btw, de er ikke like myke som type longboard hjul i 78a etter min mening.

Skal du skate veldig tech så la gå, da er sikkert høyere duro best bare pga muligheten til å scratche lettere.
Vis hele sitatet...
Ja det går jo selvfølgelig an men det er ikke veldig optimalt. jeg kan ta 3 flip på et barnebrett også men ville ikke anbefalt det. Men om du vil ha god fart og hovedsaklig cruise er clouds veldig nice

Sitat av desp1512 Vis innlegg
Takk for mange gode svar! Ser at det er argumenter både for og imot, men ser som at de fleste av dere heller mot myke hjul!



Hva tenker du er en grei størrelse på dem?



Det er ikke disse; https://session.no/clouds-56mm-78a vel? Hva tenker dere andre om disse kontra 52mm og 78a?

---------------------------------------------------

Siden jeg først er i gang, hvilken bredde på brettet tenker dere funker best til mitt behov? Landet på å kjøpe en 8" tidligere, men etter å ha lest litt mer ble jeg litt usikker.
Vis hele sitatet...
Hvis du har lyst å ha noe progress innen skating annen en å gi fart og cruise så ikke kjøp myke hjul.

Sitat av desp1512 Vis innlegg
Takk for mange gode svar! Ser at det er argumenter både for og imot, men ser som at de fleste av dere heller mot myke hjul!



Hva tenker du er en grei størrelse på dem?



Det er ikke disse; https://session.no/clouds-56mm-78a vel? Hva tenker dere andre om disse kontra 52mm og 78a?

---------------------------------------------------

Siden jeg først er i gang, hvilken bredde på brettet tenker dere funker best til mitt behov? Landet på å kjøpe en 8" tidligere, men etter å ha lest litt mer ble jeg litt usikker.
Vis hele sitatet...
Hvis du har lyst å ha noe progress innen skating annen en å gi fart og cruise så ikke kjøp myke hjul. Fin størrelse er 8.25 eller 8.3, spørs litt. Om du er i butikk så legg de ned på bakken og stå på de så får du litt feelen. Har skatet i veldig mange år så snakker av litt erfaring her.
Sist endret av varmtarm; 3. juni 2021 kl. 00:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av varmtarm Vis innlegg
Hvis du har lyst å ha noe progress innen skating annen en å gi fart og cruise så ikke kjøp myke hjul.
Vis hele sitatet...
Hva definerer du som progresjon? Å klare flest mulig flip triks?

Hva med å olle ned sketchy trapper og gaps hvor det er mye grus? Eller kunne ha muligheten til å kjøre over jord/gress? Der ser jeg helt klart en fordel med mykere hjul.

Viktigste er vel strengt tatt at man har det gøy
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Hva definerer du som progresjon? Å klare flest mulig flip triks?

Hva med å olle ned sketchy trapper og gaps hvor det er mye grus? Eller kunne ha muligheten til å kjøre over jord/gress? Der ser jeg helt klart en fordel med mykere hjul.

Viktigste er vel strengt tatt at man har det gøy
Vis hele sitatet...
Nei det kommer jo helt an på hvilke mål man setter seg det, og hva formålet er. Man kan fint kjøre over grus og jord med harde hjul også, bare ikke like lett. SKal du utfor store gaps eller trapper der det er mye grus hadde jeg anbefalt en feiekost heller. Men ja det er jo helt klart det som er poenget, det kan du ha både med harde og myke hjul. Spitfire formula four's er krem hjul !
Trådstarter
Endte opp med å velge 92a 56mm etter å ha prøvd brettet til en kompis. Takk for all hjelpen!

Ser jo det at å bygge brett er steindyrt da. Om dere har noen anbefalinger til nettsider så setter jeg stor pris på det!

Eller er 2000+ kr normalt, kanskje? Blir ca det jeg lander på via Session
Sist endret av desp1512; 9. juni 2021 kl. 00:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av desp1512 Vis innlegg
Endte opp med å velge 92a 56mm etter å ha prøvd brettet til en kompis. Takk for all hjelpen!

Ser jo det at å bygge brett er steindyrt da. Om dere har noen anbefalinger til nettsider så setter jeg stor pris på det!

Eller er 2000+ kr normalt, kanskje? Blir ca det jeg lander på via Session
Vis hele sitatet...
Fine greier.. ja det er omtrent slikt det koster.

Trucker 250x2 = 500,- , plate 700,- , griptape 100,- , hjul, kulelager etc, så kommer det seg totalt til rundt 2000 NOK.

Du kan spare litt på plata ved å kjøpe f.eks boardshop sine egne brett.
Sist endret av Dodecha; 9. juni 2021 kl. 08:22.