Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6641
Jeg har en pose med 2-3 kg varierte mynter, for det meste 1-kroner. Det gjør liten nytte for seg i posen og jeg vil gjerne få vekslet inn dette så enkelt og rimelig som mulig. Jeg er kunde hos Obos bank og de har meg bekjent ikke noen filial man kan besøke. Jeg har sendt de en henvendelse for å høre om de har noen rimelig løsning.

Butikkene har vel noe banktjenester nå, men der kan man vel sette inn maks 25 mynt av hver valør. Det blir litt for mange runder i kassa. Og det er svært ubehagelig å bruke lang tid i kassa med en kø som et vondt år bak.

For noen år siden forsøkte jeg å veksle mynter hos DNB i Oslo sentrum, men da måtte jeg ha DNB konto med visa tilknyttet for å få satt inn, og det var lite aktuelt. Årsgebyret på et ekstra visa spiser opp hele posen med mynter.

Pengene er ikke nødt til å settes på konto, selv om det er det beste, så er det også greit å veksle til sedler. Hvordan pleier du å kvitte deg med mye mynt?
Jeg kan ikke svare om Oslo sentrum, men jeg pleier å stikke til Strømmen Storsenter. Der har de et område hvor du kan helle oppi alle myntene dine i en beholder og få de inn på konto (ved Vinmonopolet)
Sist endret av Salazar; 30. april 2021 kl. 14:14.
Må du ha det inn i banken? De kan ikke begrense ved varekjøp
BRAND ∞ STRONG
Sist jeg gjorde dette var på Posten, men jeg tror betingelsen var att man var DnB kunde.
Pengen kom rett inn på konto. Dette kostet ikke noe.

Mulig du kan få gjort dette hos Posten uten DnB hvis du betaler.
Sist endret av vindaloo; 30. april 2021 kl. 14:47.
Kjenner du ingen med DnB konto som kan bli med deg med kortet sitt og sette myntene inn på? Så får du totalsummen overført av vennen din. Tror det blir lettest løsning her om det ikke fins lignende myntmaskin for Oboskunder.
Fikk lov å helle på ca 1/2 kg med mynt i den myntgreien på prix, de ble glad for mynt.
Undersått
Trådstarter
Takker for gode svar!

Jeg fikk for øvrig opplyst av Obos at de har en vekslingsautomat på sitt hovedkontor, men det er fortsatt koronastengt.

Siden det ikke er snakk om store verdier her så er det litt begrenset hvor mye ild og tare jeg vil legge i dette, men det hadde jo vært mulig å høre om en kompis med DNB gidder å bli med på dette. Jeg er bare ikke så glad i å bry andre med mine trivielle problemer, selv om jeg gjerne hjelper andre..

Ellers så blir det vel å spørre pent på matbutikken en gang det er lite trafikk. De går kanskje med på en enkel veksling med flere enn 25 mynter om gangen.

Posten ser ut til å ha sluttet med banktjenester fra 1.9.2020 dessverre..

Mon tro om det enkleste hadde vært å legge ut posen på finn til høystbydende?

Sitat av 420master Vis innlegg
Må du ha det inn i banken? De kan ikke begrense ved varekjøp
Vis hele sitatet...
Det er muligens sant, men jeg er nok dessverre litt for unnvikende til å være han som betaler 896 kr med kronestykker..
Sist endret av sprett; 1. mai 2021 kl. 13:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Du får opprette en sparekonto hos DnB å sette inn de 896 kr med kronestykker.

Så kan de stå der til du glemmer hele greia, og så blir det en hyggelig
overraskelse on a rainy day.
Bare en gang til?
Drsskkr's Avatar
Hør med banken din kanskje de kan hjelpe deg med og sette disse myntene på kontoen din
Sitat av Makkoman Vis innlegg
Hør med banken din kanskje de kan hjelpe deg med og sette disse myntene på kontoen din
Vis hele sitatet...
Nei, jeg hørte med min som også er coronastengt med myntmaskin. Ble henvist til butikk med 25 grensa selv. Påpekte at dette er vesentlig mye mer mynt og sluttet å svare
Spør på matbutikken. Hvis det er lite trafikk, så kan de nok åpne en kasse som ikke er i bruk og la deg putte alle myntene dine på maskinen der. Vet om en som fikk lov til det, så kan jo være verdt å spørre.
Sitat av caperno Vis innlegg
Spør på matbutikken. Hvis det er lite trafikk, så kan de nok åpne en kasse som ikke er i bruk og la deg putte alle myntene dine på maskinen der. Vet om en som fikk lov til det, så kan jo være verdt å spørre.
Vis hele sitatet...
Støttes. Gode kjøpmenn synes bare det er kjekt, for da spares de kostnaden av å få levert veksel fra NOKAS.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Det er en sånn maskin du kan helle alle myntene dine i i området bak hotel Cæsar i Oslo. Husker ikke nøyaktig hvor men jeg fikk 4-5000 kr i mynt inn på konto gjennom den maskinen
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Ekspert på påstander
Samme problemet har jeg også. Men fins det vekslingsautomat som gir sedler istedenfor bankkonto?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
OBOS bank har myntinnskudd i lokalet sitt i Oslo sentrum. Bare spør hun i resepsjonen, så ordner hun en som kan hjelpe deg.
Hvis du veier 1 mynt og deler 2,5kg på det får du hvertfall cirka pris. Så kan du bruke det som straff hvis det er en kassamann/dame du ikke liker, de MÅ ta imot.
Sitat av Sondre Vis innlegg
Hvis du veier 1 mynt og deler 2,5kg på det får du hvertfall cirka pris. Så kan du bruke det som straff hvis det er en kassamann/dame du ikke liker, de MÅ ta imot.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder som beviser utsagnet ditt på at «de MÅ ta imot»?
Sitat av Sondre Vis innlegg
Hvis du veier 1 mynt og deler 2,5kg på det får du hvertfall cirka pris. Så kan du bruke det som straff hvis det er en kassamann/dame du ikke liker, de MÅ ta imot.
Vis hele sitatet...
Jeg håper noen gjør dette, for så å finne ut at det ikke er sant og må bære alle myntene hjem igjen.

https://www.norges-bank.no/tema/Sedl...ntantbetaling/
Sentralbankloven § 3-5 (1) slår fast at Norges Banks sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel. Videre står det at ingen har plikt til å ta imot mer enn 25 mynter av hver enhet i én betaling, men ut over dette sier ikke denne loven noe mer om hva tvungent betalingsmiddel innebærer.
Vis hele sitatet...
https://www.norges-bank.no/tema/Sedl...ntantbetaling/