Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2319
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Halla. Har hatt noen vennegjenger oppigjennom siden første joint, og av en eller annen grunn blir alltid hvertfall 1 i gjengen sykt plagsom eller frekk egentlig? Er det bare meg?
Jeg kan bli tøysete med thc i blodet selv, men når noen sier «X... nå holder det» så stopper jeg, men det gjør ikke han jeg snakker om... why???
Dårlige sosiale antenner?

Det høres ut som om du er ung nok til at du bør vente med fyringa
Anonym bruker
"Lett Havert"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Dårlige sosiale antenner?

Det høres ut som om du er ung nok til at du bør vente med fyringa
Vis hele sitatet...
Er 25 ass. Sier litt..

Røyka siden jeg var 15 så har erfart en del forskjellige dophuer
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hvorfor i alle dager tror du det er rusen og ikke personen
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sier mer om personen enn rusen. I den alderen der begynner folk å vise sitt sanne jeg og man sklir fra hverandre fordi det fins bedre venner der ute
Enkelte som ikke helt tør å "være seg selv" blir kanskje tøff nok når de har røyket?
1 i gjengen?? Av hvor mange? 2? Eller 10?
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Hvorfor i alle dager tror du det er rusen og ikke personen
Vis hele sitatet...
Jeg kan forstå hva du sikter til nå, men samtidig må vi også huske på at en person som har til vane å misbruke rusmidler også utvikler en personlighet som ikke samsvarer med den rusfrie versjonen. Hasj er ikke et rusmiddel jeg tenker at kan endre en personlighet på samme måte som andre sterkere rusmidler gjør, men det er kanskje det trådstarter tenker at har skjedd her.

Hilsen tidligere rusavhengig.
Dette gjelder ikke bare cannabis, men forekommer med blant annet alkohol, kokain, amfetamin med mer. En årsak er selvsagt at mange rusmidler er hemningsdempende. Hva det innebærer for den enkelte varierer avhengig av dennes psykologiske profil og kan gi utslag i alt fra en koselig økt pratsomhet til å være plagsom eller frekk. Er du selv påvirket så kan du også reagere annerledes og tolke noe som plagsomt eller frekt som du ellers ikke ville tolket slik. En annen årsak er at visse rusmidler kan være paranoia- og angstfremkallende. Cannabis er et godt eksempel på det. Når folk er stresset, redde, har angst og/eller er paranoide kan de bli ubehagelig i forsøket sitt på å gjenvinne kontroll og trygghet.

Nok en annen årsak ligger i kompleksiteten rundt rusbruk og rusavhengighet generelt. Hvis du befinner deg i et miljø hvor det brukes rus ofte og mye, så er det ikke utenkelig at det kan ligge kompleks psykologisk problematikk og avhengighet til grunn for denne bruken. At det får utslag hos enkelte når de endelig får sin "fiks" er ikke overraskende. Til slutt så er det slik at rusmidler i forskjellig grad trigger belønningssystemet i hjernen. Dette kan få noen, særlig over tid og kombinert med faktorene over, til å bli mindre empatiske og bry seg mindre om folk rundt. Belønningssystemet er "kunstig" trigget slik at du er fornøyd, høy og euforisk. Du er derfor ikke like avhengig av triggere fra, og tilpasning til, normale sosiale interaksjoner.

Hvis det plager deg nok kan du jo vurdere å snakke med vedkommende når dere ikke er rusa?
Sist endret av Sky; 24. april 2021 kl. 20:11.
Sitat av Sky Vis innlegg
Dette gjelder ikke bare cannabis, men forekommer med blant annet alkohol, kokain, amfetamin med mer. En årsak er selvsagt at mange rusmidler er hemningsdempende. Hva det innebærer for den enkelte varierer avhengig av dennes psykologiske profil og kan gi utslag i alt fra en koselig økt pratsomhet til å være plagsom eller frekk. Er du selv påvirket så kan du også reagere annerledes og tolke noe som plagsomt eller frekt som du ellers ikke ville tolket slik. En annen årsak er at visse rusmidler kan være paranoia- og angstfremkallende. Cannabis er et godt eksempel på det. Når folk er stresset, redde, har angst og/eller er paranoide kan de bli ubehagelig i forsøket sitt på å gjenvinne kontroll og trygghet.

Nok en annen årsak ligger i kompleksiteten rundt rusbruk og rusavhengighet generelt. Hvis du befinner deg i et miljø hvor det brukes rus ofte og mye, så er det ikke utenkelig at det kan ligge kompleks psykologisk problematikk og avhengighet til grunn for denne bruken. At det får utslag hos enkelte når de endelig får sin "fiks" er ikke overraskende. Til slutt så er det slik at rusmidler i forskjellig grad trigger belønningssystemet i hjernen. Dette kan få noen, særlig over tid og kombinert med faktorene over, til å bli mindre empatiske og bry seg mindre om folk rundt. Belønningssystemet er "kunstig" trigget slik at du er fornøyd, høy og euforisk. Du er derfor ikke like avhengig av triggere fra, og tilpasning til, normale sosiale interaksjoner.

Hvis det plager deg nok kan du jo vurdere å snakke med vedkommende når dere ikke er rusa?
Vis hele sitatet...

Er det ikke bare gaba reseptorene som har med konsekvenstenking og impulskontroll da?
Anonym bruker
"Vanskelig Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sikker på at folk faktisk blir frekke, og at det ikke bare er du som oppfatter folk som frekke når du er fjern?
Det har skjedd med meg, tar ting veldig lett til meg når jeg er fjern, så derfor foretrekker jeg heller å røyke alene eller med folk som tenker likt!
Sitat av 420master Vis innlegg
Er det ikke bare gaba reseptorene som har med konsekvenstenking og impulskontroll da?
Vis hele sitatet...
Nei, du kan ikke tenke så enkelt. GABA-reseptorer responderer til nevrotransmitteren GABA, som er den viktigste hemmende nevrotransmitteren i utviklingsmessig modne pattedyr. Dens hovedrolle er å redusere eksitatorisk postsynaptiske potensialer. Det er derfor det kalles en hemmende nevrotransmitter. GABA er involvert i konsekvenstenkning og impulskontroll sannsynligvis, ja, men du kan ikke isolere enkeltsystemer i hjernen på den måten. Alt fungerer mer eller mindre sammen. Hele det prefrontale korteks er f.eks involvert i konsekvenstenkning og impulskontroll, og cannabis har også effekt på dette området.
Sist endret av Sky; 24. april 2021 kl. 20:41.
Anonym bruker
"Sammen Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde en sånn kompis på vgs.
Han var drit kul å henge med men hver gang vi røyka så ble han en vandrende detektiv, skulle spørre så jævlig mange spørsmål hele tiden. Aller siste gang så spurte han meg så mange spørsmål at jeg spydde utover stuegulvet og har siden aldri røyka med han... Orker ikke de jævla spørsmåla hans.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg kan forstå hva du sikter til nå, men samtidig må vi også huske på at en person som har til vane å misbruke rusmidler også utvikler en personlighet som ikke samsvarer med den rusfrie versjonen. Hasj er ikke et rusmiddel jeg tenker at kan endre en personlighet på samme måte som andre sterkere rusmidler gjør, men det er kanskje det trådstarter tenker at har skjedd her.

Hilsen tidligere rusavhengig.
Vis hele sitatet...
I beg to differ.. Mange som blir stonere endrer personlighet, og det blir også veldig tydelig med en del av de som slutter å røyke hasj at de får mye bedre personlighet igjen.
Sinne og irritabilitet er vel typisk bivirkning på når det er på vei ut av systemet ditt. Og som regel i kombinasjon med andre drama lignede årsaker. Man er jo hverdagslig litt mer anspent edru enn når man røyker.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Påvirkning er uansett ingen unnskyldning
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde selv en kompis med 4-5 personligheter på den tiden forskjellig narkotika fortsatt bare var morsomt.
Ble en person på hasj, en annen person på pepper, en annen person på nøtter og på alkohol osv..
Passa ikke alltid og la han få være med og innta om vi visste vi skulle ut blant folk osv etter inntak.
Men personligheten hans slo helt om på hvert rusmiddel Vs hvordan han var som nykter og clean.

Men det skal nå sies at han nå 15 - 20 år senere er helt kokt og grønnsak i hodet da festen aldri tok slutt for hans del.
Inn og ut av psykiatrisk og går rett i psykose ved inntak av amfetamin, noe vi resten ser veldig godt på Facebook når det er fest og ikke til gutta.