Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  307 53283
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg er i prinspippet ikke tilhenger av hverken utroskap eller ansvarsfraskrivelse jeg heller, men hvordan du oppfører deg mot partneren din har vel LITT innvirkning på hvor mye lojalitet hun skylder deg?
Vis hele sitatet...
Nettopp det jeg har forsøkt å skrive om. Enig med deg.
Jeg tror at det plettfrie, monogame forholdet uten utroskap som mange ser for seg, er urealistisk og i mange tilfeller uoppnåelig. For meg personlig er lojalitet viktig og jeg hadde ikke hatt problemer med å være i et monogamt forhold, men jeg stoler ikke på at mannen evner dette. Tror fristelsen er større for menn og skal man se på det fra et biologisk perspektiv ville det ikke vært overraskende at mannen tok noen sidesprang i løpet av et lengre samliv. Utroskap er ganske fælt, har selv opplevd at partnere har trådd over grenser vi har satt sammen i et forhold, og jeg gidder ærlig talt ikke påføre meg selv samme smerte i fremtiden. Har også vært utro selv når jeg var i tenåra med daværende kjæreste, da for å hevne meg på hans utroskap og for å sette et poeng. Lærte av den erfaringer, den som ble mest såra på grunn av sidespranget mitt var faktisk meg selv som ga opp mine egne verdier. Daværende kjæreste ble krenka og sint på han jeg lå med, spredde voldtektsrykter og diverse for å gjøre situasjonen bedre for seg selv, og tilga meg samme dag..... Jeg kjente han fryktelig godt og kunne lese han ganske bra, og i begynnelsen virket han litt såra selv om han sa noe annet, men det gikk fort over. Men ja, forhold for meg er fullstendig uaktuelt. Polyamori er ikke helt min greie heller, frister ikke å ligge med en som samtidig ligger med flere andre damer.

Nå er jeg selv kvinne og tiltrekkes av menn, så perspektivet mitt blir deretter. Folk flest er nok utro fordi de mangler ting på hjemmebane. I forsøk på å finne en sexpartner har jeg ofte kommet i kontakt med gifte menn, og de alle har til felles at ting er turbulent med kona. Ikke har de sex, ikke snakker de sammen. Har lekt psykolog for de noen ganger og de fleste mennene har ikke ønske om å fikse ting med kona heller, de vil bare leve sitt eget liv utenfor ekteskapet og samtidig ha de trygge rammene hjemme. Skjønner ikke helt hvorfor, flere av dem har vært tydelig misfornøyd med livet de lever men evner ikke ta tyren ved hornene og faktisk fikse problemene, eventuelt ta ut skilsmisse og skape seg drømmelivet selv.

Har snakket med noen som er lykkelig gift og som hver for seg har sex med andre for å tilfredsstille sine behov som de ikke får dekket sammen. Noen har åpne forhold og er fornøyd med det. Dette er jo så klart ikke utroskap, men kanskje ikke en livsstil de fleste ser for seg når de får ring på fingeren. De fleste har vel et ønske om et monogamt forhold der man kun har hverandre, og vi lærer jo i oppveksten at det er normalen og at det er det som er riktig.

Jeg kan forstå hvorfor folk er utro og kan se mange grunner til at noen velger å ligge med andre eller få et forhold på si, men det rettferdiggjør ikke handlingen. Utroskap er helt forjævlig og et vanvittig tillitsbrudd som setter dype spor hos den som blir utsatt for det. I stedet for å være utro kan man gjøre det slutt med partneren sin eller fortelle om behovene man har og sammen finne en løsning. Når man lever i et parforhold hvor man sammen har blitt enig om rammene og grensene, så bør man respektere partneren sin såpass at man snakker om utfordringene man opplever, deriblant fristelser og ønsker om å møte noen andre, enten det er for sex eller kos eller whatever.

Gå ikke inn i et monogamt forhold om du ikke klarer å være monogam, enkelt og greit.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Stor konflikt rundt hvordan et heterofilt forhold skal være, er en teori:

https://www.nrk.no/ytring/fripass-fo...WjW5npueEWPffk

Mangel på "gode" menn er en annen
Sist endret av meaculpaUIO; 8. mars 2021 kl. 13:23.
Sitat av varmtarm Vis innlegg
Er vel bare mangel på moraler og prinsipp.
Vis hele sitatet...
Ja for noen er det kanskje det, andre har kanskje andre årsaker til utroskap. Feks kan dårlig selvbilde og behov for bekreftelse kan feks lede til at noen søker seksuell bekreftelse, og er det en periode med lite action på hjemmebane så blir det kanskje en og annen bortekamp da? Det er sikkert like mange årsaker til utroskap som det er utroe. Men det er vel bare unnskyldninger eller bortforklaringer. For meg så får man enten ha et åpent forhold og takle det, eller så får man la være å ligge rundt. For med utroskap så forsvinner tillit og hva har man da, om man ikke stoler på mennesket på andre siden av spisebordet?

Men ja det er lett å tenke at de som er utro har lavere moral enn andre. Men det trenger jo ikke være hele sannheten? Kanskje den som blir bedratt er drittsekken i forholdet, og utroskapen kanskje var et forsøk på å finne en vei ut, sikkert noen som vil hevde det? Man moralsk sett så ville det jo vært riktig å avslutte først, også ligge rundt.

Sitat av dnbalex Vis innlegg
Vi snakket om å få barn og kjøpe hus bare en måned før dette skjedde. Jeg tenkte vi hadde det bra ilag, men så svikter hun meg på den måten. Jeg elsket henne mer enn jeg hadde elsket noen før.

Hun innrømte til en venninne en stund senere at hun kun var ilag med meg fordi jeg hadde mye cash og ubegrenset tilgang på drugs. Eksen hennes før meg bodde hun til i 3 år mens hun gikk skole kun for å ha en plass å bo gratis. Det er jo noe galt når hun var utro med eksen sin, utro med meg, og utro med min tidligere kompis etterpå.

Er ikke noe skrøne dette. Er akkurat sånn det skjedde. Jeg endte opp med å bli heroinavhengig, og vurderte å ta mitt liv flere ganger. Mistet jobb og ødela forholdet mitt til resten av familien min.

Sier ikke at jeg rettferdiggjør mine handlinger på noen måte, men jeg var såret og ville hevne meg. Klarer fortsatt ikke å ha et forhold pga jeg et tett for å bli såret igjen.
Vis hele sitatet...
Cold hearted woman. Du får nesten bare være glad du er kvitt henne. Notorisk utro og velger seg typer av bekvemmelighetsgrunner, det er ikke akkurat noen drømmedame. Hun var tydeligvis var pragmatisk og valgte typer som kunne brødfø henne, men det er nesten hjerteløst og snakke seriøst om barn og kjøp av fells bolig den ene uken også utro like etterpå. Noen ville kanskje påpekt at nettopp det at forholdet skiftet retning gjorde at hun var utro, men det er rimelig kynisk å si du ønsker å stifte hjem og familie til typen, også ut å knulle rundt like etterpå. Nei det er bare veldig kaldt gjort. Du får nesten bare prise deg over at du ble kvitt henne, hun må jo være selveste satan, bare i BH og ballkjole.

Kanskje slikt som er årsaken til at legene av og til oppdager at "nei pappa er nok ikke din fysiske pappa" feks ved undersøkelser i forbindelse med organdonering og slikt.
Sist endret av _abc_; 8. mars 2021 kl. 13:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja for noen er det kanskje det, andre har kanskje andre årsaker til utroskap. Feks kan dårlig selvbilde og behov for bekreftelse kan feks lede til at noen søker seksuell bekreftelse, og er det en periode med lite action på hjemmebane så blir det kanskje en og annen bortekamp da? Det er sikkert like mange årsaker til utroskap som det er utroe. Men det er vel bare unnskyldninger eller bortforklaringer. For meg så får man enten ha et åpent forhold og takle det, eller så får man la være å ligge rundt. For med utroskap så forsvinner tillit og hva har man da, om man ikke stoler på mennesket på andre siden av spisebordet?

Men ja det er lett å tenke at de som er utro har lavere moral enn andre. Men det trenger jo ikke være hele sannheten? Kanskje den som blir bedratt er drittsekken i forholdet, og utroskapen kanskje var et forsøk på å finne en vei ut, sikkert noen som vil hevde det? Man moralsk sett så ville det jo vært riktig å avslutte først, også ligge rundt.



Cold hearted woman. Du får nesten bare være glad du er kvitt henne. Notorisk utro og velger seg typer av bekvemmelighetsgrunner, det er ikke akkurat noen drømmedame. Hun var tydeligvis var pragmatisk og valgte typer som kunne brødfø henne, men det er nesten hjerteløst og snakke seriøst om barn og kjøp av fells bolig den ene uken også utro like etterpå. Noen ville kanskje påpekt at nettopp det at forholdet skiftet retning gjorde at hun var utro, men det er rimelig kynisk å si du ønsker å stifte hjem og familie til typen, også ut å knulle rundt like etterpå. Nei det er bare veldig kaldt gjort. Du får nesten bare prise deg over at du ble kvitt henne, hun må jo være selveste satan, bare i BH og ballkjole.

Kanskje slikt som er årsaken til at legene av og til oppdager at "nei pappa er nok ikke din fysiske pappa" feks ved undersøkelser i forbindelse med organdonering og slikt.
Vis hele sitatet...
Det var faktisk hun som foreslo det. Vi hadde et dritbra sexliv til dere som sier det er grunn til utroskap
@_abc_ Som du skriver "Gitt i riktig situasjon så kan sikkert de aller fleste av oss komme dit at vi enten vurderer utroskap eller faktisk bare er utro", det er nok mer riktig enn en som meg liker å innrømme. Har sømmet meg litt etter kommentaren "Er menneskets moral på dette feltet i ferd med dø fullstendig ut???", dette er jo helt klart et overdrevent utsagn som jeg innerst inne vet ikke stemmer, men klarte likevel ikke å dy meg.

Har reflektert litt over spørsmålet jeg stilte og ser at jeg mer eller mindre har blitt dyttet litt inn på den stien hvor jeg opplever moralen til mennesket går nedover. Gjennom samtaler med dama, venner, film, tv og sosiale medier. Skal nevne eksempler:

1. Samtale med dama:
Pga korona situasjonen har dama en fast gjeng på fem jenter som hygger seg med vin og snacks. Uansett, her vil alltid den ene jenta (den som er mest toxic) ha drikkelek. Ofte kommer spørsmål fra drikkeappen om utroskap, som f.eks "Hev glasset om du noen gang har vært utro" og helt skamløst hever 2 eller 3 av jentene glasset og sier "ja, hvem har vel ikke det? Jeg har vært utro flere ganger" akkurat som om det skulle vært en bragd, hva faen tenker jeg?
Hun som er mest toxic prøver å normalisere det med å si at alle i det arbeidsmiljøet hun er i er utro, selv de som er gift og har barn.
Dette er noe jeg høre mye om fra dama fordi hun er så jævla lei og frustrert av hvordan hun prøver å få henne til å føle seg unormal for å være trofast. Hun prøver å ikke treffe henne mer enn hun må slik at det er sagt, men må nøye seg en sjelden gang for å delta på litt av det sosiale og i størst grad ignorere meningene til fru toxic.

2. Venner:
For noen årsiden ble en i omgangskretsen min sammen med og de kjøpte hus leilighet sammen, og forholdet dems gikk rett og slett hardt nedover derfra. Han var utro flere ganger og hun var utro en gang mener jeg på, hun var iallefall svært lei seg av en god venn av meg og han utrokaren ble en støttespiller for henne, en trøst. Det endte iallefall opp med at vennen min lå med dama til bestekompisen sin. Selv om forholdet helt sannsynlig ville bli slutt var dette den siste dråpen. Han utrokaren ble satt i en økonomisk kjip situasjon hvor han tapte mye penger på å selge leiligheten. Bestekompisen min har en sentral rolle i gjengen, en som er en utrolig trivelig kar men gjorde en åpenbar idiotfeil. Så utrokaren tenker jeg følte at hvis han tok avstand fra bestekompisen sin ville han miste mye kontakten med resten av gjengen. Han tilga han og de har kontakt den dag i dag men vennskapet er jo ikke slik det var før.

Har også en annen bestekompis som ville lette på samvittigheten og fortalte meg at han hadde ligge med søstra til en kompis, ikke noe kjærlighet, kun for å ligge sammen.
Ble utrolig skuffet over han også som kunne gjøre dette mot en venn han har hatt siden barndommen. Hva for noen til ofre ett livslangt vennskap for ett kortvarig ligg??

Disse to eksemplene fra vennegjengen med han vennen jeg skrev om i min første post var mye av det som skapte nok frustrasjon til å komme med moral kommentaren. Han var liksom den jeg kunne sammenligne meg med om at "vi to, vi har iallefall moralen i behold", følte meg nesten forrådt på en måte da jeg hørte det.
Har andre venner som ikke har vært utro, men meg og han er så like på en haug av andre ting så derfor ekstra kjipt at han var utro.

Kan høres ut som jeg har en skikkelig dritt vennegjeng, det er iallefall ikke sant. Er i svært glad i min vennegjeng, vi har det sinnsykt gøy sammen når vi samles og utfyller hverandre ellers bra. Vi kan snakke sammen om alt og vet at vi uansett er glad i hverandre på tross at vi er uenige om enkelte ting.

3. Film.
Så en film for ikke alt for lenge siden som viste seg å handle om utroskap, husker ikke hva den heter men handlet om ei som fikk avstandsforhold da hun skulle begynne på college, hun traff der en bad boy av en sjarmør og var utro mot typen derfra.
I denne filmen bli utroskap fremstilt som spennende, adrenalin fylt og erotisk, det blir rett og romantisert så i de grader.
På slutten blir hun avslørt, typen blir lei seg, hun angrer men helt i slutten blir utro jenta og offeret (ex'n) gode venner og han sier utroskapen hennes var endel av å være i 20 årene og det handlet om å finne seg selv.
Syntes denne filmen fikk utroskap til å virke svært uskyldig og normalt.

4. Sosiale Medier
Begynte å følge div kontoer for enkel hverdagshumor iform av memes og videoer.
Mange av dissekontoene har endret sjanger og poster masse toxic dritt om utroskap som: What is the best sex 1. Drunk sex, 2. Sober sex, 3. Cheating sex.
Ett enkelt eksempel men mange verre videoer og mems, og dette er ikke ment som humor men heller en alternativ måte å leve på, en latterlig dårlig en. Noen skjønner dette er feil men tror flere unge idag rett og slett ikke klarer og holde filteret der de trenger det og tolker det som helt normalt.

5. TV
Orker ikke nevne for mye men ja, realityseriene som Ex on the beach, Paradise hotel og love island. Ja jeg vet det er reality men for meg virker det som at for mange av de yngste som ser på dette blir negativt påvirket, og drar driten de ser inn i sine egne liv.

Mye av disse eksemplene som fikk meg til poste min første post, i mine øyne kan det se ut som at utroskap blir mer og mer normalisert.
Har også en annen bestekompis som ville lette på samvittigheten og fortalte meg at han hadde ligge med søstra til en kompis, ikke noe kjærlighet, kun for å ligge sammen.
Ble utrolig skuffet over han også som kunne gjøre dette mot en venn han har hatt siden barndommen. Hva for noen til ofre ett livslangt vennskap for ett kortvarig ligg??
Vis hele sitatet...
What? Om en kamerat ligger med søsteren din så er det vel for det første noe du ikke trenger å vite noe om, for det andre så lever jo søsteren sitt liv og hun ligger med de hun ønsker. Hvorfor skal noen mene noe om hvem søsteren har sex med? Det er jo bare skikkelig creepy.

Ofre et vennskap for et ligg? Om han fyren bare lå med søsteren til kompisen har jo hverken søsteren eller kompisen gjort noe feil. To voksne mennesker bestemmer jo selv om de vil ha seg sammen. Hvordan påvirker noe sånt et vennskap? Det er på grensen til sjukt føler jeg å i det hele tatt engasjere seg i sexlivet til nær familie. Om de ble kåte på hverandre og hadde en fin natt, hvorfor skal broren da føle at kameraten har sviktet ham med å ligge med søsteren hans? Det der skjønner jeg ikke noe av.
Noen tenker som deg andre tenker som broren.
Han hadde ikke likt å funnet ut av dette, og det visste kompisen min fullstendig godt. Han kompisen har forsåvidt lik tankegang som deg ang denne handlingen.

Selv om broren ikke eier eller har makt til å bestemme over verken søsteren eller kompisen min sine handlinger er dette noe han etter sin oppfatning hadde mislikt. Sånn er han skrudd sammen.

Når en vet at dette sårer følelsene til bestevennen hvorfor er man likevel villig til å gjøre handlingen, bare fordi man har en annen oppfatning.
I noen sammhenger kan en jo ikke bare finne seg i at noen blir såret dersom gevinsten er større enn såret (så kommer det an på hva du legger i gevinst da).

Vennskapet i dette tilfellet vil ikke bli det samme om han finner det ut. Så jeg syntes kompisen min burde stått over ettersom han ikke var forelsket men bare kåt.
Finnes jo 1000vis av andre damer som bare vil ha sex på tinder blant annet, hvorfor akkurat gå på søstera til bestevennen når han vet han vil bli såret.
Denne karen har heller ikke problem med å få seg noe så, så hvorfor ikke gå for ei annen.
Sitat av Aurora Borealis Vis innlegg
Har også en annen bestekompis som ville lette på samvittigheten og fortalte meg at han hadde ligge med søstra til en kompis, ikke noe kjærlighet, kun for å ligge sammen.
Ble utrolig skuffet over han også som kunne gjøre dette mot en venn han har hatt siden barndommen. Hva for noen til ofre ett livslangt vennskap for ett kortvarig ligg??
Vis hele sitatet...
Dette er et interessant stykke tekst å publisere den 8. mars.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Aurora Borealis Vis innlegg
Har også en annen bestekompis som ville lette på samvittigheten og fortalte meg at han hadde ligge med søstra til en kompis, ikke noe kjærlighet, kun for å ligge sammen.
Vis hele sitatet...
Ja, for det er jo klart at det er dere gutta som bestemmer hvem hun skal ha sex med.

Sitat av Aurora Borealis Vis innlegg
Hva for noen til ofre ett livslangt vennskap for ett kortvarig ligg??
Vis hele sitatet...
At han er dårlig i senga, og kun kunne tilby et "kortvarig ligg" gikk vel først og fremst utover henne.

Gratulerer med Kvinnedagen.
Jeg var farlig nært å ende livet mitt etter det skjedde med meg...
Sitat av Aurora Borealis Vis innlegg
Noen tenker som deg andre tenker som broren.
Han hadde ikke likt å funnet ut av dette, og det visste kompisen min fullstendig godt. Han kompisen har forsåvidt lik tankegang som deg ang denne handlingen.

Selv om broren ikke eier eller har makt til å bestemme over verken søsteren eller kompisen min sine handlinger er dette noe han etter sin oppfatning hadde mislikt. Sånn er han skrudd sammen.

Når en vet at dette sårer følelsene til bestevennen hvorfor er man likevel villig til å gjøre handlingen, bare fordi man har en annen oppfatning.
I noen sammhenger kan en jo ikke bare finne seg i at noen blir såret dersom gevinsten er større enn såret (så kommer det an på hva du legger i gevinst da).

Vennskapet i dette tilfellet vil ikke bli det samme om han finner det ut. Så jeg syntes kompisen min burde stått over ettersom han ikke var forelsket men bare kåt.
Finnes jo 1000vis av andre damer som bare vil ha sex på tinder blant annet, hvorfor akkurat gå på søstera til bestevennen når han vet han vil bli såret.
Denne karen har heller ikke problem med å få seg noe så, så hvorfor ikke gå for ei annen.
Vis hele sitatet...

Broren til hun dama burde begynne med terapi eller i det minste gjøre en grundig gjennomgang av egne tanker og følelser. Det at en bror skal kontrollere en søster virker bare sjukt for meg altså. Søsteren hans er sitt eget menneske og hennes sexliv har ingenting med broren hennes å gjøre, og broren hennes bør faktisk ikke skjenke hennes sexliv en eneste tanke. Hvorfor i alle dager skal en bror bli såret for at søsteren har seg en ons? Også blir broren såret og vonbråten at han setter et "livslangt vennskap" på spill? Hva slags rolle er det broren har tatt på seg, når han tydeligvis tror han besitter makt over hvem søsteren skal omgåes med, eller ligge med? Huff det der høres ikke veldig sunt ut.

Hvorfor ikke ligge med henne, 2 kåte mennesker som ønsker sex. Det må da være både naturlig og helt sosialt akseptert, jeg kan ikke tro annet. Og her klarer jeg ikke forstå tankegangen til broren. Han kan ikke, og skal ikke, diktere hvordan søsteren skal leve sitt liv.
'
Jeg vil nesten si at det å ligge med søsteren til kompis var en skikkelig vennetjeneste. For i det minste så gir han kameraten en mulighet til revurdere sin tanker og sitt handlingsmønster slik at han kanskje kan akseptere og forstå at søsteren selv velger sine sexpartnere, og at det valget har ingenting med ham å gjøre. Han skal ikke mene noe om det, han skal ikke tenke på det, og han skal heller ikke føle noe. For søsterens sexliv det er søsterens sexliv. Det er hennes helt privat, og en bror som engasjerer seg i slikt det blir for meg borderline incestiøst, eller i det minste sterkt kritikkverdig. Han skal la søsteren sin være i fred og fokuserer på sitt liv. Ikke forsøke å herske over henne. Søsteren hans trenger ikke brorens samtykke til å ha sex, broren skal la søster leve livet sitt slik hun selv ønsker.
Sist endret av _abc_; 9. mars 2021 kl. 00:43.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Broren til hun dama burde begynne med terapi eller i det minste gjøre en grundig gjennomgang av egne tanker og følelser. Det at en bror skal kontrollere en søster virker bare sjukt for meg altså. Søsteren hans er sitt eget menneske og hennes sexliv har ingenting med broren hennes å gjøre, og broren hennes bør faktisk ikke skjenke hennes sexliv en eneste tanke. Hvorfor i alle dager skal en bror bli såret for at søsteren har seg en ons? Også blir broren såret og vonbråten at han setter et "livslangt vennskap" på spill? Hva slags rolle er det broren har tatt på seg, når han tydeligvis tror han besitter makt over hvem søsteren skal omgåes med, eller ligge med? Huff det der høres ikke veldig sunt ut.

Hvorfor ikke ligge med henne, 2 kåte mennesker som ønsker sex. Det må da være både naturlig og helt sosialt akseptert, jeg kan ikke tro annet. Og her klarer jeg ikke forstå tankegangen til broren. Han kan ikke, og skal ikke, diktere hvordan søsteren skal leve sitt liv.
'
Jeg vil nesten si at det å ligge med søsteren til kompis var en skikkelig vennetjeneste. For i det minste så gir han kameraten en mulighet til revurdere sin tanker og sitt handlingsmønster slik at han kanskje kan akseptere og forstå at søsteren selv velger sine sexpartnere, og at det valget har ingenting med ham å gjøre. Han skal ikke mene noe om det, han skal ikke tenke på det, og han skal heller ikke føle noe. For søsterens sexliv det er søsterens sexliv. Det er hennes helt privat, og en bror som engasjerer seg i slikt det blir for meg borderline incestiøst, eller i det minste sterkt kritikkverdig. Han skal la søsteren sin være i fred og fokuserer på sitt liv. Ikke forsøke å herske over henne. Søsteren hans trenger ikke brorens samtykke til å ha sex, broren skal la søster leve livet sitt slik hun selv ønsker.
Vis hele sitatet...
Skal ikke trenge å gå i terapi fordi man føler det er vondt. Det handler ikke om å kontrollere hvem hun har sex med, dette er biologiske følelser.

Sex er i utgangspunktet dominering/underkastelse. Du vil ikke at vennene dine skal dominere søstra di i senga.

Men for å slenge inn min subjektive mening om alt dette. Folk som er utro er forkastelige mennesker uten respekt for seg selv eller andre, spesielt sin egen partner. Er man utro flere ganger med vilje og viten vil jeg mene man har store personlighetsforstyrrelser og bør oppsøke terapi. Dette fordi man da har veldig stor mangel på emosjonell-intelligens.
Jeg elsker min kjære og kunne virkelig aldri sitt for meg et liv uten h*n.
Samtidig gikk jeg på en smell i ruset tilstand, og pulte en annen -for så å få klamydia. Første gangen jeg var utro, max uheldig.

Dette fucket opp alt. Før det hadde vi aldri kranglet eller vært stygge med hverandre i krangler. Vi ordnet alltid opp i ting uten problemer og angrep.
Pga klamydiaen ble jeg selvsagt nødt til å fortelle om det, og det har aldri blitt det samme i ettertid. H*n elsker meg over alt på jord, og jeg elsker h*n. Jeg hater meg selv for det jeg gjorde og vil for alltid bære det på mine skuldre. Tanken om hvordan ting ville vert uten den hendelsen kveler meg innvendig.

Jeg har søkt etter feil hos partner for å kunne ta h*n på noe for lette på egen samvittighet. Jeg klarer ikke slutte å tenke på hvor fredfullt og fantastisk ting var før jeg fucket opp. Alt ble revet ned. Skyldfølelsen er over hvelmende.

Dette har resultert i mange utbrudd og (ubevisste) forsøk på å skyve h*n fra meg, uten hell. H*n elsker meg og kan aldri se for seg et liv uten. Og det bare gnager ekstra på samvittigheten. At jeg kunne være så jævla dum. Det har ødelagt meg helt.

Jeg har videre konkludert med at det bare er det seksuelle jeg savner og søker utover forholdet våres. Jeg trenger å føle at jeg er tiltrekkende. At noen vil ha meg, utover min partner.
Jeg er nå utro en gang i halvåret, og vi har aldri hatt det så fint som etter affærene mine. Jeg har ikke hatt så lyst på h*n på lenge. Gnisten er tilbake, og det har absolutt vert en redning for forholdet.

Jeg har selvsagt lyst å fortelle dette til partner, men jeg vet at det aldri hadde blitt godtatt. Men samtidig ville jeg aldri holdt ut i forholdet uten.

Samvittigheten er helt jævlig, men jeg ser ingen alternativ. Vi har aldri hatt det så fint. Det går bare på det seksuelle, jeg elsker h*n over alt.
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Jeg elsker min kjære og kunne virkelig aldri sitt for meg et liv uten h*n.
Samtidig gikk jeg på en smell i ruset tilstand, og pulte en annen -for så å få klamydia. Første gangen jeg var utro, max uheldig.

Dette fucket opp alt. Før det hadde vi aldri kranglet eller vært stygge med hverandre i krangler. Vi ordnet alltid opp i ting uten problemer og angrep.
Pga klamydiaen ble jeg selvsagt nødt til å fortelle om det, og det har aldri blitt det samme i ettertid. H*n elsker meg over alt på jord, og jeg elsker h*n. Jeg hater meg selv for det jeg gjorde og vil for alltid bære det på mine skuldre. Tanken om hvordan ting ville vert uten den hendelsen kveler meg innvendig.

Jeg har søkt etter feil hos partner for å kunne ta h*n på noe for lette på egen samvittighet. Jeg klarer ikke slutte å tenke på hvor fredfullt og fantastisk ting var før jeg fucket opp. Alt ble revet ned. Skyldfølelsen er over hvelmende.

Dette har resultert i mange utbrudd og (ubevisste) forsøk på å skyve h*n fra meg, uten hell. H*n elsker meg og kan aldri se for seg et liv uten. Og det bare gnager ekstra på samvittigheten. At jeg kunne være så jævla dum. Det har ødelagt meg helt.

Jeg har videre konkludert med at det bare er det seksuelle jeg savner og søker utover forholdet våres. Jeg trenger å føle at jeg er tiltrekkende. At noen vil ha meg, utover min partner.
Jeg er nå utro en gang i halvåret, og vi har aldri hatt det så fint som etter affærene mine. Jeg har ikke hatt så lyst på h*n på lenge. Gnisten er tilbake, og det har absolutt vert en redning for forholdet.

Jeg har selvsagt lyst å fortelle dette til partner, men jeg vet at det aldri hadde blitt godtatt. Men samtidig ville jeg aldri holdt ut i forholdet uten.

Samvittigheten er helt jævlig, men jeg ser ingen alternativ. Vi har aldri hatt det så fint. Det går bare på det seksuelle, jeg elsker h*n over alt.
Vis hele sitatet...
Du elsker h*n jo ikke om du er notorisk utro hvert halvår. Da bryr du deg ikke om personen sine følelser.
Sitat av Esteriko Vis innlegg
Skal ikke trenge å gå i terapi fordi man føler det er vondt. Det handler ikke om å kontrollere hvem hun har sex med, dette er biologiske følelser.

Sex er i utgangspunktet dominering/underkastelse. Du vil ikke at vennene dine skal dominere søstra di i senga.

Men for å slenge inn min subjektive mening om alt dette. Folk som er utro er forkastelige mennesker uten respekt for seg selv eller andre, spesielt sin egen partner. Er man utro flere ganger med vilje og viten vil jeg mene man har store personlighetsforstyrrelser og bør oppsøke terapi. Dette fordi man da har veldig stor mangel på emosjonell-intelligens.
Vis hele sitatet...

Jo vet du det tror jeg kanskje folk bør om de nærmest sykelig opptatt av søsterens sexliv, da er det meget mulig det er noe en bør få snakket ut med fagfolk om. Du sier det handler om biologiske følelser. Biologiske følelser?

Sex er dominering/underkastelse? Sex kan være dominering/underkastelse for noen, det er definitivt ikke det for alle. Men uansett hva søsteren gjør i senga, hva hun liker, så har det jo fortsatt ikke noe med broren å gjøre. Han må respektere søsterens rett til privatliv, og respektere at hun er sitt eget menneske. Brorens følelser er helt maltplassert og det bør han søke hjelp for. Han skal ikke føle hverken det ene eller andre mtp søsterens sexliv.

Og det er jo mer enn bare en følelse, for han føler så sterkt på dette at han ikke lengre kan takler å være kamerat med sin livslange bestevenn. Sånt er ikke normalt tror jeg. Da tror jeg han fyren trenger å få snakket ut og få satt ting på plass.

Det er ikke søsteren som er problemet, ei heller kameraten som lå med søsteren. Her er det rett og slett broren som virker kraftig forstyrret slik jeg ser det.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jo vet du det tror jeg kanskje folk bør om de nærmest sykelig opptatt av søsterens sexliv, da er det meget mulig det er noe en bør få snakket ut med fagfolk om. Du sier det handler om biologiske følelser. Biologiske følelser?

Sex er dominering/underkastelse? Sex kan være dominering/underkastelse for noen, det er definitivt ikke det for alle. Men uansett hva søsteren gjør i senga, hva hun liker, så har det jo fortsatt ikke noe med broren å gjøre. Han må respektere søsterens rett til privatliv, og respektere at hun er sitt eget menneske. Brorens følelser er helt maltplassert og det bør han søke hjelp for. Han skal ikke føle hverken det ene eller andre mtp søsterens sexliv.

Og det er jo mer enn bare en følelse, for han føler så sterkt på dette at han ikke lengre kan takler å være kamerat med sin livslange bestevenn. Sånt er ikke normalt tror jeg. Da tror jeg han fyren trenger å få snakket ut og få satt ting på plass.

Det er ikke søsteren som er problemet, ei heller kameraten som lå med søsteren. Her er det rett og slett broren som virker kraftig forstyrret slik jeg ser det.
Vis hele sitatet...
Her er det nok ikke broren som er forstyrret. Dette er ganske så vanlig i alle mannlige vennegjenger, man har ikke sex med søsteren til kompisen sin. Det er ikke greit med mindre det er avklart på forhånd.
Her er det nok ikke broren som er forstyrret. Dette er ganske så vanlig i alle mannlige vennegjenger, man har ikke sex med søsteren til kompisen sin. Det er ikke greit med mindre det er avklart på forhånd.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke dette, er jeg havnet i en slags tidsfelle? Er vi gått tilbake i tid i samfunnet? Er vi så langt tilbake i tid, forut før kvinner fikk stemmerett? Er det kanskje jeg som er forstyrret og alle andre mannfolk tenker de har rett til avgjøre søsterens liv, og at det er normalt for unge menn å diktere og bestemme hvem søsteren kan pule?

Seriøst? I hvilken verden er det greit å forsøke å bestemme over søsteren sin om hvordan hun skal leve sitt liv?

Jeg klarer ikke forestille meg noen tilfeller der det er greit, ok eller akseptabelt at en bror skal mene, føle noe eller bestemme over søsterens sexliv. Alle andre skal få ha sitt sexliv i fred. Det er ikke greit å bry seg, og det er virkelig ikke greit å forsøke å kontrollere andre mennesker på den måten. Selv om du sier dette er normalt, så skurrer det sånn i mitt hode og gir en så dårlig resonans hos meg at jeg ikke evner å se for meg et eneste tilfelle der noen skal engasjere seg i nær families sexliv, og hvertfall ikke inneha en diktatorrolle eller føre noen former for kontrollregime. Avklart på forhånd? Hallo? Nå kjenner jeg det tar helt fyr i hodet mitt. Hvem faen tror han fyren at han er? Har han noen slags gudommelige egenskaper som gjør at han føler det er naturlig for ham herske over sin søster?

Nei jeg må avslutte dette her, for dette merker jeg det går faktisk innpå meg. Og du sier slikt er normalt i din gjeng?
Sist endret av _abc_; 9. mars 2021 kl. 05:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg skjønner ikke dette, er jeg havnet i en slags tidsfelle? Er vi gått tilbake i tid i samfunnet? Er vi så langt tilbake i tid, forut før kvinner fikk stemmerett? Er det kanskje jeg som er forstyrret og alle andre mannfolk tenker de har rett til avgjøre søsterens liv, og at det er normalt for unge menn å diktere og bestemme hvem søsteren kan pule?

Seriøst? I hvilken verden er det greit å forsøke å bestemme over søsteren sin om hvordan hun skal leve sitt liv?

Jeg klarer ikke forestille meg noen tilfeller der det er greit, ok eller akseptabelt at en bror skal mene, føle noe eller bestemme over søsterens sexliv. Alle andre skal få ha sitt sexliv i fred. Det er ikke greit å bry seg, og det er virkelig ikke greit å forsøke å kontrollere andre mennesker på den måten. Selv om du sier dette er normalt, så skurrer det sånn i mitt hode og gir en så dårlig resonans hos meg at jeg ikke evner å se for meg et eneste tilfelle der noen skal engasjere seg i nær families sexliv, og hvertfall ikke inneha en diktatorrolle eller føre noen former for kontrollregime. Avklart på forhånd? Hallo? Nå kjenner jeg det tar helt fyr i hodet mitt. Hvem faen tror han fyren at han er? Har han noen slags gudommelige egenskaper som gjør at han føler det er naturlig for ham herske over sin søster?

Nei jeg må avslutte dette her, for dette merker jeg det går faktisk innpå meg. Og du sier slikt er normalt i din gjeng?
Vis hele sitatet...
Igjen, tror ikke du forstår hva jeg prøver å formidle. Det har ikke noe med at man skal bestemme hvem søsteren har sex med. Hun kan godt ha sex med kompisen, men da er ikke den kompisen en kompis lengre med mindre det er avklart at det er greit på forhånd.

Du misforstår helt uansett hvordan jeg kommer til å ordlegge dette. Er det ikke greit at menn har følelser også?

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg skjønner ikke dette, er jeg havnet i en slags tidsfelle? Er vi gått tilbake i tid i samfunnet? Er vi så langt tilbake i tid, forut før kvinner fikk stemmerett? Er det kanskje jeg som er forstyrret og alle andre mannfolk tenker de har rett til avgjøre søsterens liv, og at det er normalt for unge menn å diktere og bestemme hvem søsteren kan pule?

Seriøst? I hvilken verden er det greit å forsøke å bestemme over søsteren sin om hvordan hun skal leve sitt liv?

Jeg klarer ikke forestille meg noen tilfeller der det er greit, ok eller akseptabelt at en bror skal mene, føle noe eller bestemme over søsterens sexliv. Alle andre skal få ha sitt sexliv i fred. Det er ikke greit å bry seg, og det er virkelig ikke greit å forsøke å kontrollere andre mennesker på den måten. Selv om du sier dette er normalt, så skurrer det sånn i mitt hode og gir en så dårlig resonans hos meg at jeg ikke evner å se for meg et eneste tilfelle der noen skal engasjere seg i nær families sexliv, og hvertfall ikke inneha en diktatorrolle eller føre noen former for kontrollregime. Avklart på forhånd? Hallo? Nå kjenner jeg det tar helt fyr i hodet mitt. Hvem faen tror han fyren at han er? Har han noen slags gudommelige egenskaper som gjør at han føler det er naturlig for ham herske over sin søster?

Nei jeg må avslutte dette her, for dette merker jeg det går faktisk innpå meg. Og du sier slikt er normalt i din gjeng?
Vis hele sitatet...
Igjen, tror ikke du forstår hva jeg prøver å formidle. Det har ikke noe med at man skal bestemme hvem søsteren har sex med. Hun kan godt ha sex med kompisen, men da er ikke den kompisen en kompis lengre med mindre det er avklart at det er greit på forhånd. At man ikke skal pule kompisen sin søster er en uskreven regel i så å si alle vennegjenger, men det finnes så klart unntak der også.

Igjen, handler ikke å bestemme hvem søsteren har sex med. Har mer å gjøre med at man ikke knuller familien til kompisen. Se for deg om jeg hadde hatt sex med mora og søstra til en venn regelmessig, han hadde følt seg overkjørt og dominert av meg og ville neppe hadd meg som venn. Alpha/beta-roller er fortsatt sterkt eksisterende da vi fortsatt er dyr med primitive følelser og instinkter.

Du misforstår helt uansett hvordan jeg kommer til å ordlegge dette. Er det ikke greit at menn har følelser også?
Sist endret av Esteriko; 9. mars 2021 kl. 05:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Igjen, tror ikke du forstår hva jeg prøver å formidle. Det har ikke noe med at man skal bestemme hvem søsteren har sex med. Hun kan godt ha sex med kompisen, men da er ikke den kompisen en kompis lengre med mindre det er avklart at det er greit på forhånd. At man ikke skal pule kompisen sin søster er en uskreven regel i så å si alle vennegjenger, men det finnes så klart unntak der også.

Igjen, handler ikke å bestemme hvem søsteren har sex med. Har mer å gjøre med at man ikke knuller familien til kompisen. Se for deg om jeg hadde hatt sex med mora og søstra til en venn regelmessig, han hadde følt seg overkjørt og dominert av meg og ville neppe hadd meg som venn. Alpha/beta-roller er fortsatt sterkt eksisterende da vi fortsatt er dyr med primitive følelser og instinkter.

Du misforstår helt uansett hvordan jeg kommer til å ordlegge dette. Er det ikke greit at menn har følelser også?
Vis hele sitatet...

Hm. Ok da forstår jeg bedre hva du forsøkte å formidle. Jeg kokte over istad og denne gangen skal jeg forsøke å tenke over det du formidlet før jeg kommer med noe mer utfyllende svar.
Sitat av Esteriko Vis innlegg
Igjen, tror ikke du forstår hva jeg prøver å formidle. Det har ikke noe med at man skal bestemme hvem søsteren har sex med. Hun kan godt ha sex med kompisen, men da er ikke den kompisen en kompis lengre med mindre det er avklart at det er greit på forhånd.

Du misforstår helt uansett hvordan jeg kommer til å ordlegge dette. Er det ikke greit at menn har følelser også?



Igjen, tror ikke du forstår hva jeg prøver å formidle. Det har ikke noe med at man skal bestemme hvem søsteren har sex med. Hun kan godt ha sex med kompisen, men da er ikke den kompisen en kompis lengre med mindre det er avklart at det er greit på forhånd. At man ikke skal pule kompisen sin søster er en uskreven regel i så å si alle vennegjenger, men det finnes så klart unntak der også.

Igjen, handler ikke å bestemme hvem søsteren har sex med. Har mer å gjøre med at man ikke knuller familien til kompisen. Se for deg om jeg hadde hatt sex med mora og søstra til en venn regelmessig, han hadde følt seg overkjørt og dominert av meg og ville neppe hadd meg som venn. Alpha/beta-roller er fortsatt sterkt eksisterende da vi fortsatt er dyr med primitive følelser og instinkter.

Du misforstår helt uansett hvordan jeg kommer til å ordlegge dette. Er det ikke greit at menn har følelser også?
Vis hele sitatet...
Klart du får ha følelser, men du kan ikke forvente at alle andre skal tilpasse seg dem uansett. Det er mange som føler ekstremt mye rundt hvem andre skal få ha sex med, og det må de gjerne føle. Men de har ikke noe med å kreve å få bestemme det.

Hvis du føler deg dominert av at noen andre ligger med søstra di, så har du et slags eierforhold til kvinnene i familien din som er temmelig problematisk. Ville du følt deg dominert av meg hvis jeg lå med broren din? Nei, for han er ikke "din". Eller? Kan du forklare hvorfor det er rimelig å reagere annerledes på søstra di?


Klart du ikke bestemmer hva du skal føle, men du bestemmer hvilke følelser det er rimelig å handle etter. Det er mye rart man kan skylde på instinkter, men i et sivilisert samfunn så forventes man å ha litt kontroll på hvordan de kommer til utløp. Å gjøre kvinners seksualitet til et familieanliggende er et eksempel på det.
Sist endret av *pi; 9. mars 2021 kl. 08:57.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg er i prinspippet ikke tilhenger av hverken utroskap eller ansvarsfraskrivelse jeg heller, men hvordan du oppfører deg mot partneren din har vel LITT innvirkning på hvor mye lojalitet hun skylder deg?
Vis hele sitatet...
Det blir jo noe helt annet, og jeg tror ikke de to tingene kan forenes. Det er ingen tvil om at hvordan jeg oppfører meg i et forhold vil kunne få konsekvenser for forholdet, men jeg snakker ikke om det.

Men om vi skal snakke om det så må jeg bare spørre, for jeg forstår det ikke. Hvis du ikke har respekt eller lojalitet til den du er sammen med, hvorfor ikke pakke sakene sine, sette tøflene ved døra og gå? Da kan du i det minste pakke med deg selvrespekten.

Jeg ser 2 grunner til å være utro.
1. Du er dum som en pose twist og tenker ikke igjennom valgene du tar.
2. Du er ikke sikker på om du vil dra for godt.

Jeg syns ikke noen av de alternativene holder mål.
Sist endret av Kloakk; 9. mars 2021 kl. 09:12.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Hvis du ikke har respekt eller lojalitet til den du er sammen med, hvorfor ikke pakke sakene sine, sette tøflene ved døra og gå? Da kan du i det minste pakke med deg selvrespekten.
Vis hele sitatet...
Det er det nok mange som har vært i dårlige forhold som spør seg selv om resten av livet. Hvorfor gikk de ikke bare?

Du har i teorien helt rett i alt du sier, det er bare at virkeligheten kan være en del mer komplisert.

Jeg ser 2 grunner til å være utro.
1. Du er dum som en pose twist og tenker ikke igjennom valgene du tar.
2. Du er ikke sikker på om du vil dra for godt.

Jeg syns ikke noen av de alternativene holder mål.
Vis hele sitatet...
Det er utrolig unyansert.

3: Du gav etter for et øyeblikks svakhet under selvpåført rus. Du angrer umiddelbart og sier det til partneren din. Du er villig til å gå i parterapi og gjøre hva som helst for å gjenopprette tilliten, men forstår også godt om hun ikke ønsker det.

4: Kjæresten din har misbrukt tilliten din på det groveste, og du tenker at du aldri vil ha noe med henne å gjøre. Du avreagerer med å gå på byen og gjøre det du har lyst til, og driter i hva hun føler om det, akkurat som hun dreit i hva du følte da hun misbrukte din tillit. Du innser etterpå at det var en barnslig reaksjon, og dere har begge mye å jobbe med for å gjenopprette tilliten, men hun var altså den som først gikk bak din rygg.

5: Du er en kynisk sosiopat som finner det tilfredsstillende for egoet ditt å føre folk som er glad i deg bak lyset. Du slenger av og til ut noen hint, bare fordi du synes det er ekstra gøy når hun for mistanke, og du kan gaslight henne helt til det er hun som får dårlig samvittighet for å beskylde deg for noe så grusomt.

6: Du er stuck i et voldelig forhold du ikke kommer ut av. Du møter noen som får deg til å innse at det du blir utsatt for er mishandling og du trenger å komme deg bort. Du utvikler et forhold til denne personen mens dere finneren måte du trygt kan forlate ham uten at han tar det ut over barna.

7: Du drikker deg jevnlig dritings selv om du vet at du blacker ut og gjør dumme ting, for du vet at partneren din er for avhengig av deg til å gå fra deg. Du angrer etterpå, men klarer hver gang å innbille deg selv at det ikke skal skje neste gang.

Man kan si i alle disse tilfellene at det ville vært riktigst å ikke være utro, men ser dere virkelig ingen nyanser her? Er man stokk idiot og/eller et grunnleggende umoralsk menneske uansett, fordi utro=utro?
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er det nok mange som har vært i dårlige forhold som spør seg selv om resten av livet. Hvorfor gikk de ikke bare?

Du har i teorien helt rett i alt du sier, det er bare at virkeligheten kan være en del mer komplisert.


Det er utrolig unyansert.

3: Du gav etter for et øyeblikks svakhet under selvpåført rus. Du angrer umiddelbart og sier det til partneren din. Du er villig til å gå i parterapi og gjøre hva som helst for å gjenopprette tilliten, men forstår også godt om hun ikke ønsker det.

4: Kjæresten din har misbrukt tilliten din på det groveste, og du tenker at du aldri vil ha noe med henne å gjøre. Du avreagerer med å gå på byen og gjøre det du har lyst til, og driter i hva hun føler om det, akkurat som hun dreit i hva du følte da hun misbrukte din tillit. Du innser etterpå at det var en barnslig reaksjon, og dere har begge mye å jobbe med for å gjenopprette tilliten, men hun var altså den som først gikk bak din rygg.

5: Du er en kynisk sosiopat som finner det tilfredsstillende for egoet ditt å føre folk som er glad i deg bak lyset. Du slenger av og til ut noen hint, bare fordi du synes det er ekstra gøy når hun for mistanke, og du kan gaslight henne helt til det er hun som får dårlig samvittighet for å beskylde deg for noe så grusomt.

6: Du er stuck i et voldelig forhold du ikke kommer ut av. Du møter noen som får deg til å innse at det du blir utsatt for er mishandling og du trenger å komme deg bort. Du utvikler et forhold til denne personen mens dere finneren måte du trygt kan forlate ham uten at han tar det ut over barna.

7: Du drikker deg jevnlig dritings selv om du vet at du blacker ut og gjør dumme ting, for du vet at partneren din er for avhengig av deg til å gå fra deg. Du angrer etterpå, men klarer hver gang å innbille deg selv at det ikke skal skje neste gang.

Man kan si i alle disse tilfellene at det ville vært riktigst å ikke være utro, men ser dere virkelig ingen nyanser her? Er man stokk idiot og/eller et grunnleggende umoralsk menneske uansett, fordi utro=utro?
Vis hele sitatet...
Neida, det fins alltid avvik i de aller fleste scenarioer, men jeg snakker om helt vanlige oppegående mennesker med mer en 4 celler.

Og jeg, kun jeg, syns ikke det finnes en eneste grunn til å rettferdiggjøre at det var noe annet enn en egoistisk handling. Ja utenom det at man sliter med leve med hva man har gjort.

Med det sagt, jeg verken dømmer eller "ser ned" på mennesker som er utro. Jeg bare sier at hva meg angår så er det ingenting min kone kan gjøre som ville ledet med til å være utro.

Utroskap for meg handler rett å slett ikke om min kone eller hennes følelser i det hele tatt, det handler om meg, den eneste personen det er sikkert at jeg skal leve med til jeg blir aske.

Igjen dog, ja har ingenting imot mennesker som bevisst velger og kan innrømme for seg selv at det de gjør er en egoistisk handling de må stå for og leve med på egenhånd.

Så det er vel heller kanskje selvbedrag til mange av de som er utro jeg misliker og ikke handlingen
Sist endret av Kloakk; 9. mars 2021 kl. 15:12.
Sitat av Esteriko Vis innlegg
Igjen, tror ikke du forstår hva jeg prøver å formidle. Det har ikke noe med at man skal bestemme hvem søsteren har sex med. Hun kan godt ha sex med kompisen, men da er ikke den kompisen en kompis lengre med mindre det er avklart at det er greit på forhånd.

Du misforstår helt uansett hvordan jeg kommer til å ordlegge dette. Er det ikke greit at menn har følelser også?



Igjen, tror ikke du forstår hva jeg prøver å formidle. Det har ikke noe med at man skal bestemme hvem søsteren har sex med. Hun kan godt ha sex med kompisen, men da er ikke den kompisen en kompis lengre med mindre det er avklart at det er greit på forhånd. At man ikke skal pule kompisen sin søster er en uskreven regel i så å si alle vennegjenger, men det finnes så klart unntak der også.

Igjen, handler ikke å bestemme hvem søsteren har sex med. Har mer å gjøre med at man ikke knuller familien til kompisen. Se for deg om jeg hadde hatt sex med mora og søstra til en venn regelmessig, han hadde følt seg overkjørt og dominert av meg og ville neppe hadd meg som venn. Alpha/beta-roller er fortsatt sterkt eksisterende da vi fortsatt er dyr med primitive følelser og instinkter.

Du misforstår helt uansett hvordan jeg kommer til å ordlegge dette. Er det ikke greit at menn har følelser også?
Vis hele sitatet...

Nå har jeg fintenkt på dette utover dagen, og jeg må si jeg er fortsatt like sjokkert over det du skriver. Hvem er det som har slike "regler"? 14 år gamle gutter som leker gangstere? Eller voksne og ellers oppadgående mannfolk med evne til å tenke sjæl?

Jaja så er broren en følelsesmann, helt greit det sålenge han ikke lever ut sine følelser. De følelsene får han greit bare ta å stappe inn i et mørkt svart hull. For når broren faktisk handler på disse følelsene så blir det fundamentalt galt på så mange plan at jeg nesten blir ordløs. Hva sier det om han støter vekk en god kompis pga valget til søsteren? Ikke bare mangler broren respekt for kameraten sin, men han mangler faktisk respekt for sin egen søster og han mangler troen på at hun som kvinne er istand til å foreta egne valg, gode som dårlige. Det er jo slik livet er. Vi forsøker å leve bra, driter oss ut, gjør små endringer, driter oss ut påny og fortsetter å forbedre oss. Vi kan endre oss selv, men vi hverken kan eller skal endre andre. Enhver er regissøren i sitt livs teater, uansett om livets teater heller mot komedie eller tragedie.

Kan det være noen slags missforstått æresbegrep som ligger i bunn her? Og om det er tilfellet så er kanskje tiden moden for å revurdere egen oppfatning og sin nærmeste familie leve livet sitt slik de selv finner best?

Jeg må si at jeg også reagerer på at du sier dette er helt vanlig blant guttegjenger. Hvor gamle er dere egentlig?
Sist endret av _abc_; 9. mars 2021 kl. 16:44.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nå har jeg fintenkt på dette utover dagen, og jeg må si jeg er fortsatt like sjokkert over det du skriver. Hvem er det som har slike "regler"? 14 år gamle gutter som leker gangstere? Eller voksne og ellers oppadgående mannfolk med evne til å tenke sjæl?

Jaja så er broren en følelsesmann, helt greit det sålenge han ikke lever ut sine følelser. De følelsene får han greit bare ta å stappe inn i et mørkt svart hull. For når broren faktisk handler på disse følelsene så blir det fundamentalt galt på så mange plan at jeg nesten blir ordløs. Hva sier det om han støter vekk en god kompis pga valget til søsteren? Ikke bare mangler broren respekt for kameraten sin, men han mangler faktisk respekt for sin egen søster og han mangler troen på at hun som kvinne er istand til å foreta egne valg, gode som dårlige. Det er jo slik livet er. Vi forsøker å leve bra, driter oss ut, gjør små endringer, driter oss ut påny og fortsetter å forbedre oss. Vi kan endre oss selv, men vi hverken kan eller skal endre andre. Enhver er regissøren i sitt livs teater, uansett om livets teater heller mot komedie eller tragedie.

Kan det være noen slags missforstått æresbegrep som ligger i bunn her? Og om det er tilfellet så er kanskje tiden moden for å revurdere egen oppfatning og sin nærmeste familie leve livet sitt slik de selv finner best?

Jeg må si at jeg også reagerer på at du sier dette er helt vanlig blant guttegjenger. Hvor gamle er dere egentlig?
Vis hele sitatet...
Jeg er selvfølgelig enig i det du sier, men kanskje noe av grunnen er at de fleste av oss helst ikke vil ha seksuelle bilder av våre søsken surrende rundt i skallen hver gang vi henger med nære venner?

At det til og med er noe biologisk der som har en litt sterkere sperre enn eierskap mener jeg? Ikke vet jeg, men tanken slo meg så jeg bare slenger det ut der.
Sist endret av Kloakk; 9. mars 2021 kl. 17:05.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Tror mange menn er utro fordi partner ikke tiltrekker dem på samme måte som før. Å få barn er nok til å ødelegge et forhold seksuelt og energimessig fks. For noen.

Særlig når mannen er vellykket og tiltrekkende selv, møter potensielle partnere og andre som er tiltrukket av han ofte, blir det til slutt mer fristende, å få sympati og sex av noen andre

En partner som kjefter, nummer seg med medisiner eller alkohol, en som ikke bryr seg om partners ønsker og behov, en som ikke hører etter, skyver partner i retning å avslutte forholdet eller å miste lojalitet, legger opp til en forhøyet risk for avvik fra partner.

Tenker det videre fordeler seg slik at det er oftest menn som er utro, at de initierer oftere, og at de oftere er notorisk utro mot flere partnere.

Og den viktigste sosiale forklaringen er uærlighet som sådan, vi ber ikke eller får ikke det vi ber om, brenner inne med det lenge (uærlige mot oss selv)...

Og til slutt har vi løyet til oss selv så lenge, holdt ut med noe for barna eller en god ide sin skyld så lenge, at vi i bunn og grunn har slått opp med personen i hodet, og da er det bare i teknisk forstand utroskap.
Kjærlighet ble til forakt og fra forakt er det ingen vei tilbake

Forholdet døde lenge før, og de som er utro kan ha forsøkt å utbedre, til ingen nytte
Sist endret av meaculpaUIO; 9. mars 2021 kl. 17:09.
BRAND ∞ STRONG
Hele den utdaterte tradisjonen med fedre og brødre som skal passe på og bestemme over
jentene i familien sin ære og jomfrudom er ganske syk og hører hjemme i en helt annen tid.

Jeg kan se hvorfor det var slik for 200 år siden, men da var det ikke bare mangel på seksuell frihet
som var et problem for kvinner/Jenter.
Siden de trengtes som arbeidskraft i fabrikker så kunne de jobbe, men mange andre rettigheter
var fortsatt ikke på plass. Skulle man ha noen respektabel plass i samfunnet så giftet man seg.
Det var målet, finne en mann.

Man ser tilløp til det samme hos Norsk Pakistanere, men det foregår en oppmykning der også.
Andre og tredje generasjons Pakistanere som har vokst opp i Norge, noen også nå med foreldre som
begge har vokst opp i Norge har ett annet syn på dette en de som kom på 60-70 tallet.
Utdannelse vektlegges, også for jenter.
Allikevel. sikkert en del mørketall.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Jeg er selvfølgelig enig i det du sier, men kanskje noe av grunnen er at de fleste av oss helst ikke vil ha seksuelle bilder av våre søsken surrende rundt i skallen hver gang vi henger med nære venner?
Vis hele sitatet...
Får du seksuelle bilder av søsteren din i hodet av å henge med svogeren din også? Får du seksuelle bilder av bestemoren din i hodet av å henge med bestefar? Hvis du ikke klarer å forholde deg til at sexlivet til din søster har nada nix med deg å gjøre, så er det kanskje du som bør jobbe med følelsene dine og ikke søsteren din eller kompisen din som bør tilpasse sitt høyst personlige privatliv etter hvilke bilder du får i hodet.

Sitat av Kloakk Vis innlegg
Og jeg, kun jeg, syns ikke det finnes en eneste grunn til å rettferdiggjøre at det var noe annet enn en egoistisk handling.
Vis hele sitatet...
Jeg sier jo forsåvidt ikke at det ikke er egoistisk jeg heller. Som deg, så hindrer også selvrespekten meg i å være utro, også i situasjoner det jeg strengt tatt ikke ville hatt dårlig samvittighet. Jeg synes bare det virker litt barnslig og virkelighetsfjernt å tenke på utroskap som Den Ene Store Overtredelsen, og hevde at alle som gjør det er enten kynisk kalkulerende eller stokk idiot. Som om ikke det finnes en million ulike kontekster for utroskap, og som om ikke det finnes en million andre måter å utnytte tilliten og ødelegge et parforhold på.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hele den utdaterte tradisjonen med fedre og brødre som skal passe på og bestemme over
jentene i familien sin ære og jomfrudom er ganske syk og hører hjemme i en helt annen tid.
Vis hele sitatet...
Amen. Så vil de sikkert hevde at det ikke handler om det, men det gjør jo åpenbart det.

Eneste som ville gjort meg forbanna på kompisen ville vært om han utnyttet henne, at hun hadde følelser for ham eller noe. Men det ville jo gjelde om det var broren min også, eller en venn.
Sist endret av *pi; 9. mars 2021 kl. 17:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg

Får du seksuelle bilder av søsteren din i hodet av å henge med svogeren din også? Får du seksuelle bilder av bestemoren din i hodet av å henge med bestefar? Hvis du ikke klarer å forholde deg til at sexlivet til din søster har nada nix med deg å gjøre, så er det kanskje du som bør jobbe med følelsene dine og ikke søsteren din eller kompisen din som bør tilpasse sitt høyst personlige privatliv etter hvilke bilder du får i hodet.


Jeg sier jo forsåvidt ikke at det ikke er egoistisk jeg heller. Som deg, så hindrer også selvrespekten meg i å være utro, også i situasjoner det jeg strengt tatt ikke ville hatt dårlig samvittighet. Jeg synes bare det virker litt barnslig og virkelighetsfjernt å tenke på utroskap som Den Ene Store Overtredelsen, og hevde at alle som gjør det er enten kynisk kalkulerende eller stokk idiot. Som om ikke det finnes en million ulike kontekster for utroskap, og som om ikke det finnes en million andre måter å utnytte tilliten og ødelegge et parforhold på.

Vis hele sitatet...
Jeg henger med søstrene mine kanskje 4 ganger i året, og svogeren mine enda sjeldnere. Og ja jeg kan ikke noe for det, jeg ser alle mennesker i de situasjonene som vi alle deler, altså spise, sove, en god bæsj, sex osv..

Forskjellen er at jeg har ingen forhold til noen av de, men tenkte kanskje at visst jeg hadde en kvinnelig bestevenn som var sammen med broren min kunne det blitt slitsomt i lengden, jeg vet ikke, har aldri vært i den situasjonen.

Som jeg skrev bare en tanke som slo meg så slengte det ut.. Og jeg tror for min del ikke det hadde spilt noen rolle om det var en kvinnelig venn og broren min eller omvendt.

Kan også legge til at min ødelagte skalle bryr seg katta om de bildene og tankene som dukker opp, jeg har for lengst lagt fra meg å bli overrasket over mennesket som art. Og helt ærlig så tror jeg ikke jeg hadde brydd meg, men ser for meg at det kunne blitt slitsomt for andre.

Jeg kan dra den så langt at så lenge folk er ærlig med seg selv, ser seg selv for det de er, så bryr jeg meg midt på leggen hva de holder på meg så lenge det ikke berører meg og de 4 personene jeg holder kjært.

Og jeg har vel aldri sagt at utroskap er den ene store whatever, temaet var utroskap så jeg prøvde holde meg til det, selv om det ikke er min sterkeste side

Som sagt, jeg syns selvbedrag er verre enn handlingen og dermed er det det jeg henger meg opp i. Og hvem som gir eller mottar hva i hvilke hull er egentlig helt uvesentlig for meg.

Edit: Det eneste jeg ikke er enig med deg i er hvor komplisert arten vår er, som om menneskene og de livene de lever er like forskjellige som snøflakene som faller om vinteren. Jeg tror vi er like enkle som en agurkplante.
Sist endret av Kloakk; 9. mars 2021 kl. 18:36.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Og jeg har vel aldri sagt at utroskap er den ene store whatever, temaet var utroskap så jeg prøvde holde meg til det, selv om det ikke er min sterkeste side
Vis hele sitatet...
Nei, det var vel en mer generell betraktning. Men jeg oppfattet at du overforenkelt utroskap til kun å skyldes dumhet eller kynisme, og jeg tror det er litt mer sammensatt enn det.



Edit: Det eneste jeg ikke er enig med deg i er hvor komplisert arten vår er, som om menneskene og de livene de lever er like forskjellige som snøflakene som faller om vinteren. Jeg tror vi er like enkle som en agurkplante.
Vis hele sitatet...
Vel, komplisert er relativt. Har man selvinnsikt som en agurkplante så er vel også agurkplante ganske komplisert. Jeg føler vi er for komplisert for vårt eget beste. Og om vi mennesker er enkle og forutsigbare, så er i allefall de situasjonene vi greier å sette oss i ganske kompliserte av og til.
Sist endret av *pi; 9. mars 2021 kl. 21:22.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hele den utdaterte tradisjonen med fedre og brødre som skal passe på og bestemme over
jentene i familien sin ære og jomfrudom er ganske syk og hører hjemme i en helt annen tid.

Jeg kan se hvorfor det var slik for 200 år siden, men da var det ikke bare mangel på seksuell frihet
som var et problem for kvinner/Jenter.
Siden de trengtes som arbeidskraft i fabrikker så kunne de jobbe, men mange andre rettigheter
var fortsatt ikke på plass. Skulle man ha noen respektabel plass i samfunnet så giftet man seg.
Det var målet, finne en mann.

Man ser tilløp til det samme hos Norsk Pakistanere, men det foregår en oppmykning der også.
Andre og tredje generasjons Pakistanere som har vokst opp i Norge, noen også nå med foreldre som
begge har vokst opp i Norge har ett annet syn på dette en de som kom på 60-70 tallet.
Utdannelse vektlegges, også for jenter.
Allikevel. sikkert en del mørketall.
Vis hele sitatet...
Jeg må skuffe deg med at jeg er etnisk norsk. Virker heller ikke som om du har lest det jeg har skrevet. Jeg har ALDRI, merk: ALDRI. Prøver igjen: ALDRI skrevet at jeg skal bestemme hvem søstra mi skal ha sex med eller beskytte "jomfrudommen" hennes. Dette er noe du finner på selv.

Jeg vil spørre deg et spørsmål: Har du sett Spårtsklubben? Der mads kødder med follestad gjentatte ganger der han pranker han med at han er sammen med søstra, har sovet med søstra osv. Ser du hvor sur follestad blir? Det er helt normalt, men det har igjen ikke noe med at follestad vil bestemme over søstra. Det er ganske enkelt at du ikke kødder med familien til en venn. Hvorfor blir han sint på mads, men ikke søstra?

Kaller dere Erik Follestad for en pakistaner med verdier fra gamledager?
Sist endret av Esteriko; 9. mars 2021 kl. 21:27.
BRAND ∞ STRONG
Snakker ikke direkte til deg.
Tror heller ikke dette foregår i så stor grad i dag.
Men det sitter små spor igjen av en slik kultur. Gutter og jenter oppdras fortsatt ulikt.
Sitat av Esteriko Vis innlegg
Det er ganske enkelt at du ikke kødder med familien til en venn.
Vis hele sitatet...
Vi har vel kanskje et litt ulikt syn på hva samtykkende sex er, jeg plasserer det ikke i kategorien "å kødde med".
Sitat av Esteriko Vis innlegg
J

Jeg vil spørre deg et spørsmål: Har du sett Spårtsklubben? Der mads kødder med follestad gjentatte ganger der han pranker han med at han er sammen med søstra, har sovet med søstra osv. Ser du hvor sur follestad blir? Det er helt normalt, men det har igjen ikke noe med at follestad vil bestemme over søstra. Det er ganske enkelt at du ikke kødder med familien til en venn. Hvorfor blir han sint på mads, men ikke søstra?
Vis hele sitatet...
Personlig så hadde jeg nok tatt Spårstklubben på vgtv eller hvor den går for kun det den er. Lettbent underholdning. Jeg ville ikke tatt til meg verdier eller levd livet mitt slik de fremstår på spårtsklubb.

Kødder med? Søsteren og kameraten til broren fikk akutt lyst på hverandre, de var begge tente og ønsket å ligge sammen. Det som skjedde mellom de to er helt privat, og det er ikke noe broren skal bry seg det aller minste med. Ingen har forsøkt å ødelegge familien hans, ingen har krenka søsteren hans, søsteren tok et selvstendig valg, som en voksen kvinne. Slikt må en bare respektere.

Jeg er selvfølgelig enig i det du sier, men kanskje noe av grunnen er at de fleste av oss helst ikke vil ha seksuelle bilder av våre søsken surrende rundt i skallen hver gang vi henger med nære venner?
Vis hele sitatet...
Hm. Ting som det du sier der tenker jeg ikke helt main stream. Søsteren skal jo som andre damer få seg kjæreste etterhvert. Skal ikke en bror kunne bli venner med søsterens kjæreste fordi det vil gi broren seksuelle bilder i hodet? Jeg tror ikke det er bra å gå rundt å tenke slike tanker altså. Seriøst, de som tenker slik må vel ha en jobb å gjøre? Enten må de finne ut av det selv, eller så er det kanskje ingen vei utenom en runde hos fagfolk? Få justert noen ventiler og planert topplokket slik at det lettere kommer inn nye og friske tanker og hodet ikke fylles av seksuelle bilder av søsteren. For dersom slik bilder dukker opp kan det virkelig ikke skyldes hverken kameraten eller søsteren.
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Tenkte dette var rett forum, da det handler om etikk og samfunn.

Hvorfor er det så vanvittig mange folk som er utro? Uten å kunne vise til noe statistikk, så kjenner jeg jo mange folk, og folk opplever eller begår utroskap i hele tida, også folk man minst venter det fra. Nå har det vært en dame som har vært litt etter meg i det siste, sendt signaler, prøvd å kysse meg på fest, stryki meg på leppene og hendene mens jeg sov, etc, det har jo vært veldig smigrende, for hu er en veldig bra og røddig dame. Men nå fant jeg ut at hu er i et forhold! Ikke at jeg hadde følelser for hu, men hu var lissom en person som jeg trodde var veldig ordentlig.. Hvis hu er kapabel til det, hvem er ikke det?

Har selv vært i forhold, men tanken om å være utro har aldri streifa meg en gang, tror aldri jeg kunne hatt samvittighet til det. Hva feiler det folk?

Har det noe med at vi er et såpass sekulært samfunn? Samtidig med at folk gjør opprør mot dårlige moraldoktriner (homofobi, motstand mot abort, aktiv dødshjelp, etc), så forkaster de også det som er fornuftig? At man ikke skal være utro, stjele, lyve, drikke seg fra sans og samling, etc?

Hva er deres erfaringer rundt utroskap, har dere blitt bedratt? Vært utro selv? Hvordan følte dere dere i ettertid? Hvordan har deres venner som har blitt bedratt endret seg?
Vis hele sitatet...
Egentlig så burde man jo ikke være utro, man bør tenke seg om. Hvis man holder på å bli utro, fordi man synes kjæresten er kjedelig (eller en annen grunn), så kan det være lurt å gjøre det slutt med kjæresten. Men det er bare hvis man ikke elsker kjæresten sin lenger, men elsker en annen. Og om man vil bli kjæreste med den andre, så er det bare å prøve!
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Jeg elsker min kjære og kunne virkelig aldri sitt for meg et liv uten h*n.
Samtidig gikk jeg på en smell i ruset tilstand, og pulte en annen -for så å få klamydia. Første gangen jeg var utro, max uheldig.

Dette fucket opp alt. Før det hadde vi aldri kranglet eller vært stygge med hverandre i krangler. Vi ordnet alltid opp i ting uten problemer og angrep.
Pga klamydiaen ble jeg selvsagt nødt til å fortelle om det, og det har aldri blitt det samme i ettertid. H*n elsker meg over alt på jord, og jeg elsker h*n. Jeg hater meg selv for det jeg gjorde og vil for alltid bære det på mine skuldre. Tanken om hvordan ting ville vert uten den hendelsen kveler meg innvendig.

Jeg har søkt etter feil hos partner for å kunne ta h*n på noe for lette på egen samvittighet. Jeg klarer ikke slutte å tenke på hvor fredfullt og fantastisk ting var før jeg fucket opp. Alt ble revet ned. Skyldfølelsen er over hvelmende.

Dette har resultert i mange utbrudd og (ubevisste) forsøk på å skyve h*n fra meg, uten hell. H*n elsker meg og kan aldri se for seg et liv uten. Og det bare gnager ekstra på samvittigheten. At jeg kunne være så jævla dum. Det har ødelagt meg helt.

Jeg har videre konkludert med at det bare er det seksuelle jeg savner og søker utover forholdet våres. Jeg trenger å føle at jeg er tiltrekkende. At noen vil ha meg, utover min partner.
Jeg er nå utro en gang i halvåret, og vi har aldri hatt det så fint som etter affærene mine. Jeg har ikke hatt så lyst på h*n på lenge. Gnisten er tilbake, og det har absolutt vert en redning for forholdet.

Jeg har selvsagt lyst å fortelle dette til partner, men jeg vet at det aldri hadde blitt godtatt. Men samtidig ville jeg aldri holdt ut i forholdet uten.

Samvittigheten er helt jævlig, men jeg ser ingen alternativ. Vi har aldri hatt det så fint. Det går bare på det seksuelle, jeg elsker h*n over alt.
Vis hele sitatet...
Må bare spørre, klarte ikke å dy meg. Hvordan får du sove om nettene? I det hele tatt være med vedkommende? Dårlig samvittighet er nå en ting og en dom tabbe ble gjort. Men å fortsette i samme spor som tidligere er for meg helt fjernt. Dette var trist og vondt å lese for den andre parten..

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Tror mange menn er utro fordi partner ikke tiltrekker dem på samme måte som før. Å få barn er nok til å ødelegge et forhold seksuelt og energimessig fks. For noen.

Særlig når mannen er vellykket og tiltrekkende selv, møter potensielle partnere og andre som er tiltrukket av han ofte, blir det til slutt mer fristende, å få sympati og sex av noen andre

En partner som kjefter, nummer seg med medisiner eller alkohol, en som ikke bryr seg om partners ønsker og behov, en som ikke hører etter, skyver partner i retning å avslutte forholdet eller å miste lojalitet, legger opp til en forhøyet risk for avvik fra partner.

Tenker det videre fordeler seg slik at det er oftest menn som er utro, at de initierer oftere, og at de oftere er notorisk utro mot flere partnere.

Og den viktigste sosiale forklaringen er uærlighet som sådan, vi ber ikke eller får ikke det vi ber om, brenner inne med det lenge (uærlige mot oss selv)...

Og til slutt har vi løyet til oss selv så lenge, holdt ut med noe for barna eller en god ide sin skyld så lenge, at vi i bunn og grunn har slått opp med personen i hodet, og da er det bare i teknisk forstand utroskap.
Kjærlighet ble til forakt og fra forakt er det ingen vei tilbake

Forholdet døde lenge før, og de som er utro kan ha forsøkt å utbedre, til ingen nytte
Vis hele sitatet...
Nå går nok dette begge veier da. Hva
mener du med uærlighet? Gjerne utdyp den forklaringen. Selvfølgelig kan mange faktorer og hvordan man opptrer med vedkommende spille en rolle og være en utløsende faktor. Men er det god nok grunn? Det mener ikke jeg, uavhengig hva årsaken måtte være.
Sist endret av makkamysen; 9. mars 2021 kl. 23:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Uærlighet i vid forstand, at vi ikke fullt og ærlig ber om det vi trenger i forholdet, at vi har et uærlig forhold til våre egne behov i seg selv, når våre verdier kommer i konflikt kan vi velge uærlighet, behovet for å være snill vs behovet for å be om ting man trenger.
Man kan være uærlig om når man er selvutslettende, man kan være uærlig om hva man egentlig forventer eller fortsatt ønsker / håper på.

Vi kan være uærlige om at egentlig er ferdig med den andre personen, at følelsene er svekket eller borte. Og vi lurer på oss selv på det samme samtidig

Og da også i stor grad påvirket av ideer og holdninger i samfunnet, både om utroskap, sex, hva man eller bør forvente
Sist endret av meaculpaUIO; 10. mars 2021 kl. 00:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Uærlighet i vid forstand, at vi ikke fullt og ærlig ber om det vi trenger i forholdet, at vi har et uærlig forhold til våre egne behov i seg selv, når våre verdier kommer i konflikt kan vi velge uærlighet, behovet for å være snill vs behovet for å be om ting man trenger.
Man kan være uærlig om når man er selvutslettende, man kan være uærlig om hva man egentlig forventer eller fortsatt ønsker / håper på.

Vi kan være uærlige om at egentlig er ferdig med den andre personen, at følelsene er svekket eller borte. Og vi lurer på oss selv på det samme samtidig
Vis hele sitatet...
Det ble mer utfyllende, det kan forsåvidt stemme det. Men dersom man feks ikke lengre føler seg tiltrukket av den andre, mistet følelser etc. Vinner ikke begge parter på å gå hver sin vei istede? Heller det enn brudd på tilitt som er det groveste man kan utsette den andre for..
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jo, men de fleste forhold med innhold og utvikling må kjempe litt for dsitt eget liv. Derfor kan man prøve lenge, og tro på prøvingen av gode hensikter, men så ender man i grunn med a være uærlig
Sist endret av meaculpaUIO; 10. mars 2021 kl. 00:57.
Sitat av _abc_ Vis innlegg

Hm. Ting som det du sier der tenker jeg ikke helt main stream. Søsteren skal jo som andre damer få seg kjæreste etterhvert. Skal ikke en bror kunne bli venner med søsterens kjæreste fordi det vil gi broren seksuelle bilder i hodet? Jeg tror ikke det er bra å gå rundt å tenke slike tanker altså. Seriøst, de som tenker slik må vel ha en jobb å gjøre? Enten må de finne ut av det selv, eller så er det kanskje ingen vei utenom en runde hos fagfolk? Få justert noen ventiler og planert topplokket slik at det lettere kommer inn nye og friske tanker og hodet ikke fylles av seksuelle bilder av søsteren. For dersom slik bilder dukker opp kan det virkelig ikke skyldes hverken kameraten eller søsteren.
Vis hele sitatet...
Tuller du? Mener du seriøst at det aldri har dukket opp en tanke om at din nærmeste familie har et sexliv? I så tilfelle så er jeg på så motsatt side av det du sier som jeg kan komme.

Hvis du klarer å fortrenge noe så åpenlyst fra din egen bevissthet så tør jeg ikke engang tenke på hva annet du fortrenger av "vonde sannheter". Jeg forstår i alle fall hvorfor mange er så utro.

Og da går man rundt i sin egen lille lala-verden og er så virkelighetsfjern at jeg vil påstå det er de personene som skulle ha fikset noe i topplokket. Vel sånn utenom det at folk kan være akkurat hva de vil så lenge det ikke er til bry for min boble.

Jeg lurer virkelig på hva et vennskap er for sånne mennesker, hva gjør de? Hva snakker de om? Off nei, jeg får frysninger bare av å tenke på et det ass.
Sist endret av Kloakk; 10. mars 2021 kl. 06:53.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Tuller du? Mener du seriøst at det aldri har dukket opp en tanke om at din nærmeste familie har et sexliv? I så tilfelle så er jeg på så motsatt side av det du sier som jeg kan komme.

Hvis du klarer å fortrenge noe så åpenlyst fra din egen bevissthet så tør jeg ikke engang tenke på hva annet du fortrenger av "vonde sannheter". Jeg forstår i alle fall hvorfor mange er så utro.

Og da går man rundt i sin egen lille lala-verden og er så virkelighetsfjern at jeg vil påstå det er de personene som skulle ha fikset noe i topplokket. Vel sånn utenom det at folk kan være akkurat hva de vil så lenge det ikke er til bry for min boble.

Jeg lurer virkelig på hva et vennskap er for sånne mennesker, hva gjør de? Hva snakker de om? Off nei, jeg får frysninger bare av å tenke på et det ass.
Vis hele sitatet...
Det er vel mer snakk om påtrengende bilder som dukker opp når du ikke ønsker det og hindrer deg i å kunne omgås de involverte på en normal måte. Det tenker i alle fall jeg at virker en smule sykt. Det er nettopp ved å prøve å fortrenge at kvinnene i familien din har et sexliv, at dette problemet oppstår.
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er vel mer snakk om påtrengende bilder som dukker opp når du ikke ønsker det og hindrer deg i å kunne omgås de involverte på en normal måte. Det tenker i alle fall jeg at virker en smule sykt. Det er nettopp ved å prøve å fortrenge at kvinnene i familien din har et sexliv, at dette problemet oppstår.
Vis hele sitatet...
Jeg syns dette er sykt: "The official state-issued biography of Kim Jong-Il states that the Dear Leader does not answer to bowel movements like ordinary humans–in fact, he doesn’t defecate or urinate at all."

Jeg snakker om mennesker som lever sammen i tiår uten å prompe foran partneren sin, jeg snakker om venner som har tilbrakt tusenvis av timer sammen uten å noen gang har faktisk blitt kjent med hverandre.

Jeg prøvde å diskutere tanken om at siden vi er "programmert", de fleste i alle fall, til å ikke formere oss med nær familie kanskje ville få noen motstridende "beskjeder" fra skallen om man har ett nært bånd til både søsken og venner som da er sammen.

Men jeg ser jo at det er nytteløst, hær blir ting dratt så langt ut av proposjon at det blir absurd.
Sist endret av Kloakk; 10. mars 2021 kl. 07:48.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Jeg syns dette er sykt: "The official state-issued biography of Kim Jong-Il states that the Dear Leader does not answer to bowel movements like ordinary humans–in fact, he doesn’t defecate or urinate at all."

Jeg snakker om mennesker som lever sammen i tiår uten å prompe foran partneren sin, jeg snakker om venner som har tilbrakt tusenvis av timer sammen uten å noen gang har faktisk blitt kjent med hverandre.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hva du argumenterer for i disse avsnittene.

Jeg prøvde å diskutere tanken om at siden vi er "programmert", de fleste i alle fall, til å ikke formere oss med nær familie kanskje ville få noen motstridende "beskjeder" fra skallen om man har ett nært bånd til både søsken og venner som da er sammen.
Vis hele sitatet...
Men det er jo ikke det det handler om. Ærlig talt. Folk har vel nære relasjoner til sine inngifte slektninger også. Dette handler om gamle tradisjoner om at kvinners seksualitet tilhører klanen, og deres renhet er et symbol på familiens ære og status. Ja, det høres sikkert helt sløkket ut, og de som har disse holdningene tenker helt sikkert ikke det bevisst. Men når han over her snakker om at han føler seg "dominert" og nedgradert til "betahann" hvis kompisen har one night stand med søstera, hva vil du kalle det da? Er ikke det ganske eksplisitt å knytte kvinnene i familien sin seksualitet til mennene i familien sin status? Synes ikke du det høres ut som noe vi burde prøve å legge bak oss etterhvert?

Men jeg ser jo at det er nytteløst, hær blir ting dratt så langt ut av proposjon at det blir absurd.
Vis hele sitatet...
Det var du dom dro abc sitt innlegg ut av proporsjoner. Det er ingen som påstår at man aldri har tenkt på at noen i familien har et sexliv, vi bare plages ikke ved det og får ikke uønskede bilder i hodet i den grad at vi må kutte vennskapet med den "skyldige" .
Sitat av *pi Vis innlegg
Skjønner ikke hva du argumenterer for i disse avsnittene.


Men det er jo ikke det det handler om. Ærlig talt. Folk har vel nære relasjoner til sine inngifte slektninger også. Dette handler om gamle tradisjoner om at kvinners seksualitet tilhører klanen, og deres renhet er et symbol på familiens ære og status. Ja, det høres sikkert helt sløkket ut, og de som har disse holdningene tenker helt sikkert ikke det bevisst. Men når han over her snakker om at han føler seg "dominert" og nedgradert til "betahann" hvis kompisen har one night stand med søstera, hva vil du kalle det da? Er ikke det ganske eksplisitt å knytte kvinnene i familien sin seksualitet til mennene i familien sin status? Synes ikke du det høres ut som noe vi burde prøve å legge bak oss etterhvert?


Det var du dom dro abc sitt innlegg ut av proporsjoner. Det er ingen som påstår at man aldri har tenkt på at noen i familien har et sexliv, vi bare plages ikke ved det og får ikke uønskede bilder i hodet i den grad at vi må kutte vennskapet med den "skyldige" .
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er forskjell på å få et vennskap ut av sine søskens partnere og det å ha en nær venn som plutselig blir din svoger. Uten at jeg har noe erfaring med det selv.

Og hvis det handler om at kvinners seksualitet tilhører klanen, så lurer jeg på hvor det kommer ifra, det må ha ett opphav i en eller annen essensiell følelse i menn. Så da spør jeg hvilken?

Og jo jeg syns som sagt ikke det burde være sånn, som jeg skrev, for meg er det ett fett hva folk, inklusive søstre og brødre og fedre og mødre gjør, jeg har et ønske om å forstå hvor det kommer fra.

Jeg syns selvfølgelig at om mine søstra vil dra på svingersparty å ha bukkakefest må de selvfølgelig få gjøre det, uten å være dømmende og uten frykt for at det skulle endre vårt forhold til hverandre, ville jeg selvfølgelig lurt på hvorfor uansett. Av nyskjerrighet bare.

Og det var det hele, jeg lurte på uten noen form for påstand. Jeg lurte på om det var noe biologisk som gjorde menn så opprørt ved at deres venn har seg med søsteren deres.

Jeg spør fordi jeg ikke vet, jeg kjenner ikke mine søstre, vi vokste ikke opp sammen og frem til jeg ble 28 har vi bodd 250 mil unna hverandre. Så jeg har aldri måtte kjenne på noen form for dette eierskapet det er snakk om.

Og jeg nekter å tro at det bare var en totalt uemosjonell random tanke fra en eller annen løk som etterhvert utviklet seg til en tradisjon. Så igjen, jeg spør, hvor i mennesket kommer den følelsen om eierskap fra?
Sist endret av Kloakk; 10. mars 2021 kl. 09:18.
Sitat av dnbalex Vis innlegg
Jeg har aldri vært utro. Elsket eksen min å ga hun alt. Fant hun i seng med bestekompisen min. Jeg har aldri vært voldelig før da. Så bilen sto utenfor, å ingen åpna når jeg ringte på. Kasta en murstein gjennom ruta, dro han ut av senga og banka han. Hun begynte å angripe meg, så måtte holde henne fast. Fant ut senere at de hadde pult tidligere når jeg lå korka over på sofaen. Det var mitt første ekte forhold, og jeg var knust i et år etterpå. Har aldri vært ondskapsfull og ville tatt hevn tidligere, men et par måneder senere fant jeg ut at hun var utro med min tidligere kompis mens han var på rehab. Dro til han det gjaldt og tok telefonen hans mens han var blacka ut på xanax. Tok bilde av samtalen mellom han og eksen min. Sendte til han på rehab. Han ble kasta ut pga slossing, og hun endte opp på psyk pga selvmordsforsøk.

Når han skulle ha rettsak og forventa å få rundt 4 år, betalte jeg ene vitnet 15k for å lyve i retten. Ble 6 år istedenfor.

Ringte en som sonet med han og fikk han til å fortelle han om alle dama hans pulte mens han satt inne. Så psyken hans knakk.

Jeg overreagerte som faen, men angrer ingenting.
Vis hele sitatet...

Ja, i Nederland en gang kjøpte jeg nonen drinker og hadde utenfor butikken på en benk en fin sommerskveld; en hjemløs type kom og satt med meg og fikk noen drinker. Hans liv og hadde blitt sånn, havnet i fengsel for grov legemsbeskadigelse fordi han hadde kommet hjem til bestekameraten og dama som lå og pulte. Knuste ei flaska og kuttet vel han opp i det minste så mye det var nok flaks han overlevde. So I hear ya. Han havner likevel i fengselet med ødelagt liv..

Personlig var vitnepåvirkning ganske så drøy men generelt er det bra du ikke angrer noe. Jeg synes igrunnen man skulle hatt rett til å drepe når man finner slikt på fersken skit..

Problemet hadde vært mye greiere å løse da; problematikken er ikke så mye det som igjen de som utnytter lover og skikker og dermed ville brukt det som skalkeskjul for overlagt mord (av patentlige årsaker). Eller kasnkje til og med uskyldige folk.. "Bli kvitt den rivalen i kriminelt miljø, sleng han i senga til B og ha det se ut som utroskapsdrap.

Nå er jeg helt i motsatt enden av sjalusidrap osbv. Som hun som ble skutt i hodet av fyren på nyttår.. like ondskapelige jævler og poenget er det er så idiotisk å fjerne dødsstraff når man ser på primitive mennesker/menneskeheten.

Summa Summarum: De klarer ikke å engang passe på skikkelig bruk av dødsstraff så da får de bare ha det enda verre.

Som jeg alltid sier, "A ball for a ball, a tit for a tit."
Sist endret av wtfgirl; 10. mars 2021 kl. 10:56. Grunn: norsktastaturoppsett var ikke på
I de fleste forhold så varierer seksuell lyst og kjemi med partneren din hele tiden, om en kan si det, så i noen tilfeller er det nok så rett frem som at det handler om lengsel etter fysisk kontakt. I tillegg til det så vet jeg at folk også gjør det fordi de kan.

For mange er det kanskje en offerløs forbrytelse, fordi det var jo aldri meningen at du skulle finne det ut likevel?
Normalisere utroskap? Synes det heller er normalisering av tilgivelse av utroskap, har forlatt to damer pga utroskap mot meg. Har en regel, utro mot meg? Da pakker jeg baggen din, snakker at dette knuste meg men jeg kan ikke godta noe slikt, har selvrespekt og nå må jeg tenke på meg.

Normalisering av tilgivelse er problemet!! Så mange er redd og være alene, så dem selg sin egen selvrespekt for og ikke bli alene.
Føler jeg gjentar meg selv her, men monogami er en unntakstilstand sett i et lengre perspektiv. Med økt individualisme, eksponering og tilgjengelighet synes jeg det er merkelig at folk forventer evig troskap som i en eller annen Disney-film. Aldri vært utro selv, men hadde garantert begynt å kjede meg etter to år med kun én sengepartner. Eller kanskje jeg bare ikke har funnet «den rette» enda, i motsetning til hva andre stadig virker til å tro de har.

Økt utroskap (finnes det noe dokumentasjon på dette forresten?) er nok kun et symptom på at samfunnet er i endring, som alltid. «Ekte» utroskap er for meg når det skjer brått etter noen tiårs samvær, det er jo tross alt mer normalt å pule rundt i tjue-tredveåra enn å ikke gjøre det. Å bytte partner er liksom en del av å finne seg selv, spør du meg er lengre forhold tidlig i livet bare sinnsykt dårlig disponering av tid, med mindre man har ekstremt flaks og treffer herr eller fru perfekt på første forsøk.

I tillegg er mange nordmenn konfliktskye med unnvikende trekk, og gjerne også for feige til å oppføre seg ordentlig og avbryte forholdet før det surner.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nå har jeg fintenkt på dette utover dagen, og jeg må si jeg er fortsatt like sjokkert over det du skriver. Hvem er det som har slike "regler"? 14 år gamle gutter som leker gangstere? Eller voksne og ellers oppadgående mannfolk med evne til å tenke sjæl?

Jaja så er broren en følelsesmann, helt greit det sålenge han ikke lever ut sine følelser. De følelsene får han greit bare ta å stappe inn i et mørkt svart hull. For når broren faktisk handler på disse følelsene så blir det fundamentalt galt på så mange plan at jeg nesten blir ordløs. Hva sier det om han støter vekk en god kompis pga valget til søsteren? Ikke bare mangler broren respekt for kameraten sin, men han mangler faktisk respekt for sin egen søster og han mangler troen på at hun som kvinne er istand til å foreta egne valg, gode som dårlige. Det er jo slik livet er. Vi forsøker å leve bra, driter oss ut, gjør små endringer, driter oss ut påny og fortsetter å forbedre oss. Vi kan endre oss selv, men vi hverken kan eller skal endre andre. Enhver er regissøren i sitt livs teater, uansett om livets teater heller mot komedie eller tragedie.

Kan det være noen slags missforstått æresbegrep som ligger i bunn her? Og om det er tilfellet så er kanskje tiden moden for å revurdere egen oppfatning og sin nærmeste familie leve livet sitt slik de selv finner best?

Jeg må si at jeg også reagerer på at du sier dette er helt vanlig blant guttegjenger. Hvor gamle er dere egentlig?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hvor du kommer fra og ditt synspunkt. Hadde jeg vært søstra til "meg selv" så hadde også jeg ikke akseptert at broren min hadde bestemt hvem jeg skulle hadd sex med. Men igjen det er ikke det dette handler om. Det her mer med å passe på at kompiser ikke har sex med damer som man selv har følelser for, i tillegg til å ikke ha sex med damer som man er i familie med.

Som nevnt tidligere av andre så er "seksuelle bilder" en følelse man kan ha. Og ja det kan føles ubehagelig, så det teller på det store bildet. Men det er ikke alt.

Jeg leser at noen tror dette handler om at man "eier" søstra si, noe jeg har nektet for og fortsetter å nekte for. Søstra mi har hadd forskjellige kjærester og sex-partnere i mange år og jeg har aldri blandet meg.

Ja, mange brødre føler at man skal beskytte søstra si fra å bli utnytta. I alle fall seksuelt. I den virkelige verden så er det svært sjeldent at det er okei at man har sex med søstra til kompisen. Og ja den kan være fordi broren har et "beskyttelses-behov" ovenfor søsteren. Noe som i hvertfall ikke er ondsinnet. Jeg bryr meg om søsteren min veldig mye og vil ikke at hun skal bli såret. Samtidig vet jeg at jeg ikke kan beskytte henne mot dette, men når det gjelder mine venner så kan jeg holde dem unna. Merk at det er stor foskjell på en venn med gode verdier og en venn som er villig til å utnytte hva som helst for å få seg noe.

Har man en lillesøster er hun som regel en god del mer naiv enn en kompis som er eldre og kåtere enn søstra.