Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3669
Hei. Jeg har da gjort noe vanvittig dumt og angrer noe ekstremt. 1. Gjorde grovt underslag der jeg jobbet til ca 400k.
2 tok opp forbrukslån.
3. Reiste fra Norge for ca 5 år siden. Jeg angrer så vanvittig sykt og vil hjem igjen. Er gift og vil prøve å starte nå nytt liv jobbe gjøre opp for meg og prøve å få min kone over. Så jeg tror at jeg kommer til Norge innen 2 3 månder igjen pga covid og fly fra sør amerika, slik at jeg kan få min rettsak i gang. Spørsmålet er, Blir jeg straffet hardere fordi jeg reiste? Og om jeg ikke skaffer en jobb pga covid perioden hvordan kan jeg få sone med ek? Nettstudier godt nok grunnlag? Jeg har fryktelig lyst å ta noen nettstudier egentlig. Setter veldig stor pris på svar
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bra at du tenker på å rydde opp.
Hvis du er tiltalt for grovt underslag så burde du vel ha krav på en advokat ?
En advokat som sikkert burde kunne svare på hvor realistisk det er med soning i fotlenke.
Trådstarter
13 1
Var veldig dum ting jeg gjorde. Og vil selvfølgelig gjøre opp for meg. Ja må nok få tak i en advokat

Om noen har noe anelse om hvor lang 400.000kr underslått kan gi fengsel. Ser alt fra 2 månder til 8
Sist endret av smack12; 31. januar 2021 kl. 07:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg synes det er litt merkelig at folk som har gjort noe dumt, kommer til freak for å be om tilgivelse for sine synder.
At du angrer bryr folk seg fint lite om. Spesielt ikke her på freak.
Vis hele sitatet...
Tråden handler om mer enn som så, men dette velger du å overse mens du gjemmer deg bak en anonym bruker og lirer av deg irrelevant vissvass som en ussel feiging.
Det samme gjelder den fordømmende og nedlatende anonyme brukeren ovenfor.

Trådstarter: Du kan regne med tiltak som varetektsfengsling når du ankommer landet for å hindre deg i å forlate landet igjen.
Og du får nok ihvertall ikke noen strafferabatt for å bidra til sakens oppklaring ettersom du har rømt.

Jeg finner ingen paragraf i straffeloven som tilsier at du får ekstra straff fordi du har rømt landet før en eventuell domfellelse eller fengsling, men kanskje noen av de anonyme brukerne ovenfor kan bidra med dette, hvis en slik paragraf eksisterer i det hele tatt.
Sist endret av Knask; 31. januar 2021 kl. 09:09.
Trådstarter
13 1
Kommer ikke her for å angre eller noe sånt. Kommer her for å høre og få informasjon av noen som kanskje har erfaring med dette. Altså jeg var i utlandet når politiet kontaktet meg om høring. Og vi tok høring over telefon. Så ble jeg spørt om når jeg var tilbake. Sa i 2018 2019 at det ville ta litt tid. Jeg informerte de for noen dager siden at rundt mars april er jeg tilbake. Slik at vi kan få en rettsak i gang. Men ja de anonyme har ofte sin egen mening. Jeg leter ikke etter sympati, leter etter folk med kunnskap om dette som kan gi meg svar eller erfaring
Sist endret av smack12; 31. januar 2021 kl. 15:40.
Sitat av Knask Vis innlegg
Tråden handler om mer enn som så, men dette velger du å overse mens du gjemmer deg bak en anonym bruker og lirer av deg irrelevant vissvass som en ussel feiging.
Det samme gjelder den fordømmende og nedlatende anonyme brukeren ovenfor.

Trådstarter: Du kan regne med tiltak som varetektsfengsling når du ankommer landet for å hindre deg i å forlate landet igjen.
Og du får nok ihvertall ikke noen strafferabatt for å bidra til sakens oppklaring ettersom du har rømt.

Jeg finner ingen paragraf i straffeloven som tilsier at du får ekstra straff fordi du har rømt landet før en eventuell domfellelse eller fengsling, men kanskje noen av de anonyme brukerne ovenfor kan bidra med dette, hvis en slik paragraf eksisterer i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Tror ikke heller at straffen blir lengre pga utreise fra Norge. Så lenge han ikke var mistenkt i en sak før han reiste. Så har han jo ikke gjort noe galt i og ta seg en lang ferie

Sitat av 5FDP Vis innlegg
Tror ikke heller at straffen blir lengre pga utreise fra Norge. Så lenge han ikke var mistenkt i en sak før han reiste. Så har han jo ikke gjort noe galt i og ta seg en lang ferie
Vis hele sitatet...
Men fotlenke tror jeg neppe du får, desverre. Da må du ha fast jobb og bopel. Letteste du kan gjøre er og kontakte kriminalomsorgen og høre
Sist endret av 5FDP; 31. januar 2021 kl. 20:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
13 1
F5DP. Takk for svaret. Altså jeg bor nok hos min mor når jeg reiser tilbake. Og jobb om jeg har flaks kan jeg skaffe raskt. Kommer Ann på situasjonen i landet med tanke på covid
Du kan du kontakte kriminalomsorgen for å få personundersøkelse. Da er muligheten der for samfunnstraff eller fotlenke. Det er noe du må gjøre før rettsaken. Er midt i en sak selv, så er kjent med årningen.
Om du kan søke om å få sone med fotlenke kommer ann på straffen du får. Fotlenke kan max gis for 6 mnd og man skal være i tiltak som jobb eller muligens behandling.
Om du vil fullføre rettsaken for å få en rettskraftig dom kan du ytre ønsket for elektronisk kontroll i retten eller snakke med kriminalomsorgen om muligheten etter at du har fått dommen.
Trådstarter
13 1
Sitat av celtseus Vis innlegg
Om du kan søke om å få sone med fotlenke kommer ann på straffen du får. Fotlenke kan max gis for 6 mnd og man skal være i tiltak som jobb eller muligens behandling.
Om du vil fullføre rettsaken for å få en rettskraftig dom kan du ytre ønsket for elektronisk kontroll i retten eller snakke med kriminalomsorgen om muligheten etter at du har fått dommen.
Vis hele sitatet...
Hva mente du med å fullføre rettsaken med en rettsaklig dom? Dvs at jeg ikke har rett til å anke. Så gikk litt i kryss for meg. Betyr det at visst jeg gir opp anke rett har jeg større sjanse for å sone med fotlenke?
Ser jo ut som du kan slippe billig unna.

https://www.rb.no/lokale-nyheter/but...s/1-95-6145062


https://www.fvn.no/nyheter/lokalt/i/...-for-underslag

Ser en som har fått 8 mnd. Men vist du legger alle kort på bordet. Har en rimelig forklaring på hvorfor du gjorde det. Så kan du nok få en mild dom. Har du betalt noe tilbake? Eller prøvd og starte en tilbakebetalings løsning? Det kan være lurt og gjøre før saken begynner
Trådstarter
13 1
Begynte å tilbake noe. Når jeg kommer tilbake skal prøve å finne jobb for å fortsette å betale

Begynte å betale tilbake noe***
Sist endret av smack12; 31. januar 2021 kl. 22:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av smack12 Vis innlegg
Hva mente du med å fullføre rettsaken med en rettsaklig dom? Dvs at jeg ikke har rett til å anke. Så gikk litt i kryss for meg. Betyr det at visst jeg gir opp anke rett har jeg større sjanse for å sone med fotlenke?
Vis hele sitatet...
Jeg mente om du ikke vil leve på rømmen til saken er foreldet og du slipper rettsak og straff, men vil delta og fullføre rettsak og få en dom. Da kan du si i retten at du ønsker fotlenke pga div grunner du må argumentere med, om du blir dømt til ubetinget fengsel er det kriminalomsorgen du må snakke med og søke om fotlenke etter du har fått dommen. Nettstudier er nok ikke en god grunn til å få fotlenke siden du har godt tilbud om studier i fengsel, på den andre siden så vil ikke fengslene ha unødvendig lang fengselskø nå pga covid så om du får en kort dom kanskje de går med på det

Å gjennomføre rettsak og få en dom betyr ikke at du ikke kan anke og jeg har ikke ment at du skal gi opp ankeretten din. Om du sier deg skyldig er det nok ikke behov for å anke straffeutmålingen men det må du evn. ta med advokaten din når den tid kommer og du har fått en dom.
Greit takk for informasjon og svaret ����. Veldig takknemlig til alle
Sitat av dnbalex Vis innlegg
Du kan du kontakte kriminalomsorgen for å få personundersøkelse. Da er muligheten der for samfunnstraff eller fotlenke. Det er noe du må gjøre før rettsaken. Er midt i en sak selv, så er kjent med årningen.
Vis hele sitatet...
Feil. Du må ha en rettskraftig dom før du kan søke om hjemmesoning. Den må som hovedregel ikke være på lengre enn 6 måneder og de vil kreve at du er sysselsatt. Om du ikke er det fra før vil de ofte ordne stilling som frivillig ansatt et sted. Fretex tar imot frivllige fra kriminalomsorgen her jeg bor.
Sitat av Bomboklat Vis innlegg
Feil. Du må ha en rettskraftig dom før du kan søke om hjemmesoning. Den må som hovedregel ikke være på lengre enn 6 måneder og de vil kreve at du er sysselsatt. Om du ikke er det fra før vil de ofte ordne stilling som frivillig ansatt et sted. Fretex tar imot frivllige fra kriminalomsorgen her jeg bor.
Vis hele sitatet...
For fotlenke ja, ikke for samfunnstraff. Men stemme at du søke om fotlenke etter du e dømt.