Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2065
Hallois! Nå som jeg har blitt sittende inne veldig mye mer takket være du-vet-hva, har jeg merket at stolen min blir slitsom å bruke over lang tid. Det er blant annet ikke nok støtte i nedre ryggen.

Jeg har allerede tatt en kikk på Herman Miller og Steelcase stolene, men de er for det første utrolig dyre, og attpåtil vanskelige å finne i Norge. Planen er definitivt å få tak i en av dem, men foreløpig ønsker jeg en billigere variant!

Så mitt spørsmål er; har dere noen anbefalinger til gode ergonomiske stoler som ikke introduserer ryggsmerter over langtids bruk? Evt. den du sitter på akkurat nå?
https://www.komplett.no/product/9266...gstol-sort-lxl sitter på en slik nå og den kan absolutt anbefales. Sitter svært godt og stolen har gode konturer selv uten puter.
Jeg er veldig fornøyd med min Håg H09, skal sies at den koster det hvite ut av øye dog

https://www.kjellmann.no/kontorstol-...nt60999-blkpol
Herman Miller Embody. Kjøpte den etter en del rygg og nakke-plager og den har hjulpet masse.

Stolen er dyr, men skal du parkere rumpa di i en stol i 8 timer dagen, er det ingen gode argumenter for å ikke bruke en del penger på det. Fordel kostnadene over de 10+ årene du kommer til å ha den, så er den egentlig ikke dyr i det heletatt.

Kan anbefale å dra til showroomet til Kjellmann og prøve Embody vs Aeron der hvis du er usikker på hvilken som passer deg best. Fikk veldig god hjelp der selvom de egentlig retter seg mest mot b2b salg.

Og btw, jeg kjøpte 2 av de dyreste gamingstolene som jeg returnerte før jeg gikk for Herman Miller. Jeg fikk bare mer ryggsmerter av de..
Sist endret av curiositycat; 14. desember 2020 kl. 08:50.
Styr unna stoler som heter "gamingstoler", de gjerne dyre i forhold til hva du får (mange er villige til å betale ekstra bare det heter gaming).

Folk har veldig ulik preferanse på stoler, og ulike stiler passer ulike kroppsformer. Men kjøper du en stol med gode innstillingsmuligheter kan du tilpasse den slik du liker.
Sitat av etse Vis innlegg
Styr unna stoler som heter "gamingstoler", de gjerne dyre i forhold til hva du får (mange er villige til å betale ekstra bare det heter gaming).

Folk har veldig ulik preferanse på stoler, og ulike stiler passer ulike kroppsformer. Men kjøper du en stol med gode innstillingsmuligheter kan du tilpasse den slik du liker.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Jeg har prøvd en del gamingstoler, og de holder ikke mål etter min mening. De er komfortable, men ikke alltid ergonomiske. Mange mangler muligheten for å tilte selve sitteplata nedover så man må bruke benene for å holde seg på stolen, og dette er gunstig hvis man sitter stille hele dagen. Dessuten er de svinschtøgge.

Håg har noen flotte stoler, men de koster en del dessverre. Hvis man følger med på finn.no kan man derimot finne noen utmerkede Håg Capisco-stoler som er veldig ergonomiske og etter min mening litt mer stilfulle hvis man bryr seg om det. Gode stoler koster dessverre. Hvis du ønsker å gå litt ned i pris, så har jeg hørt at Markus-stolen til Ikea visst fungerer greit, men jeg har ikke selv prøvd den.
En god stol er en god investering! Jeg sikler selv på en skikkelig god og ergonomisk kontorstol. Nå bruker jeg Svive som ble linket litt lenger opp i tråden, og det er etter min mening noe ræl, og fruen er ikke særlig begeistret for den monstrøse stolen heller.
Sist endret av bendiks; 14. desember 2020 kl. 13:36.
Kanskje ta en titt på et bilopphøggeri? Endel biler har seter med tonnevis av justeringer for korsrygg osv. Noen har luftbelger i setene som blåser seg opp og ned sømløst underveis slik at ryggen ikke blir for lenge i samme stilling. Om du finner tak i noe slikt på et høggeri så kan du bare lage en adapterplate til skinnene så de kan skrues fast på understellet til en kontorstol. Da har du kvalitetsstol til en overkommelig pris og så mange justeringer for ryggen at du kanske blir kvitt ryggplagene.
Sånn stor ball som kvinnfolk på treningssentere ruller seg over, no joke
Jeg har en Markus stol fra IKEA som jeg fikk til halv pris for 1000kr. Den fungerer helt utmerket, uten noen justeringer eller dilldall. De som sier at man ikke burde spare penger på noe man skal sitte i tusenvis av timer har jo et godt poeng, men på en annen side er det mye viktigere å reise seg og gå litt rundt eller tøye litt, så, kjøp en billig stol og reis deg hver time
Sitat av Mozzie Vis innlegg
https://www.komplett.no/product/9266...gstol-sort-lxl sitter på en slik nå og den kan absolutt anbefales. Sitter svært godt og stolen har gode konturer selv uten puter.
Vis hele sitatet...

Støtter denne. Enkelte dager i disse tider har jeg sittet fra klokken 11 til 22 på kvelden uten at jeg får vondt. Anbefales sterkt!
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Jeg har en Markus stol fra IKEA som jeg fikk til halv pris for 1000kr. Den fungerer helt utmerket, uten noen justeringer eller dilldall. De som sier at man ikke burde spare penger på noe man skal sitte i tusenvis av timer har jo et godt poeng, men på en annen side er det mye viktigere å reise seg og gå litt rundt eller tøye litt, så, kjøp en billig stol og reis deg hver time
Vis hele sitatet...
Ja jo for folk flest er nok det rett, men det er jo endel som virkelig sliter med rygg, nakke, skuldre osv og det er nok de som først og fremst trenger en real kontorstol som avlaster og kan justeres slik at en ikke blir sittende for lenge i samme posisjon.

Dessverre er det min erfaring at selv ganske kostbare kontorstoler har noe begrenset med justeringsmuligheter. Derfor tror jeg de som er litt fingernemme og som vet de trenger skikkelig stol vil ha stor gevinst med å kjøpe inn et bilsete fra høggeri og modde til å passe på et understell fra en kontorstol.

Men noen får kanskje dekt stol av arbeidsgiver eller hjelpemiddelsentral eller nav og da er det jo bare å få en stol som er ergonomisk riktig og har de nødvendige justeringene og la andre ta regningen. Men slike stoler koster jo fort nord om 10 K. Så er kanskje litt i overkant å betale slike summer på privaten.

Men for alle som jobber hjemmefra eller tilbringer 8+ timer dagen i en kontorstol så er det nok viktig å huske hva uncle sam sa om bevegelse, og når det ikke lar seg gjøre så bruk innstillingene på stolen.

For noen så er jo nesten 1/3 av arbeidslivet i en kontorstol, så da er det greit å ha en stol som ikke gjør deg invalid, pluss at du husker på bevegelse straks det lar seg gjøre. Både du selv og arbeidsgiver er jo tjent med at du varer lengst mulig i jobben og unngår skader og sykemeldinger.
Sist endret av _abc_; 15. desember 2020 kl. 17:32.
Om en først skal opp i disse prisklassene vil jeg også anbefale å se på det som kalles 24-timerstoler. Dette er stoler ment for kontrollrom av ymse slag, der det gjerne er folk døgnet rundt, og kanskje lite muligheter til å forlate posten sin.
Jeg jobber på et kontrollrom, der vi har denne stolen, blant flere. Mange justeringsmulgheter, og slitesterk som fy.