Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 2050
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vært plaget med ganske moderate smerter på høyre siden av magen på siden.
Jeg har utrolig vanskelig med og sove og brukt imovane gjevnt over et par nå.
Tingen er at toleranse kommer rimelig kjapt og jeg har derfor i perioder hvor 1 pille (7,5mg) ikke holder spist 2-3 stk.

Legen er ikke klar over dette overforbruket i perioder da jeg vet at han stopper tilgangen sannsynligvis.

Jeg får alltid en ganske grei mengde pr resept så har i perioden jeg går tom alltid en pause litt lengre en hva jeg egentlig har tabeletter for.

Bruker da quetapine 25-50 etter behov. Men liker virkelig ikke hva det gjør med hjernen. Blir veldig flat følelsesmessig (noe jeg allerede er) og veldig trøtt og sliten. Så ønsker derfor ikke bruke den fast.

Kjæresten får også litt imovane fra sin lege jeg har tilgang på da hun kun trenger en sjelden gang og lar meg få av henne.


Kan disse smertene ha en sammenheng med dette forbrukte?
Snakk om kanskje 100 tabletter iløpet av 60 dager isj?

Så pause 2-3? uker fra imovane til jeg får ny resept.

Da disse smertene ikke går bort(vart ganske lenge med smerter i perioder) blir jeg litt bekymret av forbruket hvis de egentlig er skadelig i lengden ?

Noen som kan svare på om det finnes noe dokumentasjon til tilsier at overforbruket av imovane over tid er skadelig for lever/nyre eller andre organer i den regionen av magen?


Jeg syntes det fungerer ganske godt slik jeg gjør, og pleier normalt å ha en ganske stabil døgnrytme men noen avvik i perioder som idag. Men døgner aldri lengre noe som var normalen for meg tidligere.
Så jeg vil helst få avklart dette før jeg tar det videre med fast legen. Er det imovanen kutter jeg den selvfølgelig ut. Men er det noe annet og legen oppdager dette er jeg redd for hva som fremover hvis han struper imovanen og setter meg på quetapine igjen.

Råd ang. Søvn tekniker, trening, mat osv. har jeg nok av. Ikke det jeg etterspør i denne tråden
Andre preparater derimot er jeg åpen for. Melatonin fungerer ikke.
Ja, forbruket ditt er skadelig i lengden.
Nei, det er mest sansynlig ikke skadelig for lever eller nyrer.

Imovane brytes delvis ned i levra og skilles ut i f.eks. urin, brystmelk og gjennom lungene når du puster ut. Det er ikke nevnt noe sted i litteraturen at stoffet eller dets metabolitter er videre skadelig for nyrer eller lever.
Pasienter med nedsatt nyre- eller leverfunksjon skal dog ta lavere dose siden kroppen da vil eliminere virkestoffet mer langsomt fra blodbanen. Kilde her og her.

De vanligste risikoene forbundet med langtidsbruk er avhengighet, søvnforstyrrelser og insomni, forvirring og uro, samt sløvhet og psykomotoriske forstyrrelser. Det frarås å bruke Imovane over lang tid på grunn av dette.

Kvalme og oppkast er en uvanlig bivirkning ved oppstart, mens kramper og magesmerter kan komme med langtidsbruk.
Sjeldent kan en også få en mild til moderat økning i transaminase- og/eller alkalisk fosfataseverdier i blodet.

Sistnevnte kan også være et urelatert symptom på sykdom i lever og galle-systemet. Smerter på høyre side av magen kan også være problemer med levra, så det er en god idé å gå til legen med dette så fort som mulig. Vær åpen om alle medikamenter du tar, inkludert Imovane, når du tar blodprøve.

Alternativer til Imovane diskuterer du med legen din.