Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2176
Hei.

Jeg merker litt antydning til "M" formet hårlinje ved pannen.. Altså begynner å få litt høyere hårfeste og litt viker.. Vises ikke godt men ser forskjell iforhold til 2 år siden.

Syntes det er litt rart da jeg er 22 år og pappa på 52 hår har ingen antydning til hårtap enda, og bestefar på 83 år har fortsatt mye hår for alderen.. Så ingen i familien er plaget med hårtap... Kan det være andre roller som spiller inn? Har sunt kosthold og ikke noe stress i livet ellers
Jeg vet ikke om det er sant, men jeg har hørt at det arves fra mors side det der med hårtap.

Stress og kosthold han absolutt påvirke hårtap, men du får neppe stoppet det uansett.

Et tips jeg overhørte hos frisør var å bruke sjampo uten sulfider som visstnok er tøft for både hår og hodebunn.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Interessant teori med at man arver hårtap fra mor sin side i familien. Bestefaren min var skalla i en alder av 15 år, og både min far og mine onkler ble stadig mobbet av bekjente som mente at de kom til å se ut som en penis før presten rakk å legge en bløt neve på skolten og konfirmert dem i guds navn. Nå er fattern og brødrene på god vei inn i 60 - alle med fantastiske frisyrer enda.

Men igjen - føler det er mange lærde som strides ved dette spørsmålet. En kamerat av meg hadde så fint og krøllete hår før han gikk gjennom et brudd med dama, da falt alt håret av skallen på han og aldri kom tilbake.

Kan dessverre ikke gi deg noe konkret svar, men de høye vikene har jeg også fått. Var en periode jeg dro sveisen bakover, så meg i speilet og ble tristere for hver dag, for når du studerer deg selv finner du jo bare feil! Jeg følte at vikene ble større og større for hver gang jeg tittet.

Går du på noen medisiner som kan forårsake hårtap?
Detta er så forskjellig fra person til person. Til og med noen damer lider av hårtap. Sånn biologisk så er det vel såpass store forskjeller at det er vanskelig å slå fast når dette inntreffer. Et par av mine kompiser ble nærmest skalla i tidlig 20-åra.

Jeg selv har ikke hatt panlugg på mange år og blir tynnere og tynnere i håret på toppen av hodet. Det er en liten halvøy litt over der panluggen pleide å være som snart løsriver seg fra fastlandet og erklærer selvstendighet.

Det er jo kjedelig så klart, men det er jo tross alt bare hår. Det kunne vært så mye verre.

Detta ordner seg, bruk barbermaskin på hodet om du syns det blir for ille.
Trådstarter
14 1
Nei altså jeg tar det ikke tungt, bare en observasjon jeg har gjort og tenkte det var litt kjip om det var reelt at jeg kom til å se ut som en 60 åring i 30 årsalderen med hesteskofrisyre, men tror nok ikke det blir tilfelle.. Må studere for og se at jeg har bynt å få viker..

Jeg går på circadin 2mg (melatonin) men tror ikke det har hårtap som bivirkning
Sist endret av Lonely97; 23. juni 2020 kl. 21:38.
Kom det ikke noe på resept for å motvirke hårtap for en tid tilbake? Eller var det kanskje noe som testes ut og som er på vei ut i markedet? Om noen plages av hårtap så er det vist relativt vanlig å flytte hårsekker feks fra bakhodet til "månen" eller vikene. Og det virker såvidt jeg har hørt bedre jo raskere enn starter etter at hårtap er fastslått. Du får google det og sjekke pris, kanskje er det verdt det? En bekjent som ble tidlig naken på toppen pleide å snu på det ute på byen og fortalte damer at det var menn med høyest testosteronnivå som først ble "nakenhund". Han mente selv det var et utmerket sjekketriks....du kan jo forsøke å sette en positiv spin på høye viker fremfor å la deg påvirke negativt av det?
Testosteron konverteres en liten grad om til dihydrotestosteron. Det er primært dette som forårsaker hårtap.

Det er vel noe sånt som 2/3 mister hår. 1/3 beholder håret. Genetics I guess. Ja, man kan arve slike gener fra begge sider av familien. Litt som øyenfarge, hårfarge, kroppsfasong etc.
Rusbruk, dårlig kosthold og stress er store killers. Definitivt kjipt å bli tynnhåra allerede i den alderen. Kjøp Rogaine/minoxidil, eneste middelet med bevist effekt såvidt jeg har hørt. Og er heller ikke dumt å begynne å sette av litt og litt penger til hårtransplantasjon som du kan ta om 10-15 år hvis hårtapet bare går en vei.. Spare et par hundrelapper i måneden merker du ikke på samme måten som 50k på rappen. Med mindre du er cool med å bli skalla da! Ikke noe i veien med det altså! Men ikke alle som kler det heller.
Sist endret av Mefibon; 23. juni 2020 kl. 22:08.
Å kjøre clean head og faktisk eie den stilen er ikke for alle tror jeg. Noen ser jo skikkelig rå ut om er raka, andre not so much. Har kanskje noe med fasongen på hodet å gjøre? Det sagt så er vi jo ikke mannemodeller heller, de fleste av oss. Vi har pappamage og buksesig som avslører halve "snekker'n" om vi må bøye oss. Litt mer ugrei i klesstilen etter 30-35 enn før fylte 30 og pga hverdagens realiteter så kan vi ikke svi av like mye penger på kule klær og sko som vi gjorde tidligere. Så da er det vel egentlig ingen krise om vikene også flytter seg? Brystkassen har jo seget ned alt. Selv pungen blir jo lengre og det vokser hår på plasser det ikke pleide å vokse særlig mye hår tidligere.
Går an å be om finasteride(tilsvarer proscar). Finasteride er billigere og 4x styrke. Så den deles x4.

Google det mange får igjen håret!
Sitat av Heimdall- Vis innlegg
Går an å be om finasteride(tilsvarer proscar). Finasteride er billigere og 4x styrke. Så den deles x4.

Google det mange får igjen håret!
Vis hele sitatet...
Fra wikipedia: "Some men experience sexual dysfunction, depression, and breast enlargement.[6][7] In some men sexual dysfunction may persist after stopping the medication"
Dæsjen steike. Man må være veeeldig glad i håret for å prøve det.
(Det var vel derfor du hadde den smilyen etter "Google det" )
Mista litt hår pga jeg gikk mye med caps, slutta med caps og alt kom tilbake. Så det er mye som kan forårsake hårtap.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Mista litt hår pga jeg gikk mye med caps, slutta med caps og alt kom tilbake. Så det er mye som kan forårsake hårtap.
Vis hele sitatet...
Det høres veldig rart ut.... For det første får hårsekkene oksygen fra blodet som sirkulerer i skallen din, så med mindre du har stoppet blodsirkulasjonen til hode kan ikke det å gå med caps forårsake hårtap. Det andre som høres veldig rart ut her er at det vokste ut igjen? Det er heller ikke mulig med mindre du har et helt spesielt gen som kan løse hårtåp myten? Det eneste jeg kan forestille meg som har skjedd er at du har gått så mye med caps og ikke vasket håret med sjampo noe som har ført til at håret ditt har blitt veldig fettete, noe som kan gi en illusjon av at håret ditt ser tynnere ut, og den dagen du valgte å bruke sjampo igjen var det tilbake til normalen... Alt annet vil være veldig veldig rart....
Det med caps og hårtap er jo noe alle veit? @heyhoti
Det sliter på håret, gir trykk på hårrøttene som gjør at håret ikke vokser like fort som før og knekker håret.
Begynte å miste håret i puberteten, ca 14, har siden jeg var 16 raka skallen med jevne mellomrom.

Er ingen tvil hvem jeg har fått det av, får en krans med tjukt tykt hår akkurat som bestefar, morfar, så har arvet det derifra. II tillegg til litt psoriasis i hodebunnen.

Hårtapp er genetisk, sykdom eller medisinsk. Hatt myten har jeg forstått slik at det er slitasjen som gjør at håret brekker, men det gror ut da man ikke mister hårsekkene.

For min del så ser jeg bra ut med lite hår på toppen.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Det med caps og hårtap er jo noe alle veit? @heyhoti
Det sliter på håret, gir trykk på hårrøttene som gjør at håret ikke vokser like fort som før og knekker håret.
Vis hele sitatet...
Vel, isåfall tar du og "alle" andre helt feil..... Det å gå med caps gjør deg IKKE skallet







Sist endret av Heyhoti; 24. juni 2020 kl. 09:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Fra wikipedia: "Some men experience sexual dysfunction, depression, and breast enlargement.[6][7] In some men sexual dysfunction may persist after stopping the medication"
Dæsjen steike. Man må være veeeldig glad i håret for å prøve det.
(Det var vel derfor du hadde den smilyen etter "Google det" )
Vis hele sitatet...
Ja, du kan få nedsatt libido og bitch tits. Men det er i ytterst få tilfeller, og stopper du å ta medisinen går det tilbake til normalen. Han lurte jo på ting som funka, og da får'n svar andre produkt på markedet er bare bullcrap. Men for all del, alle medaljer har en bakside.