Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 10417
Er blitt ufør. Dessverre for meg så blir det minstesats til evig tid, ca 20 000 per måned før skatt. I praksis blir det umulig å leve et brukbart liv fordi jeg vil være i konstant økonomisk skvis. 50 år som minstepensjonist tror jeg ikke at jeg klarer å stå i, så jeg må finne en løsning som gjør at jeg ikke blir å leve som en fattigfant resten av livet.


Om jeg flytter utenlands må det være innenfor gjeldende regelverk og alt må være legalt og lovlig.

1: Kan jeg som ufør flytte hvor jeg vil i verden uten å miste uføretrygd? Er det forskjell på om jeg bosetter meg i Asia, Europa, syd Amerika eller Kina?

2: Hva skjer om jeg ønsker å bo i et land uten skatteavtale? Hvordan unngå dobbel skatt?

3: Hvordan vil inntekten skattes? Vil jeg skatte til Norge? Eller skal jeg skatte til det landet jeg flytter til?

4: Hvor lenge fra en melder om utvandring fra Norge vil man være skattepliktig til Norge? Har lest forskjellige ting på nett. Alt fra ut skatteåret som er påbegynt, til 1 ligningsår og helt til 3 ligningsår etter utvandring.

5: Hvordan skal jeg sikre at jeg ikke blir skattet både i Norge og det landet jeg bosetter meg i?

6: Finnes det reiseforsikringer eller andre forsikringsordninger jeg kan betale for som kan gi meg sykehusopphold uten risiko for økonomisk ruin om jeg skulle trenge innleggelse en gang i fremtiden? Virker som reiseforsikring er vanskelig siden jeg flytter permanent.

7: Snakker kun norsk, spansk og engelsk. Så vil foretrekke et land som enten de fleste snakker brukbar engelsk eller et spansktalende land. Noen anbefalinger utifra levekostnader?

8: Er det mulig å bevare det norske statsborgerskapet og opparbeidede rettigheter, og dermed ha muligheten til å returnere til Norge som det skulle vise seg at jeg hater å bo utenlands? Eller si at jeg ønsker å returnere om 8-10 år om jeg har klart å spare opp egenkapital til bolig.

9: Om jeg returnerer til Norge igjen, vil jeg da ha samme uføretrygd som jeg har nå? Jeg risikerer ikke å miste den ytelsen ved å flytte ut av landet?

10: Har lest om frivillig medlemskap i folketrygden uten helt å klare å forstå dybden av det. Hva koster det en emigrant med uføretrygd å betale frivillig medlemskap i folketrygden og hvilke rettigheter og plikter gir det?

Er det noen spesielle land eller områder dere anbefaler?
Sist endret av jaffa87; 2. september 2018 kl. 08:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det står litt om å flytte til utlandet på nav sine sider. Og generelt så ser det ut til at man kan flytte/bo i EU/EØS + noen andre land, men at man mister medlemskapet i folketrygden. Dette tror jeg man kan søke om å få lov til å beholde.

Trygd i utlandet
Medlemskap i folketrygden

Ellers er jeg ikke helt enig i at man ikke kan leve OK på 20k før skatt her i Norge. Hvis du har muligheten så kan du også tjene endel penger i tillegg, kanskje 1G(?), uten trekk i trygda.
Har du fått ung ufør begrenser det muligheten flytte utenlands betraktelig uten at du ikke mister ung uføre tillegget.

Medlemskap i folketrygden gir deg fordeler mtp sykdom - opphold på sykehus så vidt jeg vet. Du stiller sterkere skulle det oppstå noe som i andre land kan koste en hel haug med penger, da utgiftene kan bli høye.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 2. september 2018 kl. 10:44.
Ikke ung ufør nei. Hvordan er det med skatt på ufør i Norge? Tidligere skattet uføre kun trygdeavgift men nå betales vanlig skatt etter hva jeg ser. Sjekket skatteavgrensning og svaret var at inntekten var for høy til å få skatten tilbake. Såvidt jeg har hørt fra Husbanken per telefon så er inntekt for høy til bostøtte. Venter på endelig vedtak. Grunnet helsen har jeg ikke muligheter til å jobbe ved siden av trygd. Det skulle bety at jeg fra og med neste måned vil måtte leve på ca 14 000 kr måneden resten av mitt liv om jeg velger å bo i Norge. Betaler 7500 for hybel. Ca 1000 i strøm. 1500 til medisiner og behandling utover frikort. 300 mobil. Rest 3700 til mat, klær, sko, tannlege, transport, fritidsaktiviteter.

Problemet er jo at dette ikke er en tung periode på noen måneder eller ett år eller to. Det er resten av livet. For all fremtid.

Om vaskemaskinen streiker så blir det krise. Det finnes ikke håp eller fremtidsutsikter om jeg blir i Norge.
Jeg hadde 20700,- brutto siste året jeg jobbet og har det greit med det. Så jeg skjønner ikke hvorfor du ikke greier deg på det. Har 5000 i husleie da. Regner med selv å bli innvilget ufør neste vinter og får vel ikke mer selv.
Jeg betaler 22% skatt på ung uføre.
Ivar du ser jo regnestykket. 3700 til alt. Resten av livet. Det blir trangt. Aldri rom for ferietur. Helgutflukt eller cafetur med venner. Ja selv kino må jeg slutte med.
Hvis du betaler 7500, vil ikke det gi mer mening å flytte et sted der du faktisk kutter leien i to?
Et annet alternativ er søke banklån hos kommunen der du bor. Det er mulig få fatt på billige steder bosette seg utenom de store byene.

Skal selv søke den tid man får unna gammel gjeld. Det er mulig få pene boliger til 1-2 mill bosetter man seg utenfor storbyene.

Dvs Husbanken.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 2. september 2018 kl. 12:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vet ikke, er så hengt opp i negative tanker nå at jeg ikke klarer å tenke fremover. Vurderte flytting men fikk beskjed fra flyttebyråene at det koster ca 25 000 kr å flytte. Penger jeg ikke har. Vet ikke hvor jeg må flytte for å få halv husleie men det må vel være temmelig langt ut på bondelandet?

Er derfor jeg startet å tenke på utlandet. Om jeg kunne hatt husleie på max 3000 norske per måned og lave levekostnader så kunne jeg bygd en økonomisk buffer og spart penger. Om jeg blir her jeg er går alt ut og jeg kommer aldri ovenpå.
Ta kontakt med Husbanken. Du taper ikke på det uansett.

En annen vurdering kan kanskje være få bistand i en klage på vedtaket du har fått.

Skulle det være mulighet for ung uføre. Hvor gammel er du? Har du hatt diagnosen før fylte 26?
Sitat av jaffa87 Vis innlegg
Jeg vet ikke, er så hengt opp i negative tanker nå at jeg ikke klarer å tenke fremover. Vurderte flytting men fikk beskjed fra flyttebyråene at det koster ca 25 000 kr å flytte. Penger jeg ikke har. Vet ikke hvor jeg må flytte for å få halv husleie men det må vel være temmelig langt ut på bondelandet?

Er derfor jeg startet å tenke på utlandet. Om jeg kunne hatt husleie på max 3000 norske per måned og lave levekostnader så kunne jeg bygd en økonomisk buffer og spart penger. Om jeg blir her jeg er går alt ut og jeg kommer aldri ovenpå.
Vis hele sitatet...
Alt utenfor Bergen, Oslo, og Tromsø (?) er drastisk mye billigere. Bor du i tillegg i kollektiv kan du fint komme ned i 3000 i Norge, med litt flaks. Du trenger heller ikke et flyttebyrå for å flytte. Få hjelp av noen venner, avhenging av hvor langt og hvor mye du eier, selvfølgelig. Om du ikke har veldig dyrt møblemang så kan du fint selge/gi det vekk, og kjøpe noe billig på Finn (ev. "Gi vekk" på Finn) der du flytter til
Sist endret av Sinken; 2. september 2018 kl. 13:18.
Sitat av jaffa87 Vis innlegg
Jeg vet ikke, er så hengt opp i negative tanker nå at jeg ikke klarer å tenke fremover. Vurderte flytting men fikk beskjed fra flyttebyråene at det koster ca 25 000 kr å flytte. Penger jeg ikke har. Vet ikke hvor jeg må flytte for å få halv husleie men det må vel være temmelig langt ut på bondelandet?

Er derfor jeg startet å tenke på utlandet. Om jeg kunne hatt husleie på max 3000 norske per måned og lave levekostnader så kunne jeg bygd en økonomisk buffer og spart penger. Om jeg blir her jeg er går alt ut og jeg kommer aldri ovenpå.
Vis hele sitatet...
25 000 for å flytte fra en hybel? Det høres kriminelt ut.

Lei en varebil på nabobil el.l., få med deg noen kompiser og du er ferdig flyttet i løpet av ei helg. Koster deg ikke stort mer enn leie av bilen og mat+øl til dine kompiser. Flytte til utlandet derimot...

Ellers kan du muligens få bostøtte fra Husbanken, skattefrie kroner som tikker inn på konto hver måned.

En annen ting som er verdt å nevne er at du får honnørkort, dermed billig kollektive reiser.

Klær og sko koster litt, men så lenge man klarer seg uten kjente navn, og tar litt vare på det man har så trenger man ikke bruke allverdens på dette i året. I tillegg kan man ønske seg sånt til bursdager, jul etc.

Tannlege blir vel 600-700 i året hvis man tar vare på tennene sine.

Kino, ut på byen, spise ute osv, er noe man ikke kan gjøre for ofte, men som man koser seg med desto mer de gangene man gjør det.
Litt pinlig å si høyt men ståa er slik at det ikke lengre finnes venner. Har vært syk for lenge og vært for syk til å delta på noe så sakte men sikkert forsvant kontakten med gamle venner. Og nye venner er ikke enkelt når sykdom og sykehus har vært det som har fylt dagene i mange år. Har ikke hatt pågangsmot til å være sosial eller forsøke å skape en ny vennegjeng. Som følge av langt sykdomsløp så har økonomien gradvis blitt dårligere. Har skalert ned og har leid studioleiligheten i tre år nå. Har en container jeg leier med resten av eiendelene. Får ikke gjort noe med prisene på flyttingen, har fått 3 anbud og har søkt nav om hjelp men fått avslag på grunn av ufør og høy nok inntekt til å skulle klare det selv. Kan heller ikke flytte selv, av helsemessige årsaker. Har inne søknad om bostøtte så venter på svar fra husbanken. Har vært i samtale med økonomisk rådgiver ved nav for å se om det er noe jeg kan søke eller ha rett til men det virker som det jeg vet nå blir fasit for resten av mitt liv. Eneste jeg ikke vet er hvordan det blir med bostøtte.

Når det gjelder tannlege så er min erfaring at det går minst et par tusen kroner i året til tannlege. Det kommer nok litt av medisinbruk men tannhelsen svekkes hvert år selv med tannpuss og fluormunnskyll.

Om jeg blir å flytte utenlands så selger jeg alt jeg får solgt av innbo og leier møblert og tar kun med en bag med tøy. Bedre å suge på labben i et land med lavere kostnader der solen alltid skinner enn å sutte på labben i kalde norge. Om jeg finner billig nok hybel utenlands så skal jeg klare å legge penger tilside hver måned og da kan jeg kanskje flytte hjem igjen en gang.
Hvordan skal du få råd til å flytte utenlands, når du ikke har råd til å flytte innenlands?
Hva med å skaffe seg en billig campingvogn og bo i den? blir vell ikke like mye luksus som leilighet men du kan spare en god del på det over flere år
Sitat av Sinken Vis innlegg
Hvordan skal du få råd til å flytte utenlands, når du ikke har råd til å flytte innenlands?
Vis hele sitatet...
Selger alt jeg eier og har. Og leier møblert i utlandet. Så får jeg forsøke å få salget til å harmonere tett opptil utbetaling og siste måned av leiekontrakt. Samt at jeg får tilbake depositum.

Sitat av Maxinbror Vis innlegg
Hva med å skaffe seg en billig campingvogn og bo i den? blir vell ikke like mye luksus som leilighet men du kan spare en god del på det over flere år
Vis hele sitatet...
Har aldri tenkt på det. Det er kanskje campingplasser med nedsatt pris på årsleie av plass? Strøm regner jeg man betaler etter forbruk eller? Kanskje campingvogn kan være en mulighet. Må sjekke og så hva jeg kan spare. Er jo endel penger som går til myntinnkast på dusj og vaskemaskin og slikt, pluss plassleie, varme og strøm. Om jeg kan spare penger på det så skal jeg vurdere det.
Sist endret av jaffa87; 2. september 2018 kl. 19:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om man bruker internett mye, laster ned filmer og slikt, og kanskje liker litt gaming osv, så virker det problematisk i campingvogn. Har ikke levd sånn noen gang, men hadde bare mobilen som hotpoint i en periode, og det ble tregt.

Husk at det ikke er bare bare å få mer enn turistvisum for mer enn 3 mnd om du ikke har fått jobb i landet du vil til. Det MÅ du undersøke.

Din inntekt er fra Norge, derfor skatter du til Norge. Du beholder dine rettingheter som statsborger, noe som er bra mtp pensjonsordninger og alvorlig (ikke akutt) sykdom.

Husk forsikring om du skal flytte til utlandet. Reiseforsikring blir veldig dyrt når man blir lenge i utlandet, sjekk rundt for andre alternativer.

Snakker du spansk og engelsk er jo halve verden tilgjengelig. Hva med Chile? Peru? Costa Rica? Det er jo både storbyer og landlige steder å bo, ofte rimlig.
Kjipt å høre om situasjonen du er havnet i.. men ser nok mørkere ut akkurat nå enn lengre frem i tid! Det beste er vel bare å sette opp forskjellige budsjett å gjør grundig research på de forskjellige ideene som kommer oppi tråden her.

Når det gjelder jobb så vet jeg ikke hva du er utdannet som eller har jobbet med tidligere, men NAV tilbyr vel omskolering og lignende programmer. Og uten at du trenger å fortelle hva du er sjuk med så er jo det mange jobber man kan gjør hjemme ifra innen f.eks IT og grafisk design. Skulle det ha seg slik at det e psykiske plager, ME osv så har jeg ikke mange gode tips på jobb desverre..
En ting du bør tenke på hvis du flytter utenlands er at valutakursen endrer seg. Hva som er bra i dag, kan være katastrofe om 5 år. Eller omvendt.

F.eks. Mange pensjonerte seg tidlig ogflyttet til Thailand fordi det var så billig. Men gjett hva, den thailandske valutaen har steget i kurs, og da får folk mindre penger etter veksling. Og nå er det mange som flytter hjem igjen da dem ikke har råd lenger. Just saying.

Reiseforsikring er som sagt bare for reiser. Skal du bo i et annet land, må du skaffe deg helseforsikring i det landet.
Synes du skal tenke positivt på dette. Du har stor muligheter til å kutte kostnader. Selg tingene i containeren! Da blir det cash, samt at du slipper å leie den kontaineren. Ikke betal andre for å flytte ting som fanger deg. Du kan fint leve med kun det du kan bære i en god ryggsekk, basics som klær og en laptop. Dette gjør deg også mindre bundet om du velger å flytte. Mange muligheter for å bo billigere ala camping eller litt mindre i smørøyet. Du kan fint bo i middels store byer og store byer til ca 4k om du leter litt! Hybelleiligheter eller kollektivet. Og om du ønsker deg utenlands så er det muligheter for å gjøre dette (uavhengig om dette er lov). En annens bankkort samt adresse hos naboen for 500 spenn. Du har god tid til å finne ut hva du vil. Du kan også på sikt øke inntekten av å selge ting på feks eBay uten store utgifter og hardt fysisk arbeid
Ut fra alt du skriver så er du fortvilt og deprimert, og det er depresjonen din som gjør at dette virker så håpløst. Har vært der sjæl, ble ufør for noen år siden og årene før og etter var jeg så langt nede fordi jeg var frustrert pga min økonomiske situasjon og framtid.

Jeg ville flytte til utlandet og kanskje i det minste få råd til å ha en hobby eller mulighet til å spare til en ferie osv. Mistet alt sosialt nettverk pga jeg er for syk til å vedlikeholde vennskap jeg også.

Jeg la om livet og økonomiske vaner, så at jeg plutselig hadde nok til å spare litt hver måned, og kom meg gradvis ut av depresjonen som bunnet i dårlig råd og at jeg ikke så noe som helst positivt for fremtiden ved å ha så dårlig råd..

Jeg bor i storby på minsteufør og har mye høyere boutgifter enn deg, men nå klarer jeg meg ganske bra i forhold til før. Jeg har fortsatt ikke råd til å melde meg på interessante workshops , reiser eller den type ting, men nok til å kjøpe meg noen klær i ny og ne og spise ute et par ganger i mnd (typ burger med kompis til 200 kr, ikke biffrestaurant) og samtidig greier å spare 500-1000 på sparekonto.

Det er ikke mye når man hører at andre sitter igjen med 12.000 etter faste utgifter og man selv sitter igjen med et par tusen, men de par tusen jeg hadde til mat og andre ting før er nå ca 5500 , akuratt på det som nav kaller fattigdomsgrensa. Allikevel , for første gang på 9 år siden jeg blei sjuk og kom på nav føler jeg meg ikke fattig. Bare på å handle smart, etter handleliste en gang i uka og ikke gjøre spontankjøp som snus, brus, øretelefoner, pizza osv , og på å gå etter billigste merke (first price på alt, brukte litt tid på å bli kjent med alle prisene og plasseringene i butikken min og ikke bare velge ut merker jeg kjente til fra før, f eks bytte fra prior og idun til first price) så bruker jeg flere tusen mindre i mnd på mat nå enn før.

Har kutta ut å gå på nattklubber/bar og kutta ut alt av rusmidler og der sparer jeg også mange tusen i mnd. (Gikk i minus hver mnd og fikk stor gjeld pga dette).
Men ja én tur på puben ødelegger økonomien for hele mnd og potensielt mnd etter, men jeg har gått lei av å måtte spise tørt brød til alle måltider i to uker bare pga fylla, så hvis jeg drikker nå er det hjemme med billigste ølen og ikke no ut.

Om det er Audi 2018 , eie enmannsbolig eller mulighet til å kjøpe ny iphone hvert år ,som definerer om du føler at livet ditt er anstendig så må du jobbe med å akseptere en helt annen standard enn det. Aksepterer man det kan man ha det helt greit så lenge man er økonomisk smart og ja finner på andre ting enn det som koster penger. Livet er kjedelig ja ikke noe tvil om det, men vil si det er anstendig, og om jeg hadde flytta ut av byn og halvert boutgiftene mine til rundt det du betaler så ville jeg følt med de gode økonomiske vanene jeg har fått nå at da ville jeg følt jeg hadde god råd eller hvertfall nærmere normalt råd da.

Så du skal ikke se så mørkt på det. Du må legge om dine økonomiske vaner og velge bort ting i livet ditt, som er kjipt men så finner man etterhvert andre ting som er gratis i stedet. Hehe litt teit men jeg har begynt å tegne kort og fått det som hobby nå, blir ikke like rastløs og kjenner ikke like mye på tapet av andre muligheter som måtte falle bort pga dårlig råd.

Du kommer til å få innvilget bostøtte, sånn at minstesummen du sitter med hver mnd er 5000 etter husleie. Nei det er ikke mye, men er helt levelig når man lærer seg å leve billig.

Når det kommer til å flytte til utlandet må man skatte i begge land, hjemland og bostedsland så vinninga går egentlig ikke så opp i spinninga som man forestiller seg.
Og med mindre du tenker på et skur i thailand eller mexico får du ikke leid noe til 3000 altså, som er anstendig hvertfall.

Skjønner godt hvor ffrustrasjonen og håpløsheten din kommer fra, men du må bare forsone deg med at nei ny bil får du aldri råd til, eget hus får du aldri råd til, og du kan ikke dra på ferie hvert år, men det er ikke dét som gir livet verdi heller. Som syk og svært begrensa er det vanskelig å fylle livet med noe verdifullt men lær deg å sette pris på de små tinga. Var det tilbud på kjøtt så du kunne unne deg god middag flere ganger den uka? Supert så deilig. Fikk du en dag du var i form til å gå en tur i skogen eller til byen å sitte på en benk å lese blad og se på omverdenen, flott, nyt det! Orker du å følge et treningsprogram på youtube en dag vær glad for at du gjorde noe gratis og givende, pass en hund, mal en hylle du har hjemme, prøv å fyll verdi i det du klarer sånn at du blir mer tilfreds med hverdagen din så du kommer deg ut av depresjonen som gjør at alt føles så umulig og håpløst og fortapt ut nå.

Jeg er sikker på du vil spare mye på å endre dine økonomiske vaner, fins masse tips på å leve billig både på google, forumer og en gruppe på facebook som heter leve godt og billig

Så får du bostøtte.

Føler du allikevel at du trenger mer penger så bør du tenke på å flytte billigere. Om du ikke har sosialt nettverk eller familie rundt deg så gjør det jo ingenting å bo uti gokk, faktisk får mange mer inspirasjon av det for i en by tenker man alt koster penger mens på bygda kan det være like fint å ta en fisketur, plukke noen kvister og trestubber i skauen å skjære ut å lage f eks pynt eller skåler eller skojern av det for eksempel. Søk litt på DIY hobbies for men. Mye som går an som tidsfordriv.

Det finnes også ekstrainntekt jobber man kan gjøre hjemmefra f eks lære bort norsk språk over skype via finn småjobber eller hjelpe folk med programmering osv eller de talentene du har. Og enig i at å selge tingene i containern og få en minimalistisk livsstil er lurt.


For å svare på spørsmåla dine så må du skatte til to land om du flytter utenlands. Noen land har ikke denne kildeskatten , tror spania er et av dem du kan søke om å bli fritatt for det. Reiseforsikring gjelder ikke ved flytting, kun ferie. Alternativet er å ha bostedadresse i norge og kun være opp til 6 mnd av året i utlandet (ikke en dag mer , dette sjekker de) for da regnes det som besøk/ferie og du har fordelene av reiseforsikring og slipper å skatte til to land.
Du beholder ditt norske statsborgerskap uansett hvor lenge du blir borte og mister ikke trygden eller andre rettigheter om du kommer tilbake igjen om ti år. Du mister ikke noe av trygden din om du går på minstesats.
Min kone leier ut leilighet midt i bangkok sentrum, med svømmebasseng og treningsrom på taket, gratis shuttle til bts og man ringer når man skal tilbake så henter de deg, selv om det er 10 minutt gangavstand, 24/7 security og shuttle. Ferdigstilt i 2016. 31kvm2 med balkong, 2 varmepumper, hurtigbereder, fiber.

Gjett hvor mye? 2431 norske kroner. Så at du bor i ett skur for 3000 i thailand er piss Celtseus. Avdragene på leiligheten er rundt 3000kr måned så inntektene fra leie dekker ikke alle kostnadene men vi eier det hvertfall. Så jeg forstår meg ikke på at folk spyr ut piss. Det er ikke store bygningen, 10 etasjer men usikker på totalt antall leiligheter.

Blir forbanna når du sier man kun får ett skur for 3000 kroner i thailand.

https://www.ddproperty.com/property/...#3618;-3885266

Her kan du se hvor mye det koster og kjøpe. 601000 for splitter ny leilighet midt i bangkok sentrum med 7-11 som har alt rett rundt hjørnet og de fasilitetene jeg har nevnt.

Flytt hvis du vil men jeg hadde aldri klart å forlatt familien da jeg er ung enda men når jeg blir eldre bosetter vi oss der nede, den valutaendringen resulterte i at de med STORT alkoholkonsum ikke kunne opprettholde det. Normal livsstil i Thailand har ikke blitt så merkbart dyrere. Men selvsagt hvis man skal ha 10 øl til dagen og spise ute hver eneste dag så funker ikke det. Bruk kjøkkenet i leiligheten. Kollektivtransport i bangkok er det beste jeg har vært borti.

Celtseus, du lirer av deg piss som ikke samsvarer med hva nav sier angående uføretrygd i utlandet, dobbel skatt etc. Dersom du ikke vet vennligst ikke kommenter. Mange tror de vet alt, men les selv på nav så ser du at det du sier er helt feil.

Sitat av celtseus Vis innlegg
det ble slettet
Vis hele sitatet...
Vennligst slett dette ubrukelige søppelet av ett innlegg.

Ta en realitetssjekk mann. 2500kr for fin ny leilighet og leie per måned, eie ca 3100kr i måned i utgifter. Lager man mat selv har valutaendringen lite og si. Vi nordmenn spiser drittmat der nede og drikker for mye alkohol. En thai klarer seg på en middag til 5kr der nede enda, og det gjør jeg og!

Pho, Tom yum, hot pot, masse billig mat vi nordmenn holder oss unna så skal vi ha øl til alt etc. Du må aldri skremme noen fra å flytte med falske fakta da det viktigste er at personen trives. Trives du ikke uten Audi, stort hus, mange unger osv, synd for deg. "Life is not fair, get used to it"

Dette landet med 80% drittvær her jeg bor gjør meg deprimert, i Thailand forsvinner all angst, all depresjon. Jeg har aldri bodd der over lenger tid for å ha det sagt men ser fremtiden som uføretrygdet selv der nede som veldig lukrativ selv om jeg ikke har bil, hus, båt, droner, ny pc, ps4, nye spill.

Facebook gruppa heter Leve godt for lite penger!, ikke det Celtseus sa.

Vil bare legge til at leiligheten er utleid på 1-årskontrakt allerede så dette er ikke noe markedsføring, men ville bare at TS skal vite at det fins tusenvis av muligheter der ute, men for meg er det familie som holder meg tilbake siden jeg er ung enda.

Det at du(Celtseus) velger å leve kjipt i Norge viser jo bare at du prøver å overtale han til å ikke flytte når det faktisk er slik at man vil ha opp mot 50-60% bedre kjøpekraft i mange av landene man kan flytte til.
Sist endret av meitemark; 21. november 2021 kl. 17:50. Grunn: sletting
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Min kone leier ut leilighet midt i bangkok sentrum, med svømmebasseng og treningsrom på taket, gratis shuttle til bts og man ringer når man skal tilbake så henter de deg, selv om det er 10 minutt gangavstand, 24/7 security og shuttle. Ferdigstilt i 2016. 31kvm2 med balkong, 2 varmepumper, hurtigbereder, fiber.

Gjett hvor mye? 2431 norske kroner. Så at du bor i ett skur for 3000 i thailand er piss Celtseus.
Vis hele sitatet...
Konge. Dette var nyttig informasjon. Hva betyr bts?

Så da betyr det at jeg går ned på standard så ville jeg kanskje kunne bo ennå rimeligere i Bangkok?

Hva med mindre byer i Thailand er det lavere priser der?
Sitat av jaffa87 Vis innlegg
Er blitt ufør. Dessverre for meg så blir det minstesats til evig tid, ca 20 000 per måned før skatt. I praksis blir det umulig å leve et brukbart liv fordi jeg vil være i konstant økonomisk skvis. 50 år som minstepensjonist tror jeg ikke at jeg klarer å stå i, så jeg må finne en løsning som gjør at jeg ikke blir å leve som en fattigfant resten av livet.
Vis hele sitatet...
Du har rett på stønad hos husbanken hvis du har så lav inntekt som du nevner her. Send inn en søknad. Alt er elektronisk, og søknaden vidreføres til neste måned så du trenger ikke gjøre noe med mindre du får opphør tre måner på rad.
Sist endret av MightyUnknown; 3. september 2018 kl. 09:14.
Sitat av jaffa87 Vis innlegg
Konge. Dette var nyttig informasjon. Hva betyr bts?

Så da betyr det at jeg går ned på standard så ville jeg kanskje kunne bo ennå rimeligere i Bangkok?

Hva med mindre byer i Thailand er det lavere priser der?
Vis hele sitatet...

BTS er Skytrain som er i Bangkok med forskjellige linjer som går hver 5 eller 10. minutt, slutter og gå klokken 12 på natten for vedlikehold på alle jernbaneskinnene, det jeg liker er at de har lagt kollektivtransporten over bakken. Ja, sjekk linkene mine.

Folk tror at du vil reise til Thailand og kjøpe rolex, drikke masse øl og champagne hver dag men klarer du tilpasse deg thai kulturen er det svinbillig og leie. Sukhumvit 72 er ett fint strøk i bangkok, ikke midt i, billig og leie, mye nye leiligheter, prisene er preste derfor vi sitter på leiligheten nå til de åpner skytrain til pattaya, da øker prisene. Men skriver du leiekontrakt på 1 år så har du den prisen 1 år for eksempel. Men jeg vil anbefale deg bangkok hvis du liker byliv, mye og se, mye mennesker, alt er så enkelt og taxi trenger du ikke ha dårlig samvittighet for å ta 3-4 ganger i uken

Anbefaler deg ikke mindre byer i Thailand enn Bangkok hvis du tenker å bosette deg der og leve dagligdags da Bangkok har mange nasjonaliteter allerede, kan bli vanskelig i mindre byer med kommunikasjon osv. Mange i bangkok av thaiene kan litt engelsk, i mindre byer er det vanskelig. Er det slaraffenliv du vil ha velger du liten by eller pattaya. Men da vet du jo at det blir drikking og festing osv.

I tilegg er den norske ambassaden i Bangkok lett tilgjengelig med skytrain. Søk og se, ikke la noen triste uføretrygda narkomane som ikke tørr å flytte skremme deg fra det. Failer du, flytter du hjem igjen, du har uføretrygden uansett.

For å fornye 30 dagers visa man får uansett kan man utsette dette til 60 dager på immigration office eller noe(google). Hvis ikke må du krysse landegrensa til Laos, Myanmar(Burma) eller Malaysia eller basically hvor som helst så får du 30 nye dager. Da tar du en togtur til nord i sovekabin, krysser laos broen, spiser middag, ser triumfbuen i Laos, returnerer til Bangkok. Eller søk visum

Tror Bangkok er beste alternativet med tanke på at du møter mange australiere, nederlendere, nordmenn osv. Ikke horekunder, snakker om folk som jobber der eller har bosatt seg i bangkok. Pattaya er horeby nr1. Satt på sånn baht bus i pattaya og en nederlender lurte på om jeg var fra nederland så sa jeg nei, så spørte han hvor mange jeg hadde pult idag.

Vet ikke hva du er ute etter men Bangkok er nok midt i blinken hvis du ikke har angst for storbylivet

Ja, går du ned på standard med 1 roms med 1 aircondition snakker vi kanskje 4000 baht eller noe, men jeg vil anbefale noe med svømmebasseng på taket, nytt, treningssenter på toppen. Det er verdt det. Halverer du prisen mister du alt det og har ingenting og gjør enn å sitte å sture i leiligheten hvis du ikke orker byen den dagen

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
En ting du bør tenke på hvis du flytter utenlands er at valutakursen endrer seg. Hva som er bra i dag, kan være katastrofe om 5 år. Eller omvendt.

F.eks. Mange pensjonerte seg tidlig ogflyttet til Thailand fordi det var så billig. Men gjett hva, den thailandske valutaen har steget i kurs, og da får folk mindre penger etter veksling. Og nå er det mange som flytter hjem igjen da dem ikke har råd lenger. Just saying.

Reiseforsikring er som sagt bare for reiser. Skal du bo i et annet land, må du skaffe deg helseforsikring i det landet.
Vis hele sitatet...
LOL IVAR, valutakursen ga utslag for de som tror de kan drikke 20 øl til dagen osv. Du har norske penger på kontoen som du kan overføre til thailandsk konto, du må selvfølgelig ha en buffer, kanskje leier du og har 3 måneder oppsigelsetid da må du ha buffer på 3 måneder for å kunne dekke husleien hvis valutuaen kollapser.

Men er det noe som har gått nedover i det siste så er det den norske kronen så hadde alle uføretrygdede hatt thailandske baht hadde de vært rikere, så ikke dra informasjon opp av ræva Ivar, hvor mange kjenner du som måtte flytte derfra?

Dette er artikler om pr-kåte mennesker som ikke fikk vinen sin like billig i Thailand lenger og vil flytte hjem igjen. For ett dårlig argument.
Sist endret av bullshit..; 3. september 2018 kl. 09:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Klart valutakurs har noe å si, jeg husker godt når du fikk over 6 baht pr krone, nå er det godt under 4 baht.
Likevel lever en mye billigere enn i Norge så hvis en har mulighet er det ikke noe å lure på.
Bahtsold.com finner en mange leiligheter, så en i går som vil ligge rundt 2-2200 ink strøm, vann og internett like utenfor Pattaya.
Forsåvidt en plass som er mye bedre enn sitt rykte hvis en ser bort fra de mest belasta plassene.
Jeg vil tørre å påstå at alt ikke er rosenrødt i Thailand heller da, men..

Har bodd flere år i Thailand (snakker Thai sånn nogenlunde). Det er mye billigere å bo i en mindre by enn i BKK, men er sandt at det kan være vanskelig med språk. Personlig ville jeg aldrig bodd i noe land uten å lære språket uansett.
Og det åpner i Thailand også opp for visum til landet. Du får 1 års studentvisum hvis du går på skole for å lære Thai, det er ikke så mye skole pr. uke som kreves. Jeg tror du kan gjøre dette i intil 3 år. (du må bare møte opp på immigrasjonskontor hver 3. md.)

Jeg skjønner godt at folk er skeptiske til Thailand, og det er ett helt annent samfunn en det norske. Er 100% sikker på at ikke alle ville trives der. Så spørs det jo også hvordan det ser ut for deg med vidre behandling osv. Er ikke bare å ta seg en tur hjem, er ikke gratis å fly akkurat.

Du får spørre hvis du lurer på noe .. Men vanskelig å forklare Thailand over nettet
Dere bruker ikke superrich når dere veksler, det er mye av problemet, dere taper mange prosent der. Superrich har mange brancher i bangkok og gir nesten bedre kurs enn mulig. Poenget er uansett at å flytte fordi du ikke har råd til å leve som en konge lenger der nede. Kjøp brød hvis du liker det, alt er billig. Er bare det at alle som bosetter seg i utlandet forventer å spise ute hvert eneste måltid i tilegg øl hele dagen.

Sitat av junkhouse Vis innlegg
Klart valutakurs har noe å si, jeg husker godt når du fikk over 6 baht pr krone, nå er det godt under 4 baht.
Likevel lever en mye billigere enn i Norge så hvis en har mulighet er det ikke noe å lure på.
Bahtsold.com finner en mange leiligheter, så en i går som vil ligge rundt 2-2200 ink strøm, vann og internett like utenfor Pattaya.
Forsåvidt en plass som er mye bedre enn sitt rykte hvis en ser bort fra de mest belasta plassene.
Vis hele sitatet...

Dette er det dummeste jeg har hørt, vært i Pattaya 3 ganger, kun negativt inntrykk og det er så langt fra det norske livet man er vant til.

Hvis TS bor i Oslo vil han stortrives i Bangkok.

Dere bruker ikke superrich når dere veksler, det er mye av problemet, dere taper mange prosent der. Superrich har mange brancher i bangkok og gir nesten bedre kurs enn mulig. Poenget er uansett at å flytte fordi du ikke har råd til å leve som en konge lenger der nede. Kjøp brød hvis du liker det, alt er billig. Er bare det at alle som bosetter seg i utlandet forventer å spise ute hvert eneste måltid i tilegg øl hele dagen.

Sitat av junkhouse Vis innlegg
Klart valutakurs har noe å si, jeg husker godt når du fikk over 6 baht pr krone, nå er det godt under 4 baht.
Likevel lever en mye billigere enn i Norge så hvis en har mulighet er det ikke noe å lure på.
Bahtsold.com finner en mange leiligheter, så en i går som vil ligge rundt 2-2200 ink strøm, vann og internett like utenfor Pattaya.
Forsåvidt en plass som er mye bedre enn sitt rykte hvis en ser bort fra de mest belasta plassene.
Vis hele sitatet...
Valutakurs har noe å si men hadde folk vært smarte hadde de hatt thailandske baht på konto for å unngå slike smeller, de fleste tar ut av minibank, det er det DUMMESTE du kan gjøre. Gå til en superrich branch og veksle kontanter, CASH IS KING. Jeg reiser alltid med 15000 i kontanter til Thailand i NOK og veksler på superrich brancher. Minibankene tar to måltid bare for å ta ut ett beløp. I tilegg er kursen dårlig uansett om du velger norsk bank sin kurs. Superrich og kontanter er veien å gå, nettbank i disse tider er så utbredt at minibanker er unødvendig. Hvertfall når du må betale 240 baht bare for å få love å bruke minibanken som utlending. Vi trenger snart en voksenopplæring som er obligatorisk der folk lærer økonomi å hvordan det fungerer. "Jeg husker når baht var på 6 og nå godt under 4". Ting forandrer seg. Men Norge kan jo takke seg selv i at valutaen er så svak, får håpe renteøkningene fremover booster kronen litt.

Hvis TS bor i Oslo vil han stortrives i Bangkok.

Sitat av TomC Vis innlegg
Jeg vil tørre å påstå at alt ikke er rosenrødt i Thailand heller da, men..

Har bodd flere år i Thailand (snakker Thai sånn nogenlunde). Det er mye billigere å bo i en mindre by enn i BKK, men er sandt at det kan være vanskelig med språk. Personlig ville jeg aldrig bodd i noe land uten å lære språket uansett.
Og det åpner i Thailand også opp for visum til landet. Du får 1 års studentvisum hvis du går på skole for å lære Thai, det er ikke så mye skole pr. uke som kreves. Jeg tror du kan gjøre dette i intil 3 år. (du må bare møte opp på immigrasjonskontor hver 3. md.)

Jeg skjønner godt at folk er skeptiske til Thailand, og det er ett helt annent samfunn en det norske. Er 100% sikker på at ikke alle ville trives der. Så spørs det jo også hvordan det ser ut for deg med vidre behandling osv. Er ikke bare å ta seg en tur hjem, er ikke gratis å fly akkurat.

Du får spørre hvis du lurer på noe .. Men vanskelig å forklare Thailand over nettet
Vis hele sitatet...
Så en 10. etasjes leilighetskompleks der man har bassenget for seg selv på toppen og treningsstudioet for seg selv 9/10 ganger fordi andre er på jobb, er ikke luksus? Jeg brukte ikke penger, shuttle til og fra bts er inkludert i felleskostnader, brukte litt penger på bts så så jeg hvor hver dag bringte meg, er man i Bangkok er det neimen ikke dyrt og hive seg på en van til kanchanaburi, eller andre plasser, skal man ta taxi alene blir det litt dyrere men man finner alltid alternativer. Anbefaler Bangkok, der er det lett å lære språk og mange plasser om man interesserer seg for det men jeg ser ikke noe problem med å bo i bangkok når jeg føler jeg har en mansion mens jeg er i svømmebassenget etter en tur på treningsstudioet i ro og fred med air condition Tviler på du finner noe sånn luksus så billig i en liten by, er vel heller bare varmt vann du er heldig de har i husa der
Sist endret av bullshit..; 3. september 2018 kl. 13:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Bla, bla
Vis hele sitatet...
Én fyr lira av seg en slengkommentar om "et skur i Thailand", mest for å illustrere et poeng og ikke så mye som et konkret eksempel egang - og derfor måtte du hijacke tråden og skrive en 4-siders turistbrosjyre om Thailand? Fint du trives der. Kan vi spore tilbake på TS' økonomi nå?

Skjønner egentlig ikke hvorfor du *må* betale såppass høy husleie i grunn.
Skumleser boligannonsene i dagsavisa i skrivende stund, og du burde lett finne en hybel til halve prisen av hva du betaler nå og vel så det.
Siden du sitter der uten jobb, skole eller sosiale røtter så er du jo temmelig fleksibel på beliggenhet også.
Jeg bor jo i Norge, har du ikke fått med deg det Neptunia? Jeg er rundt 30 og damen 30, hun leier ut leiligheten nå mens familieimmigrasjonspapirene ordnes. Jeg er uføretrygdet selv men har litt mer i uføretrygd da. Jeg vil at evt barnet vårt skal vokse opp i Norge også flytter vi til Thailand senere. Neptunia, ikke les litt, dette var langt fra en turistbrosjyre, jeg fikk en pm fra trådstarter hvor han takket meg for informasjonen og at dere andre fikk han til å føles som en forrræder for å ville flytte.

Intelligensen her på freakforum er tydeligvis lav når du tolket det som en turistbrosjyre når jeg prøvde å overbevise TS om at det er mulig å få en ny start på livet. Jeg har ALDRI flyttet selv. Forbanna.......
Sist endret av bullshit..; 3. september 2018 kl. 14:21.
Jeg leigte leilighet for 3tusen i mnd på landet. Riktignok ikke luksus men veldig bra til prisen.
Anbefaler å bli venn med en thai så kan ofte de skaffe veldig gode leiepriser uansett om det er en norsk thai, eller thailender der nede som en liten ting å legge til. 3 tusen på landet hørtes svindyrt ut, det er jo nesten ingen utgifter tilknyttet det. I Kumphawapi betalte vi rundt 50 kroner dagen, og litt billigere ved langtidsleie,
Ser ikke noe sted at jeg prøver å definere luksus.. eller si at leiligheten til kona di ikke er bra

Ville bare poengtere at det er store forskjeller mellom Thailand og Norge, som ikke nødvendigvis er lett å finne ut av før man har vært der en stund.
Er i grunnen veldig indeviduelt hvor i Thailand det er fint å bo, akkurat som alle andre steder. Personlig tror jeg det er lurt å i alle fall besøke ett land før man flytter dit..
Kan du liste opp noen av disse tingene som er så veldig forskjellige da utenom folkeskikk, matvaner, face(ansikt),. I Bangkok er jo mesteparten av nye leilighetskompleks høyere standard enn mye som bygges i USA, så jeg skjønner ikke helt. Men selvfølgelig i Kumphawapi district er det helt annerledes? I tilegg er Bangkok mye mer westernisert så det at du sier det kan være vanskelig men i tilegg anbefaler liten by er jo absurd, det gjør jo ting dobbelt så vanskelig.
Sitat av MightyUnknown Vis innlegg
Du har rett på stønad hos husbanken hvis du har så lav inntekt som du nevner her.
Vis hele sitatet...
Har søkt, venter på vedtak.

Sitat av junkhouse Vis innlegg
Bahtsold.com finner en mange leiligheter, så en i går som vil ligge rundt 2-2200 ink strøm, vann og internett like utenfor Pattaya.
Forsåvidt en plass som er mye bedre enn sitt rykte hvis en ser bort fra de mest belasta plassene.
Vis hele sitatet...
Skal forsøke å samle slike linker for Thailand, så lager jeg et eget innlegg per land med praktisk info slik som denne linken.


Sitat av TomC Vis innlegg
Personlig ville jeg aldrig bodd i noe land uten å lære språket uansett.
Og det åpner i Thailand også opp for visum til landet. Du får 1 års studentvisum hvis du går på skole for å lære Thai, det er ikke så mye skole pr. uke som kreves. Jeg tror du kan gjøre dette i intil 3 år. (du må bare møte opp på immigrasjonskontor hver 3. md.)

Du får spørre hvis du lurer på noe .. Men vanskelig å forklare Thailand over nettet
Vis hele sitatet...
Ja språket er viktig. Vet du noe om prisene på disse språkskolene, og er de åpne for alle mennesker og uten krav til tidligere akademiske meritter?

Ville vært veldig kjekt å få visum for et år i slengen.

Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Dere bruker ikke superrich når dere veksler, det er mye av problemet, dere taper mange prosent der.

Hvis TS bor i Oslo vil han stortrives i Bangkok.
Vis hele sitatet...
Superich går inn på liste over Thailand tips. Bor i Oslo ja.


Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Valutakurs har noe å si men hadde folk vært smarte hadde de hatt thailandske baht på konto for å unngå slike smeller, de fleste tar ut av minibank, det er det DUMMESTE du kan gjøre. Gå til en superrich branch og veksle kontanter, CASH IS KING. Jeg reiser alltid med 15000 i kontanter til Thailand i NOK og veksler på superrich brancher. Minibankene tar to måltid bare for å ta ut ett beløp. I tilegg er kursen dårlig uansett om du velger norsk bank sin kurs. Superrich og kontanter er veien å gå, nettbank i disse tider er så utbredt at minibanker er unødvendig. Hvertfall når du må betale 240 baht bare for å få love å bruke minibanken som utlending.
Vis hele sitatet...
Er det enkelt for en utlending å åpne bankkonto i Thailand? Og få minibank-kort fra en lokal bank? Da vil jeg vel kunne bruke nettbanken til å overføre mellom norsk og thailandsk bankkonto, og om jeg da bruker lokalt minibankkort så slipper jeg vel gebyrene i minibanken? Det er vel også max 25-30 000 kr man kan ha med seg når en reiser utenlands, så enklere og tryggere å kunne overføre via nettbank.



Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Så en 10. etasjes leilighetskompleks der man har bassenget for seg selv på toppen og treningsstudioet for seg selv 9/10 ganger fordi andre er på jobb, er ikke luksus? Jeg brukte ikke penger, shuttle til og fra bts er inkludert i felleskostnader, brukte litt penger på bts så så jeg hvor hver dag bringte meg, er man i Bangkok er det neimen ikke dyrt og hive seg på en van til kanchanaburi, eller andre plasser, skal man ta taxi alene blir det litt dyrere men man finner alltid alternativer. Anbefaler Bangkok, der er det lett å lære språk og mange plasser om man interesserer seg for det men jeg ser ikke noe problem med å bo i bangkok når jeg føler jeg har en mansion mens jeg er i svømmebassenget etter en tur på treningsstudioet i ro og fred med air condition Tviler på du finner noe sånn luksus så billig i en liten by, er vel heller bare varmt vann du er heldig de har i husa der
Vis hele sitatet...
Storbylivet virker topp. Og om jeg kan finne meg noe slikt som du nevner ville jo det alene heve livsgleden. En svømmetur etter frokost, og trening etter lunch. Snakk om gunstig livsmønster.

Sitat av Zezima Vis innlegg
Jeg leigte leilighet for 3tusen i mnd på landet. Riktignok ikke luksus men veldig bra til prisen.
Vis hele sitatet...
Storbylivet frister mest. Men godt å se det er alternativer.
Det med bankkonto må du sjekke opp selv da jeg aldri har vært avhengig pga kona og hun er på jobb nå. Kan spørre senere men tror du finner det ut vet googling.

Angående penger ut av landet kan man ta så mye man vil bare man deklarer alt over 25000 kroner, så kan jo anbefale å opptjene mye kontanter og bare deklarere dem ut av landet, det er null stress.

"Tollvesenet skriver på sine nettsider at alle som reiser til utlandet med kontanter som tilsvarer 25.000 kroner eller mer, må deklarere pengene før avreise. Dette gjør du ved å fylle ut skjemaet "Deklarering av betalingsmidler ved inn- og utførsel". Skjemaet leverer du på nærmeste tollkontor."

"En enkeltperson kan ta med seg inntil 50.000 baht i sedler inn i Thailand. For familier er grensen 100.000 baht. Det er ingen grense for hvor mye du kan ta med av andre valutaer, men har du kontanter verdt mer enn 20.000 amerikanske dollar må pengene deklareres i tollen."
Sist endret av bullshit..; 3. september 2018 kl. 14:59.
Er ikke problem med bankkonto, er vel ett offisielt krav at du innehar noe annent enn turistvisa.
Men så er jo ikke Thailand helt som Norge da
Så det er mange av lovene som er mer som retningslinjer å regne.

Språkskoler kan man gå på uten bestått barneskole, så det er ikke noe problem.
Jeg gikk på: Thai unity language school - http://www.utl-school.com/
kan anbefale den.. men er sikkert mange gode alternativer spesielt i BKK.
Kan vi prøve å få tråden tilbake til emnet?

Vi trenger ikke begrense oss til Thailand og vi trenger ikke debattere Bangkok mot Pattaya. Snakk heller om prisnivå. Hva en kan gjøre på de forskjellige stedene utover partylivet. Klima og lynnet til folket. Alt som måtte berøre det å bosette seg i landet.

Kjekt om noen har innspill på priser i andre land. Øst Europa, Kanariøyene, Tyrkia, Kambodsja eller syd Amerika?

Hvordan er leiepriser for bolig? Standarden? Internett? Er det vanlig med internett inkludert i husleie? Er det stabil linje og hastighet og hva koster det for internett per måned? Hva koster det å spise ute? Hva koster det å kjøpe feks en enkel moped? Eller en drosjetur? Månedskort på buss og trikk?

Oppholdstillatelse? Visum utover standard turistvisum mulig? Blir det enklere å få oppholdstillatelse når en kan dokumentere inntekt fra Norge?
Ja det stemmer at jeg skrev privat melding for jeg ble så glad da noen så ting litt likt det jeg tenkte. Følte tråden var på vei til å bli en tråd om hvor dumt det er å flytte fra landet og det var jo ikke det jeg ønsket for tråden. Skal vi fortsette nå uten personangrep og dårlig stemning?

Det går å bo i campingvogn året rundt. Men vinteren er jo like kald og mørk selv om man får bedre råd. Er heller ikke sikkert at det er særlig mye til offentlig transport til og fra en campingplass. De ligger jo ofte et stykke fra sentrum og fordrer i stor grad bil. Og da spises jo fort innsparingen opp av kostnader til bil. Har ikke utelukket campinglivet men foreløpig ser jeg på andre alternativer.

Jeg ser jo primært etter et nytt land å bosette meg i. Da kan det ikke være lørdag hver dag. Er ikke opptatt av drikking og horing. Det jeg ønsker er info om de små tingene man gjerne ikke tenker over i løpet av en ferietur. Men som blir en realitet om man flytter dit.

Altså praktisk informasjon for emigranter. Er det vanlig med 3 måneders husleie som leietaker? Hva med strøm og internett? Depositum eller ganske likt det vi er vant med fra Norge? Hvordan er strømprisen og hva koster brukbart raskt internett?

Har du erfaring fra andre land enn Thailand er du velkommen til å skrive om det. Snakker spansk så spansktalende land ville gjort ting enklere. Blir det et annet land så skal jeg på språkskole, føler det å lære seg språket også viser respekt for det nye landet og kulturen.

Målet her er jo å finne en løsning som gjør det mulig å spare litt penger hver måned og likevel leve et brukbart liv og kunne ta seg råd til ting som ville vært utelukket om man bor i Norge.
Sitat av jaffa87 Vis innlegg
Er blitt ufør. Dessverre for meg så blir det minstesats til evig tid, ca 20 000 per måned før skatt. I praksis blir det umulig å leve et brukbart liv fordi jeg vil være i konstant økonomisk skvis. 50 år som minstepensjonist tror jeg ikke at jeg klarer å stå i, så jeg må finne en løsning som gjør at jeg ikke blir å leve som en fattigfant resten av livet.


Om jeg flytter utenlands må det være innenfor gjeldende regelverk og alt må være legalt og lovlig.

1: Kan jeg som ufør flytte hvor jeg vil i verden uten å miste uføretrygd? Er det forskjell på om jeg bosetter meg i Asia, Europa, syd Amerika eller Kina?

2: Hva skjer om jeg ønsker å bo i et land uten skatteavtale? Hvordan unngå dobbel skatt?

3: Hvordan vil inntekten skattes? Vil jeg skatte til Norge? Eller skal jeg skatte til det landet jeg flytter til?

4: Hvor lenge fra en melder om utvandring fra Norge vil man være skattepliktig til Norge? Har lest forskjellige ting på nett. Alt fra ut skatteåret som er påbegynt, til 1 ligningsår og helt til 3 ligningsår etter utvandring.

5: Hvordan skal jeg sikre at jeg ikke blir skattet både i Norge og det landet jeg bosetter meg i?

6: Finnes det reiseforsikringer eller andre forsikringsordninger jeg kan betale for som kan gi meg sykehusopphold uten risiko for økonomisk ruin om jeg skulle trenge innleggelse en gang i fremtiden? Virker som reiseforsikring er vanskelig siden jeg flytter permanent.

7: Snakker kun norsk, spansk og engelsk. Så vil foretrekke et land som enten de fleste snakker brukbar engelsk eller et spansktalende land. Noen anbefalinger utifra levekostnader?

8: Er det mulig å bevare det norske statsborgerskapet og opparbeidede rettigheter, og dermed ha muligheten til å returnere til Norge som det skulle vise seg at jeg hater å bo utenlands? Eller si at jeg ønsker å returnere om 8-10 år om jeg har klart å spare opp egenkapital til bolig.

9: Om jeg returnerer til Norge igjen, vil jeg da ha samme uføretrygd som jeg har nå? Jeg risikerer ikke å miste den ytelsen ved å flytte ut av landet?

10: Har lest om frivillig medlemskap i folketrygden uten helt å klare å forstå dybden av det. Hva koster det en emigrant med uføretrygd å betale frivillig medlemskap i folketrygden og hvilke rettigheter og plikter gir det?

Er det noen spesielle land eller områder dere anbefaler?
Vis hele sitatet...
Heisann!.

Jeg er selv uføretrygdet og tok det store skrittet for 5 år siden, solgte alt jeg eide og flyttet til Kanariøyene. Har ikke angret en dag i etterkant selv om lengselen til gamlelandet var stor det første året.

Skal prøve å svare på så godt jeg kan på spørsmålene dine.

1: Du kan flytte hvor du vil, uførepensjonen mister du ikke så fremt til
at noe ekstremt skjer med de Norske trygderettighetene.

2: Flytter du til et land uten skatteavtale med Norge så kan du risikere
dobbel beskatning.

3: Det kommer an på hvilket land du flytter til og eventuell skatteavtale
med Norge, flytter du til et land med skatteavtale så risikerer du
dobbel beskatning det første året men du kan søke om refusjon og
tilbakebetaling av innbetalt skatt etter avtalen.

Skatt på uførepensjon varierer fra land til land, for eksempel så er
det ingen skatt på uførepensjon i Spania hvis du er 100% ufør og
kan bevise dette for Spanske skattemyndigheter
(her må du ha en riktig og godkjent oversettelse av vedtak fra NAV
fra Norsk til Spansk).
Gradering av Spansk uførepensjon er noe helt annet enn det vi er
vandt med, er du 100% her så er du i deres øyne
grønnsak. Her så heter det "Discapacidad permanente absoluta"

4: Du er ikke skattemessig emigrert fra Norge før etter det tredje året
etter du melde utflytting, men du kan kun bli skattemessig emigrert
hvis du er registrert som skattebetaler i det landet du har flyttet til
og kan bevise det ovenfor skatteetaten med dokumentasjon fra
skattemyndighetene i det landet du har flyttet til.

5: Igjennom en eventuell skatteavtale mellom Norge og landet du har
flyttet til.

6: Flytter du innen EØS så kan du søke HELFO om et skjema som heter
E121 (S1 i noen land). Det gir deg samme rettigheter og tilgang til
offentlig helsehjelp som landets egne innbyggere.

7: No problemo amigo!, snakker du Engelsk og Spansk så kommer du
langt.

8: Du mister aldri det Norske statsborgerskapet.

9: Om du flytter tilbake til Norge så vil du fremdeles ha den samme
pensjonen, du mister heller ikke ytelsen. Om du er bosatt utenfor
Norge så får også økningen i pensjonen hvert år.

10: Du er medlem i folketrygden så lenge du er skattepliktig til Norge,
etter du blir skattemessig emigrert så må du varsle NAV så de kan
trekke 8.2% for medlemskap. Medlemskapet i folketrygden sørger
for rettighetene som følger med E121 skjemaet som nevnt over.

Kan til slutt skrive litt om min egen situasjon, som nevnt over så flyttet jeg for 5 år siden.
Den gangen så fikk jeg innvilget ung-ufør, søkte NAV om eksport av uførepensjon som selvfølgelig gikk i orden. Jeg mistet ung-ufør tillegget men det var jeg forberedt på.
Fikk en omregning av pensjon basert på botid og tidligere inntekt så det gikk nesten opp i opp.

Fant faktisk en bolig på Kanariøyene som var avertert på Finn.no av alle plasser, snakket med husverten og gjorde en avtale. Betalte inn depositum og bestilte flybillett. Alt jeg hadde med av bagasje gikk i en koffert.

Nå leier jeg et hus/småbruk med 2 soverom, stue, bad og kjøkken. Terrasse på over 50 kvadratmeter og en stor hage der jeg har poteter, appelsiner, druer, gresskar og oliventre.

For alt dette betaler jeg 390€ mnd pluss strøm, har i tillegg bil og lagt av litt penger til å bygge en langt over snittet pc som jeg aldri kunne realisert på uførepensjon i Norge.

Nå skal det sies at jeg er gift med en dame som har Spansk som morsmål, det gjorde alle formaliteter med papirer mye enklere.

Men uansett så lever vi veldig bra på 20000KR i måneden, snittlønnen for en person her ligger rundt 8000KR.

Til TS: En liten klisjè, ta sjansen!. Ikke angre på det du aldri gjorde, går det skeis så har du i allefall prøvd!.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Ut fra alt du skriver så er du fortvilt og deprimert, og det er depresjonen din som gjør at dette virker så håpløst. Har vært der sjæl, ble ufør for noen år siden og årene før og etter var jeg så langt nede fordi jeg var frustrert pga min økonomiske situasjon og framtid.

Jeg ville flytte til utlandet og kanskje i det minste få råd til å ha en hobby eller mulighet til å spare til en ferie osv. Mistet alt sosialt nettverk pga jeg er for syk til å vedlikeholde vennskap jeg også.

Jeg la om livet og økonomiske vaner, så at jeg plutselig hadde nok til å spare litt hver måned, og kom meg gradvis ut av depresjonen som bunnet i dårlig råd og at jeg ikke så noe som helst positivt for fremtiden ved å ha så dårlig råd..

Jeg bor i storby på minsteufør og har mye høyere boutgifter enn deg, men nå klarer jeg meg ganske bra i forhold til før. Jeg har fortsatt ikke råd til å melde meg på interessante workshops , reiser eller den type ting, men nok til å kjøpe meg noen klær i ny og ne og spise ute et par ganger i mnd (typ burger med kompis til 200 kr, ikke biffrestaurant) og samtidig greier å spare 500-1000 på sparekonto.

Det er ikke mye når man hører at andre sitter igjen med 12.000 etter faste utgifter og man selv sitter igjen med et par tusen, men de par tusen jeg hadde til mat og andre ting før er nå ca 5500 , akuratt på det som nav kaller fattigdomsgrensa. Allikevel , for første gang på 9 år siden jeg blei sjuk og kom på nav føler jeg meg ikke fattig. Bare på å handle smart, etter handleliste en gang i uka og ikke gjøre spontankjøp som snus, brus, øretelefoner, pizza osv , og på å gå etter billigste merke (first price på alt, brukte litt tid på å bli kjent med alle prisene og plasseringene i butikken min og ikke bare velge ut merker jeg kjente til fra før, f eks bytte fra prior og idun til first price) så bruker jeg flere tusen mindre i mnd på mat nå enn før.

Har kutta ut å gå på nattklubber/bar og kutta ut alt av rusmidler og der sparer jeg også mange tusen i mnd. (Gikk i minus hver mnd og fikk stor gjeld pga dette).
Men ja én tur på puben ødelegger økonomien for hele mnd og potensielt mnd etter, men jeg har gått lei av å måtte spise tørt brød til alle måltider i to uker bare pga fylla, så hvis jeg drikker nå er det hjemme med billigste ølen og ikke no ut.

Skjønner godt hvor ffrustrasjonen og håpløsheten din kommer fra, men du må bare forsone deg med at nei ny bil får du aldri råd til, eget hus får du aldri råd til, og du kan ikke dra på ferie hvert år, men det er ikke dét som gir livet verdi heller. Som syk og svært begrensa er det vanskelig å fylle livet med noe verdifullt men lær deg å sette pris på de små tinga. Var det tilbud på kjøtt så du kunne unne deg god middag flere ganger den uka? Supert så deilig. Fikk du en dag du var i form til å gå en tur i skogen eller til byen å sitte på en benk å lese blad og se på omverdenen, flott, nyt det! Orker du å følge et treningsprogram på youtube en dag vær glad for at du gjorde noe gratis og givende, pass en hund, mal en hylle du har hjemme, prøv å fyll verdi i det du klarer sånn at du blir mer tilfreds med hverdagen din så du kommer deg ut av depresjonen som gjør at alt føles så umulig og håpløst og fortapt ut nå.

Jeg er sikker på du vil spare mye på å endre dine økonomiske vaner, fins masse tips på å leve billig både på google, forumer og en gruppe på facebook som heter leve godt og billig

Så får du bostøtte.

Føler du allikevel at du trenger mer penger så bør du tenke på å flytte billigere. Om du ikke har sosialt nettverk eller familie rundt deg så gjør det jo ingenting å bo uti gokk, faktisk får mange mer inspirasjon av det for i en by tenker man alt koster penger mens på bygda kan det være like fint å ta en fisketur, plukke noen kvister og trestubber i skauen å skjære ut å lage f eks pynt eller skåler eller skojern av det for eksempel. Søk litt på DIY hobbies for men. Mye som går an som tidsfordriv.
Vis hele sitatet...

Noe rimer ikke helt. Du sier du har inntekt lik minsteufør. Da har du som meg 20 000 brutto hver måned. Så har du dobbelt så høy husleie som meg. 15 000. Og på magisk måte har du likevel 5000 kr igjen å leve for? Har du stappet alt av levekostnader inn i boutgiftene dine? Du har ikke utgifter til tannlege, ikke medisiner eller behandling? Hva med strøm og oppvarming?

Din hverdag er det jeg frykter ska bli min hverdag. At jeg skal leve i frykt for at uforutsette utgifter skal dra meg under. Der jeg klarer max en 500 lapp til sparing per måned. At det aldri er rom å utforske en ny hobby, eller ta en tur på cafe. Det er min store frykt.

For hva skal man gjøre som ufør? Vi har all denne ledige tiden mellom 08 og 16 der alle andre er på jobb og vi trenger jo noe å fylle den tiden med. Men er man urban og ikke har lagt sin elsk på naturen så blir slikt vanskelig.

Tenk om jeg kunne bodd i et annet land, med passelig klima for en frossen nordmann. Husleie på 3 000 kr per måned. Bare det ville gjort store endringer på hva en kan gjøre og hvor mye man kan spare hver måned. Så er jo mat og det generelle kostnadsnivået også lavere. Si at jeg klarer å spare 2 500 kr per måned. Nå ser man plutselig at drømmen om egen bolig faktisk kan leve i slike kår. Det er jo 30 000 kroner på et år. Og da har jeg tatt i moderat. Og en føler seg fristet kan det sikkert være mulig å spare en femhundre lapp eller kanskje mer per måned.

I løpet av noen få år utenlands så kan jeg faktisk legge tilrette for et fint og anstendigt liv i Norge. Reiser jeg hjem kan jeg velge om jeg skal kjøpe bolig eller fortsette å leie. Noe jeg aldri ville klart om jeg ikke flyttet utenlands.

Lavere levekostnader vil jo gi meg både muligheten til å spare for dårligere tider, men også leve et mer aktivt liv enn jeg kunne gjort i Norge. Og alt dette mens jeg da kan leve mens jeg sparer til egen bolig eller driver med investeringer.
Sist endret av jaffa87; 4. september 2018 kl. 09:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
@jaffa87 Den historien hans minner mer om hvordan kognitiv terapi fungerer, prøve å oppløfte andre med hvite løgner.

Spania virker som perfekt land for TS da han kan spansk og jeg kjenner selv folk med hus der nede som ikke klager. Har bare hørt positive ting angående det å bo der nede også, støy er jo det folk klager på mest og at de ikke forstår språket men dette er jo ikke problemer for TS.
Sist endret av bullshit..; 4. september 2018 kl. 12:37.
Er ikke Spania blitt ganske dyrt de siste årene?
Boligprisene har vel økt endel men ellers vet jeg ikke. Euroen er veldig dyr om dagen og 100 € nærmer seg tusenlappen.
Men lønningene har vel ikke steget bråfort i Spania, slik at levekostnadene bør være overkommelige. Hvordan alt dette påvirker leiemarkedet for boliger vet jeg ikke. Har liksom ikke noe referansepunkt som jeg kan si er normalen.
Man kan finne leilighet i ok stand i Spania i større byer fra 3000 kr.

Det er nok vesentlig billigere enn hva man må ut med for tilsvarende i Norge.
Tenker Kanariøyene er det som frister mest i hele Spania. På Kanariøyene er det blant annet lavere skatt enn ellers i Spania. Og skatteavtale med Norge. Samt veldig jevnt klima og varmt året rundt.

Er det ellers noen som har erfaring fra Tyrkia? Har vært på ferie der for mange år siden og det litt sånn typisk sydentur følelse. Merket ikke noe til at det var et muslimsk land, ikke som turist. Såvidt jeg husker var det behagelige priser og helt ok temperatur. Nå er det jo kanskje ekstra fristende å reise til Tyrkia om man kun tenker økonomi nå som den tyrkiske Lira har falt. Problemet er vel kanskje at man ikke vet hvor lenge en valuta vil være billig. På den annen side, som leietaker så trenger man jo ikke forholde seg til verden på mer enn tre måneders intervaller. Så om verdien på Lira øker så kan jeg jo dra et annet sted.

Er det ingen som har testet syd Amerika? Mexico, Argentina, Chile, Brasil eller Puerto Rico?
Bor ikke Nso i Mexico?
Nso?
Sjefen over alle sjefer, NSO