Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 10645
Hei!

Hadde en litt sær opplevelse på en Egon restaurant forleden.

Jeg og 3 venner skulle ut og feire bursdagen til en av oss, han hadde blitt 20, jeg var 18 og de to siste var 17. Jeg og bursdags gutten ønsket selvfølgelig å bestille en øl til maten, men fikk beskjed fra servitøren om at vi ikke kunne nyte alkohol når det var mindreårige på bordet. Merk at ingen av oss var beruset, vi er ordentlige folk som ikke laget noe bråk og det var snakk om to øl, de andre hadde bestilt seg en brus. Når jeg spurte han hvorfor, så svarte han ganske frekt "Sånn er det bare".

Så, det jeg lurer på, er det lov å nekte to myndige personer å kjøpe seg en øl, kun fordi vi sitter på bord med to mindreårige? Har gjort dette mange ganger før, uten noen som helst problem..
Hvorfor skal de ikke kunne nekte dere å kjøpe ett produkt de selger?
Sitat av aerox88 Vis innlegg
Hvorfor skal de ikke kunne nekte dere å kjøpe ett produkt de selger?
Vis hele sitatet...
Hvorfor vil de tape penger? Jeg kommer mest sannsynlig aldri til å gå til Egon igjen, pluss at vi hadde planer om å tilbringe kvelden vår der før vi fikk forbud.
For å svare på spørsmålet ditt, kan de nekte dere å kjøpe øl? Ja, det kan de. De eier plassen, de lager reglene.
Sitat av booboo Vis innlegg
For å svare på spørsmålet ditt, kan de nekte dere å kjøpe øl? Ja, det kan de. De eier plassen, de lager reglene.
Vis hele sitatet...
Ok, men hvorfor? Gjør de det på pur faen? Er vel ikke bare jeg som syns det er rett og slett barnslig?
Å nekte ølservering fordi det er mindreårige ved bordet høres tvilsomt ut. Da kan jo f.eks aldri foreldre med barn bestille seg en øl.

Men drit i Egon. Dyrt og dårlig. Må jo faen bestille maten i kassa også. Du får utrolig mye bedre og rimeligere mat andre steder.
Sitat av Siilverpants Vis innlegg
Ok, men hvorfor? Gjør de det på pur faen? Er vel ikke bare jeg som syns det er rett og slett barnslig?
Vis hele sitatet...
Er vel så enkelt som at det er en policy de har. Litt tapte inntekter i form av unge voksne som ikke stikker dit like ofte er langt under hva det ville kostet om dere var snille og delte med kompisen deres, og i verste fall første til at de miste skjenkebevilgningen.
Yeh, som Mandokir sier så er dette noe de gjør for å ha fullstendig kontroll på hvem som drikker hva på bordet deres.
Dere kan synes det er kjipt og whatnot men det er mange steder man gjør det sånn. Om skjenkekontrollen kommer og så er det en 17åring som smyg-drikker av kompisen sin øl; blir bare kaos av sånt.
Det handler ikke om hvorvidt dere er hyggelige folk og aldri kunne tenke dere å gjøre noe galt, som servitør vet man rett og slett ikke hvordan dere er og tar dermed ingen sjanser.

Hvis dette er noe man ikke liker så drar man et annet sted. Egon suger uansett ballz.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Er vel så enkelt som at det er en policy de har. Litt tapte inntekter i form av unge voksne som ikke stikker dit like ofte er langt under hva det ville kostet om dere var snille og delte med kompisen deres, og i verste fall første til at de miste skjenkebevilgningen.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker nok også dette er grunnen. De ønsker rett og slett ikke at ungdommer skal dele/kjøpe en øl til en kompis under 18 da de kan miste skjenkebevilgningen. Tror heller ikke de taper særlig med penger på dette da det gjerne er litt mer etablerte personer som legger igjen de store summene i kassa.
Sitat av moret Vis innlegg
Yeh, som Mandokir sier så er dette noe de gjør for å ha fullstendig kontroll på hvem som drikker hva på bordet deres.
Dere kan synes det er kjipt og whatnot men det er mange steder man gjør det sånn. Om skjenkekontrollen kommer og så er det en 17åring som smyg-drikker av kompisen sin øl; blir bare kaos av sånt.
Det handler ikke om hvorvidt dere er hyggelige folk og aldri kunne tenke dere å gjøre noe galt, som servitør vet man rett og slett ikke hvordan dere er og tar dermed ingen sjanser.

Hvis dette er noe man ikke liker så drar man et annet sted. Egon suger uansett ballz.
Vis hele sitatet...
Agree.

Ok, det gir mening, men skjønner ikke hvorfor ingen av de ansatte kunne gi svar på hvorfor der og da, de sa bare "Fordi sånn er det", virket VELDIG som de gjorde det for å være hestkuker imo.

Sitat av Putresopp Vis innlegg
Jeg tenker nok også dette er grunnen. De ønsker rett og slett ikke at ungdommer skal dele/kjøpe en øl til en kompis under 18 da de kan miste skjenkebevilgningen. Tror heller ikke de taper særlig med penger på dette da det gjerne er litt mer etablerte personer som legger igjen de store summene i kassa.
Vis hele sitatet...
Vel, vi brukte godt over 15,000 kr på den neste plassen vi dro til, tok litt av.. men jeg vet ikke om det kan ansees som mye eller lite i det større bildet.
Sist endret av Siilverpants; 3. august 2015 kl. 10:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
De taper mye mer hvis de mister skjenkebevilgningen, så de tar ingen sjanser.
Helt normal praksis på restauranter, som de andre sier, for å holde kontroll på hvem som drikker hva.
Også helt innenfor lovverket. Dere får nok bare vente!
Har opplevd på Fridays at ingen av oss fikk kjøpt fordi kun 1 person var under 18 i et følge på 6 stk.

På samme Fridays har det også for øvrig ikke vært noe problem tidligere på året.

Enten kommer det an på hvor snill servitøren er, eller så kan h*n rett og slett ikke reglene selv.

Vil nok si meg enig i at det gjøres for å unngå å miste skjenkebevilgningen, uten å ta noen som helst sjanser.
Dette er en policy som veldig mange bruker da de ikke har full kontroll på bordet til enhver tid. Hadde dere vært på et litt mer lokalt sted hvor det kanskje er litt færre å holde øye med så kunne det gått helt fint. Som flere sier her, så er det ikke noe problem før det kommer kontroll og servitørene ikke kan svare for seg.
Har erfart fra et lokalt utested her hvor det er 20 års grense etter et visst klokkeslett, men det kan fortsatt sitte 18 åringer der å drikke øl. Så lenge servitørene har kontroll på at det er det eneste som serveres til det bordet, så er det helt lovlig. Risikoen med dette er såklart at man kan bli kastet ut dersom det blir mye å gjøre (mange gjester), da servitørene ikke kan ha kontroll over bordet mer.

Hilsen eks-bartender.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ikke skjønner jeg hvorfor folk går på Egon, dyrt og elendig service.. på en restaurant forventer jeg service ved bordet og en skal ikke måtte gå til kassa å bestille også bære drikken selv til bordet.. hah værste jeg har opplevd noen gang. Aldri mer Egon!
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Siilverpants Vis innlegg
Ok, det gir mening, men skjønner ikke hvorfor ingen av de ansatte kunne gi svar på hvorfor der og da, de sa bare "Fordi sånn er det", virket VELDIG som de gjorde det for å være hestkuker imo.
Vis hele sitatet...
Fordi servitøren ikke ville avsløre at de mistenkte at dere muligens var hestkuker.
Virker litt surt og det kunne sikkert vært gjort mer elegant, men for restauranten er det tryggere enn at servitøren skulle måtte rettferdiggjøre reglene og håndtere eventuelle eskalerende diskusjon\konflikt med gjestene.
Dere spiste fortsatt der, hadde det blitt en diger krangel ville dere kanskje storma vekk uten å legge igjen no penger.
Sist endret av Bothrops; 13. august 2015 kl. 01:46.
Sitat av Dice Vis innlegg
Helt normal praksis på restauranter, som de andre sier, for å holde kontroll på hvem som drikker hva.
Også helt innenfor lovverket. Dere får nok bare vente!
Vis hele sitatet...
Ehh? NEI!

Om en voksen man vil ha en øl til maten, hvorfor skal servitøren nekte han det?
Aldri vært borti noe slikt, jeg har alltid fått en øl til maten uansett hva slags alder de andre på bordet er.

Hadde skjønt det om han var synelig berusa, men herregud en øl folkens!

TS: mulig det er opp til hver enkelt resturant som folka skriver over her , men det jeg syntes er rart, har selv vært på egon med mindreårige rundt bordet og har aldri blitt nektet øl/vin til maten.

Edit: Kilder på det?
Sist endret av king123; 13. august 2015 kl. 02:10.
Seriøst? Kilder på noe som er helt opp til hver eneste resturant å bestemme selv? Må da være måte på.
Det står jo selvfølgelig ingen plass i lovverket at man er pliktig til å servere noen en øl selv om de er med mindreårige.

Selv synes jeg ikke Egon gjorde noe galt eller hårreisende. De kunne kanskje forklart seg på en litt bedre måte, men enhver forstår jo grunnen til at en guttunge på 18år som er der sammen med kompisene sine på 17 i ett lystig lag ikke får lov til å kjøpe øl ...
Moret har rett i at det er i frykt for at sjenkekontrollen skal komme å ta en 17-åring som smyg drikker.

Grunnen til at servitøren ikke sa dette kan være mange, en av dem kan være at h*n kun har fått beskjed om at det ikke skal serveres alkohol til bord der det er folk på 18 og 17, 16 etc, rett og slett grupper med mindreårige som også kan finne på å ta en slurk av ølen til den ved siden av (ikke barn altså) også har ikke h*n spurt noe mer rundt det, men håndhever fortsatt regelen.

Skjønner at det er en veldig kjip situasjon å sitte midt oppi når servitøren selv ikke har noe svar.
På bartender/ordensvakt-kurs i voksenopplæringen til militæret mener jeg å huske at dette ble fremstilt som lov. Det gjaldt såvidt jeg husker også det å servere brennevin ved bord der man har under 20, men over 18 år gamle personer. Også lærte jeg å lage white og black russian.
For en god stund siden, så gikk jeg sammen med kompis inn på Vinmonopolet. Han ville ha med seg en flaske vin når han skulle se en film eller noe sammen med kjæresten seinere på kvelden. Han var litt over tjue år gammel på dette tidspunktet, men jeg var så vidt over atten år. Da spurte faktisk betjeningen ved kassa-apparatet etter legitimasjon hos begge oss to, selv om dem var han som bar på varene og skulle betale for dette.

Kanskje folkene som arbeider der trodde at dem som var gamle nok til å kjøpe alkohol kom til å dele med dem som faktisk ikke var gamle nok til å kjøpe noe? Spisesteder og butikker har vel overhodet ikke noe lyst til å gjøre noe som helst, som muligens kan risikere skjenke-bevilgninga deres. Derfor er dem litt "over-forsiktige" med hvem som får kjøpt alkohol?
Sitat av Poppis Vis innlegg
For en god stund siden, så gikk jeg sammen med kompis inn på Vinmonopolet. Han ville ha med seg en flaske vin når han skulle se en film eller noe sammen med kjæresten seinere på kvelden. Han var litt over tjue år gammel på dette tidspunktet, men jeg var så vidt over atten år. Da spurte faktisk betjeningen ved kassa-apparatet etter legitimasjon hos begge oss to, selv om dem var han som bar på varene og skulle betale for dette.

Kanskje folkene som arbeider der trodde at dem som var gamle nok til å kjøpe alkohol kom til å dele med dem som faktisk ikke var gamle nok til å kjøpe noe? Spisesteder og butikker har vel overhodet ikke noe lyst til å gjøre noe som helst, som muligens kan risikere skjenke-bevilgninga deres. Derfor er dem litt "over-forsiktige" med hvem som får kjøpt alkohol?
Vis hele sitatet...
Jobber innen alkohol samt Vinmonopolet, de spurte fordi de mistenkte at dette va 50/50 kjøp, evt dealing.
Samme policy på utesteder, der kan de nekte 40 åringer om personalet mistenker at mindreårige ved bordet tar litt slurk.
D

Man risikere jobben om man bevist selger alkohol til mindreårige/bidrar til beruset mindreårige. Selvsagt er drt umulig å bevise, men seriøse aktorere holder den policyen.
Det er en lov som sier att det er forbudt å servere slkohol på et bord med mindreårige tilstede. Har ikke lovverket atm, men dette vet jeg 100% sikkert
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Det er en lov som sier att det er forbudt å servere slkohol på et bord med mindreårige tilstede. Har ikke lovverket atm, men dette vet jeg 100% sikkert
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikkje. Det er forbud mot å selje eller overlate alkohol til personer under 18/20. Korleis utestaden/resturanten vil handheve det er i stor grad opp til dei.

Om du hadde rett kunne jo skjenkekontrollen tatt en tur innom samtlege hotell og resturanter som har bryllaupsmiddager og samla inn skjenkeløyve en gross.

Reglane står forøvrig i forskrift om omsetning av alkoholholdig drikk, §4-3.
Sist endret av vidarlo; 13. august 2015 kl. 21:52.
Sitat av Siilverpants Vis innlegg
Hvorfor vil de tape penger? Jeg kommer mest sannsynlig aldri til å gå til Egon igjen, pluss at vi hadde planer om å tilbringe kvelden vår der før vi fikk forbud.
Vis hele sitatet...
Fordi dere skulle gi øl til de andre som ikke var fylt 18 ennå og da hadde de risikert å miste sjenkebevilgningen og tapt enormt mye penger. Better safe than sorry, vi har alle vært i den situasjonen, og de fleste hadde nok prøvd seg på det samme.
Sitat av TopGun Vis innlegg
Seriøst? Kilder på noe som er helt opp til hver eneste resturant å bestemme selv? Må da være måte på.
Det står jo selvfølgelig ingen plass i lovverket at man er pliktig til å servere noen en øl selv om de er med mindreårige.

Selv synes jeg ikke Egon gjorde noe galt eller hårreisende. De kunne kanskje forklart seg på en litt bedre måte, men enhver forstår jo grunnen til at en guttunge på 18år som er der sammen med kompisene sine på 17 i ett lystig lag ikke får lov til å kjøpe øl ...
Vis hele sitatet...

Ble litt dumt av meg, er jo sånn det funker. Er bare at jeg selv aldri har opplevd slik noen plass.

Men mulig pga jeg er eldre enn TS, gudene vet...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det er det ikkje. Det er forbud mot å selje eller overlate alkohol til personer under 18/20. Korleis utestaden/resturanten vil handheve det er i stor grad opp til dei.
Vis hele sitatet...
Han blander muligens sammen med bestemmelsene i skjenkeforskriften § 4-2 som sier at det ikke er tillatt å skjenke til andre ved ett bord hvor minst én er for full.

Ellers står det som du sier i § 4-3 at utestedet har ansvaret for å sørge for at mindreårige ikke drikker alkohol som serveres til andre gjester.
Aldri vært borte i noe sånt før, uansett om jeg var umyndig og var med noen ut å spise så fikk de lov å bestille seg øl.
Har også bestilt øl flere ganger med mindreårige ved bordet uten at de har sagt noe som helst.
Jeg ble nektet å kjøpe meg en drink på Fridays fordi dama (som skulle ha pils) ikke var 20. Vi ble ganske sure begge to, bestilte vann, spiste og gikk igjen.