Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 3885
Hei!

Jeg skal sette i gang med å skrive én, eller flere historier. Målet på lang sikt er å utgi en roman, men før den tid kommer vil jeg gjerne skrive noen noveller.

Det jeg ønsker fra dere er tips til hva jeg skal skrive om. Nærmere bestemt hva slags person, hvilke utfordringer denne står ovenfor, og hva slags miljø/omgivelser denne personen befinner seg i. Jeg har mange tanker rundt dette selv, men ønsker å få innspill fra andre mennesker for å utvide mitt perspektiv. Tenk fritt!

Alle tips mottas med stor takk.
Skal vi skrive utkast til deg?

Du må nok enten legge ut hva du har til nå, eller begynne å skrive.
Sist endret av FryingPan; 25. november 2014 kl. 19:27.
Jeg vil mye heller lese en bok fra noen som faktisk har en historie å fortelle enn å lese tekster en forfatter har skrevet etter forslag fra tilfeldige mennesker
Skriv en bok om markedsforskning. Kapittel 1: Hvor man ikke henvender seg.
Jeg har faktisk skrevet en bok. Ikke skjønnlitterær, men innenfor et fagfelt.

Du begynner i feil ende. Forfattere vet ideen sin i lenger tid og finpusser den, enten det er fagbok eller f.eks krim.
Jeg gikk og modnet min lenge før jeg begynte å skrive, så lå den på is i omtrent to år før jeg tok opp tråden igjen, da synes jeg mine første sider var elendig så jeg slettet omtrent all tekst og dykket dypere i materien med min nye innsikt. Etter mange intervjuer, mye innhenting av diverse kunnskap osv ble det til en bok. Jeg har solgt noen hundre av den, så det ble mer selvrealisering enn inntekt.

Å skrive en bra historie med fiktive mennesker og fiktiv handling er langt vanskeligere enn å skrive om noe du vet du kan godt. La meg gi deg et eksempel; du bør evne å skrive slik at leserne danner seg bilder i hodet mens de leser, det er mye det som er magien i gode forfattere. F.eks bør du lage relativt detaljerte personkarakteristikker på alle betydelige objekter i boka, både deres utseende, bakgrunn, personlighetstrekk, vaner, tankemønsker mm. Disse fletter du inn etterhvert i historien om du ønsker.
Plottet eller handlingen er verre. Det er en grunn til at f.eks Jo Nesbø har lyktes. Les et par av bøkene hans og gjør det tanker om hvorfor han er en internasjonal suksess. Enormt gjennomtenkte handlinger og enormt med research står bak. Enda "verre"; Dan Brown sine bøker. Mange års research for å skrive de skikkelig gode. Vil du skrive en bok om lokalhistorie, gjelder det bare å finne pålitelige kilder i statsarkivet, kirkebøker, nålevende eldre, tidligere historiebøker, geologer etcetc.....
Som de andre påpeker litt sarkastisk ønsker jeg å påpeke i beste mening: Du begynner i totalt feil ende. Du kan klare det, men finpuss heller historien / personene / plottet og legg den ut slik at folk kan lese gjennom og gi sin tilbakemelding da.

Edit: Skrivefeil
Sist endret av Astennu; 25. november 2014 kl. 23:42.