Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5462
Hei jeg må sende inn min lumia 920 på reparasjon da det er noe galt med den.

Jeg kjøpte den hos spaceworld og der fikk jeg beskjed at det ville ta 4-5 uker fra de sendte den til jeg ville ha den tilbake.
Ikke ville jeg få en tilsvarende lånetelefon heller, men det er vel egentlig noe jeg har loven i ryggen på?
Så var jeg innom elkjøp express her om dagen å der sa han i kassa at de garanterte å få telefonen fikset innen 2 uker.
Så det jeg reagerer på er at spaceworld da skal bruke minst 2 uker mere, enda de garantert sender telefonen ned til oslo akkurat som elkjøp gjør.

Finnes det noen lover mot hvor lang tid det kan maks ta, eller er det noe annet jeg kan gjøre for å slippe å vente så lenge? (kan jeg heve kjøpet?)

Telefonen er kjøpt med binding osv så jeg lurer også litt på om det er sånn at jeg må betale for et abonnement + telefon som jeg ikke vil få brukt da i 4-5 uker bare for at de er latterlig treg?
Jeg vil jo ikke ha bruk for 1000mb data for eksempel hvis jeg får en doro.

Mvh. lofed
Sist endret av lofed; 3. februar 2013 kl. 13:07.
Ifølge loven har du krav på lånetlf etter 2 uker, hvilken type du får er opp til butikken. Grunnen til at disse er low-end er rett og slett fordi folk ødelegger lånetelefoner som bare det.

"urimelig lang" servicetid på en tlf er 6 uker, så inntil det er gått 6 uker har du ikke krav på noe som helst.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xasma Vis innlegg
Ifølge loven har du krav på lånetlf etter 2 uker, hvilken type du får er opp til butikken. Grunnen til at disse er low-end er rett og slett fordi folk ødelegger lånetelefoner som bare det.

"urimelig lang" servicetid på en tlf er 6 uker, så inntil det er gått 6 uker har du ikke krav på noe som helst.
Vis hele sitatet...
Du tar feil på samtlige punkt.
Sitat av Forbrukerkjøpsloven, §30
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Vis hele sitatet...
Tar det meir enn ei uke, har du krav på lånetelefon. Erstatningsgjenstanden skal ha nær samme egenskaper som den telefonen du kjøpte. Det er ikkje urimeleg. Har du kjøpt ein telefon med nettleser og skype, så har du krav på ein erstatningsgjenstand med nær samme eigenskaper. Spørsmålet her blir om du vil ha rett på ein Windows-telefon om du har kjøpt det, eller om du kan få ein tilsvarande android-telefon. Eg vil tippe seljar kan gå langt i å hevde at OS er mindre viktig, og tilby deg ein vilkårleg smarttelefon av samme generasjon som den du leverer inn.

Jobber du tilfeldigvis i elektronikkbransjen ettersom du har så spesiell tolkning av forbrukerkjøpslova?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du tar feil på samtlige punkt.


Tar det meir enn ei uke, har du krav på lånetelefon. Erstatningsgjenstanden skal ha nær samme egenskaper som den telefonen du kjøpte. Det er ikkje urimeleg. Har du kjøpt ein telefon med nettleser og skype, så har du krav på ein erstatningsgjenstand med nær samme eigenskaper. Spørsmålet her blir om du vil ha rett på ein Windows-telefon om du har kjøpt det, eller om du kan få ein tilsvarande android-telefon. Eg vil tippe seljar kan gå langt i å hevde at OS er mindre viktig, og tilby deg ein vilkårleg smarttelefon av samme generasjon som den du leverer inn.

Jobber du tilfeldigvis i elektronikkbransjen ettersom du har så spesiell tolkning av forbrukerkjøpslova?
Vis hele sitatet...
Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
Vis hele sitatet...
Legg merke til ordet behov. Du har ikke behov for en telefon med kamera eller nettleser. Du har derimot behov for å ringe/sende sms, om du kan dokumentere at du har behov for en avansert smarttelefon (f.eks i jobb sammenheng) så stiller saken seg annerledes men i de aller fleste tilfeller holder det med å ringe.
Det samme gjelder spillkonsoll, her er det svært få butikker som tilbyr lånekonsoll - da du strengt tatt ikke har behov.
Sist endret av Putresopp; 3. februar 2013 kl. 15:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Legg merke til ordet behov. Du har ikke behov for en telefon med kamera eller nettleser. Du har derimot behov for å ringe/sende sms, om du kan dokumentere at du har behov for en avansert smarttelefon (f.eks i jobb sammenheng) så stiller saken seg annerledes men i de aller fleste tilfeller holder det med å ringe.
Det samme gjelder spillkonsoll, her er det svært få butikker som tilbyr lånekonsoll - da du strengt tatt ikke har behov.
Vis hele sitatet...
Det kjem heilt an på. Har eg kjøpt ein telefon til 5000,- med eit godt kamera (Nokia framheva kameraet i markedsføringa av Lumia), så kan eg utmerka godt argumentere for at det er noko eg som forbruker har behov for. Eg kan utan problem argumentere for at lydopptak og 3G er noko eg har behov for, om eg vil laste opp lydklipp til nettet. Poenget her er at forbruker ikkje skal verte skadelidande for feilen som har skjedd. Andre døme kan vere at eg vil ha tilgang til nettbank frå mobil, fordi eg har innretta meg etter det. Da vil det vere eit rimeleg behov frå mi side.

Behov må tolkast løst, men lova seier at behov hos forbrukar må vurderast opp mot ulempe for seljar. Ulempa for elkjøp ved å tilby ein lånetelefon som er i segmentet moderne smarttelefon er relativt liten, og eg vil tru det vil tilleggjast meir vekt at forbrukaren får ein telefon som liknar på det produktet vedkommande har kjøpt.

Som sagt er det ein glidande overgang, men å godta ein Nokia 101 istaden for ein Lumia er nok soleklart ikkje akseptabelt frå seljar si side.

Forbrukertvistutvalet er forøvrig i grove trekk einige i det eg skriv over, og med mindre nokon vel å køyre rettssak på det så vil FTU sin uttale vere eit relativt kraftig signal.

Her er det konkrete vedtaket.

Edit: legg merke til at vedtaket er frå 2008. I dag er smarttelefoner *enda* vanligere, og ulempa for seljar er følgjeleg mindre, ettersom det er fleire som har behov for slik lånegjenstand, og prisane er lågare. Det vil sei at det nok er nær udiskutabelt at du har krav på det i dag - når du hadde det for 5 år sidan.
Sist endret av vidarlo; 3. februar 2013 kl. 16:04.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du tar feil på samtlige punkt.


Tar det meir enn ei uke, har du krav på lånetelefon. Erstatningsgjenstanden skal ha nær samme egenskaper som den telefonen du kjøpte. Det er ikkje urimeleg. Har du kjøpt ein telefon med nettleser og skype, så har du krav på ein erstatningsgjenstand med nær samme eigenskaper. Spørsmålet her blir om du vil ha rett på ein Windows-telefon om du har kjøpt det, eller om du kan få ein tilsvarande android-telefon. Eg vil tippe seljar kan gå langt i å hevde at OS er mindre viktig, og tilby deg ein vilkårleg smarttelefon av samme generasjon som den du leverer inn.

Jobber du tilfeldigvis i elektronikkbransjen ettersom du har så spesiell tolkning av forbrukerkjøpslova?
Vis hele sitatet...
Har vært selger, ja. For å være ærlig var jeg usikker på ant. uker, men det er da vitterlig ikke relevant, da samtlige butikker gir lånetelefon med en gang. Alt annet vil være som å si "vennligst ikke kjøp mobil her, da vi ikke yter service".

Vi ga alltid ut eldre lånetelefoner, siden folk behandlet telefonene så dårlig. Primærbehovene ved en telefon er ringe og tekstmelding, det andre er "tilbehør" slik vi så det som butikk. Hvis alle skulle fulgt loven slik du tolker den ville smarttelefoner blitt noen hundre kroner dyrere, noe jeg regner med at er enda mindre ønskelig enn å måtte bruke en enkel nokia i en uke eller to.
Better than thou.
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Legg merke til ordet behov. Du har ikke behov for en telefon med kamera eller nettleser. Du har derimot behov for å ringe/sende sms, om du kan dokumentere at du har behov for en avansert smarttelefon (f.eks i jobb sammenheng) så stiller saken seg annerledes men i de aller fleste tilfeller holder det med å ringe.
Det samme gjelder spillkonsoll, her er det svært få butikker som tilbyr lånekonsoll - da du strengt tatt ikke har behov.
Vis hele sitatet...
Dette er bare sprøyt. Hvem er du til å si hva jeg har behov for?

OP; si at du vil snakke med teleansvarlig. Jeg vet ikke om DeltaService fortsatt sender Nokia-telefoner til Tyskland, men du kan ringe og spørre, www.deltaservice.no. Om så tar det nok rimelig lang tid, men det har egentlig ingen betydning siden du som sagt har krav på en lånetelefon som har tilsvarende funksjonalitet som den du har kjøpt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xasma Vis innlegg
Vi ga alltid ut eldre lånetelefoner, siden folk behandlet telefonene så dårlig. Primærbehovene ved en telefon er ringe og tekstmelding, det andre er "tilbehør" slik vi så det som butikk. Hvis alle skulle fulgt loven slik du tolker den ville smarttelefoner blitt noen hundre kroner dyrere, noe jeg regner med at er enda mindre ønskelig enn å måtte bruke en enkel nokia i en uke eller to.
Vis hele sitatet...
Det er beklageligvis feil tolking av lova, og dårlig kundeservice. Ein meir relevant strategi vil jo vere å opplyse kunden om ansvaret dei har for å handsame telefonen bra, og eventuelt krevje at kunden erstatter skader på lånegjenstanden, utover alminneleg slittasje.
Better than thou.
Det står i kontrakten at kunden er ansvarlig for at lånetelefonen.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er beklageligvis feil tolking av lova, og dårlig kundeservice. Ein meir relevant strategi vil jo vere å opplyse kunden om ansvaret dei har for å handsame telefonen bra, og eventuelt krevje at kunden erstatter skader på lånegjenstanden, utover alminneleg slittasje.
Vis hele sitatet...
ja det er feil tolkning


http://www.amobil.no/artikler/du_har...telefon-/72590
Ser at det er uenigheter her angående det med lånetelefon, men hvordan er det med abonnement osv. siden jeg ikke vil være i stand til å bruke nett osv. hvis jeg får en nokia 3210?. har kjøpt telefonen med binding til telenord sånn at jeg skulle få 4g når det ble åpnet her i tromsø nå på nyåret.

Men vil det være jeg som får lide og må betale 500kr for den måneden ++ enda jeg ikke har telefonen eller tilgang til 3g nettet selv om det ikke er min feil?
Better than thou.
Har du kjøpt den på Spaceworld Nerstranda?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lofed Vis innlegg
Ser at det er uenigheter her angående det med lånetelefon, men hvordan er det med abonnement osv. siden jeg ikke vil være i stand til å bruke nett osv. hvis jeg får en nokia 3210?.
Vis hele sitatet...
Du har krav på tilsvarande telefon. Skriv ut vedtaket frå FTU, og ta med det om dei vil krangle. Du vil neppe få Nokia Lumia, men du kan forvente tilsvarande smarttelefon, f.eks iphone e.l.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er beklageligvis feil tolking av lova, og dårlig kundeservice. Ein meir relevant strategi vil jo vere å opplyse kunden om ansvaret dei har for å handsame telefonen bra, og eventuelt krevje at kunden erstatter skader på lånegjenstanden, utover alminneleg slittasje.
Vis hele sitatet...
I teorien er jeg enig, men realiteten er at kundene benektet alt osv, selv om vi alltid sjekket før vi ga ut. Bare for kuriositeten - vet du/dere om butikker som faktisk deler ut lånetelefoner av samme kaliber som de en har kjøpt i utgangspunktet?

Jeg gjentar - rent praktisk vil dette bety at smarttelefoner vil bli anslagsvis mellom 2-500 kroner dyrere pga. den høye feilprosenten på mobiler. Personlig synes jeg det da er bedre å ha en eldre mobil i mellomtiden.
Sitat av Carlo Vis innlegg
Har du kjøpt den på Spaceworld Nerstranda?
Vis hele sitatet...
nei spaceworld på jekta.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Du har krav på tilsvarande telefon. Skriv ut vedtaket frå FTU, og ta med det om dei vil krangle. Du vil neppe få Nokia Lumia, men du kan forvente tilsvarande smarttelefon, f.eks iphone e.l.
Vis hele sitatet...
Det skal jeg gjøre.
Det er ikke så farlig om jeg ikke får en lumia, men jeg bruker 3g en god del til diverse ting som nettbank osv. + kamera.
Så syns det blir litt for teit om jeg da skal gå i over 1 måned med en drit telefon når jeg egentlig skulle ha en topptelefon.

Det er jo en latterlig service og da, 4-5 uker kontra MAKS 2 uker hos elkjøp exspress
Sitat av lofed Vis innlegg
.

Det er jo en latterlig service og da, 4-5 uker kontra MAKS 2 uker hos elkjøp exspress
Vis hele sitatet...
Det er jo mere latterlig at dem ikke kan forbrukerrettighetene..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Xasma Vis innlegg
Jeg gjentar - rent praktisk vil dette bety at smarttelefoner vil bli anslagsvis mellom 2-500 kroner dyrere pga. den høye feilprosenten på mobiler. Personlig synes jeg det da er bedre å ha en eldre mobil i mellomtiden.
Vis hele sitatet...
Synd. Det er desverre ikkje opp til bransjen å avgjere; lovgjevar har laga ei lov, og med forarbeida dokumentert korleis den skal følgjast. Bransjen har da følgjande val:
  • Rettssak, for å prøve å endre rettspraksis på erstatningsgjenstander. Ei sak køyrt til Høgsterett vil vere nok.
  • Lobbyisme for å forsåke å endre lovverket, og etterleve det i mellomtida.
  • Godta status quo, og prise produkta sine deretter.
  • Redusere reprasjonstida til under ei uke.
Lova har vore gjeldande i ein del år, og ei klargjerande avgjerd kom i slutten av 2008, frå FTU. Da er det underleg at bransjen ikkje har tatt til seg det, og heva prisane så mykje som må til for å følgje lova.

Forøvrig så tvilar eg på at du må skru opp prisane 5-600. Du får i dag kapable smarttelefoner til 1500,-. Det er ingen som har påstått at du må tilby samme modell, men tilsvarande eigenskaper. For svært mange vil ein billegg smartphone vere akseptabelt. Alternativet er at bransjen kan verte betre på servicetider, og pushe dei ned under ei uke.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Bare for kuriositeten - vet du/dere om butikker som faktisk deler ut lånetelefoner av samme kaliber som de en har kjøpt i utgangspunktet?
Vis hele sitatet...
Jobber ikke lengre i butikk, men i butikken jeg jobbet i hadde vi flere smarttelefoner som vi lånte ut til kunder som trengte dette. Blant annet to Galaxy S2, et par LG Optimus, en rekke Sony Ericsson-telefoner og et par WP 7.5 av ulike merker.

Så ja, det finnes butikker som gir ut telefoner av samme kaliber. Vi hadde derimot X antall "drittelefoner", og vi spurte alltid om "trenger du en telefon å ringe og sende meldinger med mens denne er på service?". Svarte kunde ja, ble det enkel telefon, om kunde trengte mer, fikk de smarttelefon. Simple as that.
Sist endret av m0nte; 4. februar 2013 kl. 20:58.
Slashdot har helt rett i det han sier her.

Er telefonen borte i over en uke, har du krav på lånetelefon - normale forhandlere gir dette dog fra dag 1.
Urimelig lang servicetid er regnet til 6 uker - tar det lenger tid enn dette kan du reklamere for heving av kjøp.

Når det gjelder utlånstelefon, har igjen slashdot rett. Du må dog dokumentere et behov.
Les denne artikkelen der en forbruker fikk medhold av FTU i nettopp dette.

Generelt har de fleste privatforhandlere et bredt sortiment av utlånstelefoner - de fleste er kjipe, men de har noen bedre modeller for "de som spør etter det". Når de er tomme for disse, velger de fleste å gi deg den behandlingen du har opplevd.

Klag, vis til lignende saker fra FTU - bruk FTU for det det er verdt. Denne typen forhandlere og kundeservice gir hele bransjen et elendig rykte - den eneste grunnen til å handle hos forhandler kontra nettbutikk er nettopp at man forventer god kundeservice.

Og for å klargjøre; så jobber jeg i bransjen.
Hva anser du som tilstrekkelig dokumentasjon?
Noe usikker - vi er en bedriftsforhandler og har egne serviceavtaler som blant annet innbefatter lånetelefoner.
Jeg stod dog selv en gang i butikk, der vi heldigvis hadde en god policy - bad du om lånetelefon med godt kamera, så fikk du det. Folk hadde forståelse for at om de hadde kjøpt den nyeste iPhonen så fikk de ikke den samme i utlån, men heller en eldre modell / alternativ modell med tilstrekkelig funksjonalitet.

Det er forskjell på å si "jeg trenger nettleser / epost / mulighet for apps" - den ville jeg godtatt. "Jeg er proff musikkprodusent som lager all musikken min i garage band på iphonen, og trenger den nyeste" - den hadde vært verre.

Print ut tidligere dommer fra FTU, gå til butikken, be om å få snakke med avdelingsleder eller tilsvarende. Be om å få en skriftlig forklaring.