Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 738
Hej,

Flyttade hit till Norge för 15 månader sedan, främst för att jag råkade försätta min firma i Sverige i konkurs och drogs med stora skatteskulder hemma.

Om jag hittat ett jobb i Sverige, skulle jag bara fått behålla pengar till husleia och drygt 4.000 SEK varje månad i ett par år, resten skulle staten ha. Så jag flyttade helt enkelt.

Hittade jobb ganska snabbt i Norge och fick behålla hela min lön för mig själv, i över ett år, så att jag fortsatt kunde ha kontroll över min ekonomi - och samtidigt betala på gjelden till Sverige.

Nu, nyligen, när jag skrev in mig i folkeregistret - har gjelden överlämnats via handräckning från Skatteverket till Skattetaten (skatteopkrever utland), och jag har fått ett vansinnigt krav från dem (via Sverige) som jag inte kan betala i sin helhet.

Har fått en adress till kontoret i Stavanger, med tid och datum. "Vi uppfordrer dig till att vaere till stæde" står det.

A) Måste jag närvara eller är det frivilligt?

B) Kommer jag få frågor om ev. tillgångar över telefon eller kommer de komma hit och titta vad jag har i min bostad?

C) Vad händer om jag byter lägenhet till en dyrare, anpassas lönetrekket efter det då?

(Har förstått att man minimum får behålla drygt 8.000 NOK + husleia här) Det är bra, då satsen nästan är dubbelt så hög jämfört med Sverige. Slipper leva på nudlar i flera år med andra ord.

Tack på förhand.
Unlicensed Surgeon
A) Helt frivillig å møte opp.

B) Tar ikke du kontakt med de, tar de kun kontakt med deg over brev. Unntaket er om du har bil / båt som er verdt litt penger, da kan det bli hentet (stortsett bare Viking som kommer).
Kan dog være lurt å informere dem om hva du har i husleie så tvangstrekk blir riktig

C) Det skal en del til å forandre tvangstrekk når det først har startet, er ingen automatikk i det og må overbevise namsmannen.

Du har rett i at man skal sitte igjen med ca 8000kr å leve for men da må de vite husleien din.
Trådstarter
Sitat av dafog Vis innlegg
A) Helt frivillig å møte opp.

B) Tar ikke du kontakt med de, tar de kun kontakt med deg over brev. Unntaket er om du har bil / båt som er verdt litt penger, da kan det bli hentet (stortsett bare Viking som kommer).
Kan dog være lurt å informere dem om hva du har i husleie så tvangstrekk blir riktig

C) Det skal en del til å forandre tvangstrekk når det først har startet, er ingen automatikk i det og må overbevise namsmannen.

Du har rett i at man skal sitte igjen med ca 8000kr å leve for men da må de vite husleien din.
Vis hele sitatet...
Okej tack för svaret. Skönt att jag slipper åka ned dit. :-)